Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Hewlett
Kort karma: 38
Likede indlæg: 1559

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Hewlett » 14. nov 2018, 20:14

Jeg undrer mig over at folk ikke bare kan lade den stakkels risalamande være i fred :lol: Det er da helt i orden at man ikke kan lide desserten, men det er nu altså bare en juletradition (og så endda en ægte dansk én af slagsen).
6
1234
Kort karma: 89
Likede indlæg: 2255

Indlægaf 1234 » 14. nov 2018, 20:20

Mani skrev:
Pjeps skrev:
Heldigvis er der nogen der ikke kan lide det, så er der meget mere til os andre :ivrig: Det er min favorit dessert og der skal ikke noget sovs på af nogen slags , til gengælde er der rigtig mange andre desserter jeg ikke finder fantastiske :D

Enig!
Jeg er den eneste i familien der kan lide det. Vi får risengrød juleaften - og jeg spiser risalamande til jeg er ved at revne juledag :genert:

What? Risengrød fremfor risalamande! Risengrød er verdens kedeligste ret! Jeg køber kun grødris for at kunne lave risalamande fløde, vanilje og sukker :love:
3
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 323
Likede indlæg: 3953

Indlægaf Mani » 15. nov 2018, 05:39

1234 skrev:What? Risengrød fremfor risalamande! Risengrød er verdens kedeligste ret! Jeg køber kun grødris for at kunne lave risalamande fløde, vanilje og sukker :love:

Ja, altså:

Med Risengrød begynder vi,
husk paa, der er en Mandel i!
Og saa skal Gaas vi have.

Den tradition insisterer manden på og så længe jeg får min risalamande juledag går det nok...
0
'Don’t be afraid to be open minded. Your brain is not going to fall out.'
1234

Indlægaf 1234 » 15. nov 2018, 05:40

Mani skrev:
1234 skrev:What? Risengrød fremfor risalamande! Risengrød er verdens kedeligste ret! Jeg køber kun grødris for at kunne lave risalamande fløde, vanilje og sukker :love:

Ja, altså:

Den tradition insisterer manden på og så længe jeg får min risalamande juledag går det nok...

Får I så også gås?
Vi har altid fået gås, men er glad for ingen har insisteret på risengrød!
0
No1
Kort karma: 155
Likede indlæg: 2296

Indlægaf No1 » 15. nov 2018, 06:33

Delfin skrev:
Myresluger skrev:Jeg undrer mig over at mange i tråden om deltagelse i julefrokost giver udtryk for at ledere skal gå tidligt hjem, ikke drikke og at julefrokoster er for medarbejderne. Lederne er også medarbejdere?? Er der dårligt forhold mellem medarbejdere og ledere på jeres arbejdspladser? Ellers forstår jeg det ikke??

Jeg har kun arbejdet steder med forholdsvis mange ansatte og lav power distance og der har der alle steder været en forventning om at ledere deltager i julefrokost (ikke noget om hvornår man tager hjem, dog).

Jeg forstår det heller ikke. Jeg har aldrig arbejdet nogen steder, hvor det var tilfældet. Ud fra et indlæg i en anden tråd, handler det tilsyneladende også om noget med alkohol ind hjerne ud og sandheder på bordet, men hvem pokker drikker sig så fuld blandt kolleger?

Jeg har haft en chef, der altid drak sig fuld med “drengene” til julefrokosten. Det resulterede et år i, at han langede svinere ud til højre og venstre. Pænt useriøst.
0
Don't get so tolerant that you tolerate intolerance.
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 181
Likede indlæg: 3723

Indlægaf BlueBunny » 15. nov 2018, 07:29

No1 skrev:
Delfin skrev:
Myresluger skrev:Jeg undrer mig over at mange i tråden om deltagelse i julefrokost giver udtryk for at ledere skal gå tidligt hjem, ikke drikke og at julefrokoster er for medarbejderne. Lederne er også medarbejdere?? Er der dårligt forhold mellem medarbejdere og ledere på jeres arbejdspladser? Ellers forstår jeg det ikke??

