Det der med de skræmmende klovne, ikke?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Det der med de skræmmende klovne, ikke?

Indlægaf Aspargsen » 19. okt 2016, 20:46

Tux skrev:
abcd skrev:
Tux skrev:Yes yes, sig lige til enhver 7-8 årige der bliver jagtet af en maskeret og bevæbnet person at de bare skal ryste der af sig "for der var jo bare for sjov".


Du bliver ved at manipulere mine udsagn og angribe stråmænd. Den slags argumentation er typisk udtryk for at den position man forsvarer, er svag.


Hvis du ikke kan se at den slags oplevelser kan påvirke de fleste børn meget kraftigt, så ved jeg næsten ikke hvad jeg skal sige..
Du kan jo eventuelt, holde mund hvis du ikke kan finde noget fornuftigt af sige ...
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Moderation

Indlægaf icelady » 19. okt 2016, 21:23

Vi vil meget kraftigt opfordre til at gå efter bolden og ikke manden, tak.

1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det der med de skræmmende klovne, ikke?

Indlægaf Slettet bruger » 20. okt 2016, 03:53

landsbytossen skrev:
abcd skrev:
Sangius skrev:Jeg tror egentlig ikke, at oplevelsen kan gøres mildere, når man senere hen finder ud af, at man måske ikke var i fare. Men det er også umuligt at vide om man var det. I Sverige er en mand blevet stukket ned af sådan en klovn. Man kender jo egentlig ikke deres intentioner. :)


Jeg tror det har en stor psykologisk effekt at man kan forklare hændelsen bagefter og kategorisere den som ikke-farlig. Hvis jeg vågner og hører nogen i mit hus, og forestiller mig der er indbrud, kører adrenalinen højt op, og jeg vil føle frygt. Hvis jeg senere finder ud af at det bare var naboens kat der var kravlet ind ad et åbent vindue, vil frygten være helt væk, og jeg vil sove fint næste nat. Var der faktisk indbrud, vil jeg sikkert sove dårligt. Jeg ved ikke hvorfor det skulle være anderledes for børn - de er vel også en slags mennesker.

Spørg en bankansat om det har hjulpet, han/hun siden har fået at vide, at bankrøverens pistol bare var en attrap og dermed helt ufarlig.


Jeg kender ingen bankansatte, men jeg er ikke i tvivl om at det ville gøre en kæmpe forskel for mig at få at vide at det bare var en attrap. Lokomotivførere kører nogle gange selvmordskandidater ihjel og bliver traumatiserede af det. Nogle kan ikke arbejde igen efter det. Hvis de efter den voldsomme oplevelse fandt ud af at det bare var nogle spøgefugle der havde lagt en dukke på skinnerne, tvivler jeg på de ville have langvarige følger af oplevelsen.

Hvis man efter en oplevet farlig situation kan rationalisere det farlige ud af den, gør det da en stor psykologisk forskel. Der er forskel på om nogen lader som om de vil slå dig ihjel, og nogen faktisk vil slå dig ihjel. De to ting straffes også meget forskelligt.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Det der med de skræmmende klovne, ikke?

Indlægaf landsbytossen » 20. okt 2016, 04:36

abcd skrev:
landsbytossen skrev:
abcd skrev:
Jeg tror det har en stor psykologisk effekt at man kan forklare hændelsen bagefter og kategorisere den som ikke-farlig. Hvis jeg vågner og hører nogen i mit hus, og forestiller mig der er indbrud, kører adrenalinen højt op, og jeg vil føle frygt. Hvis jeg senere finder ud af at det bare var naboens kat der var kravlet ind ad et åbent vindue, vil frygten være helt væk, og jeg vil sove fint næste nat. Var der faktisk indbrud, vil jeg sikkert sove dårligt. Jeg ved ikke hvorfor det skulle være anderledes for børn - de er vel også en slags mennesker.

Spørg en bankansat om det har hjulpet, han/hun siden har fået at vide, at bankrøverens pistol bare var en attrap og dermed helt ufarlig.


