Paven: Abort skal tilgives

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2876
Likede indlæg: 18431

Paven: Abort skal tilgives

Indlægaf Wizzze » 22. nov 2016, 04:16

Hører man en ret rumlen, så er det muligvis bare jordskælvet i Vatikanet!
Paven har udsendt nye instrukser til de katolske præster, en abort er ikke længere grund til Ekskommunikation, en abort kan tilgives på linje med mange andre "synder".

Vi er nok mange der ikke mener der er nogen Synd overhovedet, men har vi lige set det første skridt fra den katolske kirke, mod at anerkende abort? :gruble:

Verden står snart ikke længere :8:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 103
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 1921

Re: Paven: Abort skal tilgives

Indlægaf Luffegås » 22. nov 2016, 06:19

Vi er nået dertil at selv den katolske kirke er mere anerkendende overfor abort, end den frie verdens leder.
6
abcd
Kort karma: 140
Likede indlæg: 4915

Indlægaf abcd » 22. nov 2016, 06:28

Hvad betyder det at anerkende abort? Vi er også mange ateister som ikke bryder os om abort, men nødtvungent accepterer det som det mindste af to onder. I spørgsmålet om fri abort synes jeg kvinderettighedsforkæmperne er de religiøse.
0
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 368
Likede indlæg: 4608

Indlægaf Æble » 22. nov 2016, 07:10

Han er den pave det kan sikre den katolske kirkes fortsatte "storhed"/overlevelse.

Personligt synes jeg han er sej. Han er retningsgivende for så mange mennesker og driver kirken i en moderne og menneskelig retning. Har kæmpe respekt for den mand og dem der var klarsynede nok til at vælge ham.
5
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 103
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 1921

Indlægaf Luffegås » 22. nov 2016, 08:43

Æble skrev:Han er den pave det kan sikre den katolske kirkes fortsatte "storhed"/overlevelse.

Personligt synes jeg han er sej. Han er retningsgivende for så mange mennesker og driver kirken i en moderne og menneskelig retning. Har kæmpe respekt for den mand og dem der var klarsynede nok til at vælge ham.

Helt enig, på nogen punkter er han befriende, på andre siger han nok det han skal sige, såsom at kvinder ikke burde være præster og den slags. Tror ikke det går han bare laver alting om, men jeg tror hans baggrund og fødeland har meget at gøre med måden han ser verden på.
0
Brugeravatar
Jasmin
Kort karma: 36
Likede indlæg: 647

Indlægaf Jasmin » 22. nov 2016, 11:06

abcd skrev:Hvad betyder det at anerkende abort? Vi er også mange ateister som ikke bryder os om abort, men nødtvungent accepterer det som det mindste af to onder. I spørgsmålet om fri abort synes jeg kvinderettighedsforkæmperne er de religiøse.
Nødtvungent accepterer det???

Der er ingen i denne verden som skal bestemme hvordan jeg vælger at bruge min krop.
4
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
abcd

Indlægaf abcd » 22. nov 2016, 11:10

Jasmin skrev:
abcd skrev:Hvad betyder det at anerkende abort? Vi er også mange ateister som ikke bryder os om abort, men nødtvungent accepterer det som det mindste af to onder. I spørgsmålet om fri abort synes jeg kvinderettighedsforkæmperne er de religiøse.

Der er ingen i denne verden som skal bestemme hvordan jeg vælger at bruge min krop.

Nej, selvfølgelig ikke. Men problemet er at der er to mennesker involveret i en abort: Kvinden og barnet. Det religiøse for de ukritiske aborttilhængere består i at de ikke anerkender barnets menneskelighed. Det er rendyrket religion uden bund i videnskab.
0
Brugeravatar
Jasmin
Kort karma: 36
Likede indlæg: 647

Indlægaf Jasmin » 22. nov 2016, 11:41

abcd skrev:
Jasmin skrev:

Nej, selvfølgelig ikke. Men problemet er at der er to mennesker involveret i en abort: Kvinden og barnet. Det religiøse for de ukritiske aborttilhængere består i at de ikke anerkender barnets menneskelighed. Det er rendyrket religion uden bund i videnskab.

