De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf wh1971 » 30. sep 2015, 12:52

Og når "shitstormen" engang har lagt sig burde man i stedet rette fokus mod alle de breve virksomheder sender til os borgere for der er et kæmpe spil hér. Hvor mange modtager ikke analoge breve enten med reklamer eller en skrivelse angående ændrede vilkår på forsikringspolicen? Noget der fint kunne henlægges til E-boks.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14722
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19074

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf Flora » 30. sep 2015, 12:55

wh1971 skrev:
Flora skrev:Ja, jeg mener det er priselastisk i en eller anden udstrækning. Prisforskellen på a- og b-breve af almindelig størrelse er i dag 3 kr. Det er ikke nok til at man nødvendigvis vælger b-post. Men ved en forskel på 12 kr (forudsat at b-breve ikke stiger), så tror jeg mange ville vælge b-post. Sådan har jeg det i hvert fald selv.


Men den totale mængde af breve er nok rimelig uændret hvilket formentlig er Skumfidusens pointé og som jeg er meget enig i. Som det fremgår sender hver dansker under 4 breve om året så det er virkelig en ikke-historie der er gang i nu i medierne.


Jamen, jeg er også enig i at den samlede mængde post vil være uændret. Min oprindelige pointe var bare at de jo ikke øger deres indtjening ved at sætte portoen op på a-breve, hvis folk så bare går over til at benytte b-breve.

Men selvfølgelig, hvis målet i virkeligheden er at få folk til at holde op med at sende a-breve, så skal det da nok virke. Men så kunne de jo egentlig bare afskaffe a-breve i det hele taget.
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf wh1971 » 30. sep 2015, 13:00

Flora skrev:Jamen, jeg er også enig i at den samlede mængde post vil være uændret. Min oprindelige pointe var bare at de jo ikke øger deres indtjening ved at sætte portoen op på a-breve, hvis folk så bare går over til at benytte b-breve.

Men selvfølgelig, hvis målet i virkeligheden er at få folk til at holde op med at sende a-breve, så skal det da nok virke. Men så kunne de jo egentlig bare afskaffe a-breve i det hele taget.


Jo, de øger indtjeningen eller rettere nedsætter omkostningerne fordi A-breve er dyrere at håndtere. Om 19 kr. lige er den rette pris for håndteringen af et A-brev skal jeg ikke kloge mig på, men det er indlysende nok billigere at sende 10.000 breve på én gang end 2500 breve af 4 omgange. PostDK ønsker helt klart at samle den tilbageværende analoge post i få store processer frem for mange små.
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14722
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19074

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf Flora » 30. sep 2015, 13:04

wh1971 skrev:
Flora skrev:Jamen, jeg er også enig i at den samlede mængde post vil være uændret. Min oprindelige pointe var bare at de jo ikke øger deres indtjening ved at sætte portoen op på a-breve, hvis folk så bare går over til at benytte b-breve.

Men selvfølgelig, hvis målet i virkeligheden er at få folk til at holde op med at sende a-breve, så skal det da nok virke. Men så kunne de jo egentlig bare afskaffe a-breve i det hele taget.


Jo, de øger indtjeningen eller rettere nedsætter omkostningerne fordi A-breve er dyrere at håndtere. Om 19 kr. lige er den rette pris for håndteringen af et A-brev skal jeg ikke kloge mig på, men det er indlysende nok billigere at sende 10.000 breve på én gang end 2500 breve af 4 omgange. PostDK ønsker helt klart at samle den tilbageværende analoge post i få store processer frem for mange små.


Jeps. Det har jeg forstået :) Men igen, så afskaf da lortet.
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf wh1971 » 30. sep 2015, 13:07

Flora skrev:Jeps. Det har jeg forstået :) Men igen, så afskaf da lortet.


Det bliver helt sikkert også enden på det inden for en overskuelig årrække. Men det kræver en ændring eller fjernelse af postloven.
1
Akehurst2
Indlæg: 14181
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1265
Likede indlæg: 40704

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf Akehurst2 » 30. sep 2015, 13:07

Jeg var faktisk begyndt at sende meget mere analog post, da der kom en mobilportoapp og det blev rigtig nemt. Ud over julekort og fødselsdagskort, som jeg er helt på DDs side med - det skal være rigtig post, og det har det hele tiden været.

Jeg bliver ved med at sende fysisk post - men det bliver så B-breve fremover.
2
Pityt
Indlæg: 2610
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf Pityt » 30. sep 2015, 14:41

Skumfidusen skrev:
Pityt skrev:Fair nok med prisstigninger, men denne er lige voldsom nok til at jeg synes det kan retfærdiggøres :gruble:
Egentlig kan jeg være ligeglad,- jeg sender max 2 breve på et år privat, men i firmaregi sender jeg mange...og der kommer det til at kunne mærkes med så heftig en prisstigning.


