Hvad må ting koste?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Hvad må ting koste?

Indlægaf Delfin » 24. sep 2017, 22:27

Det kommer an på, hvad det er. At give en hulens masse penge for en taske kommer ikke til at ske i min livstid, når jeg kan få en ganske glimrende taske til en billigere pris. (indsæt selv en masse andre varer på taskens plads)

Mit suverænt dyreste stykke tøj til dato var en vinterjakke sidste år til 1600 kr.
Bortset fra mine sko. De koster 10-15 tusind kroner, men jeg betaler kun de 840 kr selv. Den kan I så selv regne ud :D
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Hvad må ting koste?

Indlægaf Persnikedy » 25. sep 2017, 06:38

avdotja skrev:
Persnikedy skrev:Vanter, det skal abre være de der billige nogle som kommer i en 2 eller 3 pak til 30-50kr. Fandme nej om jeg vil give 100kr for et par vanter

Jeg tillader mig at gætte på at du ikke cykler super langt om vinteren :D


Nope, og med en tommelfinger som er en del korter end gennemsnittet så er hanske køb bare en torn i øjet :-D
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24921

Re: Hvad må ting koste?

Indlægaf sigge » 25. sep 2017, 06:44

Jeg har vist ikke på forhånd sat nogle grænser op, men de dukker op i situationen. Men helt generelt vil jeg nok have svært ved at bruge mere end 1000 kr. på et par jeans eller mere end 2000 kr. på et par sko eller en jakke. Nu er jeg såkaldt plussize, og deraf følger mindre udbud og højere priser, så jeg har nok vænnet mig til, at tøj er lidt dyrere end hvis jeg kunne gå ind i en hvilken som helst butik og købe det. Jeg har også besværlige fødder, så jeg giver også gerne lidt mere for et par sko, mine fødder kan holde ud at være i.

Jeg har købt ny bil for et par måneder siden, og der var min max.pris omkring 100.000 kr., men det var mest fordi, at det var de penge, jeg havde på kontoen, så jeg slap for at låne. Nu ville jeg så gerne have en spritny mikrobil, og der var budgettet jo meget passende.

Lige nu har jeg næsten udelukkende møbler fra Ikea, og derfor ville jeg nok generelt have svært ved at bruge mange tusind kr. på møbler - medmindre det var en designklassiker, men det ligger ikke lige i kortene, at jeg skal ud og købe det. Jeg kunne godt bruge et nyt spisebord, og der er min grænse umiddelbart 8.000 kr., men det må gerne være billigere, og jeg kan også godt gå længere op, hvis jeg finder det helt rigtige i design og/eller kvalitet, der lever op til prisen.
0
You can't spell awesome without me.
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Hvad må ting koste?

Indlægaf Akehurst2 » 25. sep 2017, 07:47

Wizzze skrev:Inde i mode, har de en tråd om hvor meget man max vil give for et stykke tøj, i dette tilfælde en vinterjakke.

I tråden giver folk udtryk for at de har nogle mentale grænser for hvad forskellige stykker tøj må koste. Noget jeg ikke umiddelbart kan genkende fra tøj, men jeg godt kan genkende fra andre områder.
jeg nægter f.eks. at give 19-20kr. for en stor sodavand når jeg ved den koster 10kr. i næste uge, eller ovre hos konkurrenten. Eller vin, hvor jeg også følger priserne, der har jeg også grænser for hvad jeg vil betale for forskellige typer/mærker.
Selvom vi har pengene, så kommer jeg heller aldrig til at bruge 40-50.000 på en Hästens seng eller en italiensk designer sofa, når noget til 10-15.000 fungerer fint. Sådan har vi alle nok "mentale blokeringer" for hvad vi er villige til at betale for ting? :gruble:

Hvilke ting/ydelser må gerne koste penge i din verden, og hvad har du mentale blokeringer omkring?


Hästens er faktisk et virkelig godt eksempel på noget, jeg sådan set har råd til og egentlig også ret gerne ville have, men hvor jeg simpelthen bare synes det er for mange penge. Vi overvejde det, da vi købte ny seng, men kom frem til at det var bare for meget. Ikke nødvendigvis for dyrt, for jeg er overbevist om at kvaliteten er fantastisk, men det er for mange penge for os.

Ellers opererer jeg ikke med faste grænser. Men jeg har i årevis gået og drømt om en Burberry trenchcaot, og det er igen noget jeg har råd til, hvor kvaliteten og designet er langtidsholdbart nok til at retfærdiggøre den høje pris, men hvor jeg ikke helt kan få mig selv til at give så meget for en frakke (og så i stedet over de seneste år har brugt en ikke ringe del af beløbet på noget, der er okay til prisen, men ikke det helt rigtige...)