Problemet med en uønsket graviditet er, at fosteret befinder sig inde i kvindens krop. Spørgsmålet er så, hvor tungtvejende fostrets ret over sin krop er i forhold til kvindens ret over sin. En kvindes livmoder kan sammenlignes med en kuvøse, og et foster kan ikke kræve at få denne behandling. Kvinden kan stille "kuvøsen" til rådighed, hvis hun vil, men er ikke moralsk forpligtet til det. Abortkritikere mener, det er fuldstændig på sin plads, at vi nuancerer debatten med det etiske dilemma og det er blevet mere almindeligt at se på abort som en handling, der afbryder liv, frem for at være et valg, der sikrer kvinders rettigheder! Det betyder med andre ord, at man mener, der er et dilemma mellem kvinders ret og fostres ret. Altså at et foster kan ses som noget, der er adskilt fra kvinden, og som derfor har en ret i sig selv. Det faktum, at vi kvinder stadig skal forholde os til, hvorvidt vi må bestemme over vores egen krop, kan gøre mig rasende.
2
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Frøken Himmelblå
Kort karma: 63
Likede indlæg: 1618

Indlægaf Frøken Himmelblå » 22. nov 2016, 12:01

abcd skrev:
Jasmin skrev:

Til det markerede: Det er dér, jeg tror, mange aborttilhængere er uenige. For mig at se, er der ikke to mennesker involveret. For der er ikke noget barn endnu. Der er et foster. Og op til 12. uge som er vores grænse for fri abort, synes jeg slet ikke, det har noget med et barn at gøre. Det er en klump celler - jovist, der er da potentiale til at udvikle sig til et barn - men det er ikke et barn. Man skal helt frem til omkring 24. uge før der er et foster der er levedygtigt udenfor kvinden.
Så jeg ser ingen konflikt og jeg forstår ikke, at det stadig kan være til diskussion, at kvinden kan bestemme over sin egen krop. Det skulle da bare mangle.

En anden ting, men det hører vist mest til i "Det må man ikke sige"; jeg bliver simpelthen så træt når mænd mener, at de har noget at skulle have sagt. I min optik: ingen livmoder, ingen indflydelse.
7
Vir prudens non contra ventum mingit
Maria86
Kort karma: 6
Likede indlæg: 62

Indlægaf Maria86 » 22. nov 2016, 12:14

Jeg vil ha lov til at bestemme over min krop. Da jeg var sammen med X gjorde vi gjorde alt for at undgå en graviditet. og så ville jeg altså ha lov til at få en abort uden at skulle forklare en hel masse. Jeg ved godt at det er en mulighed at sige barnet fra når det kommer ud. og give det til en anden familie. Det vil jeg altså ikke lægge krop til. når nu det er en mulighed for at gøre det under gode forhold så ja tak. Sundhedsstyrelse har sagt ok og at sundhedsvæsenet gør det på en god måde.
2
abcd

Indlægaf abcd » 22. nov 2016, 12:31

Frøken Himmelblå skrev:
abcd skrev:
Jasmin skrev:

Til det markerede: Det er dér, jeg tror, mange aborttilhængere er uenige. For mig at se, er der ikke to mennesker involveret. For der er ikke noget barn endnu. Der er et foster.

