Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Hvad undrer du dig over

Indlægaf FormerlyKnownAs » 18. jun 2018, 16:40

I Helsam bestiller vi gerne varer hjem som vi ikke har på hylderne i butikken, gratis. Vi kan slet slet ikke have alle de varer som findes i Helsam sortimentet.

Man kan også selv bestille online og få gratis levering til butikken, eller mod leveringsgebyr hjem til. Det er gratis til butik fordi det dels bare er god service, dels oplever vi at det ofte medfører mersalg fordi folk kommer ned i butikken og lige tager en runde.
8
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24916

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf sigge » 18. jun 2018, 17:16

For nogle uger siden bestilte jeg nogle øreringe med bimotiv. I dag lå der så to små kuverter i min postkasse, den ene indeholdt øreringene, og den anden, som kom fra en helt anden adresse, indeholdt to halskæder med bier, som jeg absolut ikke har bestilt.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Flora » 18. jun 2018, 17:25

Confucius skrev:
Flora skrev:
Confucius skrev:
Flora skrev:Når man handler i Matas netbutik er der en fragtmulighed, der hedder "afhent i butik", som koster 20 kr. Det giver da ingen mening. Hvis jeg alligevel skal hente mine varer i butikken, så får jeg jo ingenting for de 20 kr. :forvirret:


Det er vel fordi at varen reserveres til dig, så du ikke risikerer at den er udsolgt. Eller måske fører samtlige butikker ikke 100 % af sortimentet, så måske er det kun noget de bestiller hjem til butikken på ordre.

Jeg har eksempelvis en type seng fra Jysk, der bruger en lagentype og lagenstørrelse, som er skræddersyet til min seng. Lagnet er meget lidt solgt i Jysk, så derfor har de sjældent fysiske eksemplarer i butikken. De vil hellere bruge deres kostbare plads på de varer, de sælger meget af, og så bestille de mere eksotiske produkter hjem, når de har en kunde klar.

Og endelig er det vel mest en mulighed rettet mod dem der bor meget tæt på den lokale Matas-butik, så det kan betale sig at få bragt dertil for en 20'er, i stedet for at få bragt direkte til døren for måske en 50'er?


Det står på deres hjemmeside, hvilke butikker, der har varen hjemme, så man kan sagtens undgå at gå forgæves, uden at skulle betale for det.


Jo, jo, men det kan vel nå at ændre sig fra næsten udsolgt til udsolgt, inden man kommer forbi. Jeg har lige tjekket - hvis de ikke har en vare i min lokale Matas, så vil det være billigere at få leveret til min lokale Matas, end at skulle betale med rejsekort for at komme til næst-nærmeste Matas. Det er sikkert anderledes i storbyerne, men jeg bor i provinsen.

Flora skrev:Uanset hvor man bor i forhold til butikken skal man derned, hvis man ikke vil have bragt ud, så det bliver ikke nemmere af, at bestille på nettet og så afhente i butikken.


Jeg sagde ikke at det blev nemmere, men at det måske bedre kunne betale sig. Hvis man nu alligevel kommer direkte forbi en Matas, når man pendler mellem bopæl og studie/arbejde, så er der tit penge at spare, fordi det er dyrere end 20 kroner at få fragtet helt hjem.

Flora skrev:Det er ikke så meget gebyret i sig selv, jeg undrer mig over. Det er det, at man ikke får noget, man ikke kunne have fået gratis, hvis man var gået ned i butikken uden først at bestille.


Du får da som minimum reservation af vare gratis, som du ikke ellers ville have fået. Man får også billigere fragt i visse tilfælde.


Hvis man går ned i en fysisk Matas og beder dem om at bestille en vare hjem til butikken, så koster det ikke noget. Hvis du går ind på Matas hjemmeside og beder dem om at bestille en vare hjem til din lokale butik, så koster det 20 kr.

Jeg er med på, at der med den nuværende model, kan være situationer, hvor det giver mening, at betale 20 kr. for at få en vare bestilt hjem til nærmeste butik, men det ændrer ikke på, at det er mærkeligt, at man skal betale for at få en vare bestilt hjem til butikken, hvis man gør det over nettet, når man ikke skal betale, hvis man gør det fysisk i butikken.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36807

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Daine » 18. jun 2018, 17:27

sigge skrev:For nogle uger siden bestilte jeg nogle øreringe med bimotiv. I dag lå der så to små kuverter i min postkasse, den ene indeholdt øreringene, og den anden, som kom fra en helt anden adresse, indeholdt to halskæder med bier, som jeg absolut ikke har bestilt.

