En økonomisk brugt bil - muligheder?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

En økonomisk brugt bil - muligheder?

Indlægaf lillebjoern » 18. feb 2018, 15:53

Ja, endnu en tråd om bilkøb, men mig og min kæreste har brug for noget realitetssans i forhold til bilkøb, og der tænkte jeg at I kunne komme ind i billedet :D

Sagen er, at mig og min kæreste bor i København, og han arbejder 100 km væk - dvs. han kører ca. 200 km om dagen, udelukkende på motorvej. For lidt over et år siden købte han en 80'er Mercedes som er virkelig, virkelig fed, men den kører bare kun omkring 10 km/l, og det er rigtigt dyrt lige nu. Derfor søger vi nu en bil - klasse ligegyldigt - der kører langt på literen, og som egentlig gerne må skrottes efter et par år. Det er ligegyldigt om den er todørs/uden centrallås/mv. Altså, vi behøver ingen luksus, kun økonomisk kørsel, og så skal den jo helst ikke gå i stykker i de par år, vi påtænker at have den (jeg ved godt det selvfølgelig aldrig kan garanteres). Vi har kig på denne - men er det helt hen i vejret, eller er der et eller andet, vi overser? https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peuge ... 3d/3576083

Så, kort fortalt: En brugt bil, der kører 20+ på literen, som max koster 20.000? Er det muligt? Har I nogle bud på modeller, mærker, annoncer, forhandlere...?
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: En økonomisk brugt bil - muligheder?

Indlægaf Artem » 18. feb 2018, 20:00

Det er svært hvis den ikke skal have kørt vildt langt som den du selv linker til.
Hvor jeg vil mene at du skal prøve at finde en bil som har kørt under 300.000 km.
Det kunne feks være denne Ford, der kører med samme motor som den Peugeot du har fundet.
https://www.guloggratis.dk/biler/person ... -180027664
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: En økonomisk brugt bil - muligheder?

Indlægaf girl_beat » 18. feb 2018, 20:43

Har I overvejet sikkerheds-aspektet, altså at bilen som minimum har flere airbags og fx ABS-bremser? Det er mange km at køre på motorvej hver dag, hvor der jo af og til sker (alvorlige) uheld. Så er det rart at føle sig nogenlunde sikker i sin bil :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20420
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43836

Re: En økonomisk brugt bil - muligheder?

Indlægaf paint » 19. feb 2018, 00:18

En Peugeot 206, der har kørt knapt 600.000 km, holder ikke 2 år til. Skal det være en 206, ville jeg nok foretrække denne her:

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peuge ... 3d/3565132

Den har kørt 167.000 km. Er en årgang 2006. Den er nysynet og den kan købes i København. (pris: 19.900 kr)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: En økonomisk brugt bil - muligheder?

Indlægaf lillebjoern » 19. feb 2018, 11:13

girl_beat skrev:Har I overvejet sikkerheds-aspektet, altså at bilen som minimum har flere airbags og fx ABS-bremser? Det er mange km at køre på motorvej hver dag, hvor der jo af og til sker (alvorlige) uheld. Så er det rart at føle sig nogenlunde sikker i sin bil :)


Nej, det har vi faktisk ikke overvejet – men det er da en vigtig pointe, vi nok skal overveje. ABS-bremser – er det ikke ret standard i alle biler efter ca. 1995? Eller er jeg helt naiv? Og hvordan er det med airbags? Det troede jeg faktisk også var standard :blush:
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: En økonomisk brugt bil - muligheder?

Indlægaf girl_beat » 19. feb 2018, 11:17

lillebjoern skrev:
girl_beat skrev:Har I overvejet sikkerheds-aspektet, altså at bilen som minimum har flere airbags og fx ABS-bremser? Det er mange km at køre på motorvej hver dag, hvor der jo af og til sker (alvorlige) uheld. Så er det rart at føle sig nogenlunde sikker i sin bil :)


Nej, det har vi faktisk ikke overvejet – men det er da en vigtig pointe, vi nok skal overveje. ABS-bremser – er det ikke ret standard i alle biler efter ca. 1995? Eller er jeg helt naiv? Og hvordan er det med airbags? Det troede jeg faktisk også var standard :blush:

Jeg er ikke ekspert, overhovedet, men kører selv en motorvejsstrækning hver dag og tænker sommetider over, hvor lidt der skal til af uopmærksomhed/fejlvurdering/glatte veje/whatever før man sidder i en krøllet bil. Jeg tænker, at ABS er standard i de fleste biler :gruble:

Edit: Dén, Paint linker til, ser egentlig ret fornuftig ud...
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: En økonomisk brugt bil - muligheder?

