Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
abcd
Kort karma: 120
Likede indlæg: 3778

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf abcd » 23. maj 2018, 16:24

paint skrev:
abcd skrev:
paint skrev:I øvrigt, er der intet der er gratis i et skattefinansieret velfærdssamfund. Hverken biblioteker, hospitaler etc. Det betales via skatten, som betegnelsen 'skattefinansieret' antyder. Dvs. at man ikke skal tegne et abonnement for at kunne bruge bibliotekerne. Men behøver heller ikke at have en privat sygeforsikring for at bruge hospitalerne. Dvs. der foretages en omfordeling af midlerne (skatteindtægterne) så det ikke er mængden af penge man har til rådighed, der er afgørende for om man kan højne sit vidensniveau på bibliotekerne eller blive behandlet på et hospital.

Dén slags synes Cepos er noget skidt. Dem der kan betale skal kunne få, og dem der ikke kan skal ikke have noget. DOG glemmer Cepos at nævne, at de gerne ser topskatten fjernet og skattetrykket sænket markant, hvilket vil betyde at dem med de højeste indtægter, vil få udgifterne til private sygeforsikringer og biblioteksabonnementer, betalt/finansieret af de penge de sparer i skat. Dermed vil det være gratis for dem. Men dem med de lavere lønninger, skal have penge op af lommen og betale for ydelserne, fordi de ikke begunstiges af skattesænkningen (i samme grad)

Så hvem er det egentlig, der får noget gratis her? Og mindsker dette så arbejdsudbuddet, blandt de højest lønnede?

Det handler om hvor attraktivt det er at arbejde. Hvis topskatten forsvinder, bliver det mere attraktivt for topskatteydere at arbejde ekstra fordi de får flere penge for deres arbejde. Omvendt hvis livet på overførselsindkomst er for godt, vil der være flere der vælger at blive på overførselsindkomst frem for at få et arbejde fordi gevinsten ved arbejdet er for lille. Man ser jo f.eks. at folk er bedre til at finde job når de er ved at løbe tør for dagpenge. Truslen om færre penge gør at de prøver mere.

Og omvendt for de højt lønnede; hér er det 'truslen' om flere penge, der får dem til at arbejde mere. Pudsigt så forskellige motivationsfaktorer, der virker på de to grupper.

Motivationen er den samme: Hvor attraktivt er det for mig at bruge mere tid på at arbejde? Når topskatteyderen skal beslutte om han gider at arbejde mere, tænker han "jeg skal aflevere 60% til statskassen, det gider jeg ikke", og dagpengemodtageren tænker "jeg får kun 2.000,- mere udbetalt om måneden, det gider jeg ikke".

Hvis man indfører brugerbetaling på bibliotekerne, rammer det overførselsindkomsterne hårdest, abonnementet er relativt dyrest i deres økonomi. Det gør det mere attraktivt for dem at finde et arbejde.

Det betyder ikke at jeg taler for brugerbetaling en helt masse steder, jeg synes bare man skal have åbne øjne. Vi har jo set at truslen om dagpengeudløb får folk til at komme i arbejde, det virker at gøre vilkårene ringere for folk på overførselsindkomst. Ikke at jeg synes man skal gøre vilkårene ringere, jeg synes igen bare man skal have åbne øjne
0
Selma156
Kort karma: 63
Likede indlæg: 832

Indlægaf Selma156 » 23. maj 2018, 16:26

At mit køleskab konstant er gabende tomt, bortset fra et par dåser øl, en Asti, lidt løg, smør og mælk. Altså, jeg får jo trods alt mad hver dag? Fra køleskabet? Og handler i hvert fald to gange om ugen.
1
Brugeravatar
paint
Kort karma: 285
Likede indlæg: 11613

Indlægaf paint » 23. maj 2018, 17:49

Hvad en Frederik VII stol, går ud på. En hylde i nakken? :gruble:

Billede
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
1234
Kort karma: 30
Likede indlæg: 872

Indlægaf 1234 » 23. maj 2018, 18:36

abcd skrev:Til dem der mener at det er forvrøvlet at gratis goder nedsætter arbejdsudbuddet: Ville det nedsætte arbejdsudbuddet hvis alle fik 1 million om året i borgerløn, no strings attached? Hvis ja, må der jo være et niveau for gratis goder hvor arbejdsudbuddet falder. Hvor går grænsen i givet fald? Og ville det ændre noget hvis man fik godet som penge? Hvis man f.eks. fik værdien af en sygeforsikring udbetalt i stedet for at få sygeforsikringen.

