Hvad griner du af lige nu

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1604
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 207
Likede indlæg: 2942

Re: Hvad griner du af lige nu

Indlægaf Kilix » 19. apr 2024, 13:14

Torn skrev:Balslevs anmeldelse af finaleafsnittet i Alene i vildmarken. https://heartbeats.dk/alene-i-vildmarke ... i-hovedet/ :-D

Jeg har alrid set det program, men hold nu kaje det er godt beskrevet :D
"Mit grafikkort begynder at have problemer med at trække nuancerne af sort, som befinder sig i hans ansigt. " :lol:
3
ajnaM
Indlæg: 10090
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27613

Re: Hvad griner du af lige nu

Indlægaf ajnaM » 20. apr 2024, 12:52

Hende præsten, Marie Høgh, som har turneret rundt i medierne med, at kvinder, der italesætter ‘the mental load’, skulle “gå hjem og skamme sig” - og at kvinder i øvrigt biologisk er lavet til at holde styr på hjemmet - viser sig at have en au pair.

Åh, det er så privilegieblindt og dumt, at jeg er nødt til at grine af det. :D

IMG_7856.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
35
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7513
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23718

Re: Hvad griner du af lige nu

Indlægaf Aragorn » 20. apr 2024, 20:16

1487386886377201667-png__700.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
9

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5365

Re: Hvad griner du af lige nu

Indlægaf AFK » 21. apr 2024, 10:21

ajnaM skrev:Hende præsten, Marie Høgh, som har turneret rundt i medierne med, at kvinder, der italesætter ‘the mental load’, skulle “gå hjem og skamme sig” - og at kvinder i øvrigt biologisk er lavet til at holde styr på hjemmet - viser sig at have en au pair.

Åh, det er så privilegieblindt og dumt, at jeg er nødt til at grine af det. :D

IMG_7856.jpeg


Hvorfor? Det har jo ikke noget med mental load at gøre.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
ajnaM
Indlæg: 10090
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27613

Re: Hvad griner du af lige nu

Indlægaf ajnaM » 21. apr 2024, 14:07

AFK skrev:
ajnaM skrev:Hende præsten, Marie Høgh, som har turneret rundt i medierne med, at kvinder, der italesætter ‘the mental load’, skulle “gå hjem og skamme sig” - og at kvinder i øvrigt biologisk er lavet til at holde styr på hjemmet - viser sig at have en au pair.

Åh, det er så privilegieblindt og dumt, at jeg er nødt til at grine af det. :D

IMG_7856.jpeg


Hvorfor? Det har jo ikke noget med mental load at gøre.


Mental load handler grundlæggende om kvindens ansvar og opgaver i hjemmet. Primært (ansvaret for) planlægningen - men sgu også udførelsen.

Når du betaler dig fra store dele af opgaverne ved at hyre en au pair, der bor hos dig og står for rengøring, tøjvask og (spontan) afhentning og pasning af dine børn, så slipper du for en stor del af både ansvaret, planlægningen og udførelsen. Dermed er det logisk, at din ‘mental load’ ikke er den samme, som når du står med det hele selv (eller har en mand, der på papiret står med halvdelen, men som ikke aner, hvilken størrelse sko ungerne bruger, hvornår der er forældremøde eller hvad I skal spise til aftensmad i morgen).

Så jo. Det har bestemt noget med mental load at gøre.
14
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23829
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22077

Re: Hvad griner du af lige nu

Indlægaf dgd2007 » 21. apr 2024, 15:06

ajnaM skrev:[..]
Så jo. Det har bestemt noget med mental load at gøre.

Ja, det er også sådan jeg har opfattet det udtryk.

Jeg vil sige at jeg tilsvarende tror der også er nogle områder hvor mange mænd har en fornemmelse af "Hov, det er det vist mig der bliver nødt til at tage mig af!"
1
Marengs
Indlæg: 207
Tilmeldt: 23. feb 2024, 09:22
Kort karma: 12
Likede indlæg: 274

Re: Hvad griner du af lige nu

Indlægaf Marengs » 21. apr 2024, 15:20

dgd2007 skrev:
ajnaM skrev:[..]
Så jo. Det har bestemt noget med mental load at gøre.

Ja, det er også sådan jeg har opfattet det udtryk.

Jeg vil sige at jeg tilsvarende tror der også er nogle områder hvor mange mænd har en fornemmelse af "Hov, det er det vist mig der bliver nødt til at tage mig af!"


