Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf ManicNinja » 2. aug 2017, 00:39

Den her tone:

Spjaerten skrev:Find for Helvede et andet sted at diskutere det karakterræs.
2
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12377

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Guilded_Lily » 2. aug 2017, 10:09

Jeg har lige opdaget, jeg mangler en orkidé. Naboen har passet katten, mens vi var på ferie, men vi havde ikke nogen aftale om at vande blomsterne. Og jeg har virkelig svært ved at forestille mig, at lige netop han skulle rende med en blomst.

Det KAN selvfølgelig være, katten har væltet den (det er en høj cylindervase), men hun plejer slet ikke at være i den vindueskarm, fordi den er sværere fremkommelig end andre. I givet fald, at katten skulle have væltet den, har de været meget grundige med oprydningen, for der er intet at se, kun almindeligt støv og snavs. Naboen har en kæreste, jeg ikke kender, men hvorfor i alverden skulle hun hapse en orkidé?

:gruble:
1
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Aspargsen » 2. aug 2017, 10:28

ManicNinja skrev:
Aspargsen skrev:
Spjaerten skrev:3-2-1 hvem kommer først og ændrer tråden overskrift

Find for Helvede et andet sted at diskutere det karakterræs.

Det har været sidespor før og chancen for det sker igen er stor, tag en kop kaffe og et styk chokoladekage og slap at imens


Meget kan man sige om dig, Asparges, men det her er dælme da konsekvent (med hensyn til det her af/at-roderi, du er blevet så berømt for herinde) :lol: Nysgerrigt spørgsmål: SIGER du rent faktisk sådan dér: "Ta' lige og slap aT"?

Nej jeg siger ikke sådan, for det første kan jeg ikke huske at jeg nogen sinde har sagt det, for det andet hvis jeg skulle sige det ville det sidste bogstav ikke blive udtalt
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7324
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23139

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Aragorn » 2. aug 2017, 10:30

Screenshot_20170802-040823_01.png


Det er noget af det mest vanvittige, jeg har læst!


http://ekstrabladet.dk/112/mand-anholdt ... ab/6762831
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Flora » 2. aug 2017, 10:41

Aspargsen skrev:
ManicNinja skrev:
Aspargsen skrev:
Spjaerten skrev:3-2-1 hvem kommer først og ændrer tråden overskrift

Find for Helvede et andet sted at diskutere det karakterræs.

Det har været sidespor før og chancen for det sker igen er stor, tag en kop kaffe og et styk chokoladekage og slap at imens


Meget kan man sige om dig, Asparges, men det her er dælme da konsekvent (med hensyn til det her af/at-roderi, du er blevet så berømt for herinde) :lol: Nysgerrigt spørgsmål: SIGER du rent faktisk sådan dér: "Ta' lige og slap aT"?

Nej jeg siger ikke sådan, for det første kan jeg ikke huske at jeg nogen sinde har sagt det, for det andet hvis jeg skulle sige det ville det sidste bogstav ikke blive udtalt


Det er faktisk en meget god måde at skelne mellem af og at. Af udtales typisk a (uden f-lyd), hvor at udtales at (med t-lyd). Så hvis du er i tvivl, kan du jo prøve at sige ordet højt og høre om det siges a eller at :)


(Med forbehold for eventuel dialekt, hvor ovenstående ikke er gældende selvfølgelig).
2
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf LadyFox » 2. aug 2017, 10:51

Aragorn skrev:
Screenshot_20170802-040823_01.png


Det er noget af det mest vanvittige, jeg har læst!


http://ekstrabladet.dk/112/mand-anholdt ... ab/6762831

Den har jeg også undret mig over.
Især om mistanken gik på at kun var lavet til kebabkød og kasseret, eller lavet til kebabkød og serveret? :shock:
0
...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 2. aug 2017, 11:03

Flora skrev:Det er faktisk en meget god måde at skelne mellem af og at. Af udtales typisk a (uden f-lyd), hvor at udtales at (med t-lyd). Så hvis du er i tvivl, kan du jo prøve at sige ordet højt og høre om det siges a eller at :)


(Med forbehold for eventuel dialekt, hvor ovenstående ikke er gældende selvfølgelig).

Ah, det er jeg nu ikke enig i.
Jeg vil snarere sige, typisk udtale:
at = kort å
af = kort a
af, hvis tryk på som i "slap af" = langt A
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Flora » 2. aug 2017, 11:16

dgd2007 skrev:
Flora skrev:Det er faktisk en meget god måde at skelne mellem af og at. Af udtales typisk a (uden f-lyd), hvor at udtales at (med t-lyd). Så hvis du er i tvivl, kan du jo prøve at sige ordet højt og høre om det siges a eller at :)


(Med forbehold for eventuel dialekt, hvor ovenstående ikke er gældende selvfølgelig).

Ah, det er jeg nu ikke enig i.
Jeg vil snarere sige, typisk udtale:
at = kort å
af = kort a
af, hvis tryk på som i "slap af" = langt A


Jeg er ret sikker på, at jeg udtaler at som at og ikke som å. Om det bare er mig skal jeg ikke kunne sige, men jeg synes nu også jeg hører andre udtale det sådan. Men det afhænger nok også af, hvor man kommer fra.

