Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf icelady » 1. nov 2015, 15:50

Politikere.... såen lige for en gangs skyld.

Jeg kan forstår deres argumentation om at div ydelser skal sættes ned for at motivere folk til at få arbejde. Fint nok.
Men feks de migranter/flygtninge der er her, og som kommer her og som stort set ikke kan sproget osv osv.. hvordan forventer politikerne at de kan finde arbejde?

Og især når man tænker på,hvor mange der er går ledige og som ikke kan finde job; hvordan kan de såforvente at andre kan?

Jeg forstår det ikke.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Delfin » 2. nov 2015, 01:11

Efter gennemlæsning af tråden om kvinder er nærtagende, undrer jeg mig såre over, hvornår "løs på tråden" er blevet et positivt udtryk. Jeg husker det kun brugt som negativt, så jeg blev nysgerrig og søgte lidt på det. (vidste forresten ikke, at det stadig var i omløb)

Det udtryk er jo en ældre sag fra en tid, hvor det at have mange seksualpartnere ikke var velset. Eller før-ægteskabelig sex heller ikke for den sags skyld.
Det med udtryks oprindelse ligger ofte lidt usikkert, men jeg vil tro, det kunne referere til løsagtig, og det ser ud til, at ordbogen mener det samme:

Den Danske Ordbog

løsagtig adj. (artiklen er forkortet – se hele artiklen i DDO)

som hviler på et alt for løst el. utilstrækkeligt grundlag; upålidelig; uvederhæftig
som udfolder el. er forbundet med en seksuel aktivitet af et sådant omfang el. af en sådan karakter at det strider mod visse normer • især om (prostituerede) kvinder; (nu sj.); synonym letlevende jævnfør letfærdig

Dansk Synonymordbog

løsagtig: letfærdig, udsvævende, frivol, løs på tråden, uanstændig




Om tråden skriver Kristeligt dagblad:
http://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sj ... r%C3%A5den


Om visse personer kan man sige, hun er let på tråden eller løs på tråden, hvilket henviser til leben på det seksuelle område. Udtrykket har en morsom historie, for let på tråden henviser formentlig til en vævning, som er for løs, men oprindeligt har udtrykket også kunnet betyde en let, vaklende gang. Det nævnes også i ODS, at udtrykket løs på tråden kan være inspireret af det ældre løs på tøglen eller tøjlen, som det nu staves, og en hest, der galopperer for frie eller løse tøjler, sætter sin drift og sine kræfter fri
2
14 11 14
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 2. nov 2015, 02:42

Delfin skrev:[...]

Storartet indsats, Delfin! Ja, den slags må bare opklares. :)

Jeg vidste for øvrigt heller ikke, at det (igen) blev brugt. Jeg opfattede det som noget, min bedsteforældregeneration (fødselsårgange omkring 1900) kunne finde på at sige, lettere spøgefuldt. Sådan i genre (altså ikke betydning, men i stil) med "hendes filejs" og den slags ...

EDIT: I hippietiden - efter P-pillen var opfundet, og før aids blev det - kunne det, som begrebet dækker over, jo godt af og til opfattes positivt. Men dengang ville man aldrig have brugt det udtryk. Det var alt for gammeldags, og sådan nemlig lidt humoristisk misbilligende :)
0
Brugeravatar
Puffi
Indlæg: 1085
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:06
Kort karma: 311
Geografisk sted: Esbjerg-ish
Likede indlæg: 2284

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Puffi » 2. nov 2015, 12:09

Skuespillere, der skal drikke af en kop. Det er SÅ tydeligt at se, at de skal agere at drikke noget - og efterfølgende agere at synke. Desuden synes jeg, tit det er tydeligt, når de håndterer den der kop, at den altså ER tom. Man kan ligesom ikke sidde og svinge med en fyldt kaffekop.

Det er så dumt, men jeg undrer mig virkelig, hvorfor ikke bare hælde noget vand i koppen?
2
You had me from the start, won’t let this end
First you wanna go to the left then you wanna turn right
Wanna argue all day, make love all night
First you up then you’re down and then between
Ohh! I really want to know…
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 2. nov 2015, 13:16

Puffi skrev:Skuespillere, der skal drikke af en kop. Det er SÅ tydeligt at se, at de skal agere at drikke noget - og efterfølgende agere at synke. Desuden synes jeg, tit det er tydeligt, når de håndterer den der kop, at den altså ER tom. Man kan ligesom ikke sidde og svinge med en fyldt kaffekop.

