Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Kalimsofie » 13. dec 2018, 12:59

kidkomb skrev:
Kalimsofie skrev:
bluetof1 skrev:
Kalimsofie skrev:
bluetof1 skrev:
Kalimsofie skrev:Om man kan smage forskel på almindelig mælk og laktosefri mælk? :gruble:

Der er jo en stor del af grønlænderne, der er laktoseintolerante, så vi har altid begge slags mælk på kontoret. Jeg er ligeglad med, hvilken mælk jeg får i kaffen, så jeg tager bare den, der er åben - og jeg lægger ikke rigtig mærke til, når vi er løbet tør for almindelig mælk. Men der er virkelig mange af de ikke-laktoseintolerante (laktosetolerante?!), som brokker sig vildt meget over, at de ikke kan få “rigtig mælk”.
Altså, smager det ikke fuldstændig ens?


Jeg synes forskellen er lidt ligesom mellem almindelig mælk og langtidsholdbar mælk. Jeg kan bedst lide almindelig mælk, men hvis det bare er til kaffen så er jeg helt ligeglad.
Jeg ville egentlig synes det gav mere mening hvis det var dem, der ikke kunne tåle almindelig mælk, der brokkede sig når den laktosefri var væk. Det er jo dem, der mærker konsekvensen.


Ja, det ville give mere mening. Men de laktoseintolerante brokker sig faktisk aldrig. Faktisk er de laktosetolerante her på kontoret de mest intolerante mennesker sådan generelt :lol:

Jeg har nok bare vænnet mig så meget til langtidsholdbar mælk, at jeg ikke kan smage forskel mellem noget som helst “mælket” længere - hverken i kaffen eller på havregrynene :P


Jeg kender en, der arbejdede på et kontor i Grønland, hvor en (dansk) kvinde foreslog, at man af respekt for grønlændere slet ikke havde mælk på kontoret. Du ved, fordi der jo ikke er køer i Grønland og derfor heller ikke komælk.
Er det ikke sådan noget jeres toiletdame, hende med nr. 1/nr. 2 toiletterne, kunne foreslå? Bare så I ikke støder nogen, jo.


:lol: :lol:

Det har hun sjovt nok ikke bragt på banen, men hun er faktisk en af dem, der påstår, at laktoseintolerance ikke findes, fordi “babyer spiser jo mælk, ikke?” :-D

Det svarer jo nærmest til at påstå at diabetes ikke findes? :stoned:
Det kan jo måles?


Neeeej da, laktoseintolerance er ren indbildning, for alle har jo spist mælk som babyer, og det er de jo ikke døde af, vel? :-D

Jeg tror, jeg vil spørge om hendes holdning til diabetes. Svaret kan kun være underholdende :lun:
1
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32473

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf icelady » 13. dec 2018, 13:46

Grænseoverskridende, men er vi som samfund ikke efterhånden derude, at ting skal være "Ud over det sædvanlige", før man får opmærksomhed. :gruble:





https://www.dr.dk/nyheder/kultur/kob-en-hjemlos-700-kroner-hornsleth-udstiller-hjemlose-i-hellerup



Artikel fra sidste år, bla med baggrunden for hvorfor han blev anmeldt i England. https://www.berlingske.dk/kultur/dansk-kunstner-meldt-til-politiet-for-frastoedende-vaerk
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf fisken80 » 13. dec 2018, 14:50

Delfin skrev:Siger man ikke først god jul, når man er så tæt på, at man forventer ikke at ses/have anden kontakt igen før jul


Jo. Da jeg for maaaange år siden arbejdede som juleassistent i en butik blev vi instrueret i, at vi først måtte sige god jul de sidste dage inden juleaftensdag, for eller insinuerede vi, at kunden ikke måtte komme igen i resten af december.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf cola » 15. dec 2018, 06:10

Jeg kan ikke finde ud af om jeg skal melde en stjålet hund fundet til politiet eller om de vil være ligeglade når nu der er gået 4-5 år.
og om jeg skal melde ham for ikke at have forsikring på hunden.
0
D.itsen
Indlæg: 3330
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8998

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf D.itsen » 15. dec 2018, 08:09

Kalimsofie skrev:Om man kan smage forskel på almindelig mælk og laktosefri mælk? :gruble:

Der er jo en stor del af grønlænderne, der er laktoseintolerante, så vi har altid begge slags mælk på kontoret. Jeg er ligeglad med, hvilken mælk jeg får i kaffen, så jeg tager bare den, der er åben - og jeg lægger ikke rigtig mærke til, når vi er løbet tør for almindelig mælk. Men der er virkelig mange af de ikke-laktoseintolerante (laktosetolerante?!), som brokker sig vildt meget over, at de ikke kan få “rigtig mælk”.
Altså, smager det ikke fuldstændig ens?

