Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24620
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36767

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Daine » 20. dec 2018, 19:27

Rosa Espinosa skrev:Ser Clemens og der er en ung fyr med for at debattere og hans titel er elevrådsforperson. Hvad er der nu galt med betegnelsen elevrådsformand? :forvirret2:

Der er sikkert nogen der ikke har følt sig inkluderet, når det var en elevrådsformand :rulle:
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Muspel » 20. dec 2018, 19:52

Daine skrev:
Rosa Espinosa skrev:Ser Clemens og der er en ung fyr med for at debattere og hans titel er elevrådsforperson. Hvad er der nu galt med betegnelsen elevrådsformand? :forvirret2:

Der er sikkert nogen der ikke har følt sig inkluderet, når det var en elevrådsformand :rulle:



Det skal I nok vænne jer til. Ingen siger jo fx lærerinde længere.
3
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24620
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36767

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Daine » 20. dec 2018, 20:08

Muspel skrev:
Daine skrev:
Rosa Espinosa skrev:Ser Clemens og der er en ung fyr med for at debattere og hans titel er elevrådsforperson. Hvad er der nu galt med betegnelsen elevrådsformand? :forvirret2:

Der er sikkert nogen der ikke har følt sig inkluderet, når det var en elevrådsformand :rulle:



Det skal I nok vænne jer til. Ingen siger jo fx lærerinde længere.

Elevrådsforperson lyder åndssvagt, hvis det ikke må hedde mand, så find på er nyt ord. Eller kald det en formand, når det ER en mand der har posten, og forkvinde når det er en kvinde. Eller elevrådstalsmand/kvinde.

Og der er faktisk også forkert at det ikke hedder lærerinde, for tidligere var en lærer jo en mand ... “Lærer Andersen”. Nu er det så blevet fællesbetegnelse, men eftersom ordet “mand” ikke indgår så bliver der ser lidt stort på det. Det samme med skuespiller/skuespillerinde.



Jeg bliver træt når alt skal være så forbandet politisk korrekt og intetkønsagtigt.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20471
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43935

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf paint » 20. dec 2018, 22:54

Der står en lille kurv ved siden af toilettet med, hvad der ligner gamle sokker. Dét kan de vel ikke mene? :gruble:

Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13010
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21764

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Pandesteg » 21. dec 2018, 07:56

Jeg følger en amerikansk madblogger. Hun har i dag lavet et alenlagt indlæg med en opskrift på hjemmelavet flødeskum og en stor guide med do's and don't.
Hvad bliver det næste? En opskrift på hvordan man laver isterninger? :lol:

whipped cream recipe
I wasn’t wild about whipped cream until I tried real whipped cream. Have you had it? I sure hope so. It puts Cool Whip and the canned stuff to shame.

Homemade whipped cream is ultra luxurious, decadent, and as delicious as the best vanilla ice cream. Real whipped cream doesn’t have any strange preservatives or additives, either.

whipped cream ingredients


Whipped cream is the perfect creamy topper for desserts and hot drinks. Since the holidays are here, I thought I’d share a tutorial with everything you need to know about making whipped cream.

If you’ve never made whipped cream before, it may seem a little intimidating at first, but I promise it’s so easy. You can make whipped cream in under 10 minutes!

whipped cream barely whipped
Whipped Cream Tips
Whipped cream is truly so easy to make. Here are a few tips before you get started:

Whipped cream doubles in size. Meaning, if you use 1 cup heavy cream, you’ll end up with about 2 cups whipped cream. You can divide or multiply the amount of heavy cream to get your desired quantity of whipped cream (making extra is never a bad idea).
Equipment options: I love using my hand mixer (affiliate link) to make whipped cream because I hate lugging out my heavy stand mixer. You can also use an immersion blender or whip it together by hand, if you’re patient (Bon Appetit has a video for that).
Start chilled. At minimum, your heavy cream needs to be chilled. The whipped cream will whip up faster if your bowl and beaters are chilled as well. Use a tempered glass bowl (think Pyrex) or stainless steel bowl so it retains the cold temperature (plastic bowls will not).
If you’re in a hurry, use a hand mixer or immersion blender. Choose a sturdy bowl with a smaller base and tall sides (a 4-cup liquid measuring cup is perfect) and chill it for 15 minutes in the freezer. That way, the blender is agitating more of the cream at once, and the cold walls help it whip up even faster.
The only ingredient you really need is heavy whipping cream. To make it taste like the whipped cream you know and love, I recommend adding a tiny bit of sweetener and vanilla.
Traditional recipe typically call for powdered sugar, but I like to use maple syrup or honey because they add a subtle hint of extra-delicious flavor. I like to use high-quality organic cream because I’m convinced it produces a more tasty end result.
Pay attention. When you first start blending the mixture, it might not seem like you’re doing much. Then the whipped cream will start progressing from soft peaks to medium to stiff peaks fairly quickly. You’ll learn more about the differences between those textures below.
Uses for Whipped Cream
Here are a few recipes that would benefit from a dollop or two:

