Ennovy skrev:Bimmerdyret skrev:Ennovy skrev:Fru Sunshine skrev:Ennovy skrev:Jeg har en kæphest med typiske lektier, så mit svar skal læses med det i mente.
Jeg ville tag en snak med lærerne om det - og gøre det klart at så længe det ikke kan påvises at lektier hjælper på noget som helst, så ville mine børn ikke lave lektier. Helt fint med læsning og ting i den dur - men klasselektier som de burde lave i skolen ville mine børn ikke lave.
Helt så firkantet behøver du jo ikke være, men jeg ville under alle omstændigheder snakke med lærerne om det.
Og fik jeg den udmelding som lærer, ville forældrene få at vide, at det i så fald ville være deres eget problem, når resten af klassen arbejder videre ud fra, at tingene er lavet.
Med mindre tingene har ændret sig siden jeg stoppede som lærer, så er man som lærer forpligtet til at differenciere undervisningen så eleverne bliver udfordret der hvor de er. Så det ville du kunne meddele mig, og så kunne jeg meddele dig at du passende kunne udføre dit arbejde efter reglerne.
Jeg ville naturligvis ikke skabe en kæmpe konflikt, jeg ville tage lektiesnakken helt stille og roligt og gå ud fra at læreren/lærerne var helt almindelige dygtige og rare lærere og man fandt en fornuftig løsning, så jeg slap for at komme med så bombastisk en udmelding og lærere er almindeligvis heller ikke så konfliktoptrappende som du virker i det indlæg der.
Og som lærer i den virkelige verden, så ved man også sagtens hvordan undervisningsdifferentiering ville foregå:
- dybde
- bredde
- mængde
Og ingen af delene er man i stand til at følge op på med den manglende tid og forberedelse.
De fagligt stærke ved man jo ikke gider lave ekstra opgaver, som læreren ikke har tid til at følge op på.
Faglig udfordring er ofte en by i Rusland, og med reformen, så synes jeg nu nok at ungerne er udfordret nok i den retning.
Jeg forholder mig til emnet i tråden: Lektier. Hvis du ikke mener at du kan gøre dit arbejde under de vilkår du arbejder under, så kan jeg sagtens forstå at det er frustrerende, men det har ikke helt så meget med emnet at gøre.
det var nu dig, der startede med undervisningsdifferentiering, og det har da rent fagligt rigtig meget med lektier at gøre = også ret relevant for denne tråds emne om lektier og folkeskolereformen.