Trafik bøde

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Trafik bøde

Indlægaf Pax Romana » 6. nov 2018, 14:40

Når man kører 60 har man en standselængde på 42 m. Så har du været for tæt på bilen inden du trak ud?
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Selina
Indlæg: 235
Tilmeldt: 27. aug 2018, 14:01
Kort karma: 13
Likede indlæg: 370

Re: Trafik bøde

Indlægaf Selina » 6. nov 2018, 15:59

Confucius skrev:
Pax Romana skrev:
DenBruneMunk skrev:
Pax Romana skrev:Det er jo ikke politiets afgørelse om du får bøden, det er domstolens.
Du kan ikke klage over en dom.

ahhh, man kan vel anke en dom, det er vel en klage i sig selv. Og ja det er dommeren som afgør men for at få hjælp skal det vel gå ind under den kategori som linken jeg henviser til, vil hjælpe, måske findes en bedre.

Men så er 2500,- måske lidt i småtings afd. der :)
Man kan ikke anke en bødesag.
I de tilfælde du kan anke er det jo en rettighed du har, da vi i dansk lov har et to-instans-princip.


Man kan godt anke bøder til landsretten, når de er på over 6.000 kroner, jf. retsplejelovens § 902, stk. 2, nr. 2.
Ja i straffesager. Færdselsbøder kan kun bringes til næste instans hvis de er principielle og kun ved ansøgning hos Procesbevillingsnævnet.
1
Venflon lægger man da mens man kører. :)
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Trafik bøde

Indlægaf Pax Romana » 7. nov 2018, 11:26

Confucius skrev:ALLE domme afsagt af en byret i en straffesag kan ankes til landsretten af den tiltalte, rpl § 901, når et af kriterierne i § 902 er opfyldt. Det er kun hvis kriterierne i § 902 ikke er opfyldt, at det kræver godkendelse af Procesbevillingsnævnet, jf. § 903, stk. 1.

Overtrædelser af Færdselsloven ER straffesager. Domstol.dk bruger selv overtrædelser af færdselsloven som eksempel på straffesager. http://www.domstol.dk/saadangoerdu/stra ... fault.aspx

Straffelovens almindelige del gælder også for andre love end straffeloven, fx færdselsloven og skattelovene, herunder § 1, der siger at straf kun kan gives når der er hjemmel i en lov, og § 31, der siger at bøder og fængsel, er de almindelige straffe.

Dermed er det en straffesag, hvis man idømmes en bøde eller en fængselsstraf.
Tak for opklaringen. :)
Fordi bøden kun er på 2500 kr, er det nok derfor jeg fik den information om at denne ikke kunne ankes.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Trafik bøde

Indlægaf cola » 20. nov 2018, 06:14

Opdatering... Efter at ham der ringede første gang, ringede igen og spurgte hvad jeg havde tænkt mig med det hele... underligt egentlig at modtage det opkald, da jeg går ud fra de får at vide hvis jeg har gjort indsigelse.
Nå men nu har jeg så fået et brev fra retten, at der er oprettet en straffesag mod mig, og jeg har 5 dage til at finde en forsvarer. (jeg tager så derind uden en) Så nu ser det ud til jeg skal i retten.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Trafik bøde

Indlægaf Pax Romana » 20. nov 2018, 08:00

Hvilken paragraf i færdselsloven er du sigtet for at overtræde?
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Trafik bøde

Indlægaf cola » 20. nov 2018, 08:04

Pax Romana skrev:Hvilken paragraf i færdselsloven er du sigtet for at overtræde?

Jeg vender tilbage når jeg kommer hjem, har ikke mit nemid med på arbejde :-)
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Trafik bøde

Indlægaf cola » 20. nov 2018, 08:09

Hvad jeg dog undrer mig over er at det nu er blevet en straffesag... det lyder så meget mere "uhyggeligt" end en bøde.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Trafik bøde

Indlægaf FormerlyKnownAs » 20. nov 2018, 09:06

Kan det være straffesag fordi vedkommende siger noget med fare for liv og lemmer ved hasarderet overhaling? Ej jeg ved det ikke. Det hele er så mega skørt jo
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Trafik bøde

Indlægaf cola » 20. nov 2018, 09:17

Jeg har i dag tænkt mig at ringe til gratis retshjælp, måske de ved noget jeg ikke gør, med sådanne sager, for min bøde til at starte på lød på 2500 kr... altså... det er jo ikke noget med fare for liv og lemmer når den er så lille.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Trafik bøde

Indlægaf FormerlyKnownAs » 20. nov 2018, 09:21

God plan.