Det er så dumt, men jeg undrer mig virkelig, hvorfor ikke bare hælde noget vand i koppen?

Det kan der være noget om! Det samme med de tomme kufferter, de svinger omkring med på banegården :)

Det glæde mig også at høre den gode, gamle (samurai-filminstruktør) Kuruzawa sige i et interview, at han forlangte, at selv statisterne tog deres 1600-tals kostymer med hjem, så de kunne blive lidt beskidte og krøllede og ikke ligne noget, der lige var blevet taget ned af en bøjle på kostymelageret. Det er god stil!
0
Brugeravatar
Whoosh
Indlæg: 2081
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:54
Kort karma: 334
Likede indlæg: 2932

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Whoosh » 2. nov 2015, 15:11

Puffi skrev:Skuespillere, der skal drikke af en kop. Det er SÅ tydeligt at se, at de skal agere at drikke noget - og efterfølgende agere at synke. Desuden synes jeg, tit det er tydeligt, når de håndterer den der kop, at den altså ER tom. Man kan ligesom ikke sidde og svinge med en fyldt kaffekop.

Det er så dumt, men jeg undrer mig virkelig, hvorfor ikke bare hælde noget vand i koppen?

Mit gæt er at de måske skal tage samme scene 20-40 gange, hvis de skal tage en slurk hver gang, bliver det et værre renderi på toilet. :D
1
Pityt
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Pityt » 2. nov 2015, 19:28

ShuruQ skrev:Undrer mig over Kender du typen.

Ikke fordi jeg vil være hellig, men jeg fatter altså hat af man som celebrity står frem med at man ryger pot på nationalt TV, helt åbenlyst.

Mjaaa...det er vel fordi man ikke synes, at det er noget at skamme sig over og ikke mener, at det er mere "farligt" end så meget andet.
0
What's done in the dark will be brought to the light
Pityt
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Pityt » 2. nov 2015, 19:41

ShuruQ skrev:
Pityt skrev:
ShuruQ skrev:Undrer mig over Kender du typen.

Ikke fordi jeg vil være hellig, men jeg fatter altså hat af man som celebrity står frem med at man ryger pot på nationalt TV, helt åbenlyst.

Mjaaa...det er vel fordi man ikke synes, at det er noget at skamme sig over og ikke mener, at det er mere "farligt" end så meget andet.


Kunne meget vel være derfor. Og det er også ret udbredt og det er ganske fair man ikke skammer sig over det. Men det ændrer ikke på det stadig er ulovligt i landet, uanset om man mener det burde være det eller ej, og derfor forstår jeg ikke man går ud med det så åbent.

Hvis man ikke er bange for eventuelle konsekvenser ved sådan en indrømmelse, er det måske (forestiller jeg mig, at de tænker) en god måde at "af-tabuisere" potrygning.
0
What's done in the dark will be brought to the light
Pityt
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Pityt » 2. nov 2015, 19:50

ShuruQ skrev:
Pityt skrev:
ShuruQ skrev:
Pityt skrev:
ShuruQ skrev:Undrer mig over Kender du typen.

Ikke fordi jeg vil være hellig, men jeg fatter altså hat af man som celebrity står frem med at man ryger pot på nationalt TV, helt åbenlyst.

Mjaaa...det er vel fordi man ikke synes, at det er noget at skamme sig over og ikke mener, at det er mere "farligt" end så meget andet.


Kunne meget vel være derfor. Og det er også ret udbredt og det er ganske fair man ikke skammer sig over det. Men det ændrer ikke på det stadig er ulovligt i landet, uanset om man mener det burde være det eller ej, og derfor forstår jeg ikke man går ud med det så åbent.

Hvis man ikke er bange for eventuelle konsekvenser ved sådan en indrømmelse, er det måske (forestiller jeg mig, at de tænker) en god måde at "af-tabuisere" potrygning.


Det tænker jeg også. Og tager man eventuelle konsekvenser med oprejst pande er det egentligt lidt fedt man bare smider det ud.