Er der tale om vinterfrakker, tasker, (sol)briller, ure, smykker og andre ting, der kan holde længe og bruges tit er jeg ret cool med at give mange penge, men med sådan noget som træningstøj, t-shirts og strømper, der skal vaskes godt og grundigt og ikke bruges igennem lige så lang tid, der er jeg ret nærig.
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Hvad må ting koste?

Indlægaf avdotja » 25. sep 2017, 12:03

Persnikedy skrev:
avdotja skrev:
Persnikedy skrev:Vanter, det skal abre være de der billige nogle som kommer i en 2 eller 3 pak til 30-50kr. Fandme nej om jeg vil give 100kr for et par vanter

Jeg tillader mig at gætte på at du ikke cykler super langt om vinteren :D


Nope, og med en tommelfinger som er en del korter end gennemsnittet så er hanske køb bare en torn i øjet :-D

Okay, din finger ser godt nok exceptionelt kort ud :-D
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Hvad må ting koste?

Indlægaf avdotja » 25. sep 2017, 12:12

Akehurst2 skrev:....
Er der tale om vinterfrakker, tasker, (sol)briller, ure, smykker og andre ting, der kan holde længe og bruges tit er jeg ret cool med at give mange penge, men med sådan noget som træningstøj, t-shirts og strømper, der skal vaskes godt og grundigt og ikke bruges igennem lige så lang tid, der er jeg ret nærig.

Jeg vil ikke påstå at jeg har det stik modsat, for forstår, og er enig, i betragtningen om at ting der hurtig slides op skal koste mindre end ting der holder de næste 20 år. Alligevel er jeg ikke i tvivl om at den beklædningsgruppe jeg har kastet (ubetinget!) flest penge efter de sidste mange år, er sportstøj og -sko. Er netop i gang med at overveje at trykke min 7.000 kr Adidas ønskelistehjem :genert: Nu bruger jeg det dog også en del og ved simpelthen ikke noget værre end dårlige materialer eller snit, når man løber. Omvendt har jeg tre sæt øreringe og to halskæder, så det er selvfølgelig begrænset hvad det kan løbe op i :lol:
1
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Hvad må ting koste?

Indlægaf Akehurst2 » 25. sep 2017, 12:47

avdotja skrev:
Akehurst2 skrev:....
Er der tale om vinterfrakker, tasker, (sol)briller, ure, smykker og andre ting, der kan holde længe og bruges tit er jeg ret cool med at give mange penge, men med sådan noget som træningstøj, t-shirts og strømper, der skal vaskes godt og grundigt og ikke bruges igennem lige så lang tid, der er jeg ret nærig.

Jeg vil ikke påstå at jeg har det stik modsat, for forstår, og er enig, i betragtningen om at ting der hurtig slides op skal koste mindre end ting der holder de næste 20 år. Alligevel er jeg ikke i tvivl om at den beklædningsgruppe jeg har kastet (ubetinget!) flest penge efter de sidste mange år, er sportstøj og -sko. Er netop i gang med at overveje at trykke min 7.000 kr Adidas ønskelistehjem :genert: Nu bruger jeg det dog også en del og ved simpelthen ikke noget værre end dårlige materialer eller snit, når man løber. Omvendt har jeg tre sæt øreringe og to halskæder, så det er selvfølgelig begrænset hvad det kan løbe op i :lol:


For mig er der selvfølgelig også sportstøj og så sportstøj :genert:

For løbesko vil jeg også gerne give noget for ud fra en betragtning om at de skal støtte kroppen i løb, og det samme med ordentlige sports-BH'er til min ret store barm, mens almindelige tights og tshirts ikke skal koste ret meget. Ridetøj og skitøj, der skal kunne klare frostvejr, regn, snavs og mere hårdhændet behandling vil jeg også gerne bruge mere på, mens shorts og t-shirts til sejlads og badedragter, der lynhurtigt misfarves af sol og solcreme og mørnes af salt- og klorvand heller ikke må være for dyre.
0
Muddi
Indlæg: 3438
Tilmeldt: 8. nov 2015, 13:34
Kort karma: 411
Likede indlæg: 2513

Re: Hvad må ting koste?

Indlægaf Muddi » 25. sep 2017, 14:11

Wizzze skrev:Her efter Harvey har jeg også virkeligt et problem med benz priser over 10kr. :whine:
Min hjerne har vænnet sig til priser under 10, og jeg kører gerne lidt længere for at spare en 5´er :rulle:

Jeg bruger gerne tusindvis af kroner på dyre restauranter, men har virkelig problemer med at slave pizza de fleste steder nu koster over 50kr. :stoned:
Morgenmadsprodukter ala Kelloggs køber jeg kun på tilbud under 20kr. jeg NÆGTER simpelthen at give 30-32kr. for sådan en pakke slam.

