Femø lejren, hvis den nu blev oversat til "mandelejr"

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
HerErJeg
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5044

Femø lejren, hvis den nu blev oversat til "mandelejr"

Indlægaf HerErJeg » 13. jul 2017, 06:12

Jeg troede faktisk af den gamle feministiske kvindelejr var gemt og glemt, hvilket langt fra er tilfældet:
Her er 2 ugers program:
https://kvindelejren.dk/kvindelejren/program/body-soul/
https://kvindelejren.dk/kvindelejren/pr ... nativ-uge/

Som mand kan jeg godt sidde og grine lidt og synes det er skide langt ude.
Nogle af deres workshops giver unægtelig et par interessante billeder inde i hovedet.
Men selv om det er flippet og ret kvindeagtigt, så er det jo harmløst alligevel, og man hygger sig jo sikkert rigtig meget sammen.

Men hvad nu hvis hele programmet blev skrevet om, så det punkt for punkt passede på mænd? Ville man så overhovedet kunne acceptere at mændene holdt sådan en lejr, hvor man også kunne tage børn med, uden at det pludselig fik grimme anklager eller undertoner af forskellige seksuel karakter?
Jeg tænker at kvindesagen ville gå på barrikaderne, hvis programpunkterne med "kusse" pludselig blev skiftet ud med "pik".

Har du selv været på lejren eller har kone/kæreste som har? Åbenbart er der venteliste, så det må være vældigt populært.
0
HerErJeg
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5044

Re: Femø lejren, hvis den nu blev oversat til "mandelejr"

Indlægaf HerErJeg » 13. jul 2017, 06:29

Nomine skrev:Carl Mar Møller kunne være et eksempel på en mand der afholder arrangementer i den stil kun for mænd - det kan jeg ikke huske der har været stor debat om - i hvertfald ikke i forhold til de ting du nævner.

Rigtigt nok at Carl Mar afholder noget. Pr. automatik er det stærkt provokerende når det kommer fra den kant.
Dog synes jeg det er i en anden boldgade, da det netop nærmere er en slags kursus, hvor imod dette er en åben invitation til sommerlejr, uden at det er en enkelt persons dagsorden fra dagen der skal følges. Her er det vel et udvalg som år for år sidder og brygger et program sammen.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23374

Re: Femø lejren, hvis den nu blev oversat til "mandelejr"

Indlægaf Aragorn » 13. jul 2017, 06:55

Hvis der var børn med, i sådan en tænkt lejr med en masse mænd der rendte rundt og snakkede om deres pik, så ville alle tænke de børn blev kneppet. Og alle ville have sådan en ubehagelig følelse over at tænke på det, og synes det var forkert, der var børn med. Jeg kan lige høre det for mig - de har lov at gøre som de vil, men så må de lade børnene blive hjemme - ville der blive sagt, med en kombineret overbærenhed og afsky i stemmen.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Femø lejren, hvis den nu blev oversat til "mandelejr"

Indlægaf dgd2007 » 13. jul 2017, 07:08

Jeg har ikke nerver til at læse det hele ... :)
Men du har sikkert ret i, at mænd ikke kunne lave noget tilsvarende, uden at der blev ballade.
Men hvorfor skulle vi også det?

Man skal dog også huske historien. Dengang Femø-lejren blev opfundet, var der jo masser af fora, der mere eller mindre kun var for mænd. :gammel:
0
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Femø lejren, hvis den nu blev oversat til "mandelejr"

Indlægaf Akehurst2 » 13. jul 2017, 07:12

Altså, det understreges da flere gange, at der er aktiviteter der kun er for voksne og at der lægges vægt på plads til voksensamvær, så børnene inddrages jo ikke i det der handler om seksualitet og intime forhold.

Jeg synes det ville være helt fint med en tilsvarende mandelejr, inklusive børn.
3
HerErJeg
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5044

Re: Femø lejren, hvis den nu blev oversat til "mandelejr"

Indlægaf HerErJeg » 13. jul 2017, 08:12

Akehurst2 skrev:Altså, det understreges da flere gange, at der er aktiviteter der kun er for voksne og at der lægges vægt på plads til voksensamvær, så børnene inddrages jo ikke i det der handler om seksualitet og intime forhold.

