Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
kartoffelpizza
Kort karma: 66
Likede indlæg: 1426

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf kartoffelpizza » 24. okt 2017, 13:30

Æble skrev:Men hvis man indlægges med mavesmerter og diarré. Så er der stort set to muligheder. Infektion eller du har spist noget forkert. Det må da være normal praksis at spørge ind til hvad man har spist?

Øh nej?
Vi får dagligt patienter indlagt med de symptomer. Nogle havde er der en forklaring (oftest en udefineret virus), nogle gange ikke. Så går det over uden en forklaring.
3
HerErJeg
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1218

Indlægaf HerErJeg » 24. okt 2017, 14:25

Der står at de mest syge er blevet transplanteret. Hvad er det lige der kan fremskaffes med så kort varsel? Jeg troede at organ transplantation var et spørgsmål om nogle uger til flere år, så det overrasker mig at der er sket så hurtigt.
0
Akehurst2
Kort karma: 598
Likede indlæg: 13104

Indlægaf Akehurst2 » 24. okt 2017, 14:29

HerErJeg skrev:Der står at de mest syge er blevet transplanteret. Hvad er det lige der kan fremskaffes med så kort varsel? Jeg troede at organ transplantation var et spørgsmål om nogle uger til flere år, så det overrasker mig at der er sket så hurtigt.

De er blevet levertransplanteret.

Man kan transplantere (en del af) en lever fra en levende donor, så det er jo muligt, et familiemedlem har doneret.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1457
Likede indlæg: 26199

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. okt 2017, 14:37

Akehurst2 skrev:
Frank skrev:Det er ikke fastslået at det er svampeforgiftning eller hvad?

Den ældste søn afviser det i hvert fald, og siger at forældrene ikke har plukket svampe: https://www.b.dk/nationalt/soen-til-for ... ampe-teori

Det får mig til at tænke på skumhønsesagen fra 2002, hvor slikket blev mistænkt for at have forårsaget flere familiemedlemmers allergiske reaktioner, alene fordi det var det eneste produkt, man umiddelbart kunne komme på, at de allesammen havde spist.

http://www.fyens.dk/indland/Skumhoens-u ... kel/254932

http://politiken.dk/indland/art4937744/ ... orgiftning
0
Akehurst2
Kort karma: 598
Likede indlæg: 13104

Indlægaf Akehurst2 » 24. okt 2017, 14:56

HerErJeg skrev:Der står at de mest syge er blevet transplanteret. Hvad er det lige der kan fremskaffes med så kort varsel? Jeg troede at organ transplantation var et spørgsmål om nogle uger til flere år, så det overrasker mig at der er sket så hurtigt.

Og i øvrigt: Her antyder du at de har fået særlig god behandling. Kan du blive enig med dig selv? :-D
0
Zoxa
Kort karma: 21
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 588

Indlægaf Zoxa » 24. okt 2017, 15:45

Nu er læger jo ikke ufejlbarlige og de sidder ofte med en "gæt en røv" situation når de bliver kaldt ud.
Og det er ikke første, og det bliver bestemt heller ikke sidste gang, at en læge ikke ser det samlede sygdoms billede, eller har et ordentligt overblik i en situation.

Der er en gammel vittighed som går på at læger tror de er gud, men gud begår ikke den fejltagelse at tro ikke han er læge... Her og medierne kan det godt virke lidt som om at lægerne bliver forventet at være synske og alvidende.

Lidt ondt ud i skulderbladet kan jo reelt også være optakten til et fuld blown hjerte anfald...og i så tilfælde vil en vagt læge jo nok også bare sige til patienten at vedkommende skal søge egen læge næste dag....

E rigtig kedelig kensgerning ved at være i live er, at man i så fald også dør
1
fisken80
Kort karma: 286
Likede indlæg: 10082

Indlægaf fisken80 » 24. okt 2017, 16:09

Jeg tror løbende der kommer organer til transplantation og i en situation som denne, hvor det er akut nødvendigt med en transplantation så kommer man forrest i køen.
Jeg havde en kollega på et tidspunkt, der pludselig blev meget meget syg. Hendes lever var, af fuldstændig uforklarlige årsager, simpelthen stået af (og hun var hver tidligere alkoholiker eller noget, hun levede normalt og sundt). Hun fik også omgående en levertransplantation.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 69
Likede indlæg: 1445

Indlægaf Stars » 24. okt 2017, 16:21

Hvis vi SKAL lege "De ville have fået en grundigere behandling, hvis...", så ville jeg sige ... hvis det var den yngste, der var meget syg i stedet for den 15-årige. Det er min personlige subjektive erfaring, at der er mere undersøgelse og behandling og mindre se tiden an, hvis det er en 5-årig frem for en 15-årig, der er syg.
1
Eks-svigersøn sælges billigt som boksebold.
Undtagelsen
Kort karma: 81
Likede indlæg: 1090

Indlægaf Undtagelsen » 24. okt 2017, 17:02

Angelina skrev:Iflg. nyhederne havde de oplyst lægerne om de havde spist svampe (det står endda i deres journal!), altså inden de blev sendt hjem, så to af deres børn dør. Hvis det ikke er lægesjusk så ved jeg fandme ikke hvad er.

