Når folkeskolen dropper julegudstjenesten

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Når folkeskolen dropper julegudstjenesten

Indlægaf fisken80 » 19. dec 2017, 14:25

Angelina skrev:Religion hører til i privaten - så gudstjenester (uagtet hvilken form for religion de hører til). Det ville være helt fint hvis det var fordi børnene i forbindelse med et undervisningsforløb oplevede forskellige slags gudstjenester for at opleve forskellen. Men gudstjenester for hyggens skyld, i skoletiden? Nej tak.

Billede


Jeg er enig.

Jeg har haft mine elever med til gudstjeneste og min kollega har haft sine med til messe i den katolske kirke. Jeg har hevet mine med i en Moske, i Pinsekirken og sågar til et helbredelsesarrangement, men det har alt sammen været en del af mine undervisningsforløb og de har lært om feltarbejde og om at være iagttagere og en masse andet teori først, så de var rustede til at arbejde fagligt med det de oplevede.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Når folkeskolen dropper julegudstjenesten

Indlægaf dgd2007 » 19. dec 2017, 14:42

Dikus skrev:Der er da milevid forskel på et samarbejde og overtagelse af undervisning?

Jo længere man går tilbage i tiden, des mere glidende var den overgang vist :-D
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Når folkeskolen dropper julegudstjenesten

Indlægaf dgd2007 » 19. dec 2017, 15:55

Mistermor skrev:Jeg synes ikke, det er folkeskolens opgave at sørge for, at børn kommer i kirke til jul. Faktisk synes jeg, at de ugennemtænkte arrangementer, som foregår mange steder, er med til at udvande folkekirken eller den kristne tro. Jeg ville ønske, at folk kom i folkekirken pga tro og ikke pga skik; det gælder såmænd både jul, barnedåb og bryllup.

Som pædagog har jeg været med til at trække børnehavebørn i kirke; det ikke var med min gode vilje, for jeg synes simpelthen ikke, at religion er en offentlig opgave. Det gør mig også lidt ondt, at vi ved at bruge kirken som et traditionsindslag på linje med æbleskiver eller afhentning af juletræ, udvander, hvad det egentlig handler om.

Ja, jeg er enig i, at det er lidt af en uskik, faktisk. Jeg har heller ikke været ude for det i min egen skoletid - og det var for resten heller ikke tradition i min famile at gå i kirke til jul, så det ville nok have virket ekstra underligt på mig (selv om brn accepterer jo alt indtil en vis alder).

Men bortset fra det synes jeg ikke, det er en dårlig ide, hvis man på et andet tidspunkt af året slæber børnene hen i kirke for at se, hvordan det foregår. Og i Folketinget, når de bliver lidt større. For min skyld også gerne i en moske, hvis man kan det. Det er fint, at de får et indtryk af, hvordan de forskellige samfundsinstitutioner fungerer og hvad der foregår der. Men jeg er også lidt imod at mikse det ind med at klippe julehjerter og få nissegaver.
1
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1628
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2697

Re: Når folkeskolen dropper julegudstjenesten

Indlægaf KIM K » 19. dec 2017, 17:51

Det lyder som om nogle har misforstået eller måske fortrængt julegudstjenesterne fra deres tid i folkeskolen.
For 30-40 år siden var det næsten alle landets folkeskoler der havde dette som en fast tilbagevendende del af juletraditionen, og selv i dag holdes denne tradition i hævd på langt de fleste folkeskoler (84 % i 2015).
Lucia optog er en anden fast juletradition der er næsten ligeså udbredt, begge er dog i tilbagegang som en naturlig konsekvens af befolkningssammensætningen, og egentlig ser jeg det ikke som værende et stort problem, men måske nok lidt synd for de etniske danske børn, der for de flestes vedkommende ser det som skoleårets højdepunkt med hyggelig atmosfære og julestemning.

Folkeskolernes julegudstjenester er ofte forbeholdt de mindste klassetrin ( måske derfor så mange her i tråden ikke længere kan huske dem). Der er julehygge og de små hører historien om Jesu fødsel og de 3 vise mænd etc, og synger endvidere nogle julesalmer som f.eks. et barn er født i Betlehem. Det hele er ganske hyggeligt og børnene elsker det. Det er sådan set den eneste årsag til jeg synes det måske er lidt synd, altså at snyde børnene for en begivenhed de åbenlyst ser frem til.

