Hvornår mister man "ejerskab" over en FB side?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24403

Hvornår mister man "ejerskab" over en FB side?

Indlægaf Moxy-lady » 13. sep 2015, 17:36

Ej, det er måske en mærkelig titel, men kunne ikke rigtig komme på noget andet.

Jeg er medlem af en salgsside på Fb for min by. Det er en stor gruppe med over 9000 medlemmer - altså klart den bedste og hurtigste måde at få solgt sine ting på. Nu er det så sådan at denne gruppe har ret mange regler for køb og salg, og selvfølgelig er det i sidste ende moderatorerne der bestemmer hvad der er tilladt eller ej.
For noget tid siden blev der slettet et opslag om salg af alkohol, med henvisning til reglerne om at salg af medicin, våben og alkohol er forbudt. I dag var über-admin så inde og kommentere på et salg af smøger at det var "super godt gået". Dette fik mig til at undre mig, fordi jeg synes at det er underligt at tobak må sælges, men ikke alkohol. Jeg stillede spørgsmålet offentligt på væggen og kunne se at flere andre der var enige i min undren. überadmin svarede: " Hvorfro vi aldrig har haft cigaretter på punktet over ting der ikke må sælges ved jeg ikke. Men udfra det så vil jeg sige at alkohol og stoffer dræber hjernecellerne, hvilke jeg syntes er skræmmende og det kan jeg slet ikke gå ind for skal sælges her." Jeg svarede at jeg syntes at det var en skør sondring, da rygning da er mindst ligeså skadeligt som alkohol og at hvis man drak en øl om dagen var man ikke alkoholiker men hvis man røg en smøg, så var man ryger. Hun svarede så at jeg nok havde set det anderledes hvis jeg var vokset op med alkoholikere. Jeg svarede at det vidste hun jo sådan set ikke om jeg var (min far er alkoholiker, men det skrev jeg nu ikke.) Jeg må indrømme at jeg blev lidt vred, for jeg syntes at det er et latterligt svar, for uanset hvordan jeg svarer virker jeg som en kold skid. Derudover synes jeg stadig at det er et latterligt argument da jeg også har familiemedlemmer der er døde af kræft. Det er da vel mindst ligeså legalt et argument, bortset fra at det synes hun ikke, og hun bestemmer - diktatorisk - over hendes gruppe.

Jeg stoppede diskussionen, men kan se at andre er enige med mig derinde, og knapt så høfligt opdragede, og går hende på klingen omkring det bizarre i argumentet.

Jeg er klar over at en så stor gruppe aldrig kan blive et demokratisk fællesskab, men jeg må indrømme at jeg også finder det lidt latterligt at en kvinde kan "eje" en side som det bare tilfældigvis var hende der oprettede. Den er jo ikke som den er fordi hun har lavet den, men på grund af brugerne.

Jeg sætter IKKE spørgsmålstegn ved at hun og de andre admins lægger et kæmpe stykke arbejde i gruppen, jeg er bare enormt træt af den diktatoriske tilgang til tingene og tuderiet der opstår hver gang nogen sætter spørgsmålstegn ved noget i gruppen. Man kan nærmest ikke slå en bøvs uden at de står i kø for at fortælle hvor mange timer de ligger i det, og hvor hårdt det er.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16110

Re: Hvornår mister man "ejerskab" over en FB side?

Indlægaf Urtekussen » 13. sep 2015, 17:41

Har oplevet meget af det samme på diverse børnetings-sider på Facebook (særligt dem med modetøj eller bobles).

Admins udvikler sig til nogle små skrankepaver; min hjemmebyggede fordom er, at det tit er dem, som går hjemme på understøttelse, og tit føler sig "nederst" i samfundet, som hævder sig ekstra meget som admins.
Fordi nu kan de endelig
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Hvornår mister man "ejerskab" over en FB side?

Indlægaf icelady » 13. sep 2015, 18:39

Jeg tror det er fordi det er svært at skulle erkende overfor så mange mennesker, at man har taget fejl :)
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Hvornår mister man "ejerskab" over en FB side?

Indlægaf Code71 » 13. sep 2015, 18:50

Jeg er selv admin på en side med mange medlemmer/likes og jeg vil bare sige at det er en evig kamp IKKE at lade de personlige præferencer være dominerende.