Det hele er jo bare crazy at man uden vidner eller andet kan få en sag så langt. Hvad fanden skal bære den?
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Trafik bøde

Indlægaf Pax Romana » 20. nov 2018, 10:41

FormerlyKnownAs skrev:Kan det være straffesag fordi vedkommende siger noget med fare for liv og lemmer ved hasarderet overhaling? Ej jeg ved det ikke. Det hele er så mega skørt jo
Det er der svaret på i tråden.

Confucius skrev:ALLE domme afsagt af en byret i en straffesag kan ankes til landsretten af den tiltalte, rpl § 901, når et af kriterierne i § 902 er opfyldt. Det er kun hvis kriterierne i § 902 ikke er opfyldt, at det kræver godkendelse af Procesbevillingsnævnet, jf. § 903, stk. 1.

Overtrædelser af Færdselsloven ER straffesager. Domstol.dk bruger selv overtrædelser af færdselsloven som eksempel på straffesager. http://www.domstol.dk/saadangoerdu/stra ... fault.aspx

Straffelovens almindelige del gælder også for andre love end straffeloven, fx færdselsloven og skattelovene, herunder § 1, der siger at straf kun kan gives når der er hjemmel i en lov, og § 31, der siger at bøder og fængsel, er de almindelige straffe.

Dermed er det en straffesag, hvis man idømmes en bøde eller en fængselsstraf.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Trafik bøde

Indlægaf Pax Romana » 20. nov 2018, 10:50

FormerlyKnownAs skrev:God plan.

Det hele er jo bare crazy at man uden vidner eller andet kan få en sag så langt. Hvad fanden skal bære den?
Vi har kun TS´s version af hændelsen.
Anklagemyndigheden trækker ikke folk i retten, uden at kriterierne er opfyldt. Bevisbyrden skal kunne løftes, ellers indbringer man ikke en sag. Derfor kunne det være lidt sjovt at høre hvilken paragraf TS er tiltalt for.
3
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Trafik bøde

Indlægaf FormerlyKnownAs » 20. nov 2018, 10:52

Pax Romana skrev:
FormerlyKnownAs skrev:God plan.

Det hele er jo bare crazy at man uden vidner eller andet kan få en sag så langt. Hvad fanden skal bære den?
Vi har kun TS´s version af hændelsen.
Anklagemyndigheden trækker ikke folk i retten, uden at kriterierne er opfyldt. Bevisbyrden skal kunne løftes, ellers indbringer man ikke en sag. Derfor kunne det være lidt sjovt at høre hvilken paragraf TS er tiltalt for.


Hvorfor jeg kun forholder mig til det. Jeg kan ikke så nemt forholde mig til noget jeg ikke ved. Hun har jo spurgt om vidner og optagelser og fik at vide at det var der ikke.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Trafik bøde

Indlægaf Pax Romana » 20. nov 2018, 10:54

FormerlyKnownAs skrev:
Pax Romana skrev:
FormerlyKnownAs skrev:God plan.

Det hele er jo bare crazy at man uden vidner eller andet kan få en sag så langt. Hvad fanden skal bære den?
Vi har kun TS´s version af hændelsen.
Anklagemyndigheden trækker ikke folk i retten, uden at kriterierne er opfyldt. Bevisbyrden skal kunne løftes, ellers indbringer man ikke en sag. Derfor kunne det være lidt sjovt at høre hvilken paragraf TS er tiltalt for.


Hvorfor jeg kun forholder mig til det. Jeg kan ikke så nemt forholde mig til noget jeg ikke ved. Hun har jo spurgt om vidner og optagelser og fik at vide at det var der ikke.
Der er jo noget som ligger til grund.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Trafik bøde

Indlægaf kidkomb » 20. nov 2018, 11:06

Pax Romana skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Pax Romana skrev:
FormerlyKnownAs skrev:God plan.

Det hele er jo bare crazy at man uden vidner eller andet kan få en sag så langt. Hvad fanden skal bære den?
Vi har kun TS´s version af hændelsen.
Anklagemyndigheden trækker ikke folk i retten, uden at kriterierne er opfyldt. Bevisbyrden skal kunne løftes, ellers indbringer man ikke en sag. Derfor kunne det være lidt sjovt at høre hvilken paragraf TS er tiltalt for.


Hvorfor jeg kun forholder mig til det. Jeg kan ikke så nemt forholde mig til noget jeg ikke ved. Hun har jo spurgt om vidner og optagelser og fik at vide at det var der ikke.
Der er jo noget som ligger til grund.

Pax ved du om man har krav på at vide om der er vidner/politibil-kameraoptagelser?
Eller kunne de finde på at ikke fortælle det? -Det ville i så fald da være sygt spild af rettens tid.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"