Ved ikke om der er blevet svaret, men nej det smager ikke ens. Laktose er en sukkerart det består af to sukkerstoffer, og man laver laktosefri mælk ved at tilsætte noget der spalter de to sukkerarter (skulle noget have ændret sig i fremstillingsmetoden, så ret mig lige, en eller anden), og det vil smage lidt anderledes. Men det er bestemt ikke sikkert at det er noget alle bemærker (og man skal nok heller ikke undervurdere hvor meget folk tror de kan smage forskel)
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 552
Likede indlæg: 8821

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Skorstenen » 15. dec 2018, 12:27

Insp af en anden tråd.

Jeg skulle have et nyt pas var derfor på Borgerservice. Damen jeg kom hen til, havde et skilt foran sig, der påpegede, at hun er hørehæmmet.
Det er jo helt fint og thumbs up for det.

Men.... Hvad skal jeg med oplysningen? Forventes det at jeg forsøger at tegnsproge damen?? Skal jeg råbe af hende?? Har hun et godt øre som jeg kan forsøge at tale til? HVAD skal jeg?
0
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf fisken80 » 15. dec 2018, 15:18

Skorstenen skrev:Insp af en anden tråd.

Jeg skulle have et nyt pas var derfor på Borgerservice. Damen jeg kom hen til, havde et skilt foran sig, der påpegede, at hun er hørehæmmet.
Det er jo helt fint og thumbs up for det.

Men.... Hvad skal jeg med oplysningen? Forventes det at jeg forsøger at tegnsproge damen?? Skal jeg råbe af hende?? Har hun et godt øre som jeg kan forsøge at tale til? HVAD skal jeg?


Umiddelbart tænker jeg, at du skal undlade at blive irriteret eller ligefrem sur, hvis hun beder dig gentage noget du har sagt.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf cola » 15. dec 2018, 16:14

Skorstenen skrev:Insp af en anden tråd.

Jeg skulle have et nyt pas var derfor på Borgerservice. Damen jeg kom hen til, havde et skilt foran sig, der påpegede, at hun er hørehæmmet.
Det er jo helt fint og thumbs up for det.

Men.... Hvad skal jeg med oplysningen? Forventes det at jeg forsøger at tegnsproge damen?? Skal jeg råbe af hende?? Har hun et godt øre som jeg kan forsøge at tale til? HVAD skal jeg?

Tal klart og tydeligt og langsomt, så hun kan nå at følge med i dine læbers bevægelse, hun mund aflæser dig.
1
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf landsbytossen » 15. dec 2018, 16:44

AgentPixie skrev:
Rosa Espinosa skrev:
AgentPixie skrev:
Rosa Espinosa skrev:Har været i så mange butikker de seneste to uger og ingen af stederne har de ønsker en god jul. Er vi helt gået fra det?

Eller det passer ikke, min frisør sagde det.

Det er jo ikke jul endnu :genert:


Det er december. Jul starter den første december det ved alle. Det er den eneste måned på året som er dedikeret til én ting, nemlig jul. Så er der ingen dage som må spildes, med ikke at ønske en anden person en glædelig jul :whine:

God jul :jule:

Men så skal du lige huske at ønske alle en god påske, i hele april!

I år 2027 er der ingen påskedage i april måned.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf zembra1986 » 15. dec 2018, 18:30

Klejner!......klejner undre mig.

Det er jo verdens mest tørre, smagsløse og dermed intetsigende bagværk :tie:
6
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf zembra1986 » 15. dec 2018, 19:56

Falstria skrev:
zembra1986 skrev:Klejner!......klejner undre mig.

