Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf zembra1986 » 22. mar 2019, 19:26

Misantropen skrev:
zembra1986 skrev:I forbindelse med bestilling af tid til eftersyn hos tandlægen:

Hvorfor man egentlig går til eftersyn hos tandlægen fast 1-2 gange om året, men ikke gør det samme hos lægen (eftersyn af kroppen generelt)? :gruble:

Man får da indkaldelse til forskellige ting, fx celleskrab som kvinde. Og får man receptpligtig medicin "skal" man også omkring sin læge engang imellem. Jeg har tidligere fået taget blodprøver, fået lavet hjertekardiogrammer m.m. med jævne mellemrum.

Min læge anbefaler også at jeg kommer til et (standard) tjek/kontrol en gang om året ca, men eftersyn ved tandlægen er jo lige så frivilligt som at tage til læge. Hvis man gerne vil have et sundhedstjek ved sin læge kan man da bare bestille tid? :)


Ja, det kan man selvfølgelig :) Jeg undre mig bare over at det ikke er en selvfølge vi bliver tjekket op på vores kroppe, som vi gør med vores tænder.

Jeg er aldrig blevet bedt om at komme til et standardtjek hos lægen. Jeg har også været på antidepressiver i flere år uden at være blevet tjekket med EKG og/eller blodprøver.
0
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf fisken80 » 22. mar 2019, 20:03

zembra1986 skrev:
Misantropen skrev:
zembra1986 skrev:I forbindelse med bestilling af tid til eftersyn hos tandlægen:

Hvorfor man egentlig går til eftersyn hos tandlægen fast 1-2 gange om året, men ikke gør det samme hos lægen (eftersyn af kroppen generelt)? :gruble:

Man får da indkaldelse til forskellige ting, fx celleskrab som kvinde. Og får man receptpligtig medicin "skal" man også omkring sin læge engang imellem. Jeg har tidligere fået taget blodprøver, fået lavet hjertekardiogrammer m.m. med jævne mellemrum.

Min læge anbefaler også at jeg kommer til et (standard) tjek/kontrol en gang om året ca, men eftersyn ved tandlægen er jo lige så frivilligt som at tage til læge. Hvis man gerne vil have et sundhedstjek ved sin læge kan man da bare bestille tid? :)


Ja, det kan man selvfølgelig :) Jeg undre mig bare over at det ikke er en selvfølge vi bliver tjekket op på vores kroppe, som vi gør med vores tænder.

Jeg er aldrig blevet bedt om at komme til et standardtjek hos lægen. Jeg har også været på antidepressiver i flere år uden at være blevet tjekket med EKG og/eller blodprøver.


Så har du godt nok en læge, der ikke overholder de anbefalinger sundhedsstyrelsen opstiller. For jeg bliver årligt bedt om at komme til lungefunktionstest (astmamedicin) og blodtrykstjek (p-piller).
Du SKAL jo ikke have tjekket dine tænder hvert år. Det bestemmer du fuldstændig selv. Du kan sådan set bare bede din tandlæge om at undlade at sende dig en indkaldelse. Eller helt undlade at have en fast tandlæge.
Og der er jo masser af mennesker, der ikke går regelmæssigt til tandlæge, så mere en selvfølge er det heller ikke.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf fisken80 » 22. mar 2019, 20:06

Det ville i øvrigt være spild af ressourcer at lave et sundhedstjek på alle mennesker hvert år.