Er det som mand dit indtryk, at dine børns institution, tøj, måltider, søvn, medicin, lægetider, lektier mm ikke er noget du skal tage dig af?

Jeg har en fordom: Nogle mænd gør dig dummere end de er, fordi de som alle andre godt ved, det er hårdt at være voksen.

(Da jeg ud fra kendskab til dgd, er ret sikker på, Hans personlige svar til mit spørgsmål er: Nej, jeg er ikke lallende idiot, så er min fordom til resten af gruppen af mænd… dem der efterlader mødrene til deres børn med mental load… det er så ukærligt og uacceptabelt, så jeg virkeligt ikke kan være i det)
0
ajnaM
Indlæg: 10090
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27613

Re: Hvad griner du af lige nu

Indlægaf ajnaM » 21. apr 2024, 15:37

dgd2007 skrev:
ajnaM skrev:[..]
Så jo. Det har bestemt noget med mental load at gøre.

Ja, det er også sådan jeg har opfattet det udtryk.

Jeg vil sige at jeg tilsvarende tror der også er nogle områder hvor mange mænd har en fornemmelse af "Hov, det er det vist mig der bliver nødt til at tage mig af!"



Jo, klart. Men den store overvægt af usynligt, gentagende arbejde med børn og hjem er typisk noget, kvinden har ansvar for.

Mænd byder typisk ind med ‘men det er mig, der står for at rense tagrender og skifte til vinterdæk’ - men det kan bare ikke sammenlignes med den daglige husholdning.

Og det handler heller ikke om den praktiske udførelse - kvinden skal ikke ‘bare’ sige til sin mand, at han skal købe ind eller lave mad. Det handler mindst lige så meget om, at det er kvinden, der forventes at have overblikket og dermed står med ansvaret
6
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Marengs
Indlæg: 207
Tilmeldt: 23. feb 2024, 09:22
Kort karma: 12
Likede indlæg: 274

Re: Hvad griner du af lige nu

Indlægaf Marengs » 21. apr 2024, 15:48

ajnaM skrev:
dgd2007 skrev:
ajnaM skrev:[..]
Så jo. Det har bestemt noget med mental load at gøre.

Ja, det er også sådan jeg har opfattet det udtryk.

Jeg vil sige at jeg tilsvarende tror der også er nogle områder hvor mange mænd har en fornemmelse af "Hov, det er det vist mig der bliver nødt til at tage mig af!"



Jo, klart. Men den store overvægt af usynligt, gentagende arbejde med børn og hjem er typisk noget, kvinden har ansvar for.

Mænd byder typisk ind med ‘men det er mig, der står for at rense tagrender og skifte til vinterdæk’ - men det kan bare ikke sammenlignes med den daglige husholdning.

Og det handler heller ikke om den praktiske udførelse - kvinden skal ikke ‘bare’ sige til sin mand, at han skal købe ind eller lave mad. Det handler mindst lige så meget om, at det er kvinden, der forventes at have overblikket og dermed står med ansvaret


En til fordom: Kvinder er virkeligt dårlige til at sige fra, når de behandles urimeligt
0
ajnaM
Indlæg: 10090
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27613

Re: Hvad griner du af lige nu

Indlægaf ajnaM » 21. apr 2024, 16:05

Marengs skrev:
ajnaM skrev:
dgd2007 skrev:
ajnaM skrev:[..]
Så jo. Det har bestemt noget med mental load at gøre.

Ja, det er også sådan jeg har opfattet det udtryk.

Jeg vil sige at jeg tilsvarende tror der også er nogle områder hvor mange mænd har en fornemmelse af "Hov, det er det vist mig der bliver nødt til at tage mig af!"



Jo, klart. Men den store overvægt af usynligt, gentagende arbejde med børn og hjem er typisk noget, kvinden har ansvar for.

Mænd byder typisk ind med ‘men det er mig, der står for at rense tagrender og skifte til vinterdæk’ - men det kan bare ikke sammenlignes med den daglige husholdning.

Og det handler heller ikke om den praktiske udførelse - kvinden skal ikke ‘bare’ sige til sin mand, at han skal købe ind eller lave mad. Det handler mindst lige så meget om, at det er kvinden, der forventes at have overblikket og dermed står med ansvaret


En til fordom: Kvinder er virkeligt dårlige til at sige fra, når de behandles urimeligt


Hvorfor er det overhovedet kvindens rolle at sige fra?

