Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Aspargsen » 28. jul 2017, 18:54

Lys skrev:
Aspargsen skrev:
Lys skrev:
Aspargsen skrev:
Lys skrev:
Flora skrev:^Dem vi havde var ikke specielt svære. Så vidt jeg husker fik jeg 13 i samtlige diktater jeg havde i folkeskolen. Det var der et par stykker af de andre i min klasse, der også gjorde.


Enig - jeg har også næsten altid fået 13 i diktat ligesom flere andre i klassen.

Jeg har aldrig taget stilling til, om en fejlfri diktat/færdighedsregning egentlig levede op til taksonomien for 13-tallet, men jeg er ikke i tvivl om, at det blev givet i praksis. Hvis der er ekstern censur på diktat og færdighedsregning, kan enkelte lærere jo heller ikke gennemtvinge personlige principper.

Det var vel egentlig også den der holdning til, at 13-tallet nærmest var uopnåeligt, der i hvert fald indirekte var årsag til at vi fik 7-trinsskalaen, fordi Danmark fremstod som et smådumt land i international sammenhæng, fordi ingen var i stand til at få topkarakter.

Nu er vi bare kommet i den modsatte grøft, at 12 er så almindeligt at nogle steder er optagelseskravet over 12


hvorfor er det så slemt, at nogen får topkarakter? 12 er jo netop ikke reserveret til den 100 % fejlfri præstation.


Skal da gerne gentage at problemer netop er at for mange får den


Så det er problem, at der er mange, der er så dygtige, at de kun har få uvæsentlige fejl i deres opgaver/eksaminationer? Tænk, jeg synes, det er en god ting. Apropos janteloven som en anden nævnte for lidt siden.


Ja det er et problem at for mange får den, det kan ses ved at nogle optagelseskrav er på over 12
1
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Aspargsen » 28. jul 2017, 18:54

Spjaerten skrev:Om nogen mon har overvejet at oprette en separat tråd vedr. Karakter og adgangskrav.

Det skal du ikke regne med sker
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 28. jul 2017, 18:56

Falstria skrev:[...]
Cirkulære om anvendelsen af den i bekendtgørelse nr. 32 af 4. februar 1963 omhandlede karakterskala
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=82460


Siger følgende om karakteren 13 på 13-skalaen:

Karakteren 13 er en undtagelseskarakter; den er forbeholdt den helt usædvanlige præstation eller det suveræne standpunkt, hvis forudsætning er hurtig opfattelse og fuld forståelse af et problem eller et emne, og som viser selvstændig stillingtagen og overblik over større dele af stoffet og disses indbyrdes sammenhæng. Skriftlige besvarelser skal for at svare til denne karakter ikke blot være fejlfri; for de danske stiles vedkommende må kræves en ganske særlig tænksomhed, dispositionsevne og sprogbehandling, for de fremmedsproglige stiles vedkommende ikke bare den forsvarlige udtryksform, men den helt dækkende, som rammer det pågældende sprogs tone bedst, og for regningen og matematikkens vedkommende en særlig udtømmende og hensigtsmæssig behandling af emnet.

Karakteren 13 må blive ret sjælden. Det kan ikke påregnes, at der i enhver klasse findes elever, der gør sig fortjent til denne karakter.

Hvor opgaven er af en sådan art, at eleverne ikke har lejlighed til at vise kundskaber eller færdigheder ud over det normalt dygtige, fremgår det af ovenstående redegørelse, at eleverne for disse fejlfri besvarelser kun kan opnå karakteren 11. Denne betragtning vil gælde opgaver i diktat og maskinskrivning.

Præcis.
Jeg tror også, de to unge damer blev lidt grebet af diskussionslysten :)
Tesen var, at der havde været inflation i brugen af karakteren 13, fordi den oprindelig havde været ment som en ren undtagelse, men hen mod slutningen blev givet til Gud og hvermand.
Deres modargument var, at dette ikke kunne passe, fordi hen mod slutningen blev det givet til Gud og hvermand :)
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Delfin » 28. jul 2017, 18:57

HappyPaww skrev: For i dag kan mange alligevel ikke lade være med at sammenligne karaktererne med den gamle skala, og så er et 7 tal jo ret fesent...


Lige præcis den der, har jeg flere gange måttet hive frem for nogle, som har gået i skole under begge skalaer, for at mindske skuffelsen over et 7-tal. Jeg skulle også lige selv vende den nogle gange i hovedet, før jeg vænnede mig til, at 7 faktisk er en udmærket middelkarakter.
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Lys
Indlæg: 5851
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Lys » 28. jul 2017, 18:57

HappyPaww skrev:
Lys skrev:
HappyPaww skrev:
Lys skrev:
Aspargsen skrev:
Lys skrev:
Flora skrev:^Dem vi havde var ikke specielt svære. Så vidt jeg husker fik jeg 13 i samtlige diktater jeg havde i folkeskolen. Det var der et par stykker af de andre i min klasse, der også gjorde.