Jeg har kun arbejdet steder med forholdsvis mange ansatte og lav power distance og der har der alle steder været en forventning om at ledere deltager i julefrokost (ikke noget om hvornår man tager hjem, dog).

Jeg forstår det heller ikke. Jeg har aldrig arbejdet nogen steder, hvor det var tilfældet. Ud fra et indlæg i en anden tråd, handler det tilsyneladende også om noget med alkohol ind hjerne ud og sandheder på bordet, men hvem pokker drikker sig så fuld blandt kolleger?

Jeg har haft en chef, der altid drak sig fuld med “drengene” til julefrokosten. Det resulterede et år i, at han langede svinere ud til højre og venstre. Pænt useriøst.

Jeg har haft direktører der har danset på bordene og (gifte) chefer der har kysset i krogene. Det første var sjovt, det andet var meget upassende.
0
fisken80
Kort karma: 301
Likede indlæg: 10735

Indlægaf fisken80 » 15. nov 2018, 09:34

Mani skrev:

Ja, altså:

Altså det med ris a la mande er jo en ret ny tradition, der stammer fra tiden efter 1.verdenskrig. Her ville de nyrige gullashbaroner markere deres status ved at vise, at de ikke behøvede at spise risengrød før maden til jul for at lægge en bund, så man ikke spiste for meget af det dyre kød. Samtidig var fløde en ret eksklusiv ting, så derfor blev der udviklet en dessert, hvor man brugte risengrød og fløde og på den måde markerede de nyrige deres økonomiske overskud på flere måder.

De pæne borgerlige familier, der så ned på de nyrige fortsatte med at spise risengrød, de skulle ikke nyde noget af, at blive sat i bås med opkomlinge og gullashbaroner...
I hverfald ifølge Lise Nørgaard (om det så er en pålidelig kilde er en anden sag, men historien er sjov)
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
TinaW
Kort karma: 178
Likede indlæg: 2677

Indlægaf TinaW » 15. nov 2018, 10:06

BlueBunny skrev:
No1 skrev:
Delfin skrev:

Jeg har haft direktører der har danset på bordene og (gifte) chefer der har kysset i krogene. Det første var sjovt, det andet var meget upassende.

Jeg havde gerne undværet at føle mig tvunget til at sige ja til en dans med min daværende chef og så til "last christmas" af alle julesange....
Nu var det så den eneste julefrokost jeg deltog i gennem 15 år, men jeg har hørt masser af historier om, hvorfor det i det hele taget er en rigtig dårlig idé, at drikke sig fuld til en firmajulefrokost.
1
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 303
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 5370

Indlægaf Mistermor » 15. nov 2018, 10:58

På Djursland er der et stort kattehjem, som gang på gang er i økonomiske vanskeligheder. Lige nu mangler de åbenbart 250.000 kr eller mere. Det undrer mig, at folk støtter med mange penge, når de ikke får forklaring på, hvorfor der ikke er taget hånd om den udgift, inden fogeden banker på. Ikke mindst fordi der har været kritik af driften før.

Det undrer mig også, at medierne ikke har været ind over. Jeg tænker, det kunne være en sag for Ekstra bladet. Både hvordan de blander økonomi og privatliv, og hvordan kattene har det. Der var virkelig mange, der så syge ud, da jeg var der for år tilbage, og jeg kan læse mig til, at det stadig er tilfældet. Og jeg undrer mig over, at de får lov til at køre på den måde.
1
Brugeravatar
Yuna
Kort karma: 22
Likede indlæg: 644

Indlægaf Yuna » 15. nov 2018, 14:09

Jeg undrer mig over at når jeg beder min kæreste om at gøre noget men siger “Det behøver ikke være i dag” så bliver det åbenbart opfattet som aldrig :lol:
5
Pille, pille ned...så har man taget nej-hatten på igen...
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 323
Likede indlæg: 3953

Indlægaf Mani » 15. nov 2018, 16:35

1234 skrev:
Mani skrev:

Ja, altså:

Får I så også gås?
Vi har altid fået gås, men er glad for ingen har insisteret på risengrød!