Hm sjovt nok viser alt forskning, at gratis eller billige kvalitetsinstitutioner øger arbejdsudbuddet, så reglen gælder i hvert fald ikke alle steder :fløjt:
0
abcd
Kort karma: 120
Likede indlæg: 3778

Indlægaf abcd » 23. maj 2018, 19:14

1234 skrev:
abcd skrev:Til dem der mener at det er forvrøvlet at gratis goder nedsætter arbejdsudbuddet: Ville det nedsætte arbejdsudbuddet hvis alle fik 1 million om året i borgerløn, no strings attached? Hvis ja, må der jo være et niveau for gratis goder hvor arbejdsudbuddet falder. Hvor går grænsen i givet fald? Og ville det ændre noget hvis man fik godet som penge? Hvis man f.eks. fik værdien af en sygeforsikring udbetalt i stedet for at få sygeforsikringen.

Hm sjovt nok viser alt forskning, at gratis eller billige kvalitetsinstitutioner øger arbejdsudbuddet, så reglen gælder i hvert fald ikke alle steder :fløjt:

Det har du ret i, det er en undtagelse. Det skyldes at billig børnepasning gør det mere attraktivt at arbejde. Man kunne også øge arbejdsudbuddet med billigere og/eller hurtigere offentlig transport. Eller bredere motorveje og billigere biler.
0
1234
Kort karma: 30
Likede indlæg: 872

Indlægaf 1234 » 23. maj 2018, 19:21

abcd skrev:
1234 skrev:

Det har du ret i, det er en undtagelse. Det skyldes at billig børnepasning gør det mere attraktivt at arbejde. Man kunne også øge arbejdsudbuddet med billigere og/eller hurtigere offentlig transport. Eller bredere motorveje og billigere biler.

Mon uddannelse går den ene eller anden vej. For høj uddannelse for ofte folk til at arbejde mere, fordi de så finder deres arbejde interessant, men det får dem jo også til at arbejde mindre, mens de tager uddannelsen.
Ell
0
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 691
Likede indlæg: 13199

Indlægaf Juki » 23. maj 2018, 19:22

paint skrev:Hvad en Frederik VII stol, går ud på. En hylde i nakken? :gruble:

Billede

Det er fordi vi bruger stole forkert. Ligesom toiletter.
1
Forarget kan man altid blive

It's not a phase, mom!
Brugeravatar
zembra1986
Kort karma: 144
Likede indlæg: 2348

Indlægaf zembra1986 » 23. maj 2018, 20:54

Jeg undrer mig over at det angiveligt skulle være i efteråret edderkopperne kommer indenfor i ens hjem :gruble: Jeg havde ingen.....NADA! edderkopper i hjemmet i efteråret/vinteren, men her den sidste uges tid er det begyndt at vrimle med de bæster.....må næsten dagligt slå en eller 2 edderkopper ihjel, VIG SÅ BORT!! :shock: whine:
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1190
Likede indlæg: 22544

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. maj 2018, 20:55

Billede

En mærkelig stol opkaldt efter en mærkelig mand, måske? :D
0
Nacaw
Kort karma: 5
Likede indlæg: 112

Indlægaf Nacaw » 23. maj 2018, 21:12

abcd skrev:Det handler om hvor attraktivt det er at arbejde. Hvis topskatten forsvinder, bliver det mere attraktivt for topskatteydere at arbejde ekstra fordi de får flere penge for deres arbejde. Omvendt hvis livet på overførselsindkomst er for godt, vil der være flere der vælger at blive på overførselsindkomst frem for at få et arbejde fordi gevinsten ved arbejdet er for lille. Man ser jo f.eks. at folk er bedre til at finde job når de er ved at løbe tør for dagpenge. Truslen om færre penge gør at de prøver mere.

Neoliberalisme paradigmet bygger på konkurrence. Vi skal som arbejdstagere konkurrere mod hinanden, så ethvert tiltage har til mål at skrue op for konkurrencen. Fagforeninger er i den forbindelse djævelen selv, da ligeløn og vilkår for store grupper, netop ikke belønner den ekstra indsats, som kan fører til konkurrence mellem arbejdstagerne. De er en trussel mod det frie marked!
Det offentlige sektor skal nemlig drives som virksomheder (der var bl.a. forslag om at sygeplejersker kunne finansiere lønstigning ved at komme med spareforslag), og bum så er vi ovre i NPM/NPG og human kapital tankegang. Med det perspektiv, er det klart alle vores skattefinanserede ydelser er dårlig for økonomien. Staten skal ikke finansiere et bibliotek for alæe, men at få adgang til et bibliotek skal være et incitament til at arbejde. Gad dog godt se nogle beregninger på, hvad DK ville tabe i indkomst, hvis en del af befolkningen mistede adgang til litteratur, og dermed måtte droppe uddannelser osv. Den sociale ulighed ville i hvert fald blive større. Men det tror jeg nu også en cheføkonom i CEPOS kunne få vendt til noget positivt med Trickle-down økonomi :rulle:
4
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 149
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 2773

Indlægaf Mistermor » 23. maj 2018, 21:21

vibbsen skrev:Ikke nødvendigvis....Jeg sidder i et call-center- Hvor man skal trykke sig igennem en 25-punkts menu for at komme til at tale med et rigtigt menneske.