Jeg kender ingen bankansatte, men jeg er ikke i tvivl om at det ville gøre en kæmpe forskel for mig at få at vide at det bare var en attrap. Lokomotivførere kører nogle gange selvmordskandidater ihjel og bliver traumatiserede af det. Nogle kan ikke arbejde igen efter det. Hvis de efter den voldsomme oplevelse fandt ud af at det bare var nogle spøgefugle der havde lagt en dukke på skinnerne, tvivler jeg på de ville have langvarige følger af oplevelsen.

Hvis man efter en oplevet farlig situation kan rationalisere det farlige ud af den, gør det da en stor psykologisk forskel. Der er forskel på om nogen lader som om de vil slå dig ihjel, og nogen faktisk vil slå dig ihjel. De to ting straffes også meget forskelligt.

At det gør en kæmpe forskel for dig er ikke væsentligt for debatten. Du er dig og ikke alle andre. Din sammenligning med lokomotivføreren dur ikke. Han har i situationen ikke følt sig truet på hverken liv eller helbred.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Det der med de skræmmende klovne, ikke?

Indlægaf Novella » 20. okt 2016, 05:19

Så må det være noget overflødigt pjat at bruge år på at få brugt med sine fobier for eksempelvis edderkopper, tandlæger eller flyveture, kan jeg forstå? Det er kun oplevet farligt og ikke rigtigt (danske edderkopper er bare nogle ugiftige kujoner, tandlæger myrder ikke folks tænder, og flyvemaskiner falder stort set kun ned indenrigs i Afrika). Vi kan bare rationalisere os ud af det hele?

Krisehjælp efter at overvære ulykker er også overflødigt, fordi det for en selv ikke var en reel farlig situation?

Sådan fungerer det altså ikke. Folk bliver invalideret for livet af at blive truet under røverier og kommer aldrig på arbejde igen. Til trods for, at ingen bank/kioskansat i Danmark vel nogensinde er blevet skudt under et røveri = der er en rent oplevet farlig situation og ikke ægte.

I den milde ende er masser af voksne mørkerædde, bange for noget under sengen eller føler sig forfulgt, hvis de går alene. Nu er det her sporet over på børn og deres eventuelle skrøbelighed, men det gælder også for voksne. Der er ikke noget farligt ved gå ned i skralderummet om natten, køre alene på mørke veje eller passere gennem kirkegårde alene ved midnatstid, men det påvirker mange mennesker alligevel. Ellers ville gyserfilm jo slet ikke virke? :forvirret:

Du er muligvis mere cool end andre, men så vil jeg egentlig appellere til lidt mere forståelse for andres irrationelle frygt i stedet for.
16
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det der med de skræmmende klovne, ikke?

Indlægaf Slettet bruger » 20. okt 2016, 05:33

landsbytossen skrev:At det gør en kæmpe forskel for dig er ikke væsentligt for debatten. Du er dig og ikke alle andre. Din sammenligning med lokomotivføreren dur ikke. Han har i situationen ikke følt sig truet på hverken liv eller helbred.


Selvfølgelig dur sammenligningen, og selvfølgelig er mine erfaringer relevante. Hvis du er uenig, må du komme på banen med noget bedre end bare at kalde mine argumenter dumme.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det der med de skræmmende klovne, ikke?

Indlægaf Slettet bruger » 20. okt 2016, 05:38

Novella skrev:Du er muligvis mere cool end andre, men så vil jeg egentlig appellere til lidt mere forståelse for andres irrationelle frygt i stedet for.


Jeg vil såmænd gerne have forståelse for andres frygt. Jeg tror bare ikke på at nogen får længerevarende traumer af at blive skræmt af en klovn med en økse. Plain and simple. Du er meget velkommen til at fremlægge eksempler på personer der har lidt varig skade af de møder. Ham der faktisk er blevet stukket ned, tæller ikke, det er overfald og i en anden kategori.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Det der med de skræmmende klovne, ikke?

Indlægaf Allmost_Famous » 20. okt 2016, 06:38

abcd skrev:Selvfølgelig dur sammenligningen, og selvfølgelig er mine erfaringer relevante. Hvis du er uenig, må du komme på banen med noget bedre end bare at kalde mine argumenter dumme.