Pies and tarts: Such as my pecan pie and apple tart.
Fruity crisps: So many options! Apple crisp, peach crisp, blueberry crisp, strawberry rhubarb crisp and plum crisp.
Cakes without frosting: Such as almond cake and olive oil cake.
Coffee drinks: Think Irish coffee or your usual morning coffee.
whipped cream soft peaks
Soft Peaks
Soft peaks are like semi-melted ice cream. At this stage, the whipped cream is floppy but has an ultra luxurious texture. Soft peaks are perfect for folding into desserts or floating on top of Irish coffee.

whipped cream medium peaks
Medium Peaks
Imagine a slice of classic pumpkin pie dolloped with homemade whipped cream—that’s what medium peaks look like. At this stage, the whipped cream will have more significant swirl marks and a more stable structure.

whipped cream firm peaks
Stiff Peaks
Also known as firm peaks, stiff peaks have an intensely rippled texture when you lift the beaters. Stiff peaks aren’t quite as luxurious and decadent as the former two, but you could ice a cake with this texture.

Once your mixture reaches stiff peaks, stop blending! You’ll see what happens if you blend too long below.

whipped cream that has been whipped too long
When You’ve Whipped Too Long
At this point, the mixture is grainy and losing volume. It’s literally falling apart—the fats and liquids are separating into butter and buttermilk, respectively.

How to fix it: Depending on how over-whipped the mixture is, you might be able to save it by letting the mixture chill out in the refrigerator for 30 minutes to 1 hour and then stirring with a spatula to combine. For a more immediate fix, you can try stirring in a few tablespoons more heavy cream with a spatula. If those don’t work, you might as well turn the mixture into butter!

whipped cream examples of soft, medium and stiff peaks
Here, you can see examples of soft, medium and stiff peaks side by side. I hope it’s helpful!

Please let me know how your whipped cream turns out in the comments. I’d love to hear how you use it.

homemade whipped creamPRINT
Homemade Whipped Cream
Author: Cookie and KatePrep Time: 10 minutesTotal Time: 10 minutesYield: 2 cupsCategory: DessertMethod: WhippedCuisine: Classic
★★★★★

5 from 1 reviews

Learn how to make luscious homemade whipped cream with this simple recipe. Your whipped cream will turn out perfectly, every time. Don’t forget to chill your bowl and beaters in advance! Recipe yields about 2 cups whipped cream.


INGREDIENTS
1 cup chilled heavy cream
1 tablespoon maple syrup or honey or powdered sugar
1 teaspoon vanilla extract
INSTRUCTIONS
For quicker results, place your mixing bowl (either sturdy glass like Pyrex or stainless steel) and beaters (if using a hand mixer or stand mixer) in the freezer to chill for at least 15 minutes, or overnight.
When you’re ready to make whipped cream, combine the chilled cream, sweetener and vanilla extract in your bowl. Start blending at low speed and increase all the way to high.
Continue blending until the cream increases by nearly double—it might seem like you’re not doing much for a while, then the whipped cream will progress fairly quickly through stages.
For soft peaks, continue blending until the mixture resembles melted ice cream and retains light swirl marks when you lift the mixer. For medium peaks, continue blending until the mixture retains more significant, closer-together swirl marks when you lift the mixer and mostly retains those swirl marks when you scoop it onto a spoon (this is the classic consistency that you would see dolloped on a pumpkin pie). For stiff peaks, continue blending until the mixture has tight swirl marks and resembles Cool Whip (you could ice a cake with this texture). Don’t overdo it, or your cream will start turning into butter!

Use whipped cream as desired. Whipped cream will keep well in the refrigerator, covered, for up to 5 days. If the mixture has separated a bit, gently stir it back together with a spoon. Homemade whipped cream loses some volume over time, so you may need to lightly whip it again to achieve the original texture.
NOTES
CHANGE IT UP: For flavored whipped cream, you can add up to 1 tablespoon bourbon, ½ teaspoon ground cinnamon, or ¼ teaspoon mint or almond extract. For whipped cream with a light tang, add up to 2 tablespoons thick yogurt or crème fraîche.
15
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14787
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24881

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf sigge » 21. dec 2018, 09:11

Pandesteg skrev:Jeg følger en amerikansk madblogger. Hun har i dag lavet et alenlagt indlæg med en opskrift på hjemmelavet flødeskum og en stor guide med do's and don't.
Hvad bliver det næste? En opskrift på hvordan man laver isterninger? :lol:



