Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
paint
Kort karma: 344
Likede indlæg: 14390

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf paint » 26. okt 2017, 13:57

Frank skrev:
DetSorteCirkus skrev:Er det helt utænkeligt, at der kan have sneget sig en farlig svamp ind i en pakke fra supermarkedet?
Ville jeg mene at det er. De bliver vel dyrket kommercielt.

Og muligvis importeret fra Asien, hvor den svamp der ligner hvid fluesvamp også vokser. Men der findes også en giftig i Asien - der ligner. :gruble:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 535
Likede indlæg: 11764

Indlægaf Flora » 27. okt 2017, 00:53

paint skrev:
Frank skrev:
DetSorteCirkus skrev:Er det helt utænkeligt, at der kan have sneget sig en farlig svamp ind i en pakke fra supermarkedet?

Og muligvis importeret fra Asien, hvor den svamp der ligner hvid fluesvamp også vokser. Men der findes også en giftig i Asien - der ligner. :gruble:

Hvorfor skulle Netto importere champignon fra Asien, når de produceres i stor stil herhjemme?

Jeg synes det lyder usandsynligt, at en giftig svamp har sneget sig ind i en pakke champignon fra supermarkedet. Champignon dyrkes i væksthuse og der får en fluesvamp altså ikke lige møvet sig ind.
3
Akehurst2
Kort karma: 598
Likede indlæg: 13104

Indlægaf Akehurst2 » 27. okt 2017, 15:12

Flora skrev:
paint skrev:
Frank skrev:

Hvorfor skulle Netto importere champignon fra Asien, når de produceres i stor stil herhjemme?

Jeg synes det lyder usandsynligt, at en giftig svamp har sneget sig ind i en pakke champignon fra supermarkedet. Champignon dyrkes i væksthuse og der får en fluesvamp altså ikke lige møvet sig ind.

Det er også, hvad fødevarestyrelsen siger: http://politiken.dk/forbrugogliv/forbru ... champignon
1
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 27. okt 2017, 15:15

Det congolesiske samfund i Danmark protesterer nu som følge af sagen: http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhe ... 3%B8dsfald

Jeg synes, det er lidt mærkeligt at protestere så tidligt i forløbet - man ved ikke engang, hvad de er døde af endnu og om der er begået fejl. Og selvom det måske er naturligt nok, at det er andre congolesere i Danmark, der er ekstra berørt af sagen, så virker det lidt uheldigt med en demonstration i det regi, for så virker det som om, man anklager sundhedsvæsenet for at det handler om etnicitet.
2
Brugeravatar
paint
Kort karma: 344
Likede indlæg: 14390

Indlægaf paint » 27. okt 2017, 15:28

Flora skrev:
paint skrev:
Frank skrev:

De sælger også svampe i Netto, som ikke er champignon. Jeg ved ikke, hvor de får dem fra. Det er det mest utrolige, der importeres fra f.eks Kina.
Jeg købte engang frosne rødspætter i Netto. "Produced in China", stod der inde i pakken. Firmaet de kom fra, var et firma ved Vestkysten i Jylland :stoned:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Tata
Kort karma: 129
Likede indlæg: 890

Indlægaf Tata » 27. okt 2017, 15:37

Uanset hvad, så dyrkes svampe af mycelier, så der kommer jo kun de svampearter, som man poder med /har dyrket Shiitake på træstammer.
1
Free Worl Boss
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 535
Likede indlæg: 11764

Indlægaf Flora » 27. okt 2017, 15:37

paint skrev:
Flora skrev:
paint skrev:
Frank skrev:

De sælger også svampe i Netto, som ikke er champignon. Jeg ved ikke, hvor de får dem fra. Det er det mest utrolige, der importeres fra f.eks Kina.
Jeg købte engang frosne rødspætter i Netto. "Produced in China", stod der inde i pakken. Firmaet de kom fra, var et firma ved Vestkysten i Jylland :stoned:

Så vidt jeg ved, er de eneste andre svampe Netto sælger Portobello-svampe, og de produceres også i Danmark, så jeg tror vi kan tage det helt roligt ;)

Sært med de rødspætter :lol:
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 583
Likede indlæg: 12523

Indlægaf Sangius » 27. okt 2017, 16:10

Nu ved jeg ikke om jeg bare forventer det værste af folk. Men gadvide om man tjekker videoovervågning i supermarkedet. En eller anden psykopat med en crazy ide kunne jo have lagt en fluesvamp ned i en bakke champignoner
Stranger things have happened.
0
fisken80
Kort karma: 286
Likede indlæg: 10082

Indlægaf fisken80 » 27. okt 2017, 21:07

Sangius skrev:Nu ved jeg ikke om jeg bare forventer det værste af folk. Men gadvide om man tjekker videoovervågning i supermarkedet. En eller anden psykopat med en crazy ide kunne jo have lagt en fluesvamp ned i en bakke champignoner

Hvordan skulle det kunne foregå? Bakkerne er jo pakket ind i folie som man først åbner efter købet. I hvert fald dem jeg har købt.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 583
Likede indlæg: 12523

Indlægaf Sangius » 27. okt 2017, 22:07

fisken80 skrev:
Sangius skrev:Nu ved jeg ikke om jeg bare forventer det værste af folk. Men gadvide om man tjekker videoovervågning i supermarkedet. En eller anden psykopat med en crazy ide kunne jo have lagt en fluesvamp ned i en bakke champignoner

Hvordan skulle det kunne foregå? Bakkerne er jo pakket ind i folie som man først åbner efter købet. I hvert fald dem jeg har købt.

Ikke de store 500 grams. I sorte plastæsker med et klart låg.
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 17. maj 2018, 10:53

Så er efterforskningen afsluttet: https://www.b.dk/nationalt/politiet-mod ... ampeulykke

En tragisk ulykke med svampe plukket i det fri, siger myndighederne, og sundhedsvæsenet kunne ikke have gjort noget anderledes, tværtimod.
1
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3359

Indlægaf Code71 » 17. maj 2018, 12:17

Akehurst2 skrev:Så er efterforskningen afsluttet: https://www.b.dk/nationalt/politiet-mod ... ampeulykke

En tragisk ulykke med svampe plukket i det fri, siger myndighederne, og sundhedsvæsenet kunne ikke have gjort noget anderledes, tværtimod.

Så må høtyvene og faklerne nok forblive i garagen lidt endnu
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 250
Likede indlæg: 4737

Indlægaf Tilly » 17. maj 2018, 12:25

Det er godt nok en special sag. Hvorfor skulle familien fastholde at de ikke har plukket svampe hvis det ikke passer?

Men mest af alt er det da bare en enorm tragisk sag.
1
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 17. maj 2018, 12:34

Tilly skrev:Det er godt nok en special sag. Hvorfor skulle familien fastholde at de ikke har plukket svampe hvis det ikke passer?

Fordi det får dem til at føle sig skyldige? Det er vel en meget menneskelig følelse ikke at have lyst til at indrømme (over for sig selv, heller) hvis man har gjort noget, der har skadet ens nærmeste.
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 339
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 11147

Indlægaf Hunkat » 17. maj 2018, 12:37

Jeg synes det virkelig lidt sært (ikke kun i denne her sag, men i arbejdsgangen i det hele taget) at man kan lave sådan en undersøgelse og konkludere at alt gik fint uden at inddrage eller tale med patienten. At man har læst hvad lægen har skrevet hjælper jo ikke noget hvis lægen (i et meget hypotetiske tilfælde) bare har skrevet det han/hun synes og ikke det der blev reelt er blevet sagt. At undersøge systemet ved kun at lade systemet komme til orde er jo skørt.
1
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast

Tilbage til "Generelt"