Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43971

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf paint » 25. okt 2018, 09:48

Jeg undrer mig lidt over, hvor stor spredningen er, når folk får spørgsmålet: hvornår er man gammel. Der er faktisk nogle (1%), der mener man er gammel når man er mellem 20-29 år. Til min store lettelse, er jeg på nogenlunde sikker grund. Er man mellem 40-49 år, er der også kun 1%, der mener at man er en oldsag. ;)

De andre procenter, kan ses hér (ved at berøre felterne med musen)

https://www.bt.dk/videnskab/selvom-vi-e ... rig-aeldre


yougov.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4380
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf BlueBunny » 25. okt 2018, 10:19

Hvorfor nogen ødelægger de stærekasser som er stillet op. Det koster blot samfundet flere penge og ressourcer. Og dermed øges behovet for at udstede bøder. Ydermere kan det da kun være i alles interesse at bilister kører ordentligt?
10
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf cola » 25. okt 2018, 11:30

BlueBunny skrev:Hvorfor nogen ødelægger de stærekasser som er stillet op. Det koster blot samfundet flere penge og ressourcer. Og dermed øges behovet for at udstede bøder. Ydermere kan det da kun være i alles interesse at bilister kører ordentligt?

Fordi de ikke tror at de selv har betalt for dem, så må de gerne ødelægge dem, og de gider ikke betale den regning de har fået fordi de kørte for stærkt.
Jeg har kun en regel... kan du kører for stærkt, kan du også betale bøden uden at brokke dig.
2
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32469

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf icelady » 26. okt 2018, 20:47

Min Dropbox, som en af ungerne oprettede til mig...


Den siger, den er fuld... der ligger eet billed gemt :gruble:
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5085
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9838

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Tilly » 27. okt 2018, 17:21

Jeg undrer mig over at man i mange amerikanske film og serier tilsyneladende ikke må sige ordet “dead” (død), men at de i stedet typisk bruger ordet “gone”, altså fx bliver der sagt “he’s gone” når der egentlig menes “he’s dead”.

Hvorfor er ordet “dead” fy-fy? :gruble: Jeg har bemærket ret mange eksempler på det...
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf HappyPaww » 27. okt 2018, 18:14

Tilly skrev:Jeg undrer mig over at man i mange amerikanske film og serier tilsyneladende ikke må sige ordet “dead” (død), men at de i stedet typisk bruger ordet “gone”, altså fx bliver der sagt “he’s gone” når der egentlig menes “he’s dead”.

Hvorfor er ordet “dead” fy-fy? :gruble: Jeg har bemærket ret mange eksempler på det...

Er det ikke bare lidt a la “gået bort” på dansk? Har aldrig tænkt over om det skulle være noget specifikt de siger i film for at undgå at bruge selve ordet - men det er alt efter konteksten bare en mere “skånsom” måde at sige det på.
1
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf ExCoastal » 27. okt 2018, 19:40

Tilly skrev:Jeg undrer mig over at man i mange amerikanske film og serier tilsyneladende ikke må sige ordet “dead” (død), men at de i stedet typisk bruger ordet “gone”, altså fx bliver der sagt “he’s gone” når der egentlig menes “he’s dead”.

Hvorfor er ordet “dead” fy-fy? :gruble: Jeg har bemærket ret mange eksempler på det...


Jeg tror, at man pakker det lidt ind, fordi ordet "dead" er lidt harskt. Ofte siger man "has passed" eller "passed away". Derimod kan man sagtens bruge ordet i andre sammenhænge, f.eks. "he died in a car crash".
2
Brugeravatar
Ghattner
Indlæg: 2502
Tilmeldt: 17. aug 2017, 12:27
Kort karma: 146
Likede indlæg: 6677

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Ghattner » 28. okt 2018, 08:21

BlueBunny skrev:Hvorfor nogen ødelægger de stærekasser som er stillet op. Det koster blot samfundet flere penge og ressourcer. Og dermed øges behovet for at udstede bøder. Ydermere kan det da kun være i alles interesse at bilister kører ordentligt?


Det undrer mig at den slags typer overhovedet kan erhverves sig et kørekort. Kunne køreskolerne ikke være bedre til at luge ud i disse primater
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf zembra1986 » 28. okt 2018, 11:34

sigge skrev:At SÅ mange voksne mennesker ikke er i stand til at holde sig i de godt 2 timer, en biograffilm varer.
Jeg har været inde at se Journal 64 her til aften, og der var et værre renderi under det meste af filmen. Når jeg betaler 100 kr. for en biografbillet, vil jeg da ikke gå glip af et eneste minut, så kan jeg godt finde ud af at tisse af inden filmen og så ellers holde mig.


Jeg tror mange glemmer at tisse af inden filmen. Jeg tisser altid af, fordi jeg netop ikke vil gå glip af noget.