Enig - jeg har også næsten altid fået 13 i diktat ligesom flere andre i klassen.

Jeg har aldrig taget stilling til, om en fejlfri diktat/færdighedsregning egentlig levede op til taksonomien for 13-tallet, men jeg er ikke i tvivl om, at det blev givet i praksis. Hvis der er ekstern censur på diktat og færdighedsregning, kan enkelte lærere jo heller ikke gennemtvinge personlige principper.

Det var vel egentlig også den der holdning til, at 13-tallet nærmest var uopnåeligt, der i hvert fald indirekte var årsag til at vi fik 7-trinsskalaen, fordi Danmark fremstod som et smådumt land i international sammenhæng, fordi ingen var i stand til at få topkarakter.

Nu er vi bare kommet i den modsatte grøft, at 12 er så almindeligt at nogle steder er optagelseskravet over 12


hvorfor er det så slemt, at nogen får topkarakter? 12 er jo netop ikke reserveret til den 100 % fejlfri præstation.

Det er slemt fordi det så ikke belønnes at have en helt ekstraordinær viden eller indsats. Middelmådighed over hele linjen :/


Men der var jo helst heller ikke nogen, der skulle have det 13-tal, hvis man skal forstå visse indlæg i tråden?

Jeg tænker, at det giver større værdi, at udvekslingsstuderende kan "oversætte" karakterer mellem landene end at et fåtal får den ekstra påskønnelse for noget ekstraordinært. Det er i øvrigt heller ikke min oplevelse, at de studerende savner 13-tallet - de er tværtimod rigtigt glade for at få den højeste karakter.

Under den gamle skala kom danske studerende jo faktisk hjem fra udlandet med 13-taller i større omfang end taksonomien egentlig tilsagde, fordi fx et amerikansk A blev oversat til 13, selv det alene var givet ud fra kriterier, der svarer til 12-tallet i dag.

Selvfølgelig er de glade for 12 - for nu får langt flere det også. Men jeg synes stadig det er synd, at de ekstra dygtige ikke bliver udmærket men reelt får samme karakter som dem der fik 10-11 fik i gamle dage.

Og hvos den skal være direkte sammenlignelig, burde de have lavet en ABC skala i stedet for. For i dag kan mange alligevel ikke lade være med at sammenligne karaktererne med den gamle skala, og så er et 7 tal jo ret fesent...


De studerende sammenligner næppe, medmindre de selv har fået karakterer efter 13-skalaen, og det ophører jo helt naturligt med tiden. For min skyld kunne det sagtens være en ABC-skala, men det er jo taksonomien, vi diskuterer, og den ville næppe have været anderledes blot fordi karaktererne var bogstaver.

Jeg er i øvrigt enig med dig i, at 7-tallet har lidt dårlig karma, men den forsvinder også lige så stille.
0
Lys
Indlæg: 5851
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Lys » 28. jul 2017, 19:01

dgd2007 skrev:
Falstria skrev:[...]
Cirkulære om anvendelsen af den i bekendtgørelse nr. 32 af 4. februar 1963 omhandlede karakterskala
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=82460


Siger følgende om karakteren 13 på 13-skalaen:

Karakteren 13 er en undtagelseskarakter; den er forbeholdt den helt usædvanlige præstation eller det suveræne standpunkt, hvis forudsætning er hurtig opfattelse og fuld forståelse af et problem eller et emne, og som viser selvstændig stillingtagen og overblik over større dele af stoffet og disses indbyrdes sammenhæng. Skriftlige besvarelser skal for at svare til denne karakter ikke blot være fejlfri; for de danske stiles vedkommende må kræves en ganske særlig tænksomhed, dispositionsevne og sprogbehandling, for de fremmedsproglige stiles vedkommende ikke bare den forsvarlige udtryksform, men den helt dækkende, som rammer det pågældende sprogs tone bedst, og for regningen og matematikkens vedkommende en særlig udtømmende og hensigtsmæssig behandling af emnet.

Karakteren 13 må blive ret sjælden. Det kan ikke påregnes, at der i enhver klasse findes elever, der gør sig fortjent til denne karakter.