Jeg så på et tidspunkt et madprogram fra USA, som gik ud på at værterne/eksperterne lærte ugens deltager at lave mindre kalorieholdige udgaver af deres yndlingsmad. Der var også et afsnit, hvor de bl.a. lærte en kvinde at lave flødeskum selv til den kaloriereducerede tærte. :stoned:

Men var det ikke også for 2 år siden, at julen var lige ved at være truet i USA, fordi den største fabrik, der producerede dåseflødeskum, var brændt?
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf landsbytossen » 21. dec 2018, 17:59

Den nye Coca-Cola med ferskensmag.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf cola » 22. dec 2018, 05:47

Det undrer mig at folk passer bedre på deres pung end de gør med deres mobil, eftersom de fleste mobiler i dag er udstyret med et cover der gør at alle pengene sidder sammen med mobilen.
Hvor har du dine "penge" i pung eller ved mobilen ? (da jeg ikke er den store mobilbruger er mine "penge" stadig i min pung :-)
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28062

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf FormerlyKnownAs » 22. dec 2018, 06:06

Jeg kender ingen der har et tlfcover hvor pengene er i. Kunne heller ikke drømme om det selv.

Jeg har pung/penge og tlf for sig.
0
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf ExCoastal » 22. dec 2018, 06:45

På mange McD har man indført selvbetjeningsautomater, så via en skærm kan man indtaste en bestilling, og så bare vente.

Problemet er så, at de skærme bliver hurtigt beskidte, og da man lavede en test i England, så var der spor efter fækalier på skærmene. Dem allesammen!

https://metro.co.uk/2018/11/28/poo-foun ... d-8178486/

Min søn og jeg diskuterede for nyligt, om det var hurtigere at bestille på den måde, men jeg står gerne i kø herefter :D
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf HappyPaww » 22. dec 2018, 06:53

cola skrev:Det undrer mig at folk passer bedre på deres pung end de gør med deres mobil, eftersom de fleste mobiler i dag er udstyret med et cover der gør at alle pengene sidder sammen med mobilen.
Hvor har du dine "penge" i pung eller ved mobilen ? (da jeg ikke er den store mobilbruger er mine "penge" stadig i min pung :-)

Jeg kan slet ikke med store klodsede covers og mobilpunge - så jeg har penge og kort i en rigtig pung, og mobilen i et tyndt silicone cover.
2
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf cola » 22. dec 2018, 09:28

FormerlyKnownAs skrev:Jeg kender ingen der har et tlfcover hvor pengene er i. Kunne heller ikke drømme om det selv.

Jeg har pung/penge og tlf for sig.

Bare så du ved hvad jeg snakker om, så er penge også et dankort o.l. og jeg har næsten kun set folk der stopper deres kort i de slidser der er i covered.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28062

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf FormerlyKnownAs » 22. dec 2018, 09:48

cola skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Jeg kender ingen der har et tlfcover hvor pengene er i. Kunne heller ikke drømme om det selv.

Jeg har pung/penge og tlf for sig.

Bare så du ved hvad jeg snakker om, så er penge også et dankort o.l. og jeg har næsten kun set folk der stopper deres kort i de slidser der er i covered.

Ja? Kender jeg stadig ingen der bruger og ville heller ikke selv.
2
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf zembra1986 » 22. dec 2018, 11:48

At man ikke må have mere end 10.000 kr. i opsparing, hvis man er på kontanthjælp.

Farvel til evt. fremtidig behandling som, ville kunne forbedre min livskvalitet, hvis jeg ender på kontanthjælp.......hvis jeg ikke må spare op til det, så forbliver min livssituation med mine skavanker jo uforandret :trist:

Kan godt forstå det, hvis det bare er opsparing til forbrug/rejser, men kan ikke forstå hvis der ikke er undtagelser f.eks. med at måtte spare op til dyr behandling for lidelser eller sygdomme, som kan forbedre ens livskvalitet.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20471
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43935

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf paint » 22. dec 2018, 12:27

zembra1986 skrev:At man ikke må have mere end 10.000 kr. i opsparing, hvis man er på kontanthjælp.

Farvel til evt. fremtidig behandling som, ville kunne forbedre min livskvalitet, hvis jeg ender på kontanthjælp.......hvis jeg ikke må spare op til det, så forbliver min livssituation med mine skavanker jo uforandret :trist:

Kan godt forstå det, hvis det bare er opsparing til forbrug/rejser, men kan ikke forstå hvis der ikke er undtagelser f.eks. med at måtte spare op til dyr behandling for lidelser eller sygdomme, som kan forbedre ens livskvalitet.


Det koster som regel ikke ret meget at leje en lille bankboks i sin bank. Den har den fordel, at ingen ved hvad der er i den - ud over én selv ;)
10
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Generelt"