Så du mener, at man med rette kan sammenligne to vidt forskellige ting (henholdsvis aktiv trussel på liv og førlighed, og at være vidne til et selvmord, der viser sig at være uægte)?
abcd skrev:Jeg vil såmænd gerne have forståelse for andres frygt. Jeg tror bare ikke på at nogen får længerevarende traumer af at blive skræmt af en klovn med en økse. Plain and simple. Du er meget velkommen til at fremlægge eksempler på personer der har lidt varig skade af de møder. Ham der faktisk er blevet stukket ned, tæller ikke, det er overfald og i en anden kategori.

....men man kan ikke sammenligne det at blive jagtet af én klovneudklædt, bevæbnet person og det at blive jagtet af en anden klovneudklædt, bevæbnet person, fordi det kun var den ene af dem, der brugte våbnet til sidst? Man må kun få et traume, hvis der flyder blod efter jagten?
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Det der med de skræmmende klovne, ikke?

Indlægaf landsbytossen » 20. okt 2016, 06:46

abcd skrev:
landsbytossen skrev:At det gør en kæmpe forskel for dig er ikke væsentligt for debatten. Du er dig og ikke alle andre. Din sammenligning med lokomotivføreren dur ikke. Han har i situationen ikke følt sig truet på hverken liv eller helbred.


Selvfølgelig dur sammenligningen, og selvfølgelig er mine erfaringer relevante. Hvis du er uenig, må du komme på banen med noget bedre end bare at kalde mine argumenter dumme.

Det er kun i din egen hjerne, jeg har kaldt dine argumenter for dumme. Det har jeg ikke skrevet.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Det der med de skræmmende klovne, ikke?

Indlægaf Novella » 20. okt 2016, 07:13

abcd skrev:
Novella skrev:Du er muligvis mere cool end andre, men så vil jeg egentlig appellere til lidt mere forståelse for andres irrationelle frygt i stedet for.


Jeg vil såmænd gerne have forståelse for andres frygt. Jeg tror bare ikke på at nogen får længerevarende traumer af at blive skræmt af en klovn med en økse. Plain and simple. Du er meget velkommen til at fremlægge eksempler på personer der har lidt varig skade af de møder. Ham der faktisk er blevet stukket ned, tæller ikke, det er overfald og i en anden kategori.

Okay. Det synes jeg så er argumentation i kategorien "du er velkommen til at fremlægge bevis for, at månen ikke er lavet af grøn ost".

Jeg kender ingen, der har mødt en uhyggelig klovn. Jeg har til gengæld fulgt en ældre dame en etage op med elevatoren, fordi hun skulle til læge og ikke turde tage elevatoren alene efter at have siddet fast for mange år siden. Mange år. Ret blivende traume.
Jeg har haft en nabo, som i årevis ikke turde åbne en kummefryser efter at have set "Ka De lide østers". Årevis.
Jeg kender en mand, som på vist nok ottende år går rundt med en ubehandlet tandpine, fordi han er fobisk ræd for tandlæger efter en uempatisk skid fra skoletandplejen i 1983. Det er RET mange år.

Jeg tror derfor, at man godt kan få blivende traumer af at blive eksplosionsforskrækket helt ind i knoglerne.
4
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12655
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12374

Re: Det der med de skræmmende klovne, ikke?

Indlægaf Guilded_Lily » 20. okt 2016, 07:44

Jeg har talt med min søn på 8 om fænomenet - han har ikke kunnet undgå at høre om det på tv, i radio og på nettet. Han synes selv, det er nogle fjolser, der har for lidt at gå op i. Jeg ved ikke, om det er fordi, vi bor på landet, han har den opfattelse, for han er lidt en tøsedreng. Jeg tror, han vil blive skræmt fra vid og sans, hvis han mødte en klovn i mørket. Han har fået besked på at komme væk og ringe til os eller kontakte nærmeste hus, så politiet kan alarmeres.


Altså:
En person står i mørket. Gemt bag et træ. Han springer ud foran dig. Han har en form for våben af til at begynde med ubestemmelig type i hånden. Du bliver nok forskrækket. Enten reagerer du med forsvar og gå på personen, eller du bliver så forskrækket, du reagerer med frygt og løber din vej. Efterreaktionen kan være forskellig - du kan anse dig selv som værende stærk idet du løb og dermed passede på dig selv, eller du kan få varige mén og blive bange for at færdes i mørket alene.