(… det er det naturligvis, fordi kønsrollerne tilskriver, at det er kvindens ansvar at være både planlæggende og udførende på størstedelen af det huslige arbejde. Det er jo kvindens opgave, derfor må hun også have ansvar for at sige fra.
Og af samme grund vil kvinder ofte ikke opdage eller føle, at den fordeling af opgaver/ansvar er ‘urimelig’ - for sådan er det jo nok bare. Og siger de endelig fra, bliver de mødt af folk som præsten fra Holbæk, der beder dem om at ‘gå hjem og skamme sig’…)
6
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Marengs
Indlæg: 207
Tilmeldt: 23. feb 2024, 09:22
Kort karma: 12
Likede indlæg: 274

Re: Hvad griner du af lige nu

Indlægaf Marengs » 21. apr 2024, 17:18

ajnaM skrev:
Marengs skrev:
ajnaM skrev:
dgd2007 skrev:
ajnaM skrev:[..]
Så jo. Det har bestemt noget med mental load at gøre.

Ja, det er også sådan jeg har opfattet det udtryk.

Jeg vil sige at jeg tilsvarende tror der også er nogle områder hvor mange mænd har en fornemmelse af "Hov, det er det vist mig der bliver nødt til at tage mig af!"



Jo, klart. Men den store overvægt af usynligt, gentagende arbejde med børn og hjem er typisk noget, kvinden har ansvar for.

Mænd byder typisk ind med ‘men det er mig, der står for at rense tagrender og skifte til vinterdæk’ - men det kan bare ikke sammenlignes med den daglige husholdning.

Og det handler heller ikke om den praktiske udførelse - kvinden skal ikke ‘bare’ sige til sin mand, at han skal købe ind eller lave mad. Det handler mindst lige så meget om, at det er kvinden, der forventes at have overblikket og dermed står med ansvaret


En til fordom: Kvinder er virkeligt dårlige til at sige fra, når de behandles urimeligt


Hvorfor er det overhovedet kvindens rolle at sige fra?

(… det er det naturligvis, fordi kønsrollerne tilskriver, at det er kvindens ansvar at være både planlæggende og udførende på størstedelen af det huslige arbejde. Det er jo kvindens opgave, derfor må hun også have ansvar for at sige fra.
Og af samme grund vil kvinder ofte ikke opdage eller føle, at den fordeling af opgaver/ansvar er ‘urimelig’ - for sådan er det jo nok bare. Og siger de endelig fra, bliver de mødt af folk som præsten fra Holbæk, der beder dem om at ‘gå hjem og skamme sig’…)


Det er vel alles ansvar, uanset køn, at sige fra, når man behandles dårligt.


Jeg er slet ikke enig med dig i, det er kvindes ansvar alt det der, så for mig rammer det helt ved siden af. Mødte jeg en mand, der med sin ageren gav udtryk for set, du - og så mange kvinder lader til at leve i - så kan jeg love dig for, jeg ville sige fra.

Og nej. Der er godt nok aldrig nogen, der har bedt mig om at gå hjem og skamme mig :stoned:
0
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5365

Re: Hvad griner du af lige nu

Indlægaf AFK » 21. apr 2024, 21:35

ajnaM skrev:
Mental load handler grundlæggende om kvindens ansvar og opgaver i hjemmet. Primært (ansvaret for) planlægningen - men sgu også udførelsen.


Det handler om selvpålagte bekymringer (i øvrigt ikke specifikt for kvinder - det er kønsneutralt) vedrørende at få tingene gjort, fordi man ikke synes partneren gør det hurtigt eller godt nok. IKKE rent faktisk at udføre det. Det ligger i ordet "mental" at der er tale om tanker og ikke om den konkrete udførelse.

ajnaM skrev:Når du betaler dig fra store dele af opgaverne ved at hyre en au pair, der bor hos dig og står for rengøring, tøjvask og (spontan) afhentning og pasning af dine børn, så slipper du for en stor del af både ansvaret, planlægningen og udførelsen.


Nej, du gør ikke. Du har bare taget ansvaret og sørget for at planlægge at det bliver udført af nogen, som du betaler for at udføre det for dig. Igen - udførelse er ikke en del af mental load. At betale en au pair for at holde lidt styr på børnene og hjemmet, er principielt ikke anderledes end at betale en daginstitution for at passe éns børn.

ajnaM skrev:Så jo. Det har bestemt noget med mental load at gøre.


Nej. Det handler ikke om, at hun ikke synes at manden ikke gør det hurtigt eller godt nok eller ikke tænker over det. Det handler om at de gerne vil betale sig fra at skulle gøre det selv. Akkurat som andre mennesker, der betaler sig fra vinduespudsning, havearbejde, måltidskasser, osv..