Indlægaf lillebjoern » 19. feb 2018, 11:20

Artem skrev:Det er svært hvis den ikke skal have kørt vildt langt som den du selv linker til.
Hvor jeg vil mene at du skal prøve at finde en bil som har kørt under 300.000 km.
Det kunne feks være denne Ford, der kører med samme motor som den Peugeot du har fundet.
https://www.guloggratis.dk/biler/person ... -180027664


paint skrev:En Peugeot 206, der har kørt knapt 600.000 km, holder ikke 2 år til. Skal det være en 206, ville jeg nok foretrække denne her:

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peuge ... 3d/3565132

Den har kørt 167.000 km. Er en årgang 2006. Den er nysynet og den kan købes i København. (pris: 19.900 kr)


Hvor er det helt præcis "skæringslinjen" for km går? Altså den på knap 600.000 km har jo så kørt 300.000 km mere end de 300.000 km, hvor I mener at grænsen går. Men den har måske også haft store reparationer?

Det er nogle rigtig gode bud, I kommer med - den der Peugeot er da ret attraktiv, især hvis man kunne forhandle prisen lidt ned. Ford'en er også lækker – dog kørt 100.000 mere end Peugeoten. Men hvor mener I at grænsen går? Hvorfor lige ved 300.000?

Er denne her også i for dårlig stand? Den har vi kigget meget på: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/hyund ... 5d/3560506

(undskyld for dumme spørgsmål, men vi er ret urutinerede!).
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: En økonomisk brugt bil - muligheder?

Indlægaf Artem » 19. feb 2018, 14:57

lillebjoern skrev:
Artem skrev:Det er svært hvis den ikke skal have kørt vildt langt som den du selv linker til.
Hvor jeg vil mene at du skal prøve at finde en bil som har kørt under 300.000 km.
Det kunne feks være denne Ford, der kører med samme motor som den Peugeot du har fundet.
https://www.guloggratis.dk/biler/person ... -180027664


paint skrev:En Peugeot 206, der har kørt knapt 600.000 km, holder ikke 2 år til. Skal det være en 206, ville jeg nok foretrække denne her:

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peuge ... 3d/3565132

Den har kørt 167.000 km. Er en årgang 2006. Den er nysynet og den kan købes i København. (pris: 19.900 kr)


Hvor er det helt præcis "skæringslinjen" for km går? Altså den på knap 600.000 km har jo så kørt 300.000 km mere end de 300.000 km, hvor I mener at grænsen går. Men den har måske også haft store reparationer?

Det er svært at sige, kommer også meget an på held og uheld. Men mange ting på den bil begynder med at være slidt op når vi kommer over de 200.000 km. Som tæller ting som hjullejer, gummibøsninger, turbo, common rail pumpe, generator, osv osv... Generelt alt som roterer rundt bliver lidt, sammen med ting i undervognen som bevæger sig op og ned.
Ved nogle biler begynder de første ting allerede at komme ved de 150.000 km, og der bliver bare flere og flere ting som bliver slidt op efterhånden som en bil kører flere km, hvor man ved de 300.000 km godt kan forvente at der er en del ting der skal laves hvert år.
Men der findes også undtagelser med biler der har kørt 500.000 km uden at der er blevet skiftet noget.

Nogle af de her ting er billige i dele og rimelig nemme at skifte som hjullejer. Andre ting som turbo, vil nærmest være dyrere at skifte end det en billig bil er værd.
Når jeg generelt synes du skal holde dig fra biler der har kørt over 300.000 km handler det om at selve motoren også begynder med at være slidt der. Men igen nogle kan køre meget mere som den du selv linker til med 600.000 km.

Helt generelt kan man bare sige at jo flere km en bil har kørt jo oftere skal man forvente at man skal skrue i den.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20420
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43836

Re: En økonomisk brugt bil - muligheder?

Indlægaf paint » 19. feb 2018, 15:44

Artem skrev:
lillebjoern skrev:
Artem skrev:Det er svært hvis den ikke skal have kørt vildt langt som den du selv linker til.
Hvor jeg vil mene at du skal prøve at finde en bil som har kørt under 300.000 km.
Det kunne feks være denne Ford, der kører med samme motor som den Peugeot du har fundet.
https://www.guloggratis.dk/biler/person ... -180027664


paint skrev:En Peugeot 206, der har kørt knapt 600.000 km, holder ikke 2 år til. Skal det være en 206, ville jeg nok foretrække denne her:

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peuge ... 3d/3565132

Den har kørt 167.000 km. Er en årgang 2006. Den er nysynet og den kan købes i København. (pris: 19.900 kr)


Hvor er det helt præcis "skæringslinjen" for km går? Altså den på knap 600.000 km har jo så kørt 300.000 km mere end de 300.000 km, hvor I mener at grænsen går. Men den har måske også haft store reparationer?