Hvor opgaven er af en sådan art, at eleverne ikke har lejlighed til at vise kundskaber eller færdigheder ud over det normalt dygtige, fremgår det af ovenstående redegørelse, at eleverne for disse fejlfri besvarelser kun kan opnå karakteren 11. Denne betragtning vil gælde opgaver i diktat og maskinskrivning.

Præcis.
Jeg tror også, de to unge damer blev lidt grebet af diskussionslysten :)
Tesen var, at der havde været inflation i brugen af karakteren 13, fordi den oprindelig havde været ment som en ren undtagelse, men hen mod slutningen blev givet til Gud og hvermand.
Deres modargument var, at dette ikke kunne passe, fordi hen mod slutningen blev det givet til Gud og hvermand :)


Min oplevelse er at de fleste fint skelnede mellem 13-tallet givet for diktat og færdighedsregning og andre 13-taller, som var tæt på umulige at få.
4
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Aspargsen » 28. jul 2017, 19:01

Nomine skrev:Som med meget andet omkring skolen, så tror jeg bare man skal huske at der er stor forskel på hvad vi hver især husker fra vores skolegang og så på hvordan tingene rent faktisk er når man arbejder på en skole. Og jeg synes egnetligt at det er lidt pudsigt at det er lærerne der er enige i tråden her - og ikke-lærerne der er uenige.

Og jeg syntes det er pudsig at dit link var ikke kunne bruges til noget
Men alligevel skulle du flere gange fremhæve det som beviset
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Delfin » 28. jul 2017, 19:02

Aspargsen skrev:[

Ja det er et problem at for mange får den, det kan ses ved at nogle optagelseskrav er på over 12


Jeg synes, det er temmelig tåbeligt, at man kan højne sit gennemsnit ved at starte hurtigere på uni. Det har jo ikke en skid med faglig præstation at gøre. Jeg kan bedre forstå, at det gælder ved A-fag
4
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Aspargsen » 28. jul 2017, 19:05

Delfin skrev:
Aspargsen skrev:[

Ja det er et problem at for mange får den, det kan ses ved at nogle optagelseskrav er på over 12


Jeg synes, det er temmelig tåbeligt, at man kan højne sit gennemsnit ved at starte hurtigere på uni. Det har jo ikke en skid med faglig præstation at gøre. Jeg kan bedre forstå, at det gælder ved A-fag


Helt enig
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Lys
Indlæg: 5851
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Lys » 28. jul 2017, 19:05

Delfin skrev:
Aspargsen skrev:[

Ja det er et problem at for mange får den, det kan ses ved at nogle optagelseskrav er på over 12


Jeg synes, det er temmelig tåbeligt, at man kan højne sit gennemsnit ved at starte hurtigere på uni. Det har jo ikke en skid med faglig præstation at gøre. Jeg kan bedre forstå, at det gælder ved A-fag


Det hedder motivation :afro:

(Ej, jeg er helt enig med dig)
1
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf fisken80 » 28. jul 2017, 19:08

dgd2007 skrev:
Falstria skrev:[...]
Cirkulære om anvendelsen af den i bekendtgørelse nr. 32 af 4. februar 1963 omhandlede karakterskala
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=82460


Siger følgende om karakteren 13 på 13-skalaen:

Karakteren 13 er en undtagelseskarakter; den er forbeholdt den helt usædvanlige præstation eller det suveræne standpunkt, hvis forudsætning er hurtig opfattelse og fuld forståelse af et problem eller et emne, og som viser selvstændig stillingtagen og overblik over større dele af stoffet og disses indbyrdes sammenhæng. Skriftlige besvarelser skal for at svare til denne karakter ikke blot være fejlfri; for de danske stiles vedkommende må kræves en ganske særlig tænksomhed, dispositionsevne og sprogbehandling, for de fremmedsproglige stiles vedkommende ikke bare den forsvarlige udtryksform, men den helt dækkende, som rammer det pågældende sprogs tone bedst, og for regningen og matematikkens vedkommende en særlig udtømmende og hensigtsmæssig behandling af emnet.

Karakteren 13 må blive ret sjælden. Det kan ikke påregnes, at der i enhver klasse findes elever, der gør sig fortjent til denne karakter.

Hvor opgaven er af en sådan art, at eleverne ikke har lejlighed til at vise kundskaber eller færdigheder ud over det normalt dygtige, fremgår det af ovenstående redegørelse, at eleverne for disse fejlfri besvarelser kun kan opnå karakteren 11. Denne betragtning vil gælde opgaver i diktat og maskinskrivning.