Tilsæt så klovnekostume. Og ofte endda et med et uhyggeligt klovneansigt. Det er klart, oplevelsen efterfølgende i mange tilfælde vil projiceres over på efterfølgende møder med klovne i deres rette elementer - hospitaler, cirkus, film. Nogen vil kalde det hysterisk, men at underkende det er sådan, nogle mennesker reagerer, er tarveligt.

Det er en ret almindelig torturmetode at arbejde på, at noget ellers ret behageligt/sjovt/fornøjeligt skal forbindes med helvede. Den form for tortur er vi gudskelov ikke vant til herhjemme, så derfor kan det måske for nogen virke som en harmløs spøg. Måske er det derfor, det er blevet så stort et problem - at "det er jo bare en klovn - i flere definitioner".

En familie har tilsyneladende oplevet en flok på seks klovne stå i deres have i nat. Børnene var blevet skræmte. Det er sgu da logik. Næste gang, de møder en klovn, vil de selvfølgelig tænkte tilbage på den oplevelse den onsdag aften i oktober.
5
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Det der med de skræmmende klovne, ikke?

Indlægaf Animi » 20. okt 2016, 08:24

http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2016-10-20 ... t-paa-pige

Nu er der jo pludselig flere der ikke er så harmløse. Og man ved jo ikke hvilke intentioner personen har, når man støder på dem.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55652
Kontakt:

Re: Det der med de skræmmende klovne, ikke?

Indlægaf Ado » 20. okt 2016, 08:46

Jeg har ikke klovnefobi. Jeg synes bare generelt, at (cirkus)klovne er noget af det mest humorforladte. Men jeg er skide bange for at blive skræmt. Og jeg synes denne klovnetrend er så sølle og latterlig.
Hvad fanden er det sjove ved at forskrække andre mennesker?

Jeg ved ikke hvordan jeg ville reagere, hvis jeg mødte sådan en idiot. Muligvis stivne fuldstændig af skræk. Måske klappe vedkommende en på hovedet eller skubbe ham/hende.
Det er så latterlig en leg! Og man skal være et temmeligt stort og usselt røvhul for at synes det " bare er skide sjovt".


Til gengæld brækker jeg mig over alle dem, der stolt sidder og kommenterer på facebook om, at de trykker på speederen, hvis de møder en klovn.
6
Donna Martin Graduates!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det der med de skræmmende klovne, ikke?

Indlægaf Slettet bruger » 20. okt 2016, 08:58

Novella skrev:
abcd skrev:
Novella skrev:Du er muligvis mere cool end andre, men så vil jeg egentlig appellere til lidt mere forståelse for andres irrationelle frygt i stedet for.


Jeg vil såmænd gerne have forståelse for andres frygt. Jeg tror bare ikke på at nogen får længerevarende traumer af at blive skræmt af en klovn med en økse. Plain and simple. Du er meget velkommen til at fremlægge eksempler på personer der har lidt varig skade af de møder. Ham der faktisk er blevet stukket ned, tæller ikke, det er overfald og i en anden kategori.

Okay. Det synes jeg så er argumentation i kategorien "du er velkommen til at fremlægge bevis for, at månen ikke er lavet af grøn ost"..


Det er ret let at sandsynliggøre ud over rimelig tvivl at månen ikke er lavet af grøn ost, med pålidelige kildehenvisninger - jeg er ikke så krævende, Wikipedia ville være fint til mig. Du behøver ikke dukke op på mit dørtrin med en grædende, traumatiseret mand for at dokumentere at folk bliver ødelagt af skræmmende klovne.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det der med de skræmmende klovne, ikke?

Indlægaf Slettet bruger » 20. okt 2016, 09:09

Allmost_Famous skrev:
abcd skrev:Selvfølgelig dur sammenligningen, og selvfølgelig er mine erfaringer relevante. Hvis du er uenig, må du komme på banen med noget bedre end bare at kalde mine argumenter dumme.

Så du mener, at man med rette kan sammenligne to vidt forskellige ting (henholdsvis aktiv trussel på liv og førlighed, og at være vidne til et selvmord, der viser sig at være uægte)?


Ja. Det væsentlige er at man oplever en situation som potentielt kan være traumatiserende, men som efterfølgende afdramatiseres fordi den ikke var hvad den virkede som på tidspunktet.
0

Tilbage til "Generelt"