Ja da! Først risengrød og så gås :-D
Så er man helt sikker på ingen kan spise det gode konfekt bagefter :lol:
Det er svigerfamiliens tradition og ikke en slås kamp værd at slippe for. For mig er det dem der sidder ved bordet og ikke hvad der står på bordet der er vigtigt - men det kan jeg sagtens sige, når barndommens julemiddag bl.a. har været indbagte baby rødbeder et år og kastanjepostej et andet. Det skal vi i al fald ikke have!
0
'Don’t be afraid to be open minded. Your brain is not going to fall out.'
1234

Indlægaf 1234 » 15. nov 2018, 16:43

Mani skrev:Ja da! Først risengrød og så gås :-D
Så er man helt sikker på ingen kan spise det gode konfekt bagefter :lol:
Det er svigerfamiliens tradition og ikke en slås kamp værd at slippe for. For mig er det dem der sidder ved bordet og ikke hvad der står på bordet der er vigtigt - men det kan jeg sagtens sige, når barndommens julemiddag bl.a. har været indbagte baby rødbeder et år og kastanjepostej et andet. Det skal vi i al fald ikke have!

Jeg tror kun jeg ville tage kampen, fordi jeg decideret ikke kan lide risengrød, men elsker Risalamand :love:
Men ellers går jeg heller ikke ret meget op i hvad der står på bordet.
Da vi holdt jul i Betlehem for to år siden fik vi Sharwama til julemiddagen :lol:
2
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2631

Indlægaf Misantropen » 15. nov 2018, 17:11

Mistermor skrev:På Djursland er der et stort kattehjem, som gang på gang er i økonomiske vanskeligheder. Lige nu mangler de åbenbart 250.000 kr eller mere. Det undrer mig, at folk støtter med mange penge, når de ikke får forklaring på, hvorfor der ikke er taget hånd om den udgift, inden fogeden banker på. Ikke mindst fordi der har været kritik af driften før.

Det undrer mig også, at medierne ikke har været ind over. Jeg tænker, det kunne være en sag for Ekstra bladet. Både hvordan de blander økonomi og privatliv, og hvordan kattene har det. Der var virkelig mange, der så syge ud, da jeg var der for år tilbage, og jeg kan læse mig til, at det stadig er tilfældet. Og jeg undrer mig over, at de får lov til at køre på den måde.

Hvis kattene har det dårligt og ejerne ikke evner at sørge for de katte de tager ind skal de da slet ikke have ret til at drive sådan et kattehjem og internat(hvis det Tøstrup. Det er det eneste kattehjem på Djursland jeg kender til)

Det lyder mere wtf at det kan foregå end at der er rod i økonomien :gisp:
1
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 658
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 10115

Indlægaf Delfin » 15. nov 2018, 18:20

TinaW skrev:
BlueBunny skrev:
No1 skrev:
Delfin skrev:

Jeg havde gerne undværet at føle mig tvunget til at sige ja til en dans med min daværende chef og så til "last christmas" af alle julesange....
Nu var det så den eneste julefrokost jeg deltog i gennem 15 år, men jeg har hørt masser af historier om, hvorfor det i det hele taget er en rigtig dårlig idé, at drikke sig fuld til en firmajulefrokost.

Jeg synes, det er fint nok med en let beruselse, hvor man stadig har styr på sig selv, det har vi naturligvis også gjort til de julefrokoster, jeg har deltaget i, men jeg finder det virkelig uprofessionelt for både ansatte og chefer at drikke sig totalt i hegnet.
2
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
TinaW
Kort karma: 178
Likede indlæg: 2677

Indlægaf TinaW » 15. nov 2018, 18:23

Delfin skrev:Jeg synes, det er fint nok med en let beruselse, hvor man stadig har styr på sig selv, det har vi naturligvis også gjort til de julefrokoster, jeg har deltaget i, men jeg finder det virkelig uprofessionelt for både ansatte og chefer at drikke sig totalt i hegnet.

Helt enig.
0

Tilbage til "Generelt"