Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf ManicNinja » 12. dec 2015, 14:34

Hahahaha! Jeg vil dæleme ud at finde mig en trolovet! :D
2
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Karkluden » 12. dec 2015, 14:35

dgd2007 skrev:
Karkluden skrev:Men hvad er man så? :stoned:
Altså i min verden findes der:
Venner (som man altså bare er venner med, intet romantisk eller seksuelt)
bollevenner (folk man ikke gider kæreste med, men bare knalder)
dates (folk man går ud med/ses med) i det øjemed at hinanden romantisk at kende
kærester (en man er i et forhold med)
ægtefolk (en man er gift med).
Hvis mormor er i et erklæret forhold, men ikke gift hvad ville du så kalde det?

*oprigtig nysgerrighed, for jeg kan på ingen måde komme i tanke om andre ord*

(fx dør jeg lidt når min mormor omtaler min kæreste som min "samlever". Jeg er 23 ffs. Der er to stadier: Kærester og gift. Jeg kan leve med "forlovede" til den tid.)

Hæ-hæ ... nej, der blev aldrig fundet et godt alternativ. Man brugte fx "hendes fyr" og "hans dame". Men det lød jo også åndssvagt, så det er nok derfor, "kæreste" kom igen.

Men det ændrer ikke på, at "kæreste" associationsmæssigt lyder så mærkelig gammeldags for mig ... i stil med "trolovet" eller "hjertenskær" :D Eller som sagt noget 14-årigt. Men jeg er godt klar over, at yngre folk som regel ikke har de associationer til det. Det var også derfor, jeg spurgte, hvilken aldersgruppe vi snakkede om med dem, der straks rettede kæreste til kone.

Haha, der er faktisk nogle af min kærestes venner, der bruger "hans dame" om mænds pigekærester. Jeg synes, det lyder rædsomt.
Men det er da ret sjovt egentlig..
Jeg synes, "kæreste" er så fint, fordi det er kønsneutralt, og (for mig) associeres til "den man har kærest".
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 12. dec 2015, 14:38

Lemonella skrev:Jeg er jo også 60+ og jeg omtaler min kæreste som kæreste og jeg har hørt mit barnebarn på 12 år sige til en veninde, at hun havde besøg af sin farmor og hendes kæreste. Så måske det er normalt, at sige det. :)

Du har været omstillingsparat :D
Det kan også være, det kun var i Kbh., at "kæreste" var afskaffet.
2
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Fillie » 12. dec 2015, 14:41

Jeg kan godt lide udtrykket "min ægtefælle". Jeg benytter det meget sjældent, men jeg synes, det har en gammeldags, romantisk klang, som er meget fin og charmerende. :)
1
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 12. dec 2015, 14:42

ManicNinja skrev:Hahahaha! Jeg vil dæleme ud at finde mig en trolovet! :D

I forbindelse med bedstemoderlige udtryk som at "have nogen for tiden" og "sheik", ville jeg også have tilføjet "hendes filejs" :) men jeg kan se, det er allerede er sket. (De to sidste var dog som regel sagt med lidt ironisk distance.)
0
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf ManicNinja » 12. dec 2015, 14:49

Haha - hvor kært! Er en madkæreste ikke bare én, man ofte spiser sammen med? Kommer til at tænke på Lærer Andersen i Matador - er Violet ikke hans madkæreste?
Senest rettet af ManicNinja 12. dec 2015, 15:28, rettet i alt 1 gang.
2
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Fillie » 12. dec 2015, 14:52

Lemonella skrev:Alt det her snak om kærester/filejser/sheiker og andre betegnelser, kom jeg til, at tænke på engang jeg stod på vores svalegang og hygge-snakkede med min genbo. Hun fortalte, at en af de ældre damer på 3. Sal, havde fået en madkæreste. Jeg spurgte så om hun mente de kærstede når de havde spist. Så kiggede hun genert på mig og udbrød "det ved jeg da ikke noget om" og så fnisede den der søde ældre dame på 80 år som en skolepige. Det var nu lidt sødt. :lol:


Sikke en sød historie. Jeg har nu altid undret mig over, hvad en "madkæreste" er. Jeg tænker, at det er noget i retning af Lærer Andersen i Matador, som gør kur til enlige damer for at blive bespist gratis hos dem. Men måske er det bare et ældre udtryk for "Netflix and chill"? :-D
3
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Fillie » 12. dec 2015, 14:53

Lemonella skrev:
ManicNinja skrev:Haha - hvor kært! Er en madkæreste ikke bare én, man ofte spiser sammen med? Kommer til at tænke på Lærer Andersen i matador - er Violet ikke hans madkæreste?