Der sender man dem jo bare som b-breve. Det er kun a-brevene der stiger så meget.

I andre firmaer, måske. Vi sender alt som a-breve.
0
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25601

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf Madam Pomfrey » 30. sep 2015, 16:25

Pityt skrev:
Skumfidusen skrev:
Pityt skrev:Fair nok med prisstigninger, men denne er lige voldsom nok til at jeg synes det kan retfærdiggøres :gruble:
Egentlig kan jeg være ligeglad,- jeg sender max 2 breve på et år privat, men i firmaregi sender jeg mange...og der kommer det til at kunne mærkes med så heftig en prisstigning.


Der sender man dem jo bare som b-breve. Det er kun a-brevene der stiger så meget.

I andre firmaer, måske. Vi sender alt som a-breve.


Men i kan vel i vid udstrækning lave en praksisændring og omprioritering?
Eller er al jeres post strakspost?

Derudover kan man vel snildt forestille sig at virksomheder der mener at have behov for A post og fortsat benytter dette vælger at placere udgiften ved deres kunder, i form af en dyrere vare/service.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Pityt
Indlæg: 2610
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf Pityt » 30. sep 2015, 17:15

DD_81 skrev:
Pityt skrev:
Skumfidusen skrev:
Pityt skrev:Fair nok med prisstigninger, men denne er lige voldsom nok til at jeg synes det kan retfærdiggøres :gruble:
Egentlig kan jeg være ligeglad,- jeg sender max 2 breve på et år privat, men i firmaregi sender jeg mange...og der kommer det til at kunne mærkes med så heftig en prisstigning.


Der sender man dem jo bare som b-breve. Det er kun a-brevene der stiger så meget.

I andre firmaer, måske. Vi sender alt som a-breve.


Men i kan vel i vid udstrækning lave en praksisændring og omprioritering?
Eller er al jeres post strakspost?

Derudover kan man vel snildt forestille sig at virksomheder der mener at have behov for A post og fortsat benytter dette vælger at placere udgiften ved deres kunder, i form af en dyrere vare/service.

Det mest presserende bliver i forvejen sendt med kurer, da det desværre er vores erfaring, at selv a-post i DK kan være op til 4 dage undervejs.
Men ja, det bliver vel i sidste ende kunderne der kommer til at betale...
0
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
egernunge
Indlæg: 385
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:01
Kort karma: 58
Likede indlæg: 418

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf egernunge » 30. sep 2015, 17:42

Jeg kan huske ramaskriget, da prisen for et A-brev steg fra 3,75 kr til 4 kr :lol:

Jeg sender i forvejen ikke rigtigt breve bortset måske fra et fødselsdagskort hist og her, så det kommer ikke som sådan til at ramme mig. Men det giver mig i hvert fald ikke lyst til at sende flere breve. Hvis prisen derimod blev sat ned - til sådan 4-5 kr - så tror jeg faktisk godt, at jeg kunne finde på at sende flere. Det er nu så hyggeligt at få et håndskrevet kort eller brev fra nogen :lun:
1
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6174
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16139

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf Urtekussen » 30. sep 2015, 18:01

2
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15361
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25709

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf Delfin » 30. sep 2015, 21:28

Det er sjældent, at jeg sender et almindeligt a-brev, så det generer mig ikke voldsomt, men det er da noget af en prisstigning i et hug. Jeg har sendt en del maxi-breve i perioder, men det ser ikke ud til, de stiger så meget i pris, så det går nok.
Jeg er mere ked af, at de afskaffede sms-porto. Jeg ved godt, der findes en app, men sådanne fine ting kan min gamle nokia ikke.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf Wizzze » 16. nov 2015, 08:05

Suk hvor er det sørgeligt / latterligt at PestDK er sunket så langt.

http://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/ ... nsehandlen
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16246
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32458

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf icelady » 16. nov 2015, 08:12

Wizzze skrev:Suk hvor er det sørgeligt / latterligt at PestDK er sunket så langt.

http://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/ ... nsehandlen


Lidt i forlængelse af det: http://nyhederne.tv2.dk/finans/2015-11-15-konkurrenter-maa-betale-for-post-danmarks-lommesmerter

Det kan godt ske de har lov til det ift loven, men synes godt nok det er noget svineri.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf Firebird » 16. nov 2015, 08:21

Wizzze skrev:Suk hvor er det sørgeligt / latterligt at PestDK er sunket så langt.

http://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/ ... nsehandlen


For sådan en fætter som mig der bor i grænselandet, er det med at tage sin post med til tyskland old news. Det har jeg gjort i årevis.
Der er også en vis forskel på kr. 5,86 og kr. 10,-. Til næste år bliver den forskel bare endnu tydeligere.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.

Tilbage til "Generelt"