Men indrømmet, lige da det kom frem i programmet tænkte jeg mest af alt "øeh" :-D.

Jamen det ER jo også stadig mindre acceptabelt end f.eks. at være glad for god rødvin...og de fleste potrygere (dem jeg kender og kender til, i hvert fald) er ikke så åbne om deres forbrug, så selvfølgelig er det lidt usædvanligt, at se det indrømmet på tv :)
0
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
Dime
Indlæg: 838
Tilmeldt: 13. aug 2015, 17:17
Kort karma: 394
Likede indlæg: 1726
Kontakt:

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Dime » 2. nov 2015, 20:06

ShuruQ skrev:
Pityt skrev:
ShuruQ skrev:Undrer mig over Kender du typen.

Ikke fordi jeg vil være hellig, men jeg fatter altså hat af man som celebrity står frem med at man ryger pot på nationalt TV, helt åbenlyst.

Mjaaa...det er vel fordi man ikke synes, at det er noget at skamme sig over og ikke mener, at det er mere "farligt" end så meget andet.


Kunne meget vel være derfor. Og det er også ret udbredt og det er ganske fair man ikke skammer sig over det. Men det ændrer ikke på det stadig er ulovligt i landet, uanset om man mener det burde være det eller ej, og derfor forstår jeg ikke man går ud med det så åbent.


Er pot ikke ved at have opnået en slags "tålt" status, a la flygtninge der reelt bør smides ud i henhold til gældende lov men er på "tålt ophold"?
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 2. nov 2015, 20:06

Mit gæt ville være, at hun undrer sig over, hvorfor du undrer dig over Falster? :gruble:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 2. nov 2015, 20:07

ShuruQ skrev:Der var en bruger på den unævnelige der hed noget med Falster, hende undrede jeg mig ofte over, men øen not so much :-D.

Guuij, var det en dame? :D
0
Brugeravatar
Kyle
Indlæg: 170
Tilmeldt: 29. aug 2015, 18:30
Kort karma: 21
Likede indlæg: 166

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Kyle » 2. nov 2015, 20:10

dgd2007 skrev:
ShuruQ skrev:Der var en bruger på den unævnelige der hed noget med Falster, hende undrede jeg mig ofte over, men øen not so much :-D.

Guuij, var det en dame? :D

MissFalster var/er en dame. Falstria er en mand.
0
Pityt
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Pityt » 2. nov 2015, 20:12

Syg Abe skrev:
ShuruQ skrev:
Pityt skrev:
ShuruQ skrev:Undrer mig over Kender du typen.

Ikke fordi jeg vil være hellig, men jeg fatter altså hat af man som celebrity står frem med at man ryger pot på nationalt TV, helt åbenlyst.

Mjaaa...det er vel fordi man ikke synes, at det er noget at skamme sig over og ikke mener, at det er mere "farligt" end så meget andet.


Kunne meget vel være derfor. Og det er også ret udbredt og det er ganske fair man ikke skammer sig over det. Men det ændrer ikke på det stadig er ulovligt i landet, uanset om man mener det burde være det eller ej, og derfor forstår jeg ikke man går ud med det så åbent.


Er pot ikke ved at have opnået en slags "tålt" status, a la flygtninge der reelt bør smides ud i henhold til gældende lov men er på "tålt ophold"?

Det ved jeg ikke rigtigt :gruble: Jeg synes stadig der er rigtig mange, der har et negativt syn på det.
I forhold til at blive snuppet med selv små mængder (aka "til eget forbrug") er det heller ikke mit indtryk, at politiet har løsnet grebet,- nærmest tværtimod.
0
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
Dime
Indlæg: 838
Tilmeldt: 13. aug 2015, 17:17
Kort karma: 394
Likede indlæg: 1726
Kontakt:

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Dime » 2. nov 2015, 20:17

Pityt skrev:Det ved jeg ikke rigtigt :gruble: Jeg synes stadig der er rigtig mange, der har et negativt syn på det.
I forhold til at blive snuppet med selv små mængder (aka "til eget forbrug") er det heller ikke mit indtryk, at politiet har løsnet grebet,- nærmest tværtimod.


Ku' være jeg skulle til at gå rundt i offentligheden med mine almindelige hjemmerullede smøger i små fine glasrør ;) :D
0

Tilbage til "Generelt"