Drikkepenge og Service

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Drikkepenge og Service

Indlægaf Wizzze » 24. jul 2016, 12:11

Hende bloggeren i Berlingeren er igen ude med riven, men for en gangs skyld har hun fat i noget.

http://annesophia.blogs.berlingske.dk/2 ... en-fremme/

Er service i Danmark en by i Rusland? Og forventes der drikkepenge for bare at gøre ens arbejde?
Jeg kan ikke genkende hendes beskrivelse med at drikkepenge nu også har spredt sig til kiosker, tøjbutikker eller bageren. Men jeg har godt nok mange gange fået stukket den der terminal i hovedet af en ung og ret ligeglad "tjener" der så håbede på jeg ville taste nogle drikkepenge ind, trods der absolut ikke var leveret service.

Kan I genkende bloggerens beskrivelse med at det med drikkepenge spreder sig? Og at det generelt står slemt til med servicen i DK?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Drikkepenge og Service

Indlægaf Animi » 24. jul 2016, 12:19

Personligt er det ikke særlig ofte at jeg oplever dårlig service - jeg bor i København og på det sidste synes jeg faktisk at jeg har mødt glade og smilende medarbejdere - især fra de unge.
Jeg har egentlig heller ikke lagt mærke til at drikkepenge har spredt sig ud til andet end cafe/restaurant - men måske lægger jeg bare ikke mærke til det, fordi jeg uanset hvad aldrig kunne finde på at give drikkepenge uanset hvor god servicen er.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6596

Re: Drikkepenge og Service

Indlægaf Sophaya » 24. jul 2016, 12:19

Jeg har ikke set det sprede sig, men jeg synes hun har fat i den lange ende ifht service eller mangel på samme. Ikke bare i restaurationsbranchen, men i rigtig mange butikker. Mange steder er det ikke til at hive et smil eller - oh ve - hjælp til noget omhandlende produktet. Der er ikke megen faglig stolthed eller noget med at gå op i sit job. Det er underligt, for de ville sikkert selv synes deres job var en del sjovere hvis de gav et forsøg. Sådan har jeg det i hvert fald selv.

Jeg giver sjældent drikkepenge i danmark, for det er sjældent jeg oplever at tjeneren gør noget ud af service. Jeg kunne aldrig drømme om det i en kiosk eller cykelhandler.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Marichen12
Indlæg: 751
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 290
Likede indlæg: 2046

Re: Drikkepenge og Service

Indlægaf Marichen12 » 24. jul 2016, 12:56

Animi skrev:Personligt er det ikke særlig ofte at jeg oplever dårlig service - jeg bor i København og på det sidste synes jeg faktisk at jeg har mødt glade og smilende medarbejdere - især fra de unge.
Jeg har egentlig heller ikke lagt mærke til at drikkepenge har spredt sig ud til andet end cafe/restaurant - men måske lægger jeg bare ikke mærke til det, fordi jeg uanset hvad aldrig kunne finde på at give drikkepenge uanset hvor god servicen er.


This :genert:
0
Mor til 4... :pompom: :preggo1:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Drikkepenge og Service

Indlægaf landsbytossen » 24. jul 2016, 13:02

Anne Sophie Hermansen bør undersøge fakta om lovgivning vedr. drikkepenge i forskellige brancher. Enten sker der et lovbrud, eller hun lyver eller er uvidende. Jeg vil være så flink, trods det her handler om ASH, at hun er uvidende.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Drikkepenge og Service

Indlægaf landsbytossen » 24. jul 2016, 13:10

Dikus skrev:
landsbytossen skrev:Anne Sophie Hermansen bør undersøge fakta om lovgivning vedr. drikkepenge i forskellige brancher. Enten sker der et lovbrud, eller hun lyver eller er uvidende. Jeg vil være så flink, trods det her handler om ASH, at hun er uvidende.


Hvilken lovgivning tænker du på?

Drikkepenge i taxier.

Opkræves der drikkepenge, er det en overtrædelse af takstreglementet, som skal findes i vognen. Det skal på forlangende forevises kunder. Jeg er ikke helt sikker, men jeg er næsten sikker på, der også skal være et synligt opslag i taxaen, hvor der står, at drikkepenge er inkl. i taxameteret.