Det er et bi-produkt :dance:





:deer:
25
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43968

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf paint » 18. jun 2018, 17:33

Noget så kedeligt som vælgeradfærd. Jeg har fulgt lidt med i valget i Columbia og kampen mellem den stærkt højreorienterede kandidat og hans modpart (en venstreorienteret)

Den 'salgstale' som den førstnævnte har rejst landet rundt med, har været:

- Mindre korruption
- bekæmpelse af nepotisme
- bedre sociale forhold
- mere økonomisk vækst og flere jobs
etc.

Hvordan hulen kan man vinde et valg på et sådant program? Han kunne lige så godt have sagt, at han gik ind for bedre vejr og større julegaver. Ingen kunne jo være uenig i de budskaber, han åbenbart lykkedes at sælge til en majoritet af befolkningen. :stoned:

Nogle gange kan man få sine tvivl mht demokrati - ikke at jeg har noget bedre alternativ.
Senest rettet af paint 18. jun 2018, 17:35, rettet i alt 1 gang.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36807

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Daine » 18. jun 2018, 17:34

Flora skrev:
Confucius skrev:
Flora skrev:
Confucius skrev:
Flora skrev:Når man handler i Matas netbutik er der en fragtmulighed, der hedder "afhent i butik", som koster 20 kr. Det giver da ingen mening. Hvis jeg alligevel skal hente mine varer i butikken, så får jeg jo ingenting for de 20 kr. :forvirret:


Det er vel fordi at varen reserveres til dig, så du ikke risikerer at den er udsolgt. Eller måske fører samtlige butikker ikke 100 % af sortimentet, så måske er det kun noget de bestiller hjem til butikken på ordre.

Jeg har eksempelvis en type seng fra Jysk, der bruger en lagentype og lagenstørrelse, som er skræddersyet til min seng. Lagnet er meget lidt solgt i Jysk, så derfor har de sjældent fysiske eksemplarer i butikken. De vil hellere bruge deres kostbare plads på de varer, de sælger meget af, og så bestille de mere eksotiske produkter hjem, når de har en kunde klar.

Og endelig er det vel mest en mulighed rettet mod dem der bor meget tæt på den lokale Matas-butik, så det kan betale sig at få bragt dertil for en 20'er, i stedet for at få bragt direkte til døren for måske en 50'er?


Det står på deres hjemmeside, hvilke butikker, der har varen hjemme, så man kan sagtens undgå at gå forgæves, uden at skulle betale for det.


Jo, jo, men det kan vel nå at ændre sig fra næsten udsolgt til udsolgt, inden man kommer forbi. Jeg har lige tjekket - hvis de ikke har en vare i min lokale Matas, så vil det være billigere at få leveret til min lokale Matas, end at skulle betale med rejsekort for at komme til næst-nærmeste Matas. Det er sikkert anderledes i storbyerne, men jeg bor i provinsen.

Flora skrev:Uanset hvor man bor i forhold til butikken skal man derned, hvis man ikke vil have bragt ud, så det bliver ikke nemmere af, at bestille på nettet og så afhente i butikken.


Jeg sagde ikke at det blev nemmere, men at det måske bedre kunne betale sig. Hvis man nu alligevel kommer direkte forbi en Matas, når man pendler mellem bopæl og studie/arbejde, så er der tit penge at spare, fordi det er dyrere end 20 kroner at få fragtet helt hjem.

Flora skrev:Det er ikke så meget gebyret i sig selv, jeg undrer mig over. Det er det, at man ikke får noget, man ikke kunne have fået gratis, hvis man var gået ned i butikken uden først at bestille.


Du får da som minimum reservation af vare gratis, som du ikke ellers ville have fået. Man får også billigere fragt i visse tilfælde.


Hvis man går ned i en fysisk Matas og beder dem om at bestille en vare hjem til butikken, så koster det ikke noget. Hvis du går ind på Matas hjemmeside og beder dem om at bestille en vare hjem til din lokale butik, så koster det 20 kr.

Jeg er med på, at der med den nuværende model, kan være situationer, hvor det giver mening, at betale 20 kr. for at få en vare bestilt hjem til nærmeste butik, men det ændrer ikke på, at det er mærkeligt, at man skal betale for at få en vare bestilt hjem til butikken, hvis man gør det over nettet, når man ikke skal betale, hvis man gør det fysisk i butikken.