Men i et kristen/muslimsk samfund som det danske må man også erkende at tiderne skifter, og andre befolkningsgrupper har andre traditioner hvor julen og kirken ikke er en del. Dem bør der også tages et hensyn til. Folkeskoler hvor der altovervejende går danske børn holder helt givet stadig fast i traditionen som statistikken jeg refererede til jo mere end antyder.
Senest rettet af KIM K 19. dec 2017, 17:56, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Når folkeskolen dropper julegudstjenesten

Indlægaf LadyFox » 19. dec 2017, 18:30

Mistermor skrev:Jeg synes ikke, det er folkeskolens opgave at sørge for, at børn kommer i kirke til jul. Faktisk synes jeg, at de ugennemtænkte arrangementer, som foregår mange steder, er med til at udvande folkekirken eller den kristne tro. Jeg ville ønske, at folk kom i folkekirken pga tro og ikke pga skik; det gælder såmænd både jul, barnedåb og bryllup.

Som pædagog har jeg været med til at trække børnehavebørn i kirke; det ikke var med min gode vilje, for jeg synes simpelthen ikke, at religion er en offentlig opgave. Det gør mig også lidt ondt, at vi ved at bruge kirken som et traditionsindslag på linje med æbleskiver eller afhentning af juletræ, udvander, hvad det egentlig handler om.

Synes du så også at dem der bruger kirken af skik fremfor religion burde stoppe med at betale kirkeskat?
0
...
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43968

Re: Når folkeskolen dropper julegudstjenesten

Indlægaf paint » 19. dec 2017, 18:42

KIM K skrev:Det lyder som om nogle har misforstået eller måske fortrængt julegudstjenesterne fra deres tid i folkeskolen.
For 30-40 år siden var det næsten alle landets folkeskoler der havde dette som en fast tilbagevendende del af juletraditionen, og selv i dag holdes denne tradition i hævd på langt de fleste folkeskoler (84 % i 2015).
Lucia optog er en anden fast juletradition der er næsten ligeså udbredt, begge er dog i tilbagegang som en naturlig konsekvens af befolkningssammensætningen, og egentlig ser jeg det ikke som værende et stort problem, men måske nok lidt synd for de etniske danske børn, der for de flestes vedkommende ser det som skoleårets højdepunkt med hyggelig atmosfære og julestemning.

Folkeskolernes julegudstjenester er ofte forbeholdt de mindste klassetrin ( måske derfor så mange her i tråden ikke længere kan huske dem). Der er julehygge og de små hører historien om Jesu fødsel og de 3 vise mænd etc, og synger endvidere nogle julesalmer som f.eks. et barn er født i Betlehem. Det hele er ganske hyggeligt og børnene elsker det. Det er sådan set den eneste årsag til jeg synes det måske er lidt synd, altså at snyde børnene for en begivenhed de åbenlyst ser frem til.

Men i et kristen/muslimsk samfund som det danske må man også erkende at tiderne skifter, og andre befolkningsgrupper har andre traditioner hvor julen og kirken ikke er en del. Dem bør der også tages et hensyn til. Folkeskoler hvor der altovervejende går danske børn holder helt givet stadig fast i traditionen som statistikken jeg refererede til jo mere end antyder.


Det skal måske lige for god ordens skyld nævnes, at Luciaoptog intet har med kristendom at gøre. Luciaoptoget, er rester af 'solhvervsfesten', som man holdt før kristendommen. Man fejrede at lyset snart kom tilbage (solhverv)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1628
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2697

Re: Når folkeskolen dropper julegudstjenesten

Indlægaf KIM K » 19. dec 2017, 20:08

paint skrev:
KIM K skrev:Det lyder som om nogle har misforstået eller måske fortrængt julegudstjenesterne fra deres tid i folkeskolen.
For 30-40 år siden var det næsten alle landets folkeskoler der havde dette som en fast tilbagevendende del af juletraditionen, og selv i dag holdes denne tradition i hævd på langt de fleste folkeskoler (84 % i 2015).
Lucia optog er en anden fast juletradition der er næsten ligeså udbredt, begge er dog i tilbagegang som en naturlig konsekvens af befolkningssammensætningen, og egentlig ser jeg det ikke som værende et stort problem, men måske nok lidt synd for de etniske danske børn, der for de flestes vedkommende ser det som skoleårets højdepunkt med hyggelig atmosfære og julestemning.

