Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf landsbytossen » 21. jul 2016, 14:25

dgd2007 skrev:
Badesandalen skrev:Åh ja, og jeg synes det er trist. Hvor dramatisk det end lyder, så hader jeg når jeg selv kommer til at tale og skrive engelsk på dansk. Det der med at oversætte direkte i stedet for at finde ud af om der i det mindste er et lignende ordsprog på dansk sker stadig overraskende ofte, og jeg synes det er så dovent. Jeg kan ikke huske om det var her eller på den gamle, men der var en der brugte udtrykket 'lavsige' i stedet for at sige luset. Det ender ligesom i Firefly med at vi alle taler engelsk og kinesisk.

Ubetaleligt! :lol: Det er der jo slet ikke noget, der hedder.

Men en anden sjov ting - fordi engelsk og dansk trods alt er beslægtede - er at det kan jo i enkelte tilfælde også betyde en renæssance for gamle danske ord. Men ser "kere sig om nogen" (formentlig påvirket af "care about someone"), eller "pine" i stedet for smerte (formentlig pga. det minder mere om "pain") ... og jeg ved da ikke, om det er "far-fetched" at forestille sig, at "frænde" kunne dukke op igen, fordi det minder mere om "friend" end "ven"? :gruble:

Lausig var meget brugt i slutningen af 70´erne/start 80´erne i min omgangskreds.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32473

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf icelady » 21. jul 2016, 14:28

Oveditlevsen skrev:Begrebet "prolle', kommer det af proletar? :gruble:
Hvis ja, hvordan er sammenhængen så mellem ikke at eje noget og dårlig smag/stil/lav status? :forvirret:


Proletar beskriver da netop social lav klasse/u-uddannet, som sjældent har ejet noget.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 21. jul 2016, 14:35

landsbytossen skrev:Lausig var meget brugt i slutningen af 70´erne/start 80´erne i min omgangskreds.

Vi har en single-plade fra begyndelsen af 1960'erne med Buster Larsen og en 13-14 årig Annisette, hvor han synger:

Før alt det moderne bras
da tog man sig en gammeldags ...
Før inklinered' han
og hun sagde ja, når han <et eller andet, jeg ikke kan huske>
Nu si'r han:
"Tullemajs,
wow wow, du er super nice
Kom jing den næste med mig!"
:)

Den er vist desværre ikke på Youtube.
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Oveditlevsen » 21. jul 2016, 14:37

icelady skrev:
Oveditlevsen skrev:Begrebet "prolle', kommer det af proletar? :gruble:
Hvis ja, hvordan er sammenhængen så mellem ikke at eje noget og dårlig smag/stil/lav status? :forvirret:


Proletar beskriver da netop social lav klasse/u-uddannet, som sjældent har ejet noget.

Indenfor marxismen er definitionen vel en person som har taget et bevidst valg herom, ellers er det vel bare et nedsættende ord om fattige..
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf hotlips » 21. jul 2016, 14:49

dgd2007 skrev:
Badesandalen skrev:Åh ja, og jeg synes det er trist. Hvor dramatisk det end lyder, så hader jeg når jeg selv kommer til at tale og skrive engelsk på dansk. Det der med at oversætte direkte i stedet for at finde ud af om der i det mindste er et lignende ordsprog på dansk sker stadig overraskende ofte, og jeg synes det er så dovent. Jeg kan ikke huske om det var her eller på den gamle, men der var en der brugte udtrykket 'lavsige' i stedet for at sige luset. Det ender ligesom i Firefly med at vi alle taler engelsk og kinesisk.

Ubetaleligt! :lol: Det er der jo slet ikke noget, der hedder.