Præcis.
Jeg tror også, de to unge damer blev lidt grebet af diskussionslysten :)
Tesen var, at der havde været inflation i brugen af karakteren 13, fordi den oprindelig havde været ment som en ren undtagelse, men hen mod slutningen blev givet til Gud og hvermand.
Deres modargument var, at dette ikke kunne passe, fordi hen mod slutningen blev det givet til Gud og hvermand :)


Men det blev den jo heller ikke. Hvis vi undtager diktat (for jeg tror det var virkelig virkelig få, der fik det i færdighedsregning) så blev der jo stort set ikke givet 13. Jeg googlede og under 5% af de givne karakterer lige inden skalaen blev lavet om var 13-taller. Og det er jo altså inklusiv 13-tallerne i diktat som en del tilsyneladende fik. Så er der immervæk ikke mange tilbage, der fik 13 i almindelige ikke-diktat-eksamener. Hvilket også er min erfaring. Jeg har aldrig mødt nogen, der har fået 13 på uni og folk bliver ret så imponerede når jeg kan fortælle, at jeg faktisk opnåede 13 i mundtlig dansk i 9. Klasse, for det var altså virkelig virkelig få der fik den karakter.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf fisken80 » 28. jul 2017, 19:10

Delfin skrev:
Aspargsen skrev:[

Ja det er et problem at for mange får den, det kan ses ved at nogle optagelseskrav er på over 12


Jeg synes, det er temmelig tåbeligt, at man kan højne sit gennemsnit ved at starte hurtigere på uni. Det har jo ikke en skid med faglig præstation at gøre. Jeg kan bedre forstå, at det gælder ved A-fag


Næh, men det handler jo udelukkende om, at politikerne ikke vil have de unge til at fjumre rundt i for mange år før de starter på en uddannelse. For det gælder jo uanset hvilken videregående uddannelse du starter på, at du må gange snittet, hvis du begynder senest to år efter afsluttet ungdomsuddannelse, det gælder ikke kun hvis man starter på uni.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24921

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf sigge » 28. jul 2017, 19:13

Nå, men jeg tog folkeskolens afgangseksamen i '92 med 13 i både retskrivning og færdighedsregning.

Og ja, vi måtte bruge ordbog til diktat. Det hindrede dog ikke et mindre ramaskrig på min skole ifm. terminsprøven i 9. klasse, hvor et af ordene var "yakokseskind". I en af klasserne havde læreren stavet det, fordi hun ikke vidste, hvordan det skulle udtales. Jeg var en af ganske få, der havde det korrekt, da de færreste fandt ud af at slå op under "y" i ordbogen. Jeg tror så, jeg kendte ordet fra et Anders And-blad. :D
12
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Delfin » 28. jul 2017, 19:20

fisken80 skrev:
Delfin skrev:
Aspargsen skrev:[

Ja det er et problem at for mange får den, det kan ses ved at nogle optagelseskrav er på over 12


Jeg synes, det er temmelig tåbeligt, at man kan højne sit gennemsnit ved at starte hurtigere på uni. Det har jo ikke en skid med faglig præstation at gøre. Jeg kan bedre forstå, at det gælder ved A-fag


Næh, men det handler jo udelukkende om, at politikerne ikke vil have de unge til at fjumre rundt i for mange år før de starter på en uddannelse. For det gælder jo uanset hvilken videregående uddannelse du starter på, at du må gange snittet, hvis du begynder senest to år efter afsluttet ungdomsuddannelse, det gælder ikke kun hvis man starter på uni.


Ja jeg kender godt begrundelsen, jeg er bare ikke enig. Sommetider er det meget udviklende at fjumre lidt.
4
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Delfin » 28. jul 2017, 19:27

sigge skrev:Nå, men jeg tog folkeskolens afgangseksamen i '92 med 13 i både retskrivning og færdighedsregning.

Og ja, vi måtte bruge ordbog til diktat. Det hindrede dog ikke et mindre ramaskrig på min skole ifm. terminsprøven i 9. klasse, hvor et af ordene var "yakokseskind". I en af klasserne havde læreren stavet det, fordi hun ikke vidste, hvordan det skulle udtales. Jeg var en af ganske få, der havde det korrekt, da de færreste fandt ud af at slå op under "y" i ordbogen. Jeg tror så, jeg kendte ordet fra et Anders And-blad. :D


Jeg kan godt huske, hvordan der blev rystet på hovedet, da de ordbøger blev tilladt. Enhver kan jo slå op i en ordbog, og så giver en diktat ikke meget mening. Hvem kan ikke bruge en ordbog i 9. klasse? For pokker det kunne selv 'Ole', og så er det jo bare dumt, at de ikke gider gøre den indsats?
3
14 11 14
02 05 22
30 08 23

Tilbage til "Generelt"