Og selvom jeg altid siger firmanavnet og så mit eget navn....Ja, så er de folk som bliver meget overraskede når de finder ud af at de IKKE har fået fat i deres forsikringssselskab. Men derimod i et konkurrende forsikringsselskab.....

Det undrer jeg mig iøvrigt også over....

I ventetiden hos min fysioterapi har jeg ofte oplevet, at folk ringer til det forkerte sted. Heldigvis fanger sekretærerne det rimelig hurtigt, når folk vil have en ny tid men de ikke er oprettet på klinikken.

Jeg har også set en kvinde komme ind og derefter finde ud af, at det ikke var den rigtige klinik, - hun blev så dirigeret i den rigtige retning.

Men det er alligevel sært, at folk ikke tjekker adressen på det sted, de henholdsvis ringer til eller besøger. Randers har trods alt temmelig mange fysioterapiklinikker.

Jeg har gået der omkring 5 mdr, og jeg har i alt fald oplevet det 5 gange.

Jeg ved ikke, om jeg kan stoppe med at undre mig, nu hvor jeg ved, at det sker inden for andre brancher end fysioterapi. :)
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 491
Likede indlæg: 10671

Indlægaf Flora » 23. maj 2018, 21:24

Billede

Det ligner en stol, der er beregnet til at sidde omvendt, så man har front mod hylden, som derved kan bruges som bord. En hurtig googling viser, at det var noget Frederik VII kunne lide. Om Google har ret, skal jeg ikke kunne sige.
1
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 691
Likede indlæg: 13199

Indlægaf Juki » 23. maj 2018, 21:33

Mistermor skrev:
vibbsen skrev:Ikke nødvendigvis....Jeg sidder i et call-center- Hvor man skal trykke sig igennem en 25-punkts menu for at komme til at tale med et rigtigt menneske.

Og selvom jeg altid siger firmanavnet og så mit eget navn....Ja, så er de folk som bliver meget overraskede når de finder ud af at de IKKE har fået fat i deres forsikringssselskab. Men derimod i et konkurrende forsikringsselskab.....

Det undrer jeg mig iøvrigt også over....

I ventetiden hos min fysioterapi har jeg ofte oplevet, at folk ringer til det forkerte sted. Heldigvis fanger sekretærerne det rimelig hurtigt, når folk vil have en ny tid men de ikke er oprettet på klinikken.

Jeg har også set en kvinde komme ind og derefter finde ud af, at det ikke var den rigtige klinik, - hun blev så dirigeret i den rigtige retning.

Men det er alligevel sært, at folk ikke tjekker adressen på det sted, de henholdsvis ringer til eller besøger. Randers har trods alt temmelig mange fysioterapiklinikker.

Jeg har gået der omkring 5 mdr, og jeg har i alt fald oplevet det 5 gange.

Jeg ved ikke, om jeg kan stoppe med at undre mig, nu hvor jeg ved, at det sker inden for andre brancher end fysioterapi. :)

Jeg har engang ringet og bestilt tid ved en forkert læge, der dog havde adresse på gade som min :genert:

Både mig og vedkommende der tog telefonen undrede sig godt nok over at jeg ikke var oprettet i deres system, men det er 10-12 år siden så IT-systemet var nok ikke lige så udviklet som i dag :D Jeg havde heller ikke været en hyppig gæst ved lægen inden.
2
Forarget kan man altid blive

It's not a phase, mom!
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1822

Indlægaf Confucius » 23. maj 2018, 22:09

Billede

Så personen bagved har bordplads, når de opstilles i rækker. Ligesom et flysæde eller i et auditorium.
0
People, who see something horrible happen and they run to the internet. And they all write down the exact same thing; my thoughts and prayers… Do you know what that’s worth? Fucking nothing! All you were doing is saying: Don’t forget about me today.
Brugeravatar
paint
Kort karma: 285
Likede indlæg: 11613

Indlægaf paint » 23. maj 2018, 22:14

Confucius skrev:

Billede

Så personen bagved har bordplads, når de opstilles i rækker. Ligesom et flysæde eller i et auditorium.

Han lignede ikke ligefrem en, der sad i rækker i auditorier.

Billede
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Generelt"