Et gæt fra mig er, at det er for at undgå at for mange bestiller “småting/billige enkeltting” hvis der er gratis fragt til butikken. Kommer du over et vist beløb, tror det er 400,- er der gratis fragt både til at sende varen til butik og hjem til dig (eller til nærmeste udleveringssted).
Det giver mening, hvis alle varer bestilt online kommer fra deres weblager, der er en omkostning ved at sende 1-2 billige ting. Hvis butikkerne selv skulle plukke varerne fra hylderne (det gjorde vi bla hvor jeg arbejdede), giver det ikke rigtig nogen mening at tage gebyr for det.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32469

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf icelady » 18. jun 2018, 18:21

3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf fisken80 » 18. jun 2018, 19:37

Nicolait skrev:
Flora skrev:
Nicolait skrev:
Flora skrev:Når man handler i Matas netbutik er der en fragtmulighed, der hedder "afhent i butik", som koster 20 kr. Det giver da ingen mening. Hvis jeg alligevel skal hente mine varer i butikken, så får jeg jo ingenting for de 20 kr. :forvirret:


Du får jo en oplevelse hvergang du besøger deres butik, som du ellers ikke ville have fået, hvis varen var blevet sendt til dig. Desuden så slider du også på deres gulv. :-D


Ja, det må selvfølgelig være det, der er årsagen :D Det sære er så bare, at de ikke tager entre, når man kommer uanmeldt. Men det kan være, det er et spørgsmål om tid :P


Entre!? :panik:


Altså jeg læste faktisk et sted, at der er butikker, der overvejer entre fordi folk bare kommer og oser og får vejledning og derefter går hjem og bestiller varen billigere på nettet. I det her tilfælde var der tale om boghandlere, der så ville forsøge at skabe en særlig oplevelse i butikken.

Jeg tror nu ikke et øjeblik på ideen.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7922

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Nicolait » 18. jun 2018, 20:19

fisken80 skrev:
Nicolait skrev:
Flora skrev:
Nicolait skrev:
Flora skrev:Når man handler i Matas netbutik er der en fragtmulighed, der hedder "afhent i butik", som koster 20 kr. Det giver da ingen mening. Hvis jeg alligevel skal hente mine varer i butikken, så får jeg jo ingenting for de 20 kr. :forvirret:


Du får jo en oplevelse hvergang du besøger deres butik, som du ellers ikke ville have fået, hvis varen var blevet sendt til dig. Desuden så slider du også på deres gulv. :-D


Ja, det må selvfølgelig være det, der er årsagen :D Det sære er så bare, at de ikke tager entre, når man kommer uanmeldt. Men det kan være, det er et spørgsmål om tid :P


Entre!? :panik:


Altså jeg læste faktisk et sted, at der er butikker, der overvejer entre fordi folk bare kommer og oser og får vejledning og derefter går hjem og bestiller varen billigere på nettet. I det her tilfælde var der tale om boghandlere, der så ville forsøge at skabe en særlig oplevelse i butikken.

Jeg tror nu ikke et øjeblik på ideen.


Så får de da først jaget folk over på nettet, hvis det koster dem penge at undersøge markedet.

Det andet er et vilkår, som butikkerne bare må leve med.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf landsbytossen » 18. jun 2018, 20:35

fisken80 skrev:
Nicolait skrev:
Flora skrev:
Nicolait skrev:
Flora skrev:Når man handler i Matas netbutik er der en fragtmulighed, der hedder "afhent i butik", som koster 20 kr. Det giver da ingen mening. Hvis jeg alligevel skal hente mine varer i butikken, så får jeg jo ingenting for de 20 kr. :forvirret:


Du får jo en oplevelse hvergang du besøger deres butik, som du ellers ikke ville have fået, hvis varen var blevet sendt til dig. Desuden så slider du også på deres gulv. :-D


Ja, det må selvfølgelig være det, der er årsagen :D Det sære er så bare, at de ikke tager entre, når man kommer uanmeldt. Men det kan være, det er et spørgsmål om tid :P


Entre!? :panik:


Altså jeg læste faktisk et sted, at der er butikker, der overvejer entre fordi folk bare kommer og oser og får vejledning og derefter går hjem og bestiller varen billigere på nettet. I det her tilfælde var der tale om boghandlere, der så ville forsøge at skabe en særlig oplevelse i butikken.

Jeg tror nu ikke et øjeblik på ideen.