Det er svært at sige, kommer også meget an på held og uheld. Men mange ting på den bil begynder med at være slidt op når vi kommer over de 200.000 km. Som tæller ting som hjullejer, gummibøsninger, turbo, common rail pumpe, generator, osv osv... Generelt alt som roterer rundt bliver lidt, sammen med ting i undervognen som bevæger sig op og ned.
Ved nogle biler begynder de første ting allerede at komme ved de 150.000 km, og der bliver bare flere og flere ting som bliver slidt op efterhånden som en bil kører flere km, hvor man ved de 300.000 km godt kan forvente at der er en del ting der skal laves hvert år.
Men der findes også undtagelser med biler der har kørt 500.000 km uden at der er blevet skiftet noget.

Nogle af de her ting er billige i dele og rimelig nemme at skifte som hjullejer. Andre ting som turbo, vil nærmest være dyrere at skifte end det en billig bil er værd.
Når jeg generelt synes du skal holde dig fra biler der har kørt over 300.000 km handler det om at selve motoren også begynder med at være slidt der. Men igen nogle kan køre meget mere som den du selv linker til med 600.000 km.

Helt generelt kan man bare sige at jo flere km en bil har kørt jo oftere skal man forvente at man skal skrue i den.


Og måske især, jo mindre motoren er, des mere skal den arbejde. Og dermed belastes og slides den mere/hurtigere end f.eks store motorer med et stort kraftoverskud. Jeg ville også sige, at en mindre motor, der har passeret de 300.000 km, har fremtiden bag sig.

Derfor vil jeg også mene, at det meget nemt kan blive væsentligt dyrere, på lang sigt at købe en billig bil, som er billig fordi den har kørt mange kilometer.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: En økonomisk brugt bil - muligheder?

Indlægaf Artem » 19. feb 2018, 15:53

paint skrev:
Artem skrev:
lillebjoern skrev:
Artem skrev:Det er svært hvis den ikke skal have kørt vildt langt som den du selv linker til.
Hvor jeg vil mene at du skal prøve at finde en bil som har kørt under 300.000 km.
Det kunne feks være denne Ford, der kører med samme motor som den Peugeot du har fundet.
https://www.guloggratis.dk/biler/person ... -180027664


paint skrev:En Peugeot 206, der har kørt knapt 600.000 km, holder ikke 2 år til. Skal det være en 206, ville jeg nok foretrække denne her:

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peuge ... 3d/3565132

Den har kørt 167.000 km. Er en årgang 2006. Den er nysynet og den kan købes i København. (pris: 19.900 kr)


Hvor er det helt præcis "skæringslinjen" for km går? Altså den på knap 600.000 km har jo så kørt 300.000 km mere end de 300.000 km, hvor I mener at grænsen går. Men den har måske også haft store reparationer?

Det er svært at sige, kommer også meget an på held og uheld. Men mange ting på den bil begynder med at være slidt op når vi kommer over de 200.000 km. Som tæller ting som hjullejer, gummibøsninger, turbo, common rail pumpe, generator, osv osv... Generelt alt som roterer rundt bliver lidt, sammen med ting i undervognen som bevæger sig op og ned.
Ved nogle biler begynder de første ting allerede at komme ved de 150.000 km, og der bliver bare flere og flere ting som bliver slidt op efterhånden som en bil kører flere km, hvor man ved de 300.000 km godt kan forvente at der er en del ting der skal laves hvert år.
Men der findes også undtagelser med biler der har kørt 500.000 km uden at der er blevet skiftet noget.

Nogle af de her ting er billige i dele og rimelig nemme at skifte som hjullejer. Andre ting som turbo, vil nærmest være dyrere at skifte end det en billig bil er værd.
Når jeg generelt synes du skal holde dig fra biler der har kørt over 300.000 km handler det om at selve motoren også begynder med at være slidt der. Men igen nogle kan køre meget mere som den du selv linker til med 600.000 km.

Helt generelt kan man bare sige at jo flere km en bil har kørt jo oftere skal man forvente at man skal skrue i den.


Og måske især, jo mindre motoren er, des mere skal den arbejde. Og dermed belastes og slides den mere/hurtigere end f.eks store motorer med et stort kraftoverskud. Jeg ville også sige, at en mindre motor, der har passeret de 300.000 km, har fremtiden bag sig.

Derfor vil jeg også mene, at det meget nemt kan blive væsentligt dyrere, på lang sigt at købe en billig bil, som er billig fordi den har kørt mange kilometer.