Men en anden sjov ting - fordi engelsk og dansk trods alt er beslægtede - er at det kan jo i enkelte tilfælde også betyde en renæssance for gamle danske ord. Men ser "kere sig om nogen" (formentlig påvirket af "care about someone"), eller "pine" i stedet for smerte (formentlig pga. det minder mere om "pain") ... og jeg ved da ikke, om det er "far-fetched" at forestille sig, at "frænde" kunne dukke op igen, fordi det minder mere om "friend" end "ven"? :gruble:


Jeg tog engelsk hf bniveau på sådan et intensivt kursus og vi havde en grammatik lærer der var professor i det der og faktisk er mange ord på engelsk nogen der kommer fra dansk fra vikingetiden ofte ord vi idag forbinder med bønder, cow-ko,grass, hay osv men nogle af dem er nogen vi selv har taget ud af brug fks frænde -friend og at kere sig kunne godt være sådan et.
2
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24638
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Daine » 21. jul 2016, 16:07

Facebooks forslag til grupper der kunne interessere mig. Den mener, at gruppen "Dukkehus og tilbehør 1:12" kunne være noget for mig :gruble: Ikke at der er noget galt i at lave dukkehuse mv., men mere det faktum at jeg aldrig har interesseret mig/søgt på noget, der kunne minde om det. Så hvorfor foreslår den det? Jeg har ingen venner i gruppen.
3
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf kidkomb » 21. jul 2016, 17:16

Endnu engang undrer jeg mig over, hvad der får kunder til at fortælle en butiksmedarbejder, at;
-der er 2 af dem og 4 af dem og 3 af dem og blablabla.
Men tilhørende pegen på båndet efterhånden som jeg når hen til dem.
Wtf dude/dame?? Jeg kan seriøst se med det blotte øje, uden at tælle overhovedet om der er 30 håndklæder i den stak dér, fordi, nå, ja, jeg har øvet mig, ikke?
Så 4 kopper, 2 opvaskebørster og 3 pakker servietter volder mig altså ikke de vilde problemer...

Tror folk vitterligt, at de hjælper?
Eller er det sådan en automatreaktion?
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19617

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Animi » 21. jul 2016, 17:43

Hvorfor der er skum i Storkespringvandet :gruble:
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15654
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf 2SHY » 21. jul 2016, 18:54

kidkomb skrev:Endnu engang undrer jeg mig over, hvad der får kunder til at fortælle en butiksmedarbejder, at;
-der er 2 af dem og 4 af dem og 3 af dem og blablabla.
Men tilhørende pegen på båndet efterhånden som jeg når hen til dem.
Wtf dude/dame?? Jeg kan seriøst se med det blotte øje, uden at tælle overhovedet om der er 30 håndklæder i den stak dér, fordi, nå, ja, jeg har øvet mig, ikke?
Så 4 kopper, 2 opvaskebørster og 3 pakker servietter volder mig altså ikke de vilde problemer...

Tror folk vitterligt, at de hjælper?
Eller er det sådan en automatreaktion?

Jeg undrer mig også. Det er også typen der fortæller at det og det var på tilbud til sådan og sådan, og der er 3 for 50 kr og bla bla bla :stoned:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf LadyFox » 21. jul 2016, 18:59

kidkomb skrev:Endnu engang undrer jeg mig over, hvad der får kunder til at fortælle en butiksmedarbejder, at;
-der er 2 af dem og 4 af dem og 3 af dem og blablabla.
Men tilhørende pegen på båndet efterhånden som jeg når hen til dem.
Wtf dude/dame?? Jeg kan seriøst se med det blotte øje, uden at tælle overhovedet om der er 30 håndklæder i den stak dér, fordi, nå, ja, jeg har øvet mig, ikke?
Så 4 kopper, 2 opvaskebørster og 3 pakker servietter volder mig altså ikke de vilde problemer...

Tror folk vitterligt, at de hjælper?
Eller er det sådan en automatreaktion?

