Folkeskolereformen og lektier?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Bimmerdyret » 6. sep 2016, 10:31

Ennovy skrev:
Bimmerdyret skrev:
Ennovy skrev:
Fru Sunshine skrev:
Ennovy skrev:Jeg har en kæphest med typiske lektier, så mit svar skal læses med det i mente.

Jeg ville tag en snak med lærerne om det - og gøre det klart at så længe det ikke kan påvises at lektier hjælper på noget som helst, så ville mine børn ikke lave lektier. Helt fint med læsning og ting i den dur - men klasselektier som de burde lave i skolen ville mine børn ikke lave.

Helt så firkantet behøver du jo ikke være, men jeg ville under alle omstændigheder snakke med lærerne om det.

Og fik jeg den udmelding som lærer, ville forældrene få at vide, at det i så fald ville være deres eget problem, når resten af klassen arbejder videre ud fra, at tingene er lavet.


Med mindre tingene har ændret sig siden jeg stoppede som lærer, så er man som lærer forpligtet til at differenciere undervisningen så eleverne bliver udfordret der hvor de er. Så det ville du kunne meddele mig, og så kunne jeg meddele dig at du passende kunne udføre dit arbejde efter reglerne.

Jeg ville naturligvis ikke skabe en kæmpe konflikt, jeg ville tage lektiesnakken helt stille og roligt og gå ud fra at læreren/lærerne var helt almindelige dygtige og rare lærere og man fandt en fornuftig løsning, så jeg slap for at komme med så bombastisk en udmelding og lærere er almindeligvis heller ikke så konfliktoptrappende som du virker i det indlæg der.


Og som lærer i den virkelige verden, så ved man også sagtens hvordan undervisningsdifferentiering ville foregå:
- dybde
- bredde
- mængde

Og ingen af delene er man i stand til at følge op på med den manglende tid og forberedelse.
De fagligt stærke ved man jo ikke gider lave ekstra opgaver, som læreren ikke har tid til at følge op på.
Faglig udfordring er ofte en by i Rusland, og med reformen, så synes jeg nu nok at ungerne er udfordret nok i den retning.



Jeg forholder mig til emnet i tråden: Lektier. Hvis du ikke mener at du kan gøre dit arbejde under de vilkår du arbejder under, så kan jeg sagtens forstå at det er frustrerende, men det har ikke helt så meget med emnet at gøre.


:nerve: det var nu dig, der startede med undervisningsdifferentiering, og det har da rent fagligt rigtig meget med lektier at gøre = også ret relevant for denne tråds emne om lektier og folkeskolereformen.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Bimmerdyret » 6. sep 2016, 10:40

Ennovy skrev: Læs nu helheden og konteksten i stedet for at finde et ord og fluekneppe det.


Jeg vil ikke engang beklage, når du ikke selv kan se sammenhængen.
Så du knepper da bare for vildt videre selv :lol:
Dog bør du så undlade at bringe begreber ind i en debat, som du åbenlyst ikke har intention om skal relateres til debatten. :naughty:
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Fru Sunshine » 6. sep 2016, 11:14

Lektier er nødvendige, hvis eleverne ikke gider lave deres ting i skoletiden. Så kan det da vist ikke skæres mere ud i pap.

Og jeg synes faktisk, jeg er blevet angrebet pænt meget personligt her Yvonne.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Bimmerdyret » 6. sep 2016, 11:49

Ennovy skrev:
Okay - du kan ikke se forskellen på at jeg udtaler mig generelt om lektier og så på, at jeg forholder mig til et eksempel på en konkret konflikt (fiktiv men dog konkret)?


Jamen tak for rødt da :lol2:
Jo jeg kan godt se,det...
Jeg ser at du lægger ud med at lektier er din kæphest - og det er fint nok med mig, jeg har skam også kæpheste i den retning, så der er vi så ikke langt fra hinanden der.
Men, du inddrager så lige undervisningsdifferentiering i din argumentation, og den synes jeg faktisk ikke bør stå usagt, eftersom Sun har meldt over and out.
Og du, ved jo godt qua din udddannelse og job (tidligere) hvordan det forholder sig - det bør du vel egentlig have i mente som forældre - right?

Du siger jeg så flueknepper, men altså, når der er tale om lektier i relation til reformen, så ved vi ( i branchen) jo godt, at de elever der er til "lektiecafe, der har lavet lektier) bare får flere opgaver. Der er ikke plads eller tid til differentiering.
Men jeg flueknepper.