Man screener for de kræftsygdomme som man med et tjek kan tage i en tidlig fase, brystkræft (mammografi), livmoderhalskræft (celleskrab) og tarmkræft (afføringsprøver). De fleste øvrige kræftsygdomme ville man sandsynligvis slet ikke kunne konstatere gennem et almindeligt sundhedstjek, og dermed ville det være et enormt spild af ressourcer at gennemføre på alle hvert år.
Huller i tænderne derimod, giver det rigtig god mening at tjekke for årligt, så de ikke når at udvikle sig.
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16960
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21092

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Misantropen » 22. mar 2019, 20:13

zembra1986 skrev:
Misantropen skrev:
zembra1986 skrev:I forbindelse med bestilling af tid til eftersyn hos tandlægen:

Hvorfor man egentlig går til eftersyn hos tandlægen fast 1-2 gange om året, men ikke gør det samme hos lægen (eftersyn af kroppen generelt)? :gruble:

Man får da indkaldelse til forskellige ting, fx celleskrab som kvinde. Og får man receptpligtig medicin "skal" man også omkring sin læge engang imellem. Jeg har tidligere fået taget blodprøver, fået lavet hjertekardiogrammer m.m. med jævne mellemrum.

Min læge anbefaler også at jeg kommer til et (standard) tjek/kontrol en gang om året ca, men eftersyn ved tandlægen er jo lige så frivilligt som at tage til læge. Hvis man gerne vil have et sundhedstjek ved sin læge kan man da bare bestille tid? :)


Ja, det kan man selvfølgelig :) Jeg undre mig bare over at det ikke er en selvfølge vi bliver tjekket op på vores kroppe, som vi gør med vores tænder.

Jeg er aldrig blevet bedt om at komme til et standardtjek hos lægen. Jeg har også været på antidepressiver i flere år uden at være blevet tjekket med EKG og/eller blodprøver.

Jeg er ikke inde i reglerne omkring fornyelse af recepter. Jeg kan bare huske der kom stramninger eller nye regler for et par år siden(så vidt jeg husker) for at undgå overforbrug af bestemte typer medicin, fx stærkt smertestillende, men der er sikkert stor forskel på hvor strikse lægerne er. Jeg synes i hvert fald ikke det er unormalt at kvinder der fx indtager p-piller ikke går til tjek ved deres læge.

Men hvad skulle lægen tjekke en for hvis det bare er til et standard tjek? Det virker ret omfattende. Mange ting kan man som voksen selv undersøge eller tage hånd om uden det behøver involvere en læge(optiker, diætist, kiropraktor etc.) Har man ikke gener vil en læge vel også næppe opdage noget ved sådan et tjek.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Studsgaard » 22. mar 2019, 21:37

zembra1986 skrev:
Misantropen skrev:
zembra1986 skrev:I forbindelse med bestilling af tid til eftersyn hos tandlægen:

Hvorfor man egentlig går til eftersyn hos tandlægen fast 1-2 gange om året, men ikke gør det samme hos lægen (eftersyn af kroppen generelt)? :gruble:

Man får da indkaldelse til forskellige ting, fx celleskrab som kvinde. Og får man receptpligtig medicin "skal" man også omkring sin læge engang imellem. Jeg har tidligere fået taget blodprøver, fået lavet hjertekardiogrammer m.m. med jævne mellemrum.

Min læge anbefaler også at jeg kommer til et (standard) tjek/kontrol en gang om året ca, men eftersyn ved tandlægen er jo lige så frivilligt som at tage til læge. Hvis man gerne vil have et sundhedstjek ved sin læge kan man da bare bestille tid? :)


Ja, det kan man selvfølgelig :) Jeg undre mig bare over at det ikke er en selvfølge vi bliver tjekket op på vores kroppe, som vi gør med vores tænder.

Jeg er aldrig blevet bedt om at komme til et standardtjek hos lægen. Jeg har også været på antidepressiver i flere år uden at være blevet tjekket med EKG og/eller blodprøver.

Det skal din læge hvert år når du får det.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20487
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43978

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf paint » 22. mar 2019, 22:44

Meget sparsommelig eller virkelig dedikeret med tandbørsten :gruble:

Billede
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2674
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6981

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Ladysparrow » 24. mar 2019, 08:14

SAGA skrev:Det her.