Ifølge BT afviser den ældste søn at de har spist svampe.
https://www.bt.dk/danmark/to-soeskende- ... ampe-teori
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 640
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 9653

Indlægaf Delfin » 24. okt 2017, 17:44

fisken80 skrev:

Jeg tror løbende der kommer organer til transplantation og i en situation som denne, hvor det er akut nødvendigt med en transplantation så kommer man forrest i køen.
Jeg havde en kollega på et tidspunkt, der pludselig blev meget meget syg. Hendes lever var, af fuldstændig uforklarlige årsager, simpelthen stået af (og hun var hver tidligere alkoholiker eller noget, hun levede normalt og sundt). Hun fik også omgående en levertransplantation.

Præcis. Der findes en venteliste for dem, der kan vente i lidt længere tid, en akut og en 'hellere i går end i morgen', og så handler det selvfølgelig også om held, at den rette donor dukker op på det rigtige tidspunkt, så går den til den, som har det mest akutte behov. Min veninde fik et nyt hjerte tre dage efter, hun landede på super-akutlisten.

En lever kan deles til flere, så jeg tænker, de har været virkelig heldige. Familiedonor blev nævnt i tråden, men jeg tvivler på det, når resten af familien også er syge, og det er heller ikke sikkert, at der er match, selvom de er i familie.
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Panton
Kort karma: 238
Likede indlæg: 1430

Indlægaf Panton » 24. okt 2017, 18:03

Code71 skrev:
HerErJeg skrev:Det er fordi der ikke følger noget kæmpe honorar med barn nummer 2, grådighed er en rigtig ulækker fætter, men som er noget der stortrives i de hvide kitler.
Som jeg forstår det, så er familien fra Congo, så jeg tænker at lægen er et sjældent (og dyrt) bekendtskab på de kanter. Så når en familie derfra endelig kontakter lægen, så er nok ikke ligefrem pyller, men nærmest livstruende.

Det der er simpelthen så fordumsfuldt at man korser sig. TV2 interwiewede formanden for vagtlægerne i aftes og stillede ham lige det spørgsmål. Om ikke det var kritisabelt at vagtlægen ikke ville tilse drengen. Om det var normalt.

Svaret var at det iflg reglerne var op til situationen. At det var fra tilfælde til tilfælde

Så det har absolut ikke det fjerneste med grådighed at gøre

Derudover havde der været tolk og der var blevet spurgt ind til om de havde spist noget særligt. Det havde faren afslået i og med han og den ældste søn var ok. Jeg synes lægerne har handlet korrekt her, roskildesyge er sgu også grumt.
1
Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Panton
Kort karma: 238
Likede indlæg: 1430

Indlægaf Panton » 24. okt 2017, 18:18

^^ ovenstående er fra TV2 nyhederne hvor lægen med samtykke fra familien udtalte sig om sagen.
0
Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 675
Likede indlæg: 9082

Indlægaf Zombie » 24. okt 2017, 18:27

Nu åd jeg giftige svampe i børnehaven og de første symptomer bare også a la mave influenza. Det var kun fordi en pædagog dagen efter opdagede svampene langs hegnet og tilfældigvis var naturvejleder i sin fritid, og så at nogen havde plukket af svampene samt bidt af dem, at der blev rejst alarm. Der var jeg hjemme på andet døgn, syg, uden min mor som er skadestue sygeplejerske havde reageret på det.

Havde jeg spist som svampe i en suppe eller til et måltid og var jeg gået lige så længe, så var jeg nok også død og jeg fik permanente skader af det i nyrerne.

Når det først skrider helt efter en svampeforgiftning, så er det faktisk for sent. Og op til da, er symptomerne ikke ulig en alm madforgiftning eller maveonde. Det er kun, hvis det sammenholdes med spisning af svampe, af lægerne bliver mistænksomme.
3
Rosie
Kort karma: 1
Likede indlæg: 22

Indlægaf Rosie » 24. okt 2017, 19:36

Angelina skrev:
Undtagelsen skrev:
Angelina skrev:Iflg. nyhederne havde de oplyst lægerne om de havde spist svampe (det står endda i deres journal!), altså inden de blev sendt hjem, så to af deres børn dør. Hvis det ikke er lægesjusk så ved jeg fandme ikke hvad er.

Ifølge BT afviser den ældste søn at de har spist svampe.
https://www.bt.dk/danmark/to-soeskende- ... ampe-teori

Men ifølge deres journal, har de oplyst sygehuset om det - det har sygehuset noteret i deres journal, altså, inden de sender de syge mennesker hjem igen.

Ifølge Tv2 er det først om torsdagen, hvor de bliver indlagt på Rigshospitalet, at der opstår mistanke om svampeforgiftning. http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-10-2 ... paa-svampe
Så hverken egen læge eller vagtlægen har altså haft den information.
0
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 269
Likede indlæg: 5093

Indlægaf hotlips » 24. okt 2017, 20:39

Jeg har ikke nogen grund til at tro de er blevet dårligere behandlet fordi de ikke er danske, men jeg tænker om det rent praktiske i en anden hudfarve kan have haft betydning, det er ofte hudfarven man først ser ting som leversvigt eller voldsomme problemer med iltmætningen på og det ser ikke ud på folk med mørk hud som på os lyserøde,hvis man ikke ved det eller har set det før så vil jeg godt tro det kan have gjort en forskel.
0

Tilbage til "Generelt"