Jeg tager gerne rødt og et mere, for at sige, at du ville få fagligt kamp hvis du som forældre rullede dig ud på den måde overfor mig som lærer.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Bimmerdyret » 6. sep 2016, 11:54

Ennovy skrev:Jeg dropper lige alle citaterne - jeg kan godt se at man som lærer tror man er nødt til at give lektier for fordi man er presset på tid - men så må man (i mine øjne) nå mindre, men sørge for at det man når er godt. Ikke bare lave en masse der er mindre godt. Ellers så må man kæmpe for ændrede forhold, søge nyt arbejde eller hvad man nu kan leve med.


Med fare for at få rødt...
En af de ting, der er med reformen er at de skoler, der konkret (selvom reformen ikke kræver det) har lektiecafe, gør at de børn der skal være der SKAL have lektier de skal arbejde med.
Problemet er bare, at har de lavet lektierne, så får de bare flere, som de andre ikke har, og som der så aldrig følges op på.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Madam Pomfrey » 6. sep 2016, 12:07

Hov hov - nu begynder det vist at blive mand frem for bold her!
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Fru Sunshine » 6. sep 2016, 12:16

Ennovy skrev:
Fru Sunshine skrev:Lektier er nødvendige, hvis eleverne ikke gider lave deres ting i skoletiden. Så kan det da vist ikke skæres mere ud i pap.

Og jeg synes faktisk, jeg er blevet angrebet pænt meget personligt her Yvonne.




Det har ikke været min mening - jeg mener det helt seriøst, når jeg skriver at jeg udelukkende har reageret på det indlæg hvor du skrev at din modreaktion på en forældre der sagde at deres børn ikke skulle have lektier for ville være at indsæt-dit-svar. Intet andet. Jeg har slet ikke en oplevelse af at du er en dårlig lærer - tvært i mod. Jeg har et indtryk af at du er en lærer der er glad, dygtig og som har overskud og en lærer der både har de kreative og det boglig fag - og det synes jeg er en dejlig lærerperson. Så har du også dine grænser, og ved hvad du ønsker i kollegaer - og det synes jeg også kun er en god ting.

Så jeg har ikke et dårligt indtryk af dig, af dig som lærer eller noget andet. Jeg har et dårligt indtryk af et indlæg og det var det jeg reagerede på.

Jamen det ville da ikke blive formuleret på den måde. Men det ville være essensen af indholdet.

Og tak i øvrigt.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Bimmerdyret » 6. sep 2016, 12:20

Ennovy skrev:
Bimmerdyret skrev:
Ennovy skrev:Jeg dropper lige alle citaterne - jeg kan godt se at man som lærer tror man er nødt til at give lektier for fordi man er presset på tid - men så må man (i mine øjne) nå mindre, men sørge for at det man når er godt. Ikke bare lave en masse der er mindre godt. Ellers så må man kæmpe for ændrede forhold, søge nyt arbejde eller hvad man nu kan leve med.


Med fare for at få rødt...
En af de ting, der er med reformen er at de skoler, der konkret (selvom reformen ikke kræver det) har lektiecafe, gør at de børn der skal være der SKAL have lektier de skal arbejde med.
Problemet er bare, at har de lavet lektierne, så får de bare flere, som de andre ikke har, og som der så aldrig følges op på.



Når jeg snakker om lektier så tager jeg udgangspunkt i den traditionelle slags, og den slags man tager med hjem. Hvad man arbejder med i skoletiden kan godt være kaldes lektier, men det er ikke dem jeg snakker om.


Og hvad er så traditionelle lektier??
Det er fagpersoner ret uenige om.
Lektier kan differentieres = her kommer vi så ind på undervisningsdifferentiering
Lektier og reformen = forskellige "opfattelser" af lektier'

Og... nu snakker vi REFORM!

Dermed så ved vi godt udfra lovgivningen hvad der "menes" med lektier - og vi er sikkert ret enige.
Men vi bliver alt andet lige nødt til at se på lektier som det reformen "omfatter", når vi stiller reform/lektier overfor hinanden.
Det er ikke en kritik af dig her :)
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Bimmerdyret » 6. sep 2016, 12:49

Ennovy skrev:"Hævnrødbede.. ;) Din holdning er efter min mening lavere end dagtilbud, og det er sgu ærgerligt fordi vi nok kunne finde ens fodslag på en del områder!"

Jeg forstår ikke helt "lavere end dagtilbud" - hvad betyder det?


:) For god ordens skyld - for hvem, det nu må involvere.

1) Jeg fik rødt fra dig (ennovy) - og ja, jeg gider ikke udbasunere den medfølgende kommentar, men den var så :lol:
2) Jeg syntes det var sådan lidt qua.. tråden, debatten, argumentet sådan lidt lol, så gav sgu modrødt i samme tråd med "hævnrødbede"..og så ovenstående kommentar.