Hvad er det? :skeptisk:
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf cola » 24. mar 2019, 09:49

Hvornår fb ændrede så jeg ikke længere kan kopiere mine egne billeder, nu kan jeg jo ikke længere sætte billeder af den lille herind.
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15653
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf 2SHY » 24. mar 2019, 10:00

Om der er et sted man kan se en oversigt over antal måneders ansættelse man har haft i forskellige jobs :gruble: Jeg mangler noget info ift at kunne lave lønforhandling
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24637
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Daine » 24. mar 2019, 10:04

2SHY skrev:Om der er et sted man kan se en oversigt over antal måneders ansættelse man har haft i forskellige jobs :gruble: Jeg mangler noget info ift at kunne lave lønforhandling

Uden at være sikker, så vil jeg tro at Skat er det eneste sted der kunne være sådan en oversigt. Men jeg ved ikke, hvor du i så tilfælde skal lede efter den derinde.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15653
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf 2SHY » 24. mar 2019, 10:11

Daine skrev:
2SHY skrev:Om der er et sted man kan se en oversigt over antal måneders ansættelse man har haft i forskellige jobs :gruble: Jeg mangler noget info ift at kunne lave lønforhandling

Uden at være sikker, så vil jeg tro at Skat er det eneste sted der kunne være sådan en oversigt. Men jeg ved ikke, hvor du i så tilfælde skal lede efter den derinde.

Ah du er en skat!!! :kys: når jeg går ind på årsopgørelserne og kan se hvor jeg har været ansat og fra hvornår til hvornår :banan:
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15372
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Delfin » 24. mar 2019, 14:36

For at et sundhedstjek skal give mening, skal man temmelig langt omkring med undersøgelser, så det virker ikke særlig realistisk. Jeg får hver 8. uge taget blodprøver for at følge op på ledegigt + medicin. Årlige blodprøver + ekg pga noget andet medicin jeg tager. Det årlige tjek indeholder også spørgen ind til almen befindende men ikke ud i detaljen. Jeg følger også mammografiscreening, screening for tarmkræft og celleskrab, så jeg føler mig da rimeligt undersøgt i hoved og røv, men de undersøgelser viser jo alligevel kun en brøkdel af, hvad jeg evt ellers kunne fejle. Det ville krævet uanede resurcer at lave sundhedstjek på hele befolkningen, og det ville være en falsk tryghed, da de få ting, man ville kunne tjekke er som en dråbe i havet. Der er tænder trods alt et noget mere begrænset område at tjekke.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Stitch » 25. mar 2019, 14:03

At jeg kunne ramme hver eneste tast forkert, da jeg skrev mit eget navn i en mail for 2 sek siden.
3
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf cola » 25. mar 2019, 14:52

Hvor lang tid går der før jeg får min bøde eller straf eller hvad det nu hedder
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24637
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Daine » 25. mar 2019, 16:26

Daine skrev:
sigge skrev:
Daine skrev:
Tilly skrev:
Daine skrev:En lokal undren. Det bliver søgt en butikschef til en ny butik i Herning Centeret, butikken åbner 1. Juli. Men der er ingen tomme lejemål pt, så nu undrer jeg mig over hvor de skal være (og er nysgerrig på, hvilken butik der lukker!) :genert:

Kan det ikke være Fætter BRs lokaler? Eller er der kommet ny butik der? :gruble:

Der åbner Børnenes Kartel en butik mere her den 29. marts, så det kan ikke være den. Ej hvor er det irriterende at jeg ikke ved det! :lol:


Søg jobbet og find ud af det. :-D

Jeg forsøgte faktisk, men de har en virkelig omstændelig ansøgningsproces så det droppede jeg igen. Det var ikke en stilling jeg ville komme i betragtning til alligevel, så jeg vil ikke spilde så meget krudt på den :D

Nu har jeg vist fundet ud af det!! O’dille Tøj har solgt butikken kan jeg se i centeravisen og har ‘ophørsudsalg’, så den nye butik skal ligge der. Det er RITUALS der rykker ind, en livsstilsbutik.
3
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.

Tilbage til "Generelt"