Folkeskolernes julegudstjenester er ofte forbeholdt de mindste klassetrin ( måske derfor så mange her i tråden ikke længere kan huske dem). Der er julehygge og de små hører historien om Jesu fødsel og de 3 vise mænd etc, og synger endvidere nogle julesalmer som f.eks. et barn er født i Betlehem. Det hele er ganske hyggeligt og børnene elsker det. Det er sådan set den eneste årsag til jeg synes det måske er lidt synd, altså at snyde børnene for en begivenhed de åbenlyst ser frem til.

Men i et kristen/muslimsk samfund som det danske må man også erkende at tiderne skifter, og andre befolkningsgrupper har andre traditioner hvor julen og kirken ikke er en del. Dem bør der også tages et hensyn til. Folkeskoler hvor der altovervejende går danske børn holder helt givet stadig fast i traditionen som statistikken jeg refererede til jo mere end antyder.


Det skal måske lige for god ordens skyld nævnes, at Luciaoptog intet har med kristendom at gøre. Luciaoptoget, er rester af 'solhvervsfesten', som man holdt før kristendommen. Man fejrede at lyset snart kom tilbage (solhverv)


Hedenske og kristne traditioner har det ofte med at være viklet ind i hinanden. Julen er eksempelvis også ældre end kristendommen, og oprindeligt også en fejring af lysets genkomst.
Faktisk har kristendommen tyvstjålet ganske mange hedenske traditioner verden over og givet dem et kristent tilsnit, sikkert i erkendelse af at omvæltningen da ville gå mere gnidningsfrit.
Sankta Lucia er en helgenkåret kristen jomfru der led martyrdøden, hun er skytshelgen for de blinde.

”Saint Lucia's Day, also called the Feast of Saint Lucia, is a Christian feast day celebrated on 13 December in Advent, commemorating Saint Lucia, a 3rd-century martyr under the Diocletianic Persecution, who according to legend brought "food and aid to Christians hiding in the catacombs" using a candle-lit wreath to "light her way and leave her hands free to carry as much food as possible".[1] Her feast once coincided with the Winter Solstice, the shortest day of the year before calendar reforms, so her feast day has become a Christian festival of light.[2][3] Falling within the Advent season, Saint Lucia's Day is viewed as an event signaling the arrival of Christmastide, pointing to the arrival of the Light of Christ in the calendar, on Christmas Day.

https://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Lucy%27s_Day
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Når folkeskolen dropper julegudstjenesten

Indlægaf LadyFox » 19. dec 2017, 20:15

Mistermor skrev:
LadyFox skrev:
Mistermor skrev:Jeg synes ikke, det er folkeskolens opgave at sørge for, at børn kommer i kirke til jul. Faktisk synes jeg, at de ugennemtænkte arrangementer, som foregår mange steder, er med til at udvande folkekirken eller den kristne tro. Jeg ville ønske, at folk kom i folkekirken pga tro og ikke pga skik; det gælder såmænd både jul, barnedåb og bryllup.

Som pædagog har jeg været med til at trække børnehavebørn i kirke; det ikke var med min gode vilje, for jeg synes simpelthen ikke, at religion er en offentlig opgave. Det gør mig også lidt ondt, at vi ved at bruge kirken som et traditionsindslag på linje med æbleskiver eller afhentning af juletræ, udvander, hvad det egentlig handler om.

Synes du så også at dem der bruger kirken af skik fremfor religion burde stoppe med at betale kirkeskat?


Jeg synes, du lægger mig ord i munden. Jeg siger ikke, at folk ikke må komme i kirken, men at det er ærgerligt, at kirken mest af alt er en kulisse for folk fremfor et bedehus.