Jeg kan simpelthen ikke forstå at kvinder er villige til at betale de frisørpriser de gør. Jeg er ok med at betale 320kr. hver 4. uge, men jeg ville aldrig gå til frisør hvis det kostede 640kr. hver 8. uge :rulle:


Her i byen er 320 i den dyre en for en frisør (eller og har jeg bare ikke stødt på steder set var dyrere/fået lave dyre ting, som farve og petmanent) og det giver jeg gladeligt for at blive klippet. Hele betale lidt mere, og få det klippet ordentligt, end at gå et billigt sted hen og få noget juks. Been there, done that.

Sko må også gerne koste lidt, hvis det ellers er ordenlig kvalitet. Jeg har haft en veninde, som satte en dyd i at købe det billigste billige tøj/sko, og gerne i butikker som Føtex og Bilka og den slags. Men det var kvaliteten af, i hvert fald skoene også derefter - hold nu kæft, noget skrammel.
Til gengæld gider jeg ikke give ret meget for tøj.

Jeg shopper i det hele taget ikke for flere tusinde kr. Det vildeste jeg har købt længe, er en el-cykel til 16.000, sat ned fra 20. Det er så også det bedste jeg har gjort længe, har aldrig cyklet så meget, som jeg gør nu
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11604
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18656

Re: Hvad må ting koste?

Indlægaf PaleSeptember » 25. sep 2017, 14:46

Wizzze skrev:Jeg kan simpelthen ikke forstå at kvinder er villige til at betale de frisørpriser de gør. Jeg er ok med at betale 320kr. hver 4. uge, men jeg ville aldrig gå til frisør hvis det kostede 640kr. hver 8. uge :rulle:


Men mange steder er der jo ikke rigtigt noget alternativ til de dyre frisører. Og hvis man har en frisure, der skal vedligeholdes, så er man jo tvunget til det. Jeg synes da ikke, det er fedt at give 600 for en klipning, men det er jeg bare nødt til.

Mht. trådens emne, så går jeg ikke op i hverken designertøj eller designermøbler, men det skal være pænt, brugbart og komfortabelt (især sko og møbler). Vi har fx. Ektorp sofaer fra IKEA, og jeg er faktisk meget glad for dem - de er ok pæne, og man sidder godt i dem. Til gengæld har vi et sofabord og et spisebord i massivt valnød, som tilsammen kostede 25.000 for 10 år siden, og de kan holde mange år endnu. Her kunne jeg måske godt ønske, at vi havde købt noget lidt billigere, for så havde det været mere legalt at skifte det ud, hvis man synes, man har behov for det.
Mit dyreste stykke tøj nogensinde er en læderfrakke til 2000 kr, og den er nok 15 år gammel. Jeg kan desværre ikke passe den mere, men den hænger stadig i skabet for hvis nu..... For et par år siden købte jeg også en mega-lækker vinterjakke til 1800 kr., og jeg har en forventning om, at den holder i hvert fald en 3-4 år mere.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Hvad må ting koste?

Indlægaf JoyNips » 25. sep 2017, 14:56

Cola og morgenmadsprodukter køber vi aldrig til fuld pris, for det kan altid fås på tilbud i et af de supermarkeder, vi bor lige op ad. Jeg giver ikke mere end 13 kr for 1,5 l cola. Og kan det ikke fåes til prisen denne uge, så kan det næste.

Men ellers kan jeg faktisk ikke rigtig komme på noget, hvor jeg er bevidst om en øvre grænse.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Hvad må ting koste?

Indlægaf Lykke » 25. sep 2017, 15:54

Jeg har vist ikke en øvre grænse. Men så må jeg drømme om at kunne spare op engang.
Men de gængse ting som slik, sodavand, Chips osv køber jeg aldrig til fuld pris.
Jeg køber heller ikke kød til fuld pris. Så må vi spise vegetarisk istedet.
Generelt køber jeg nedsatte datovarer, så jeg er endt med at blive helt prisblind. 45 kr for en medister, det har jeg aldrig givet. Men det er jo som det koster, men jeg giver max 20 kr.

Sko bliver også købt nedsat. Synes det er rart at der så ikke er så stort et udvalg. Ellers må jeg undvære.

Jeg vil hellere købe fornuftigt og dermed have råd til restaurantbesøg, rejser og oplevelser.
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 552
Likede indlæg: 8821

Re: Hvad må ting koste?

Indlægaf Skorstenen » 25. sep 2017, 16:09

Jeg vil godt bruge penge på praktiske ting. Vinterjakker, vinterstøvler, sko m.v. Typisk er det givet godt ud, da det ofte holder i flere år.
Jeg bruger også penge på at bruge gode ting fra byggemarkedet (vi bygger om, og det er IKKE med jem og fix materialer)

Til gengæld er jeg fløjtende ligeglad med om der står Kähler på bunden af mine vaser, det gider jeg overhovedet ikke at bruge penge på.
0

Tilbage til "Generelt"