Helt enig en stor motor er generelt lavet til at kunne køre flere km, og specielt i "gamle dage" med feks en stor doven Volvo eller Mercedes motor der ikke havde så mange kræfter i forhold til størrelsen kunne næsten køre evigt.
Det skal man ikke forvente i dag med en lille Mercedes der bruger en Renault 1,5 liter motor.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: En økonomisk brugt bil - muligheder?

Indlægaf lillebjoern » 19. feb 2018, 16:14

Okay. Jeg tror målet så bliver at kigge på én under de 300.000, for vi vil heller ikke købe en bil for kun at smide den ud efter et halvt år. Det ser også godt ud som om det kan lade sig gøre under de 20.000 :)
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: En økonomisk brugt bil - muligheder?

Indlægaf Artem » 19. feb 2018, 22:10

lillebjoern skrev:Okay. Jeg tror målet så bliver at kigge på én under de 300.000, for vi vil heller ikke købe en bil for kun at smide den ud efter et halvt år. Det ser også godt ud som om det kan lade sig gøre under de 20.000 :)

Problemet med at kommer med et rigtigt godt råd til hvad i skal købe. Er at når man er nede i den pris og de antal km. Så er det svært at sige den ene bilmodel er bedre end den anden. Det afhænger mere af standen på den enkelte bil, og om den er blevet mishandlet, eller altid behandlet pænt, serviceret som den skal osv... Ja og i sidste ende også held.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
momuh
Indlæg: 121
Tilmeldt: 24. sep 2015, 10:00
Kort karma: 3
Likede indlæg: 157

Re: En økonomisk brugt bil - muligheder?

Indlægaf momuh » 20. feb 2018, 08:33

Når man skal køre så mange langt hver dag, så ville jeg til enhver tid ofre mere i anskaffelsespris på bilen end 20.000. Man risikerer nemt at det bliver meget dyrt i værkstedsregninger fordi den hele tiden går i stykker, for slet ikke at nævne besværet med at det hele tiden skal på værksted eller lige pludselig går i stå i vejkanten. Så det økonomisk helt sikkert bedre kan betale sig at ofre lidt mere for så at noget der ikke går i stykker.
Det er nok det bedste råd vi kan give jer herinde. For ellers bliver det alt for meget rent held i satser på som Artem siger,
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: En økonomisk brugt bil - muligheder?

Indlægaf lillebjoern » 20. feb 2018, 08:47

Artem skrev:
lillebjoern skrev:Okay. Jeg tror målet så bliver at kigge på én under de 300.000, for vi vil heller ikke købe en bil for kun at smide den ud efter et halvt år. Det ser også godt ud som om det kan lade sig gøre under de 20.000 :)

Problemet med at kommer med et rigtigt godt råd til hvad i skal købe. Er at når man er nede i den pris og de antal km. Så er det svært at sige den ene bilmodel er bedre end den anden. Det afhænger mere af standen på den enkelte bil, og om den er blevet mishandlet, eller altid behandlet pænt, serviceret som den skal osv... Ja og i sidste ende også held.


momuh skrev:Når man skal køre så mange langt hver dag, så ville jeg til enhver tid ofre mere i anskaffelsespris på bilen end 20.000. Man risikerer nemt at det bliver meget dyrt i værkstedsregninger fordi den hele tiden går i stykker, for slet ikke at nævne besværet med at det hele tiden skal på værksted eller lige pludselig går i stå i vejkanten. Så det økonomisk helt sikkert bedre kan betale sig at ofre lidt mere for så at noget der ikke går i stykker.
Det er nok det bedste råd vi kan give jer herinde. For ellers bliver det alt for meget rent held i satser på som Artem siger,


Grænsen er sat ved 20.000 fordi jeg har kender flere, der har købt brugte biler til den pris - og under - og som stadig kører i dem fem-seks år efter uden store værkstedsregninger. De kendte bare nogen, der enten var mekanikere eller bileksperter, som kunne fortælle dem meget deetaljeret om hver enkelte bil - og det er nok det, vi mangler, fordi det netop er svært at generalisere omkring så få, men relativt strikse krav. Men det kan være vi er nødt til at sætte grænsen højere. Mange tak for input i hvert fald :)
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: En økonomisk brugt bil - muligheder?

Indlægaf Fillie » 21. feb 2018, 15:32

Har I overvejet en VW Lupo 3L? Det er en rigtig fin, lille dieselbil, som gerne har mange kilometer i sig, kører omkring 25 km/l og er virkelig behagelig at køre i i forhold til så mange andre små og billige biler. :)
1
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"