Hvad angår kommentaren og dit spørgsmål, så er du velkommen til at spørge mig i pb..og nu kan andre så evt. komme med bud, men det står for deres regning.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Bimmerdyret » 6. sep 2016, 12:53

Ennovy skrev:
Bimmerdyret skrev:
Ennovy skrev:
Bimmerdyret skrev:
Ennovy skrev:Jeg dropper lige alle citaterne - jeg kan godt se at man som lærer tror man er nødt til at give lektier for fordi man er presset på tid - men så må man (i mine øjne) nå mindre, men sørge for at det man når er godt. Ikke bare lave en masse der er mindre godt. Ellers så må man kæmpe for ændrede forhold, søge nyt arbejde eller hvad man nu kan leve med.


Med fare for at få rødt...
En af de ting, der er med reformen er at de skoler, der konkret (selvom reformen ikke kræver det) har lektiecafe, gør at de børn der skal være der SKAL have lektier de skal arbejde med.
Problemet er bare, at har de lavet lektierne, så får de bare flere, som de andre ikke har, og som der så aldrig følges op på.



Når jeg snakker om lektier så tager jeg udgangspunkt i den traditionelle slags, og den slags man tager med hjem. Hvad man arbejder med i skoletiden kan godt være kaldes lektier, men det er ikke dem jeg snakker om.


Og hvad er så traditionelle lektier??
Det er fagpersoner ret uenige om.
Lektier kan differentieres = her kommer vi så ind på undervisningsdifferentiering
Lektier og reformen = forskellige "opfattelser" af lektier'

Og... nu snakker vi REFORM!

Dermed så ved vi godt udfra lovgivningen hvad der "menes" med lektier - og vi er sikkert ret enige.
Men vi bliver alt andet lige nødt til at se på lektier som det reformen "omfatter", når vi stiller reform/lektier overfor hinanden.
Det er ikke en kritik af dig her :)




Jeg skrev fra start af - og det kunne jeg godt have husket at nævne jævnligt - at jeg henviser til traditionelle lektier, og med det har jeg bare overtaget den tolkning som de kilder jeg brugte i min opgave dengang. Og der er traditionelle lektier den slags hele klassen får for og som er den klassiske "lav det her til næste time". Det er også afleveringer og læsning og ting i den dur.

Det er ikke frivillige opgaver man har aftalt med eleven fordi elev og lærer kan se det ville være en god idé. Det er ikke individuelle aftaler med enkelte elever.


Well.. som jeg så lige indsparkede, så netop qua differentiering, så er der ikke noget, der hedder traditonelle lektier...
Fordi de grundlæggende bør (som du også er inde på) differentieres - fordi lektier der gives generelt vel skal (udfra dit tidligere indlæg) forventes differentieret


Og det er måske der vi er gået galt af hinanden.
0
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Evapeva » 6. sep 2016, 12:54

Ennovy skrev:Jeg dropper lige alle citaterne - jeg kan godt se at man som lærer tror man er nødt til at give lektier for fordi man er presset på tid - men så må man (i mine øjne) nå mindre, men sørge for at det man når er godt. Ikke bare lave en masse der er mindre godt. Ellers så må man kæmpe for ændrede forhold, søge nyt arbejde eller hvad man nu kan leve med.


Jeg kan ikke forstå, hvorfor der sættes lighedstegn mellem lektier = dårligere undervisning.
Lektier behøver jo ikke være den der mur af en heeel masse læsning, det kan nogle gange blot være en enkelt side, fordi den så sætter noget tænkning i gang, særligt hvis lektien er givet mundtligt inden med et særligt læsefokus a la "hold særligt øje med..."
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Folkeskolereformen og lektier?

Indlægaf Bimmerdyret » 6. sep 2016, 13:02

Ennovy skrev:Det er dig der bringer kort ind i tråden - jeg forstod bare ikke hvad der stod - men det virkede som om det handlede om trådens emne. Det er som om at nogen læser ironi ind i mine indlæg i tråden her. Og jeg vil bare gerne gøre det klart at jeg ikke har været ironisk.


Æhhh...
1. Du gav mig rødt
2. Jeg takkede for rødt i et indlæg
(hey..enhver kan se der er givet rødt)

3. DU valgte at hive det jeg skrev til dig i mod-rødt ind i offentlig tråd.

Hvis du ikke forstår, så kan du bare sende pb..med spørgsmål, så skal jeg nok svare :)

Hvad angår ironi... så kan jeg godt læse ironi, og nej..jeg har ikke læst det i dine indlæg :)
0

Tilbage til "Generelt"