Jo de var vist madkærester. Altså ind til de giftede sig. Det varede jo så ikke så længe. Hun tog jo livet af ham. Den stakkels mand. :D


Nej nej, det var MISSE! :-D
2
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 12. dec 2015, 15:24

Fillie skrev:Sikke en sød historie. Jeg har nu altid undret mig over, hvad en "madkæreste" er. Jeg tænker, at det er noget i retning af Lærer Andersen i Matador, som gør kur til enlige damer for at blive bespist gratis hos dem. [...]

Præcis! ;)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 12. dec 2015, 15:28

Jailbird skrev:Det forklarede du meget bedre end mig! Det er derfor jeg var undrende over, at nogen kan have noget imod den omtale af deres partner.
Hvis jeg nogensinde bliver gift, er min kæreste i hvert fald stadig min kæreste, bum.

Alt med sprog er jo noget med vaner. Jeg ville stadig kun i yderste nødsfald kalde andre end teenagere for "kærester" :)
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Karkluden » 12. dec 2015, 15:32

dgd2007 skrev:
Jailbird skrev:Det forklarede du meget bedre end mig! Det er derfor jeg var undrende over, at nogen kan have noget imod den omtale af deres partner.
Hvis jeg nogensinde bliver gift, er min kæreste i hvert fald stadig min kæreste, bum.

Alt med sprog er jo noget med vaner. Jeg ville stadig kun i yderste nødsfald kalde andre end teenagere for "kærester" :)

Ja, det er da 100% vaner :kys:
Må jeg spørge, helt oprigtigt, hvad du ville omtale min kæreste og mig som så? Vi har været i officielt forhold i lidt over 3,5 år, kendt hinanden i 4 år, og bor sammen, men er ikke gift eller forlovet endnu, og har ikke børn. Vi er 23 og 27. :D Jeg er bare nysgerrig.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf ManicNinja » 12. dec 2015, 15:35

Ordet 'snolder' om slik. Har det da aldrig nogensinde heddet? :gruble: :stoned: Hvor jeg er fra, kaldes det 'snold'. Det andet minder også bare alt for meget om 'snuller' - altså sådan noget man finder under sofaen, hvis ikke man er så flink med støvsugeren ...
0
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 12. dec 2015, 15:38

Karkluden skrev:Ja, det er da 100% vaner :kys:
Må jeg spørge, helt oprigtigt, hvad du ville omtale min kæreste og mig som så? Vi har været i officielt forhold i lidt over 3,5 år, kendt hinanden i 4 år, og bor sammen, men er ikke gift eller forlovet endnu, og har ikke børn. Vi er 23 og 27. :D Jeg er bare nysgerrig.

Hmm ... det ved jeg ikke. :gruble:
Nu sladrer jeg heldigvis ikke så meget, så det er sjældent, jeg ville have brug for det. Men jeg ville nok snarere sige et eller andet om, at I boede sammen.
0
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Fillie » 12. dec 2015, 15:40

ManicNinja skrev:Ordet 'snolder' om slik. Har det da aldrig nogensinde heddet? :gruble: :stoned: Hvor jeg er fra, kaldes det 'snold'. Det andet minder også bare alt for meget om 'snuller' - altså sådan noget man finder under sofaen, hvis ikke man er så flink med støvsugeren ...


Jeg bliver 35 om et øjeblik og voksede op på Sydsjælland, og jeg har hørt begge former, ligesom mange brugte udsagnsordet "at snolde". Jeg var bare sådan et vildt gammelklogt barn, som voksede op blandt voksne, der talte et ret "fint" dansk, så jeg "købte slik" og "havde slik". :-D
0
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Karkluden » 12. dec 2015, 15:43

dgd2007 skrev:
Karkluden skrev:Ja, det er da 100% vaner :kys:
Må jeg spørge, helt oprigtigt, hvad du ville omtale min kæreste og mig som så? Vi har været i officielt forhold i lidt over 3,5 år, kendt hinanden i 4 år, og bor sammen, men er ikke gift eller forlovet endnu, og har ikke børn. Vi er 23 og 27. :D Jeg er bare nysgerrig.

Hmm ... det ved jeg ikke. :gruble:
Nu sladrer jeg heldigvis ikke så meget, så det er sjældent, jeg ville have brug for det. Men jeg ville nok snarere sige et eller andet om, at I boede sammen.

Haha, jeg mente nu heller ikke i sladderregi, men man kunne jo godt få brug for at omtale folk, man kender. Altså fx "ja, vi skal besøge min nevø/ven/søn/nabo og hans kæreste/samlever/kone/kæleabe imorgen". Men tak for svar :kys: :D
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.

Tilbage til "Generelt"