Det er jo verdens mest tørre, smagsløse og dermed intetsigende bagværk :tie:


Hvis de er kogt rigtigt, så driver de jo i fedt, de er alt andet end tørre ;)



Så har jeg aldrig smagt en ordentlig tilberedt klejne. Jeg har smagt en del fra forskellige folk, igennem tiden, og det er altid det samme: total tørt og stort set ingen smag.
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24638
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Daine » 15. dec 2018, 20:03

zembra1986 skrev:
Falstria skrev:
zembra1986 skrev:Klejner!......klejner undre mig.

Det er jo verdens mest tørre, smagsløse og dermed intetsigende bagværk :tie:


Hvis de er kogt rigtigt, så driver de jo i fedt, de er alt andet end tørre ;)



Så har jeg aldrig smagt en ordentlig tilberedt klejne. Jeg har smagt en del fra forskellige folk, igennem tiden, og det er altid det samme: total tørt og stort set ingen smag.

Det kan være noget af det mest blah at få serveret. Men for nogle uger siden købte jeg de mest VIDUNDERLIGE klejner! Det var til et lokalt julemarked og de var helt frisklavede :love: Store, saftige og med en fantastisk smag, slet slet ikke som dem man køber. Jeg ærger mig over, at jeg ikke købte nogle flere, selvom de er bedst når de er helt friske.

Men det er også første gang i flere år jeg har fået nogen der ikke smagte af savsmuld og olie.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf zembra1986 » 15. dec 2018, 20:16

Daine skrev:
zembra1986 skrev:
Falstria skrev:
zembra1986 skrev:Klejner!......klejner undre mig.

Det er jo verdens mest tørre, smagsløse og dermed intetsigende bagværk :tie:


Hvis de er kogt rigtigt, så driver de jo i fedt, de er alt andet end tørre ;)



Så har jeg aldrig smagt en ordentlig tilberedt klejne. Jeg har smagt en del fra forskellige folk, igennem tiden, og det er altid det samme: total tørt og stort set ingen smag.

Det kan være noget af det mest blah at få serveret. Men for nogle uger siden købte jeg de mest VIDUNDERLIGE klejner! Det var til et lokalt julemarked og de var helt frisklavede :love: Store, saftige og med en fantastisk smag, slet slet ikke som dem man køber. Jeg ærger mig over, at jeg ikke købte nogle flere, selvom de er bedst når de er helt friske.

Men det er også første gang i flere år jeg har fået nogen der ikke smagte af savsmuld og olie.


Gad virkelig godt prøve at smage en ordentlig klejne :) Derfor bliver jeg også ved med at prøve mig frem, men indtil videre har det ikke været andet end en stor skuffelse.
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf zembra1986 » 15. dec 2018, 20:26

^Men det er rart at vide at det ikke er meningen at en klejne skal være så grel, for jeg troede efterhånden bare det var sådan de var....og deraf undren :D
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf paint » 15. dec 2018, 20:46

Falstria skrev:
zembra1986 skrev:
Daine skrev:
zembra1986 skrev:
Falstria skrev:
zembra1986 skrev:Klejner!......klejner undre mig.

Det er jo verdens mest tørre, smagsløse og dermed intetsigende bagværk :tie:


Hvis de er kogt rigtigt, så driver de jo i fedt, de er alt andet end tørre ;)



Så har jeg aldrig smagt en ordentlig tilberedt klejne. Jeg har smagt en del fra forskellige folk, igennem tiden, og det er altid det samme: total tørt og stort set ingen smag.

Det kan være noget af det mest blah at få serveret. Men for nogle uger siden købte jeg de mest VIDUNDERLIGE klejner! Det var til et lokalt julemarked og de var helt frisklavede :love: Store, saftige og med en fantastisk smag, slet slet ikke som dem man køber. Jeg ærger mig over, at jeg ikke købte nogle flere, selvom de er bedst når de er helt friske.

Men det er også første gang i flere år jeg har fået nogen der ikke smagte af savsmuld og olie.


Gad virkelig godt prøve at smage en ordentlig klejne :) Derfor bliver jeg også ved med at prøve mig frem, men indtil videre har det ikke været andet end en stor skuffelse.


Jeg mangler stadig at smage dem kogt i hestefedt, de gamle i familien sværger på at de bliver endnu bedre på den måde. :)

Min mor bruger svinefedt, det er de bedste jeg har smagt indtil videre :)


Det samme gør min mor, og hendes mor og hendes mor, før hende. De er fantastiske (klejnerne altså) :love2:

Der i øvrigt også citron og kardemomme i dejen.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Generelt"