Enig i det med langt og kort a, men det ændrer jo ikke på, at det udtales som a :)
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 2. aug 2017, 11:26

Flora skrev:[...] Men det afhænger nok også af, hvor man kommer fra.
[...]

Hvor kommer du da fra, bare sådan cirka? :)
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Flora » 2. aug 2017, 11:34

dgd2007 skrev:
Flora skrev:[...] Men det afhænger nok også af, hvor man kommer fra.
[...]

Hvor kommer du da fra, bare sådan cirka? :)


Jeg er født i Næstved, boet på Lolland/Falster det meste af min barndom og i og omkring København de sidste 20 år. Hvad mit sprog er mest påvirket af ved jeg ikke, men jeg taler vist rimelig neutralt :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 2. aug 2017, 11:38

Flora skrev:Jeg er født i Næstved, boet på Lolland/Falster det meste af min barndom og i og omkring København de sidste 20 år. Hvad mit sprog er mest påvirket af ved jeg ikke, men jeg taler vist rimelig neutralt :)

Nå ja, det kan vist ikke forklare det så :)

Nej, men jeg har altid tænkt, at grunden til, så mange skriver "og", hvor det egentlig burde være "at", må være at man ikke kan høre forskel på de to ord i hurtig tale.
0
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf hthy » 2. aug 2017, 11:38

Flora skrev:
dgd2007 skrev:
Flora skrev:Det er faktisk en meget god måde at skelne mellem af og at. Af udtales typisk a (uden f-lyd), hvor at udtales at (med t-lyd). Så hvis du er i tvivl, kan du jo prøve at sige ordet højt og høre om det siges a eller at :)


(Med forbehold for eventuel dialekt, hvor ovenstående ikke er gældende selvfølgelig).

Ah, det er jeg nu ikke enig i.
Jeg vil snarere sige, typisk udtale:
at = kort å
af = kort a
af, hvis tryk på som i "slap af" = langt A


Jeg er ret sikker på, at jeg udtaler at som at og ikke som å. Om det bare er mig skal jeg ikke kunne sige, men jeg synes nu også jeg hører andre udtale det sådan. Men det afhænger nok også af, hvor man kommer fra.

Enig i det med langt og kort a, men det ændrer jo ikke på, at det udtales som a :)


Er det ikke afhængig af hvordan man bruger at.
Jeg prøver at gøre det. ( udtales å)

Jeg sagde, at du skulle gøre det (udtales at)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 2. aug 2017, 11:42

hthy skrev:Er det ikke afhængig af hvordan man bruger at.
Jeg prøver at gøre det. ( udtales å)

Jeg sagde, at du skulle gøre det (udtales at)

Jo, du har nok ret i, at der er den forskel på vokallyden.
Jeg ville dog i praksis ikke udtale t'et.
"Jeg sagde a' du sku' gøre det."
På det sted må vi vist bøje for Aspargsen - der er det faktisk lige som de fleste udtaler af "af".
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Flora » 2. aug 2017, 11:45

dgd2007 skrev:
Flora skrev:Jeg er født i Næstved, boet på Lolland/Falster det meste af min barndom og i og omkring København de sidste 20 år. Hvad mit sprog er mest påvirket af ved jeg ikke, men jeg taler vist rimelig neutralt :)

Nå ja, det kan vist ikke forklare det så :)

Nej, men jeg har altid tænkt, at grunden til, så mange skriver "og", hvor det egentlig burde være "at", må være at man ikke kan høre forskel på de to ord i hurtig tale.


Ja, det har du egentlig ret i. I nogle tilfælde kan "at" godt lyde som "og" i hurtig tale. Men jeg synes nu stadig ikke det er generelt. Det kommer nok lidt an på sammenhængen :)
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Flora » 2. aug 2017, 11:47

hthy skrev:
Flora skrev:
dgd2007 skrev:
Flora skrev:Det er faktisk en meget god måde at skelne mellem af og at. Af udtales typisk a (uden f-lyd), hvor at udtales at (med t-lyd). Så hvis du er i tvivl, kan du jo prøve at sige ordet højt og høre om det siges a eller at :)


(Med forbehold for eventuel dialekt, hvor ovenstående ikke er gældende selvfølgelig).

Ah, det er jeg nu ikke enig i.
Jeg vil snarere sige, typisk udtale:
at = kort å
af = kort a
af, hvis tryk på som i "slap af" = langt A


Jeg er ret sikker på, at jeg udtaler at som at og ikke som å. Om det bare er mig skal jeg ikke kunne sige, men jeg synes nu også jeg hører andre udtale det sådan. Men det afhænger nok også af, hvor man kommer fra.

Enig i det med langt og kort a, men det ændrer jo ikke på, at det udtales som a :)


Er det ikke afhængig af hvordan man bruger at.
Jeg prøver at gøre det. ( udtales å)

Jeg sagde, at du skulle gøre det (udtales at)


Jeg ville udtale "at" i begge tilfælde. Men det er jo nok individuelt så :)
0

Tilbage til "Generelt"