Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22043

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 10. jan 2017, 04:16

Delfin skrev:Som oftest er det enten endelser eller sammensatte ord, den ikke kan hitte ud af.

Sindssyg, sindssyge eller sinds syge.
Erindringforskydelser, serindringforskydelser, erindringeforskyldelser - ingen af de forslag giver nogen mening :D
Kylede, hylde, hylende
Såtagede, petagåde, pålagede - giver heller ingen mening :forvirret:

Åh ja ... den stave kun trold! :D
0
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf decibell » 10. jan 2017, 04:55

Påtagede = påtaget
Sindssygt = sindssyg
Hylede = no clue

Fjerner det nogen af de røde streger? Lige på nær påtagede, ville jeg have skrevet det, som du gjorde, så jeg undrer mig lige så meget.
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15361
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25708

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Delfin » 10. jan 2017, 05:07

decibell skrev:Påtagede = påtaget
Sindssygt = sindssyg
Hylede = no clue

Fjerner det nogen af de røde streger? Lige på nær påtagede, ville jeg have skrevet det, som du gjorde, så jeg undrer mig lige så meget.


Påtaget overvejede jeg også, når det henfører til et hyl og et skrig, men hylene og skrigene hører sammen, og der er flere af dem, så det bliver flertal i mine ører, men det kan godt være, du har ret.

Sindssygt står som bøjning i ordbogen, så den må være god nok.


Jeg har tilføjet til ordbog, så der er ingen streger længere.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22043

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 10. jan 2017, 05:47

Delfin skrev:Påtaget overvejede jeg også, når det henfører til et hyl og et skrig, men hylene og skrigene hører sammen, og der er flere af dem, så det bliver flertal i mine ører, men det kan godt være, du har ret.
[...]

Nej, ingen tvivl om, at det skal være påtagede, når det er flertal og det som her fungerer som et tillægsord.

Lidt OT i forhold til tråden :genert: men reglen er, at man ikke længere flertalsbøjer, når det fungerer som et verbum (handlingen), men stadigvæk når det fungerer som et tillægsord (tilstand).
Handling (ikke flertalsbøjning): bænkene blev malet.
Tilstand (flertalsbøjning): bænkene var nymalede.
3
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14787
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24881

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf sigge » 10. jan 2017, 08:04

Jeg undrer mig over, hvorfor mit jetlag gør mig så træt om eftermiddagen mellem kl. 15 og 17, når jeg nu har været i USA, hvor det svarer til kl. 9-11 om formiddagen, hvor jeg heller ikke ville sove. Det er meget upraktisk/ubehageligt, at jeg bliver så træt, når jeg skal køre hjem fra arbejde om eftermiddagen. Træthed og bilkørsel er ikke en god kombination, men jeg kan ikke rigtigt gøre noget ved det, for jeg kan ikke finde ud af at powernappe. Men nu må det også snart være ovre (håber jeg), det er en uge siden, jeg kom hjem.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Badesandalen » 10. jan 2017, 10:11

LadyFox skrev:
Badesandalen skrev:Jeg synes det ser ud som om hun er i gang med at sy hans bukser. Mens han har dem på. :gruble:

Et lidt risikabelt område at sy i bukser som nogen har på dog. Det må være en meget tillidsfuld fyr.

Helt sikkert. Men jeg tror han er ligeglad, for der er åbenbart noget spændende i denne retning som de begge kigger på. Han må være Ken-dukket forneden. :D
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf kidkomb » 10. jan 2017, 10:46

decibell skrev:
Skorstenen skrev:En dansker har vundet en masse millioner i Lotto. Og så vender debatten tilbage om hvorvidt penge gør en lykkelig.
Det der undrer mig er, hvorfor kører den debat altid? Hvem siger at penge absolut skal gøre en lykkelig? Hvorfor bliver det sidestillet hele tiden, når alle tilsyneladende er helt enige om, at penge IKKE gør en lykkelig. Det er jo ikke sådan at der er trykt "jeg gør dig lykkelig" på 500 kr sedlen.

Vi kan vel alle relatere til det, men det ville da om ikke andet, gøre livet fucking meget nemmere og sjovere....


Måske for at de, der ikke har vundet, bedre kan håndtere følelsen, når de kan overbevise sig selv om, at det jo er meget godt, de ikke vandt, for "man bliver alligevel ikke lykkelig af penge"?

