De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Pityt
Indlæg: 2610
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf Pityt » 30. sep 2015, 11:42

Fair nok med prisstigninger, men denne er lige voldsom nok til at jeg synes det kan retfærdiggøres :gruble:
Egentlig kan jeg være ligeglad,- jeg sender max 2 breve på et år privat, men i firmaregi sender jeg mange...og der kommer det til at kunne mærkes med så heftig en prisstigning.
1
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf Madam Pomfrey » 30. sep 2015, 11:50

Din argumentation kan jeg sagtens følge, men det synes dog at være en ret stor prisstigning alligevel, tæt på 100%
Hvor prisen på B-post derimod bliver 8 kr, altså mere end dobbelt op for A-post.

Vi sender garanteret også mere B post nu, da mange af de private forsendelser sikkert er sådan noget som fødselsdagkort, julekort m.m. som nogle (HELDIGVIS) stadig synes skal sendes med posten.
Men jeg kan ikke forstå man ikke deler udgiften lidt mere mellem de 2 typer brev, de er jo ud over selve sorteringselementet, og kravet om dag til dag levering, ikke mere omkostningsfulde at omdele til husstandene.

Langt det meste post vi sender vil dog formodentligt være unødvendigt med A-post, og det er måske for at undgå mængden af A-post :gruble:

Derudover så synes jeg det er trist at det skal være SÅ dyrt at sende til udlandet.
Særligt når man sammenligner med de portopriser man f.x. finder i sydeuropa. Jeg ved ikke om porto på tværs af lande er bestemt og fastsat ud fra noget økonomi, det er det sikkert. Men det virker lidt tumpet, alligevel, at det koster 1 euro at sende et postkort fra Spanien til Danmark, men skal koste 16 kr at sende den anden vej.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 129
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2279

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf computermus » 30. sep 2015, 11:56

Altså hvis jeg skal kaste 60 kr.efter breve ,så forventer jeg også at de er fremme dagen efter som de lover.
Indtil nu har det mere været sådan at A-posten ikke var fremme dagen efter,men det var B-posten derimod.Så at et fødselsdagskort sendt som A-post 2 dage før fødselsdagen,først er fremme dagen efter fødselsdagen,der føler man sig lidt taget i r....
3
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf Kommodedyret » 30. sep 2015, 11:59

Hvor ser du det henne?
Inde på post Danmarks prisberegner koster et alm brev a-post stadig 10 kroner :gruble:

Hvornår skulle det gælde fra ?
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 129
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2279

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf computermus » 30. sep 2015, 12:02

I følge Post Danmarks hjemmeside skulle det gælde fra 1. Januar 2016
0
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34777

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf Dirtylittledevil » 30. sep 2015, 12:04

Daaamn så skal jeg lige nå at fyre en masse breve af inden prisen stiger (Sagde jeg i 1985)
1
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf Flora » 30. sep 2015, 12:10

Jeg synes det er en voldsom stigning. Personligt berører det mig dog ikke da jeg sjældent sender breve og når jeg gør kan jeg godt nøjes med B-post. De er alligevel som oftest fremme dagen før.

Jeg forstår dog ikke helt hvorfor de vælger at sætte prisen op på netop A-brevene. De udtaler selv at danskerne sender ret få A-breve og prisstigningen vil vel bare betyde at endnu flere vælger at sende B-post frem for A-post. Så er det vel begrænset hvor øget indtjeningen bliver :gruble:
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7375

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf Neenah » 30. sep 2015, 12:14

Flora skrev:Jeg synes det er en voldsom stigning. Personligt berører det mig dog ikke da jeg sjældent sender breve og når jeg gør kan jeg godt nøjes med B-post. De er alligevel som oftest fremme dagen før.