Når det er sagt, synes jeg ikke, folk skal betale kirkeskat, hvis det ikke giver mening for dem. Vi kan omdøbe det til kulisseskat :-p

Jeg går ud fra, at du antyder, at de troende kristne ville være på den, hvis de selv skulle betale for foretagenet, - det tænker jeg så, ville være naturligt, og så måtte man jo indskrænke.

Næ. Jeg tænker bare at hvis folk skal lade være med at bruge det som kulisse til barnedåb, konfirmation, bryllup osv. Så ville det vel ikke give mening for de mennesker at betale til kirkens drift, og spørgsmålet er vel om kirken og de kulturkristne er interesseret i det? Det tvivler jeg på at nogen af de to parter er.
0
...
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Når folkeskolen dropper julegudstjenesten

Indlægaf landsbytossen » 19. dec 2017, 20:20

Lucia og kristendommen hører sammen.

En artikel jeg læste for et par dage siden.

https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/hvem-var-lucia
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Når folkeskolen dropper julegudstjenesten

Indlægaf dgd2007 » 19. dec 2017, 21:09

KIM K skrev:[...]
Faktisk har kristendommen tyvstjålet ganske mange hedenske traditioner verden over og givet dem et kristent tilsnit, sikkert i erkendelse af at omvæltningen da ville gå mere gnidningsfrit.
[...]

Helt klart.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9554
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26704

Re: Når folkeskolen dropper julegudstjenesten

Indlægaf Santa » 19. dec 2017, 21:30

På min arbejdsplads - folkeskole - er traditionen, at alle klasser sidste skoledag før juleferien, er på besøg i kirken, hvor de ansatte i kirken inkl præsten har arrangeret et julespil. Emnet er altid Jesu fødsel, det er jo trods alt derfor vi får juleferie.
Der synges et par klassiske julesange/salmer, og afsted igen.
Men det er IKKE en gudstjeneste, har aldrig været det.
Og ca 30% af skolens elever har muslimsk baggrund.

Det har aldrig givet anledning til vrøvl.
Jeg synes at hele debatten omkring det er ret skinger, på begge sider. Og jeg er ateist.
Senest rettet af Santa 19. dec 2017, 21:33, rettet i alt 1 gang.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Når folkeskolen dropper julegudstjenesten

Indlægaf Delfin » 19. dec 2017, 21:30

KIM K skrev:Det lyder som om nogle har misforstået eller måske fortrængt julegudstjenesterne fra deres tid i folkeskolen.
For 30-40 år siden var det næsten alle landets folkeskoler der havde dette som en fast tilbagevendende del af juletraditionen, og selv i dag holdes denne tradition i hævd på langt de fleste folkeskoler (84 % i 2015).
Lucia optog er en anden fast juletradition der er næsten ligeså udbredt, begge er dog i tilbagegang som en naturlig konsekvens af befolkningssammensætningen, og egentlig ser jeg det ikke som værende et stort problem, men måske nok lidt synd for de etniske danske børn, der for de flestes vedkommende ser det som skoleårets højdepunkt med hyggelig atmosfære og julestemning.

Folkeskolernes julegudstjenester er ofte forbeholdt de mindste klassetrin ( måske derfor så mange her i tråden ikke længere kan huske dem). Der er julehygge og de små hører historien om Jesu fødsel og de 3 vise mænd etc, og synger endvidere nogle julesalmer som f.eks. et barn er født i Betlehem. Det hele er ganske hyggeligt og børnene elsker det. Det er sådan set den eneste årsag til jeg synes det måske er lidt synd, altså at snyde børnene for en begivenhed de åbenlyst ser frem til.

Men i et kristen/muslimsk samfund som det danske må man også erkende at tiderne skifter, og andre befolkningsgrupper har andre traditioner hvor julen og kirken ikke er en del. Dem bør der også tages et hensyn til. Folkeskoler hvor der altovervejende går danske børn holder helt givet stadig fast i traditionen som statistikken jeg refererede til jo mere end antyder.