Det er lovligt, at kunder uopfordret giver drikkepenge i taxier, men det er absolut ulovligt for chaufføren på nogen som helst måde at opfordre kunder til at give drikkepenge.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Drikkepenge og Service

Indlægaf landsbytossen » 24. jul 2016, 13:22

Dikus skrev:
landsbytossen skrev:
Dikus skrev:
landsbytossen skrev:Anne Sophie Hermansen bør undersøge fakta om lovgivning vedr. drikkepenge i forskellige brancher. Enten sker der et lovbrud, eller hun lyver eller er uvidende. Jeg vil være så flink, trods det her handler om ASH, at hun er uvidende.


Hvilken lovgivning tænker du på?

Drikkepenge i taxier.

Opkræves der drikkepenge, er det en overtrædelse af takstreglementet, som skal findes i vognen. Det skal på forlangende forevises kunder. Jeg er ikke helt sikker, men jeg er næsten sikker på, der også skal være et synligt opslag i taxaen, hvor der står, at drikkepenge er inkl. i taxameteret.

Det er lovligt, at kunder uopfordret giver drikkepenge i taxier, men det er absolut ulovligt for chaufføren på nogen som helst måde at opfordre kunder til at give drikkepenge.


Åhhh herregud. Der er jo plads til at give drikkepenge, når man betaler med dankort :lol: En opfordring som den opfattes af en kunde, og som den opfattes juridisk, er to meget forskellige ting.

Det gør vist ingen dumme eller uvidende at forholde sig til virkeligheden som forbruger

Mit kendskab til ASH gør, at jeg ikke opfatter hende som en der gør det - sådan helt generelt.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Drikkepenge og Service

Indlægaf Wizzze » 24. jul 2016, 14:10

Jeg har endnu aldrig oplevet at en terminal i en taxa har haft den der ja/nej til drikkepenge :gruble:
Men jeg synes de har spredt sig mere og mere på cafe'er og restauranter.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Drikkepenge og Service

Indlægaf LadyFox » 24. jul 2016, 16:02

Jeg oplever sjældent dårlig service, langt de fleste gange ligger servicen et sted i mellem neutral til god. Det både på spisesteder, i tøjbutikker og i supermarkeder.
Men jeg tror så også ens egen attitude har noget at skulle have sagt i forhold til hvilken service man generelt modtager, altså tror jeg at en mavesur, indebrændt, brokke-røv vil være mere tilbøjelig til at løbe ind i dårlig service end en der generelt er høflig og smilende. Men sådan er der jo så meget.

Med hensyn til drikkepenge er det ikke noget jeg har bemærket. Men jeg oplever heller ikke det er noget folk forventer i Danmark, hverken det ene eller det andet sted.
1
...
Brugeravatar
Avino
Indlæg: 708
Tilmeldt: 17. sep 2015, 15:58
Kort karma: 207
Likede indlæg: 1156

Re: Drikkepenge og Service

Indlægaf Avino » 24. jul 2016, 16:36

Jeg har lige været på ferie i DK.
Det- jeg har oplevet- har været tjenstvillige tjenere- medarbejdere i sommerlande, osv.
Der har været så mange søde medarbejdere. Som jeg har oplevet det- har det ikke været fordi de har haft et sommerferiejob.
De har virkeligt ydet en indsats.

Har også oplevet et par "krejlere" men dem kan man jo bare undgå.
Indrømmer, at jeg har givet drikkepenge. Undtaget et sted. På en- ellers "fin" restaurant.

Der gik så lang tid og maden var elendig. Der gav jeg ikke en sk**
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Drikkepenge og Service

Indlægaf Daine » 24. jul 2016, 16:51

Jeg giver ikke drikkepenge i Danmark. Jeg ser ikke behovet for det? Lønnen herhjemme er (i forhold til udlandet) ganske fornuftig, så jeg forventer en ok/fin service uden at skulle betale ekstra.
Jeg arbejder i butik og har aldrig modtaget drikkepenge og hvorfor i alverden skulle jeg også det? Jeg får løn for at passe mit arbejde og en del af mit arbejde er at servicere og rådgive kunder efter bedste evne. Hvis kunderne synes de får en betjening udover det forventede, så er jeg fint tilfreds med et "tak for god service/rådgivning etc", det kan jeg leve længe på. Jeg ville have det temmelig akavet med, at kunde stak mig 20/50/XX kroner ekstra.

Dermed ikke sagt, at jeg heller ikke ville give drikkepenge i udlandet. Jeg ville nok undersøge, hvad normen for pågældende land er og så følge det, for der kan ansatte være afhængige af drikkepengene. Medmindre naturligvis, jeg fik en dårlig betjening.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.

Tilbage til "Generelt"