Jeg forstår dog ikke helt hvorfor de vælger at sætte prisen op på netop A-brevene. De udtaler selv at danskerne sender ret få A-breve og prisstigningen vil vel bare betyde at endnu flere vælger at sende B-post frem for A-post. Så er det vel begrænset hvor øget indtjeningen bliver :gruble:


Hvilket præcis er formålet. Jo færre A-breve = jo mere post der rent faktisk kan planlægges.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf Flora » 30. sep 2015, 12:19

Skumfidusen skrev:
Flora skrev:Jeg synes det er en voldsom stigning. Personligt berører det mig dog ikke da jeg sjældent sender breve og når jeg gør kan jeg godt nøjes med B-post. De er alligevel som oftest fremme dagen før.

Jeg forstår dog ikke helt hvorfor de vælger at sætte prisen op på netop A-brevene. De udtaler selv at danskerne sender ret få A-breve og prisstigningen vil vel bare betyde at endnu flere vælger at sende B-post frem for A-post. Så er det vel begrænset hvor øget indtjeningen bliver :gruble:


Jeg tror ikke det er et priselastisk produkt. Prisændringer flytter nok ikke ret meget på det forventede salg. Antallet af breve ville heller ikke eksplodere hvis de satte portoen ned til 2 kroner. Der er et maskineri de SKAL holde kørende, det koster nogle penge og de penge skal de hente ind på nogle breve og de forventer et bestemt antal breve. Og der er ikke så mange steder i hele det maskineri de kan ændre noget, for det er en bunden opgave.


Ja, det forstår jeg godt. Min pointe var bare at mange af dem der i dag bruger A-post vil måske fremover vælge B-post og så får de jo ikke den ekstra indtægt til at holde maskineriet i gang. Så med mindre det forventede antal sendte A-post breve er sat ud fra folk de ved er nødt til at sende med A-post, så tænker jeg bare ikke det virker. For folk holder jo bare op med at bruge A-post. Jeg kan ikke komme i tanke om ret mange situationer hvor det er pinedød nødvendigt at et brev er ude dagen efter.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf Madam Pomfrey » 30. sep 2015, 12:24

Flora skrev:
Skumfidusen skrev:
Flora skrev:Jeg synes det er en voldsom stigning. Personligt berører det mig dog ikke da jeg sjældent sender breve og når jeg gør kan jeg godt nøjes med B-post. De er alligevel som oftest fremme dagen før.

Jeg forstår dog ikke helt hvorfor de vælger at sætte prisen op på netop A-brevene. De udtaler selv at danskerne sender ret få A-breve og prisstigningen vil vel bare betyde at endnu flere vælger at sende B-post frem for A-post. Så er det vel begrænset hvor øget indtjeningen bliver :gruble:


Jeg tror ikke det er et priselastisk produkt. Prisændringer flytter nok ikke ret meget på det forventede salg. Antallet af breve ville heller ikke eksplodere hvis de satte portoen ned til 2 kroner. Der er et maskineri de SKAL holde kørende, det koster nogle penge og de penge skal de hente ind på nogle breve og de forventer et bestemt antal breve. Og der er ikke så mange steder i hele det maskineri de kan ændre noget, for det er en bunden opgave.


Ja, det forstår jeg godt. Min pointe var bare at mange af dem der i dag bruger A-post vil måske fremover vælge B-post og så får de jo ikke den ekstra indtægt til at holde maskineriet i gang. Så med mindre det forventede antal sendte A-post breve er sat ud fra folk de ved er nødt til at sende med A-post, så tænker jeg bare ikke det virker. For folk holder jo bare op med at bruge A-post. Jeg kan ikke komme i tanke om ret mange situationer hvor det er pinedød nødvendigt at et brev er ude dagen efter.



Disse "pine-død" her og nu ting er nok i vid udstrækning rykket til mail og E-boks som det er i dag :)
Og så er der måske ikke et reelt behov for at holde A-post maskineriet i gang længere, hvorved de forsøge at lave en vane-ændring hos danskerne ved at få os til at fortrække B-post (det tror jeg er lykkedes i ret stor udstrækning allerede)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf wh1971 » 30. sep 2015, 12:37

Den her historie er lige til højrebenet for Dansk Folkeparti:

"Nu skal de svage ældre igen betale mere.... blablabla... højere ældrecheck... blablabla..."