Jeg kom pludselig til at tænke på:
Der er ingen der bliver lykkelig af at have en sund og veltrænet krop.
Der findes masser af mennesker med perfekte kroppe, der er lede og kede af den. (Edit; og endnu flere, der er lede og kede i det hele taget)
At have en sund og veltrænet krop gør livet dejligere, ingen tvivl...For de fleste. For nogle er det en forbandelse.
Ligeså med penge.
Syret AHA-oplevelse jeg lige fik :8:
Senest rettet af kidkomb 10. jan 2017, 15:19, rettet i alt 1 gang.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1744
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 6026

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Ondemand » 10. jan 2017, 11:14

Jeg både undrer og glæder mig over, at folk ikke har større problemer i Danmark :D

Beige.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
17
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Aspargsen » 10. jan 2017, 11:17

Ondemand skrev:Jeg både undrer og glæder mig over, at folk ikke har større problemer i Danmark :D

Beige.JPG


Jeg undrer mig over hvorfor man ikke må have problemer i danmark :8:
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf decibell » 10. jan 2017, 15:52

dgd2007 skrev:
Delfin skrev:Påtaget overvejede jeg også, når det henfører til et hyl og et skrig, men hylene og skrigene hører sammen, og der er flere af dem, så det bliver flertal i mine ører, men det kan godt være, du har ret.
[...]

Nej, ingen tvivl om, at det skal være påtagede, når det er flertal og det som her fungerer som et tillægsord.

Lidt OT i forhold til tråden :genert: men reglen er, at man ikke længere flertalsbøjer, når det fungerer som et verbum (handlingen), men stadigvæk når det fungerer som et tillægsord (tilstand).
Handling (ikke flertalsbøjning): bænkene blev malet.
Tilstand (flertalsbøjning): bænkene var nymalede.


Jeg kender godt reglen, men jeg kan aldrig huske, hvad der er hvad, altså om det er handling eller tilstand. :D Og jeg kæmper med det hver gang, så skal jeg ikke lave en tråd, og så kan du øve lidt med mig? :danse: :blomst:
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf LadyFox » 10. jan 2017, 15:54

Hvad der forgår i denne bygning, det buldre og brager så væggene ryster, og det har stået på med jævne mellemrum hele dagen.
0
...
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4378
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10727

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf BlueBunny » 10. jan 2017, 18:29

Smiling_Goat skrev:Jeg kom til at lytte til teksten i et nummer af Chris Brown..

"We're gonna do something,
something's gonna get done" :skeptisk:

Hvad har man lige tænkt på, da man besluttede sig for at beholde den del af teksten? Jeg synes, det lyder som en bid fra brainstormingen, der har sneget sig med på den færdige version.


De har nok været inspireret fra "when the foundation gets tough, the tough gets foundation", det har bare ikke samme effekt :D
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4378
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10727

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf BlueBunny » 10. jan 2017, 18:30

BlueBunny skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg kom til at lytte til teksten i et nummer af Chris Brown..

"We're gonna do something,
something's gonna get done" :skeptisk:

Hvad har man lige tænkt på, da man besluttede sig for at beholde den del af teksten? Jeg synes, det lyder som en bid fra brainstormingen, der har sneget sig med på den færdige version.


De har nok været inspireret fra "when the foundation gets tough, the tough gets foundation", det har bare ikke samme effekt :D



:stoned: autokorrektur

Der skulle stå "when the going gets tough, the tough gets going :stoned:
14
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15361
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25708

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Delfin » 10. jan 2017, 18:50

Ballademager skrev:Beklager klamt emne, som jeg vist har bragt op før, men jeg undrer mig stadig over, at så relativt mange voksne mennesker ikke kan finde ud af at bruge børsten. Det hører i min verden ind under almindelig, god opdragelse.


Det er ikke småting voksne mennesker ikke kan finde ud af at rengøre/rydde op efter sig selv.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15361
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25708

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Delfin » 10. jan 2017, 19:05

MaybeBaby skrev:At selv familietragedien i Ulstrup kan drejes over på udlændingedebatten. Det undrer mig og det er desuden topmålet af respektløshed.


Hvordan det? Er det en udenlandsk familie?
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23

Tilbage til "Generelt"