Jeg synes det ville være helt fint med en tilsvarende mandelejr, inklusive børn.


Var det ikke sidste år hvor en far gik fuldstændigt bersærk over en mindre gruppe mænd der nøgenbadede i al stilfærdighed?
Jeg tvivler stærkt på, at farmand ville have haft nogen problemer, hvis der var en flok kvinder der luftede dusken, så at sige. Det er også min umiddelbare forestilling, at lesbiske i højere grad er accepteret som "nå ja, sådan kan man også gøre det", end 2 mænd der danner par.
Den slags tro jeg også spiller ind i forhold til en accept af en sommerlejr, eller direkte afvisning.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43983

Re: Femø lejren, hvis den nu blev oversat til "mandelejr"

Indlægaf paint » 13. jul 2017, 08:56

dgd2007 skrev:Jeg har ikke nerver til at læse det hele ... :)
Men du har sikkert ret i, at mænd ikke kunne lave noget tilsvarende, uden at der blev ballade.
Men hvorfor skulle vi også det?

Man skal dog også huske historien. Dengang Femø-lejren blev opfundet, var der jo masser af fora, der mere eller mindre kun var for mænd. :gammel:


Så kan jeg da citere fra programmet. Et lille finkulturelt kursus: " en indføring i kussens kulturhistorie". Det lyder da ellers dybt fascinerende. :-D
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Femø lejren, hvis den nu blev oversat til "mandelejr"

Indlægaf Akehurst2 » 13. jul 2017, 09:18

HerErJeg skrev:
Akehurst2 skrev:Altså, det understreges da flere gange, at der er aktiviteter der kun er for voksne og at der lægges vægt på plads til voksensamvær, så børnene inddrages jo ikke i det der handler om seksualitet og intime forhold.

Jeg synes det ville være helt fint med en tilsvarende mandelejr, inklusive børn.


Var det ikke sidste år hvor en far gik fuldstændigt bersærk over en mindre gruppe mænd der nøgenbadede i al stilfærdighed?
Jeg tvivler stærkt på, at farmand ville have haft nogen problemer, hvis der var en flok kvinder der luftede dusken, så at sige. Det er også min umiddelbare forestilling, at lesbiske i højere grad er accepteret som "nå ja, sådan kan man også gøre det", end 2 mænd der danner par.
Den slags tro jeg også spiller ind i forhold til en accept af en sommerlejr, eller direkte afvisning.


Jo, men det var jo trods alt bare en enkelt far, der var fuldstændig ude af kontrol i forhold til en helt almindelig stilfærdig badetradition - og som nomine skriver, så var der langt flere, der var imod hans reaktion.

Det kan man da ikke tage til indtægt for, at man ikke kunne holde mandelejr.
2
HerErJeg
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5044

Re: Femø lejren, hvis den nu blev oversat til "mandelejr"

Indlægaf HerErJeg » 13. jul 2017, 09:25

Akehurst2 skrev:
HerErJeg skrev:
Akehurst2 skrev:Altså, det understreges da flere gange, at der er aktiviteter der kun er for voksne og at der lægges vægt på plads til voksensamvær, så børnene inddrages jo ikke i det der handler om seksualitet og intime forhold.

Jeg synes det ville være helt fint med en tilsvarende mandelejr, inklusive børn.


Var det ikke sidste år hvor en far gik fuldstændigt bersærk over en mindre gruppe mænd der nøgenbadede i al stilfærdighed?
Jeg tvivler stærkt på, at farmand ville have haft nogen problemer, hvis der var en flok kvinder der luftede dusken, så at sige. Det er også min umiddelbare forestilling, at lesbiske i højere grad er accepteret som "nå ja, sådan kan man også gøre det", end 2 mænd der danner par.
Den slags tro jeg også spiller ind i forhold til en accept af en sommerlejr, eller direkte afvisning.