Et foster er også et menneske. Biologisk set. Det mener jeg slet ikke man kan diskutere. Man kan diskutere om vi kan tillade os at aflive mennesker i deres tidligste udviklingsstadier. Men at kalde det noget andet end et menneske er ikke et synspunkt jeg gider spilde diskussiontid på, for det er i mine øjne et religiøst synspunkt.
0
abcd

Indlægaf abcd » 22. nov 2016, 12:34

Jasmin skrev:Problemet med en uønsket graviditet er, at fosteret befinder sig inde i kvindens krop. Spørgsmålet er så, hvor tungtvejende fostrets ret over sin krop er i forhold til kvindens ret over sin. En kvindes livmoder kan sammenlignes med en kuvøse, og et foster kan ikke kræve at få denne behandling. Kvinden kan stille "kuvøsen" til rådighed, hvis hun vil, men er ikke moralsk forpligtet til det. Abortkritikere mener, det er fuldstændig på sin plads, at vi nuancerer debatten med det etiske dilemma og det er blevet mere almindeligt at se på abort som en handling, der afbryder liv, frem for at være et valg, der sikrer kvinders rettigheder! Det betyder med andre ord, at man mener, der er et dilemma mellem kvinders ret og fostres ret. Altså at et foster kan ses som noget, der er adskilt fra kvinden, og som derfor har en ret i sig selv. Det faktum, at vi kvinder stadig skal forholde os til, hvorvidt vi må bestemme over vores egen krop, kan gøre mig rasende.

Som loven er indrettet nu, må I jo ikke bestemme over jeres kroppe efter 12 uger. Og ja, der er et dilemma imellem kvindens og fosterets ret. Det er det moralske dilemma ved abort som det er vigtigt at forholde sig til. Uanset hvor træls det så måtte være for gravide kvinder. Jeg synes det er etisk dybt problematisk at der fjernes 16.000 fostre om året i Danmark.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 6794

Indlægaf Slettet bruger » 22. nov 2016, 12:39

abcd skrev:
Frøken Himmelblå skrev:
abcd skrev:
Jasmin skrev:

Til det markerede: Det er dér, jeg tror, mange aborttilhængere er uenige. For mig at se, er der ikke to mennesker involveret. For der er ikke noget barn endnu. Der er et foster.

Et foster er også et menneske. Biologisk set. Det mener jeg slet ikke man kan diskutere. Man kan diskutere om vi kan tillade os at aflive mennesker i deres tidligste udviklingsstadier. Men at kalde det noget andet end et menneske er ikke et synspunkt jeg gider spilde diskussiontid på, for det er i mine øjne et religiøst synspunkt.

Det kan man i høj grad. Hvis du bare vil bruge biologi, så kan man påstå at nogen menneskeceller i en petriskål er et menneske.

Er det her et par millioner mennesker? Skal skålene have stemmeret?

Billede
3
abcd

Indlægaf abcd » 22. nov 2016, 12:53

eks-Maupassant skrev:Det kan man i høj grad. Hvis du bare vil bruge biologi, så kan man påstå at nogen menneskeceller i en petriskål er et menneske.

Er det her et par millioner mennesker? Skal skålene have stemmeret?

Billede

Det har jeg ikke sagt noget om. Jeg har sagt at jeg er for fri abort. Jeg har bare et problem med den fraktion i debatten der ikke anerkender at det er menneskeliv man fjerner. Hvad skulle det ellers være for noget liv? Et 12-ugers foster har jo arme, ben, hoved, og er i det hele taget letgenkendeligt menneske.
1
Brugeravatar
Frøken Himmelblå
Kort karma: 63
Likede indlæg: 1618

Indlægaf Frøken Himmelblå » 22. nov 2016, 12:59

abcd skrev:
Frøken Himmelblå skrev:
abcd skrev:
Jasmin skrev:

Et foster i uge 12 er 43mm. 4,3 cm. Det er altså ikke et menneske. Juridisk set er det heller ikke et menneske.
Ja, der bliver foretaget 16.000 aborter i Danmark om året, men resultatet er dælme bedre end 16.000 uønskede mødre om året. Så længe kvinden får en abort før uge 12 ser jeg ingen etiske problemer.
3
Vir prudens non contra ventum mingit

Tilbage til "Generelt"