Jeg mener, der er en svensk skohandler, som tager penge for at osere prøver sko.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36807

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Daine » 18. jun 2018, 21:22

fisken80 skrev:
Nicolait skrev:
Flora skrev:
Nicolait skrev:
Flora skrev:Når man handler i Matas netbutik er der en fragtmulighed, der hedder "afhent i butik", som koster 20 kr. Det giver da ingen mening. Hvis jeg alligevel skal hente mine varer i butikken, så får jeg jo ingenting for de 20 kr. :forvirret:


Du får jo en oplevelse hvergang du besøger deres butik, som du ellers ikke ville have fået, hvis varen var blevet sendt til dig. Desuden så slider du også på deres gulv. :-D


Ja, det må selvfølgelig være det, der er årsagen :D Det sære er så bare, at de ikke tager entre, når man kommer uanmeldt. Men det kan være, det er et spørgsmål om tid :P


Entre!? :panik:


Altså jeg læste faktisk et sted, at der er butikker, der overvejer entre fordi folk bare kommer og oser og får vejledning og derefter går hjem og bestiller varen billigere på nettet. I det her tilfælde var der tale om boghandlere, der så ville forsøge at skabe en særlig oplevelse i butikken.

Jeg tror nu ikke et øjeblik på ideen.

Af nysgerrighed, hvor var det henne? Det med at boghandlere tog entre? Det har jeg nemlig ikke hørt om, og vi plejer at være en lille indspist branche :lol:
Jeg har til gengæld hørt om en fotokæde, tror det var Photocare, der forsøgte sig med at tage betaling for rådgivning. Man fik pengene modregnet, hvis man købte en vare (kamera). De gjorde det fordi de var så hårdt ramt af folk der fik en lang og grundig vejledning, hvorefter de købte varen på nettet. Men de var vist igennem lidt af en shitstorm, så det holdt ikke længe.

Jeg har prøvet, som boghandler, at være med til at tage entre, men der har det været til arrangementer efter lukketid (forlagsaftener etc), hvor man købte en entrébillet til 50 kr som så blev refunderet hvis man købte noget på selve aftenen. Men det var mest for at have lidt styr på hvor mange man kunne forvente kom :)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf ExCoastal » 18. jun 2018, 22:13

At aktivister, der arbejder for dyrernes rettigher tror, at man kan forstyrre en barbeque konkurrence, uden at der bliver ballade.

http://www.kron4.com/news/bay-area/acti ... 1245668142
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Wizzze » 18. jun 2018, 22:24

ExCoastal skrev:At aktivister, der arbejder for dyrernes rettigher tror, at man kan forstyrre en barbeque konkurrence, uden at der bliver ballade.

http://www.kron4.com/news/bay-area/acti ... 1245668142


Det er lidt ligesom når anti royalister dukker op til Fredes føs´da´ :D
Bortset fra at bedstemødrene på Amalienborg slotsplads ikke har conceal carry permits, og at BBQ tages MEGET seriøst i USA :shock:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf ExCoastal » 18. jun 2018, 22:30

Wizzze skrev:
ExCoastal skrev:At aktivister, der arbejder for dyrernes rettigher tror, at man kan forstyrre en barbeque konkurrence, uden at der bliver ballade.

http://www.kron4.com/news/bay-area/acti ... 1245668142


Det er lidt ligesom når anti royalister dukker op til Fredes føs´da´ :D
Bortset fra at bedstemødrene på Amalienborg slotsplads ikke har conceal carry permits, og at BBQ tages MEGET seriøst i USA :shock:


Det var nok heldigt, at conceal carry permits er meget svære at få i Californien. Og ja, BBQ er en meget alvorlig ting, hvor man kan bruge timer på at diskutere, om en brisket skal have 13, 14 eller 15 timer :lol:
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Wizzze » 18. jun 2018, 22:44

ExCoastal skrev:
Wizzze skrev:
ExCoastal skrev:At aktivister, der arbejder for dyrernes rettigher tror, at man kan forstyrre en barbeque konkurrence, uden at der bliver ballade.

http://www.kron4.com/news/bay-area/acti ... 1245668142


Det er lidt ligesom når anti royalister dukker op til Fredes føs´da´ :D
Bortset fra at bedstemødrene på Amalienborg slotsplads ikke har conceal carry permits, og at BBQ tages MEGET seriøst i USA :shock:


Det var nok heldigt, at conceal carry permits er meget svære at få i Californien. Og ja, BBQ er en meget alvorlig ting, hvor man kan bruge timer på at diskutere, om en brisket skal have 13, 14 eller 15 timer :lol:


Og så skal man slet ikke starte på Brisket, Corned Beef eller Pastrami debatten, eller dry rub vs. marinade vs. brine religionskrigen :gisp:
Og så er der altid hotsauce kontroversen hvis man keder sig :nerve:
1
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Generelt"