Jo, men det var jo trods alt bare en enkelt far, der var fuldstændig ude af kontrol i forhold til en helt almindelig stilfærdig badetradition - og som nomine skriver, så var der langt flere, der var imod hans reaktion.

Det kan man da ikke tage til indtægt for, at man ikke kunne holde mandelejr.


Det er langt de færreste der går amok som han gjorde der. Men hvis man samlede et lille udvalg af tilfældige danskere, så ville der nok alligevel være en rimelig andel som syntes at der var lidt upassende med nøgne mænd, men som ville nøjes med at holde tankerne for sig selv.
Hvis de samme folk så en flok kvinder i vandet, så tror jeg ikke man ville finde det upassende, snarere en spøjs oplevelse, eller ligefrem hyggelig.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: Femø lejren, hvis den nu blev oversat til "mandelejr"

Indlægaf Purple Haze » 13. jul 2017, 10:30

Som jeg som regel har det med den slags spørgsmål.
Så synes jeg at, hvis der er nogen der gerne så en mande lejr, tilsvarende den eksisterende kvindelejr - så skal de endelig bare gå i gang med at arrangere.

Ved godt det ikke helt er emnet, men når nogen brokker sig over at der er noget der er køns bestemt (eller pr alder, niveau osv) - fordi det ikke er for dem, så tænker jeg altid at så må de jo "bare" lette røven og arrangere selv og/eller inspirere andre til at gøre det.
Og hvis de ikke vil/kan det, så tough luck.
4
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Femø lejren, hvis den nu blev oversat til "mandelejr"

Indlægaf Slettet bruger » 13. jul 2017, 22:21

dgd2007 skrev:Jeg har ikke nerver til at læse det hele ... :)
Men du har sikkert ret i, at mænd ikke kunne lave noget tilsvarende, uden at der blev ballade.
Men hvorfor skulle vi også det?

Man skal dog også huske historien. Dengang Femø-lejren blev opfundet, var der jo masser af fora, der mere eller mindre kun var for mænd. :gammel:


“Kend kussen”
Med et ironisk glimt i øjet tager denne workshop afsæt i mange menneskers værste fordomme om Femø-lejren. Workshoppen står nemlig i kussens tegn. De senere år er der blevet et stigende fokus på vores kønsdele og deres udseende, men alligevel taler vi sjældent om netop vores kønsdele og vores forhold til dem. Denne workshop vil både snakke om og undersøge kussen/fissen/vulvaen/tisse-missen/find selv på flere navne, og vi vil se på glæderne og ulemperne ved vores kusser. Vi vil undersøge dem ved hjælp af spejle og specula, og vi vil klippe nye frisyrer i vores hår. Samtidig gives der en indføring i kussens kulturhistorie og anatomi, og vi ser på, om vi måske kan lære noget af vores formødres pointe om, at det private er politisk. Kom glad, vær ikke genert – det bliver sjovt!
v/ Rikke

Mindful Masturbation
I år gæster sexolog Katrine Berling kvindelejren og afholder en spændende workshop, der inviterer kvinder til at opnå en bedre forståelse af masturbation og selvkærlighed i et mindfuldt perspektiv. Der er fokus på det at kunne elske med sig selv, ikke kun for orgasmens skyld, men også for at elske og ære sig selv, og give sig selv den ultimative nydelse. Der ligger nemlig noget smukt og stærkt i at tage sin seksualitet hjem og virkelig at eje den, for det er nemlig her friheden ligger, da det først er der, vi bliver uafhængige af andre til at fylde os op seksuelt. I løbet en formiddag vil der blive fortalt om grundlæggende teknikker til at kunne være sammen med sig selv, hvor fokus er rettet mod at tage din seksualitet hjem og forene dig med din egen seksuelle energi.
v/ Sexolog Katrine Berling

https://kvindelejren.dk/kvindelejren/program/body-soul/

:) Det da fint de hygger sig
0

Tilbage til "Generelt"