Det lyder jo meget yndigt alt sammen, og ungerne dør da heller ikke af det. Jeg har endda selv lagt både barn og pædagog (mig) til, men selvom jeg er pæredansk og vokset op med det halløj og mere til - helt op til brækrefleksen - så mener jeg dybest set, at folkeskolens opgave er at præsentere kristendom i undervisningen på linje med andre religioner. Kirkegang og forkyndelse kan de passende overlade til forældrene, og det har ikke en hujende fis med muslimer eller jøder at gøre.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1628
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2697

Re: Når folkeskolen dropper julegudstjenesten

Indlægaf KIM K » 20. dec 2017, 08:07

Santa skrev:På min arbejdsplads - folkeskole - er traditionen, at alle klasser sidste skoledag før juleferien, er på besøg i kirken, hvor de ansatte i kirken inkl præsten har arrangeret et julespil. Emnet er altid Jesu fødsel, det er jo trods alt derfor vi får juleferie.
Der synges et par klassiske julesange/salmer, og afsted igen.
Men det er IKKE en gudstjeneste, har aldrig været det.
Og ca 30% af skolens elever har muslimsk baggrund.

Det har aldrig givet anledning til vrøvl.
Jeg synes at hele debatten omkring det er ret skinger, på begge sider. Og jeg er ateist.


Fint eksempel på hvordan en julegudstjeneste kan forløbe.
Som tidligere nævnt synes jeg det skinder lidt igennem at nogle har misforstået hvordan de fremføres eller udspiller sig, igen er det nok hukommelsen der spiller dem et puds.

Måske har de som børn følt sig så underholdt i kirken at de slet ikke opfattede begivenheden som en gudstjeneste, og derfor i dag mange år senere ikke mindes at deres folkeskole tog del i denne juletradition, selvom vi faktisk ved det gør langt de fleste folkeskoler fortsat (ca. 84 % jf. en undersøgelse fra 2015), og for få årtier siden næsten alle.

Både i min egen og mine børns skoletid var begivenheden også målrettet børn…. naturligvis havde jeg nær sagt.
Der var ikke tale om en traditionel søndagshøjmesse for voksne. De mindste skulle jo gerne hygge sig og få en positiv oplevelse med i bagagen. Det skal være noget de ser frem til.

Krybbespil/drama er meget almindelige som gudstjenester målrettet børn, men en gudstjeneste er det nu desuagtet. Gudstjenester kan fremføres og opføres på mange forskellige måder, både som drama og musik eksempelvis. Det behøver ikke at være en præst der ”tørt” står og læser op af evangeliet.

Det sagt synes jeg det er en forståelig og naturlig udvikling når folkeskoler med mange tosprogede begynder at ophæve traditionerne med julegudstjeneste og Lucia optog. Begge er kristne begivenheder, og mange elever har i dag islamisk baggrund, på nogle skoler formentlig over 90 %. (religiøst tilhørsforhold registreres ikke i Danmark, så det må bero på skøn)

Hvis folkeskolen vil fejre kristne begivenheder bør de efter min mening også fejre de muslimske, i hvert fald for skoler hvor der går mange elever med islamisk baggrund.
Jeg ville som elev eller forælder da også synes det var en smule påtrængende hvis min folkeskole kun fejrede muslimske mærkedage, mens man forbigik de kristne.

Danmark er som tidligere skrevet et kristent/muslimsk samfund (selvom nogle stædigt nægter at vedkende sig denne kendsgerning) og det bør folkeskolen afspejle ved at dele sol og vind nogenlunde lige mellem disse to religioner, også i religionsundervisningen.

Men selvfølelig synd for etniske danske børn der snydes for en tradition de har set frem til.
Problemet burde dog kunne løses let ved at skolen går i moske/islamisk troscenter på en tilsvarende stor muslimsk mærkedag.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Når folkeskolen dropper julegudstjenesten

Indlægaf LadyFox » 20. dec 2017, 12:01

KIM K skrev:
Santa skrev:På min arbejdsplads - folkeskole - er traditionen, at alle klasser sidste skoledag før juleferien, er på besøg i kirken, hvor de ansatte i kirken inkl præsten har arrangeret et julespil. Emnet er altid Jesu fødsel, det er jo trods alt derfor vi får juleferie.
Der synges et par klassiske julesange/salmer, og afsted igen.
Men det er IKKE en gudstjeneste, har aldrig været det.
Og ca 30% af skolens elever har muslimsk baggrund.

Det har aldrig givet anledning til vrøvl.
Jeg synes at hele debatten omkring det er ret skinger, på begge sider. Og jeg er ateist.