Ved godt folk har forskellige blære, men jeg nægter simpelthen at tro på man ikke kan gå 1½-2 timer uden at tisse.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4380
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf BlueBunny » 28. okt 2018, 11:37

zembra1986 skrev:
sigge skrev:At SÅ mange voksne mennesker ikke er i stand til at holde sig i de godt 2 timer, en biograffilm varer.
Jeg har været inde at se Journal 64 her til aften, og der var et værre renderi under det meste af filmen. Når jeg betaler 100 kr. for en biografbillet, vil jeg da ikke gå glip af et eneste minut, så kan jeg godt finde ud af at tisse af inden filmen og så ellers holde mig.


Jeg tror mange glemmer at tisse af inden filmen. Jeg tisser altid af, fordi jeg netop ikke vil gå glip af noget.

Ved godt folk har forskellige blære, men jeg nægter simpelthen at tro på man ikke kan gå 1½-2 timer uden at tisse.

Jeg har ikke brug for at tisse under film. Men jeg tænker at en stor sodavand og det at man ikke “kan” komme på toilettet gør at nogen skal mere end normalt :)
5
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Pawnee_Waffle
Indlæg: 158
Tilmeldt: 26. mar 2018, 22:03
Kort karma: 56
Likede indlæg: 546

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Pawnee_Waffle » 28. okt 2018, 11:56

zembra1986 skrev:
sigge skrev:At SÅ mange voksne mennesker ikke er i stand til at holde sig i de godt 2 timer, en biograffilm varer.
Jeg har været inde at se Journal 64 her til aften, og der var et værre renderi under det meste af filmen. Når jeg betaler 100 kr. for en biografbillet, vil jeg da ikke gå glip af et eneste minut, så kan jeg godt finde ud af at tisse af inden filmen og så ellers holde mig.


Jeg tror mange glemmer at tisse af inden filmen. Jeg tisser altid af, fordi jeg netop ikke vil gå glip af noget.

Ved godt folk har forskellige blære, men jeg nægter simpelthen at tro på man ikke kan gå 1½-2 timer uden at tisse.


Jeg er en af dem der kan have svært ved at holde mig. Problemer med inkontinens er mere almindeligt end man regner med, og desværre et stort tabu, i hvert fald hvis man er under 70. Alternativet til en tissepause under filmen er at jeg ikke kan gå i biografen, og det vil jeg ellers rigtig gerne. Men som ved så meget andet, så svinger det i perioder, og afhænger også af hvor meget væske jeg får indenbords.

At folk ikke kan forstå det, ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal sige til. Det ændrer jo ikke på at det er sådan det er.
7
One person's annoying is another's inspiring and heroic.
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf zembra1986 » 28. okt 2018, 12:03

Arh okay, ved godt der selvfølgelig kan være undtagelser. Men jeg vil også mene de 2 overstående tilfælde er lidt mere usædvanlige. Jeg tror ikke det er tilfældet, for ALLE dem der render på toilettet under en biograffilm, men jeg ved det selvfølgelig ikke.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf LadyFox » 28. okt 2018, 12:10

zembra1986 skrev:Arh okay, ved godt der selvfølgelig kan være undtagelser. Men jeg vil også mene de 2 overstående tilfælde er lidt mere usædvanlige. Jeg tror ikke det er tilfældet, for ALLE dem der render på toilettet under en biograffilm, men jeg ved det selvfølgelig ikke.


Min blære fungere sådan at noglegange kan jeg gå virkelig længe uden at skulle tisse, andre dage skal jeg tisse ofte. Nogle dage kan jeg holde mig i timevis, andre gange så kan jeg ikke holde mig særlig længe. Det er ikke til at spå om. For det meste kan jeg godt se en biograffilm uden en tissepause, men det kan nu godt ske at jeg får brug for en.
2
...
Brugeravatar
Pawnee_Waffle
Indlæg: 158
Tilmeldt: 26. mar 2018, 22:03
Kort karma: 56
Likede indlæg: 546

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Pawnee_Waffle » 28. okt 2018, 12:10

zembra1986 skrev:Arh okay, ved godt der selvfølgelig kan være undtagelser. Men jeg vil også mene de 2 overstående tilfælde er lidt mere usædvanlige. Jeg tror ikke det er tilfældet, for ALLE dem der render på toilettet under en biograffilm, men jeg ved det selvfølgelig ikke.

Det er på ingen måde usædvanligt at have problemer med inkontinens.
1
One person's annoying is another's inspiring and heroic.
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf zembra1986 » 28. okt 2018, 12:12

Pawnee_Waffle skrev:
zembra1986 skrev:Arh okay, ved godt der selvfølgelig kan være undtagelser. Men jeg vil også mene de 2 overstående tilfælde er lidt mere usædvanlige. Jeg tror ikke det er tilfældet, for ALLE dem der render på toilettet under en biograffilm, men jeg ved det selvfølgelig ikke.

Det er på ingen måde usædvanligt at have problemer med inkontinens.


Men er inkontinens ikke noget der kan gøres noget ved? Jeg spørger helt oprigtigt, fordi det er altid er det jeg har hørt, at det ikke er noget man skal "leve med".
0

Tilbage til "Generelt"