Jeg er begyndt at gøre det med fugt i løssalg, men det er fordi jeg har erfaret at jeg som oftest bliver spurgt hvor mange der er i posen. :)
1
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf LadyFox » 21. jul 2016, 19:01

TheAuthor skrev:
LadyFox skrev:
kidkomb skrev:Endnu engang undrer jeg mig over, hvad der får kunder til at fortælle en butiksmedarbejder, at;
-der er 2 af dem og 4 af dem og 3 af dem og blablabla.
Men tilhørende pegen på båndet efterhånden som jeg når hen til dem.
Wtf dude/dame?? Jeg kan seriøst se med det blotte øje, uden at tælle overhovedet om der er 30 håndklæder i den stak dér, fordi, nå, ja, jeg har øvet mig, ikke?
Så 4 kopper, 2 opvaskebørster og 3 pakker servietter volder mig altså ikke de vilde problemer...

Tror folk vitterligt, at de hjælper?
Eller er det sådan en automatreaktion?

Jeg er begyndt at gøre det med fugt i løssalg, men det er fordi jeg har erfaret at jeg som oftest bliver spurgt hvor mange der er i posen. :)


Kan man købe det i løssalg?





:fløjt:

Det burde man i hvert fald kunne :P
0
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf LadyFox » 21. jul 2016, 19:04

TheAuthor skrev:Med det danske sommervejr, kan du bare begynde at samle ind. ;)

Er du interesseret i at købe noget da? :klap:
0
...
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32473

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf icelady » 22. jul 2016, 07:38

Om folk ikke kan tænke selv?

Hvorfor slå noget op i en FB-gruppe, når man lige så nemt (og hurtigere) selv kan finde det.

Altså... "Billet grøn koncert indgang" er vel næppe så svært at google..... :gruble:
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32473

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf icelady » 22. jul 2016, 07:56

At Mercedes har tegnet en 2-årig kontrakt med Nico Rosberg.

Jo, manden er dygtig, det skal der ikke herske tvivl om.

Men 2 år mere, med 2 kørere, som absolut ikke kan snuppe hinanden; som begge er ekstreme perfektionister og egoister, og som ikke just har gode erfaringer med hinanden??


Det ender galt.



Edit: snakker om F1. :)
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf kidkomb » 22. jul 2016, 08:14

kidkomb skrev:
Badesandalen skrev:
Wizzze skrev:Om det virkelig kan være sandt, eller det er den perfekte undskyldning :gruble:

http://www.bt.dk/udland/frikendt-for-at ... avde-haft-


Han har fra dag ét protesteret sin uskyld, og det har været en kamp op ad bakke.


Er det ikke formuleret lidt forkert? :gruble:

Det gør seriøst ondt indeni, at læse den sætning :ad!:
Og jeg er overhovedet ikke "one to judge" selv. Men det er helt galt :lol:

Jeg undrer mig, ofte faktisk, over den dér anbefaling, at når man skal tabe sig (eller i det hele taget), så skal man kun veje sig en gang om ugen (-ish)
Jeg vejer mig hver dag og jeg kan da love jer for, at hvis jeg ramte den gale dag, så ville jeg kunne tro at jeg henholdsvis havde taget på eller tabt flere kilo.
Min vægt svinger helt naturligt +/- 1½ kg henover en cyklus og afhængig af indtag af feks brød og ris.

Feks lå min vægt ret stabilt lige under 71kg hele sidste uge. Dagen før min menstruation var den pludselig over 72 (det er helt normalt for mig).
Men idag, hvor den burde ligge på ca 70½kg, hvis den skulle følge normalt cyklus-mønster, der ligger den på 71,8kg.
Jeg er vant til, at den skaber sig på den måde min vægt. Jeg går ud fra, at det er væske. Jeg har ellers et meget stabilt væskeindtag.

Hvis jeg skulle anbefale noget som helst, så ville det blive enten vej dig hver dag og udregn et gennemsnit pr måned og fremfor alt mål dig!
Eller nøjes med at måle.


Ville bare fortælle, at idag er jeg nede på 70,9 igen. Vupti.
Tænk hvis jeg skulle tabe mig og jeg havde valgt igår som vejedag.
Jeg var blevet så ked af det.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Generelt"