Så i dit tilfælde, er jeg ret sikker på at hun godt ved at hun har dummet sig. Men at hun ikke vil indrømme det
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24403

Re: Hvornår mister man "ejerskab" over en FB side?

Indlægaf Moxy-lady » 13. sep 2015, 18:57

Det kan selvfølgelig godt være. Havde faktisk slet ikke overvejet at hun selv vidste at hun tog fejl, men at hun bare havde en opfattelse af hvordan tingene skullle være - og "ordnung muss sein" og alt det der.
Hun styrer virkelig gruppen med hård hånd, f.eks. er den "nye" FB funktion hvor man slår noget op som annonce med pris og sådan, ikke aktiveret i denne gruppe for hun kan ikke lide den. Det er vidst den officielle udmelding. Jeg synes bare et eller andet sted ikke at sådan en side er ens private eje mere, når den er så stor og kun er det pga. medlemmerne.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Hvornår mister man "ejerskab" over en FB side?

Indlægaf Code71 » 13. sep 2015, 19:16

Moxy-lady skrev:Det kan selvfølgelig godt være. Havde faktisk slet ikke overvejet at hun selv vidste at hun tog fejl, men at hun bare havde en opfattelse af hvordan tingene skullle være - og "ordnung muss sein" og alt det der.
Hun styrer virkelig gruppen med hård hånd, f.eks. er den "nye" FB funktion hvor man slår noget op som annonce med pris og sådan, ikke aktiveret i denne gruppe for hun kan ikke lide den. Det er vidst den officielle udmelding. Jeg synes bare et eller andet sted ikke at sådan en side er ens private eje mere, når den er så stor og kun er det pga. medlemmerne.


Men jo det er den jo i grunden. Man kan argumentere for at den er blevet så stor at den ikke skal "tilhøre" en enkelt længere. Men det er jo så stadig sådan at hun kan tildele eller fratage andre admin roller på siden og dermed er det i realiteten hende der ejer den

Nu ved jeg ikke om det en gruppe, eller om det er en FB side? Er det en side, ville hun jo også kunne slette den igen uden problemer. Som den eneste :)
3
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvornår mister man "ejerskab" over en FB side?

Indlægaf Fru Sunshine » 13. sep 2015, 19:41

Jeg er medlem af nogle grupper, der faktisk har nogle ganske strikse regler og har mange medlemmer.
Jeg synes, det er OK at admins styrer deres egen side, som de vil.

Man kan jo bare forlade gruppen, hvis man ikke kan lide det.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hvornår mister man "ejerskab" over en FB side?

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. sep 2015, 23:06

Jeg tror, at det grundlæggende handler om associationer.
En gruppe, der kører som smurt (pga. den teknik, Facebook stiller til rådighed) og har 9000 medlemmer udstråler en professionalisme, der måske især for os, som kan huske en tid, hvor Den Blå Avis i papirudgave stod for salg mellem private, er svær at forbinde med en frontfigur, der argumenterer ud fra særdeles personlige bevæggrunde. Det virker malplaceret i denne sammenhæng, selvom det bestemt er forståeligt, at datteren til en alkoholiker afskyer spiritus, for den rolle, hun indtager her, giver associationer til en forretning eller en anden form for professionel organisation, og her ville man aldrig, eller yderst sjældent, opføre sig sådan.

Her synes jeg bare, at det er ekstremt vigtigt at huske på, at kvinden ikke nødvendigvis er kvalificeret til at stå i spidsen for en "butik med 9000 kunder" på den måde, som man generelt vil forvente, at den opgave skal løses på, og at der derfor vil kunne opstå situationer som denne, der, igen udfra en professionel forventning, ikke virker logisk. Medmindre der direkte foregår chikane eller andre ulovligheder i gruppen, mener jeg derfor, at I må respektere hendes sondring eller forlade gruppen, for hun leverer et frivilligt stykke arbejde på hobbyplan, hvori en stor del af lønnen består i netop at føle, at det, hun laver og bruger så meget tid på, giver mening for hende selv, hvilket formidling af køb og salg af alkohol simpelthen ikke gør for hende.
3

Tilbage til "Generelt"