Fint eksempel på hvordan en julegudstjeneste kan forløbe.
Som tidligere nævnt synes jeg det skinder lidt igennem at nogle har misforstået hvordan de fremføres eller udspiller sig, igen er det nok hukommelsen der spiller dem et puds.

Måske har de som børn følt sig så underholdt i kirken at de slet ikke opfattede begivenheden som en gudstjeneste, og derfor i dag mange år senere ikke mindes at deres folkeskole tog del i denne juletradition,
selvom vi faktisk ved det gør langt de fleste folkeskoler fortsat (ca. 84 % jf. en undersøgelse fra 2015), og for få årtier siden næsten alle.

Både i min egen og mine børns skoletid var begivenheden også målrettet børn…. naturligvis havde jeg nær sagt.
Der var ikke tale om en traditionel søndagshøjmesse for voksne. De mindste skulle jo gerne hygge sig og få en positiv oplevelse med i bagagen. Det skal være noget de ser frem til.

Krybbespil/drama er meget almindelige som gudstjenester målrettet børn, men en gudstjeneste er det nu desuagtet. Gudstjenester kan fremføres og opføres på mange forskellige måder, både som drama og musik eksempelvis. Det behøver ikke at være en præst der ”tørt” står og læser op af evangeliet.

Det sagt synes jeg det er en forståelig og naturlig udvikling når folkeskoler med mange tosprogede begynder at ophæve traditionerne med julegudstjeneste og Lucia optog. Begge er kristne begivenheder, og mange elever har i dag islamisk baggrund, på nogle skoler formentlig over 90 %. (religiøst tilhørsforhold registreres ikke i Danmark, så det må bero på skøn)

Hvis folkeskolen vil fejre kristne begivenheder bør de efter min mening også fejre de muslimske, i hvert fald for skoler hvor der går mange elever med islamisk baggrund.
Jeg ville som elev eller forælder da også synes det var en smule påtrængende hvis min folkeskole kun fejrede muslimske mærkedage, mens man forbigik de kristne.

Danmark er som tidligere skrevet et kristent/muslimsk samfund (selvom nogle stædigt nægter at vedkende sig denne kendsgerning) og det bør folkeskolen afspejle ved at dele sol og vind nogenlunde lige mellem disse to religioner, også i religionsundervisningen.

Men selvfølelig synd for etniske danske børn der snydes for en tradition de har set frem til.
Problemet burde dog kunne løses let ved at skolen går i moske/islamisk troscenter på en tilsvarende stor muslimsk mærkedag.

Eller også tog deres folkeskole ikke del i den tradition.
0
...
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Når folkeskolen dropper julegudstjenesten

Indlægaf sansera » 20. dec 2017, 12:24

Da jeg gik i folkeskole gik vi ikke i kirke i forbindelse med julen. Det husker jeg ikke at nogen savnede.
På min datters skole er der tradition for, at alle klasser kommer i kirken dagen før juleferien og ser 2. klasserne lave et krybbespil. Så synger de lidt, sidste år var det lille store verden med Rasmus Seeback ... så ikke ligefrem religiøst. Det hygger alle sig vist fint med, og jeg har ikke hørt fra nogen af de muslimske / hinduistiske / ateistiske familier, at det var et problem.

Det betyder ikke det store for mig som forældre, om hun kommer i kirke eller ej, og hvis det gjorde ville vi selv tage hende i kirke. Modsat er det også fint med mig, at de har den tradition. Ser det egentlig på linje med museumsbesøg og den slags. Sådan "se her børn, dette her findes også". Det er jo en del af den danske kulturarv og en udmærket lejlighed til at tale om tro, hvis barnet har spørgsmål. De har jo også kristendomsundervisning (og meget mere af det end jeg selv havde i folkeskolen) som også indeholder forløb om andre trosretninger. Det synes jeg egentlig er mere irriterende, fordi jeg helt personligt synes de skulle bruge de ressourcer på biologi, kemi eller noget andet praktisk. Men altså, det overrasker mig faktisk, at nogen har stærke følelser omkring det. Det er et par timer i kirke én gang om året.
0

Tilbage til "Generelt"