Sagt lige ud af posen: Jeg er pisseligeglad med hvad det koster at sende et A-brev og jeg kan seriøst ikke huske hvornår jeg sidst har sendt et. Måske engang i 2014, men ikke i 2015. Det svarer vel lidt til fastnettelefonen som nærmest ingen med en nogenlunde fungerende hjerne benytter sig af. De fleste har enten mobil, IP-telefoni eller begge dele og derfor er den gammeldaws fastnet også steget meget i pris. Eller checken for år tilbage som også blev meget dyr at bruge og som vist nu efterhånden næsten er officielt død.

Det kaldes udvikling og det skal vi såmænd ikke være bange for sålænge der er gode alternativer som mail, E-boks osv.
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf Flora » 30. sep 2015, 12:41

Skumfidusen skrev:
Flora skrev:Ja, det forstår jeg godt. Min pointe var bare at mange af dem der i dag bruger A-post vil måske fremover vælge B-post og så får de jo ikke den ekstra indtægt til at holde maskineriet i gang. Så med mindre det forventede antal sendte A-post breve er sat ud fra folk de ved er nødt til at sende med A-post, så tænker jeg bare ikke det virker. For folk holder jo bare op med at bruge A-post. Jeg kan ikke komme i tanke om ret mange situationer hvor det er pinedød nødvendigt at et brev er ude dagen efter.


Jamen, så mener du jo også det er priselastisk? B-brevene er allerede meget billigere end a-brevene og alligevel bliver der trods alt sendt a-breve. Bare færre og færre og færre. Behovet ER mindre, men i de tilfælde det så er der, så er det ofte noget man er ret opsat på.


Ja, jeg mener det er priselastisk i en eller anden udstrækning. Prisforskellen på a- og b-breve af almindelig størrelse er i dag 3 kr. Det er ikke nok til at man nødvendigvis vælger b-post. Men ved en forskel på 12 kr (forudsat at b-breve ikke stiger), så tror jeg mange ville vælge b-post. Sådan har jeg det i hvert fald selv.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf kidkomb » 30. sep 2015, 12:44

Jeg har haft præcis samme tanker som Skum.
Bare ikke så velformulerede :D
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf wh1971 » 30. sep 2015, 12:46

Flora skrev:Ja, jeg mener det er priselastisk i en eller anden udstrækning. Prisforskellen på a- og b-breve af almindelig størrelse er i dag 3 kr. Det er ikke nok til at man nødvendigvis vælger b-post. Men ved en forskel på 12 kr (forudsat at b-breve ikke stiger), så tror jeg mange ville vælge b-post. Sådan har jeg det i hvert fald selv.


Men den totale mængde af breve er nok rimelig uændret hvilket formentlig er Skumfidusens pointé og som jeg er meget enig i. Som det fremgår sender hver dansker under 4 breve om året så det er virkelig en ikke-historie der er gang i nu i medierne.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: De er jo GALE hos post.dk - 19 kroner for et brev

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. sep 2015, 12:51

Flora skrev:Jeg synes det er en voldsom stigning. Personligt berører det mig dog ikke da jeg sjældent sender breve og når jeg gør kan jeg godt nøjes med B-post. De er alligevel som oftest fremme dagen før.

Jeg forstår dog ikke helt hvorfor de vælger at sætte prisen op på netop A-brevene. De udtaler selv at danskerne sender ret få A-breve og prisstigningen vil vel bare betyde at endnu flere vælger at sende B-post frem for A-post. Så er det vel begrænset hvor øget indtjeningen bliver :gruble:


Problemet er, at A-postens særlige kvalitet ikke længere efterspørges.
Før i tiden betalte man for at få en besked hurtigt frem. Det gør man ikke længere.
A-brevet er blevet total niche, og så koster det derefter.
1

Tilbage til "Generelt"