Det handler nok om, at du nok er blevet lidt forarget over hendes holdninger, og så forsøger du at bruge hendes brug af au pair til gotcha-moment, der skal vise et eller andet hyklerisk om mental load. Det er fint nok at være forarget og vise det. Men så kom dog ud og sig det lige ud, i stedet for at begynde at blande æbler og pærer sammen.
1
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
ajnaM
Indlæg: 10090
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27613

Re: Hvad griner du af lige nu

Indlægaf ajnaM » 22. apr 2024, 04:42

AFK skrev:
ajnaM skrev:
Mental load handler grundlæggende om kvindens ansvar og opgaver i hjemmet. Primært (ansvaret for) planlægningen - men sgu også udførelsen.


Det handler om selvpålagte bekymringer (i øvrigt ikke specifikt for kvinder - det er kønsneutralt) vedrørende at få tingene gjort, fordi man ikke synes partneren gør det hurtigt eller godt nok. IKKE rent faktisk at udføre det. Det ligger i ordet "mental" at der er tale om tanker og ikke om den konkrete udførelse.

ajnaM skrev:Når du betaler dig fra store dele af opgaverne ved at hyre en au pair, der bor hos dig og står for rengøring, tøjvask og (spontan) afhentning og pasning af dine børn, så slipper du for en stor del af både ansvaret, planlægningen og udførelsen.


Nej, du gør ikke. Du har bare taget ansvaret og sørget for at planlægge at det bliver udført af nogen, som du betaler for at udføre det for dig. Igen - udførelse er ikke en del af mental load. At betale en au pair for at holde lidt styr på børnene og hjemmet, er principielt ikke anderledes end at betale en daginstitution for at passe éns børn.

ajnaM skrev:Så jo. Det har bestemt noget med mental load at gøre.


Nej. Det handler ikke om, at hun ikke synes at manden ikke gør det hurtigt eller godt nok eller ikke tænker over det. Det handler om at de gerne vil betale sig fra at skulle gøre det selv. Akkurat som andre mennesker, der betaler sig fra vinduespudsning, havearbejde, måltidskasser, osv..

Det handler nok om, at du nok er blevet lidt forarget over hendes holdninger, og så forsøger du at bruge hendes brug af au pair til gotcha-moment, der skal vise et eller andet hyklerisk om mental load. Det er fint nok at være forarget og vise det. Men så kom dog ud og sig det lige ud, i stedet for at begynde at blande æbler og pærer sammen.


Mental load er ikke ‘selvpålagt’ - det er strukturelt.

Og selvfølgelig slipper du for at gå og tænke i alt det, der skal gøres, når du har betalt en hushjælp til at gøre det. Du kan dermed strege en stor del af ‘huskelisten’ i hovedet, der udgør the mental load.

Jeg er bestemt forarget over kvinder, der beder andre kvinder over at ‘gå hjem og skamme sig’. Og så endda en præst. Hvad er det for et menneskesyn. Men det her er to sider af samme frugtskål. Selvfølgelig har det med mental load at gøre. Man skal ikke klandre andre for at synes, det er hårdt at stå med ansvaret for noget, man selv har betalt sig fra, fordi det var hårdt…
11
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23829
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22077

Re: Hvad griner du af lige nu

Indlægaf dgd2007 » 22. apr 2024, 09:04

Marengs skrev:[...]
Er det som mand dit indtryk, at dine børns institution, tøj, måltider, søvn, medicin, lægetider, lektier mm ikke er noget du skal tage dig af?
[...]

Nej ... men lad os stoppe her. Der er en dedikeret tråd til det spørgsmål.
1
Marengs
Indlæg: 207
Tilmeldt: 23. feb 2024, 09:22
Kort karma: 12
Likede indlæg: 274

Re: Hvad griner du af lige nu

Indlægaf Marengs » 22. apr 2024, 12:48

dgd2007 skrev:
Marengs skrev:[...]
Er det som mand dit indtryk, at dine børns institution, tøj, måltider, søvn, medicin, lægetider, lektier mm ikke er noget du skal tage dig af?
[...]

Nej ... men lad os stoppe her. Der er en dedikeret tråd til det spørgsmål.


Det var godt nok et unfair citat - det nej havde jeg skrevet direkte nedenunder. Du får det til at ligne et personangreb, hvilket jeg faktisk gjorde mig umage for at undgå
0

Tilbage til "Generelt"