Trafik bøde

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Trafik bøde

Indlægaf DenBruneMunk » 22. mar 2018, 10:43

Hvis de kan dette, og det ikke mere handler om at gribe dig i gerningen og præsentere dig for lov overtrædelsen, så undrer det mig at de ikke bare tager billedet og kører videre. Hvorfor den fadæse med at stoppe manden , vise ham billede af farten, bede ham erkende han har kørt for hurtigt, og give ham et papir på at han har erkendt forseelsen og han gerne vil betale?

På den anden måde har du ikke en jordisk chance for at erkende, du har et billede, som kunne være den anden som kørte ved siden af, og han skal vist også hvis det er helt korrekt, tage føreren i at køre for stærkt og ikke ejeren, det er derfor det er vigtigt hvem som kører når bilen stoppes og at de ikke skifter plads, ved f.eks manglende kørekort.

Alt for meget som ikke stemmer der.
1
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Trafik bøde

Indlægaf Pax Romana » 22. mar 2018, 11:16

DenBruneMunk skrev:Hvis de kan dette, og det ikke mere handler om at gribe dig i gerningen og præsentere dig for lov overtrædelsen, så undrer det mig at de ikke bare tager billedet og kører videre. Hvorfor den fadæse med at stoppe manden , vise ham billede af farten, bede ham erkende han har kørt for hurtigt, og give ham et papir på at han har erkendt forseelsen og han gerne vil betale?

På den anden måde har du ikke en jordisk chance for at erkende, du har et billede, som kunne være den anden som kørte ved siden af, og han skal vist også hvis det er helt korrekt, tage føreren i at køre for stærkt og ikke ejeren, det er derfor det er vigtigt hvem som kører når bilen stoppes og at de ikke skifter plads, ved f.eks manglende kørekort.

Alt for meget som ikke stemmer der.
Ved automatisk trafikkontrol bliver du jo heller ikke stoppet. Bøden fremsendes jo så til den registrerede ejer af bilen. Ifølge færdselsloven har du pligt at oplyse om hvem som har kørt i din bil. Det er ikke en betingelse at du rent faktisk bliver stoppet.

Hvis du var vidende om at den du har lånt bilen til, ikke har et gyldigt kørekort har du ikke pligt til at fortælle det da du derved risikerer at udsætte dig selv for straf. Hvis du bliver blitzet har du selv som ejer ansvaret for at betale bøden med mindre den som har kørt bilen erkender. Den regel trådte vist i kraft i 2015.

Det er sådan jeg har fået det fortalt af politiet.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Trafik bøde

Indlægaf DenBruneMunk » 22. mar 2018, 11:45

Pax Romana skrev:
DenBruneMunk skrev:Hvis de kan dette, og det ikke mere handler om at gribe dig i gerningen og præsentere dig for lov overtrædelsen, så undrer det mig at de ikke bare tager billedet og kører videre. Hvorfor den fadæse med at stoppe manden , vise ham billede af farten, bede ham erkende han har kørt for hurtigt, og give ham et papir på at han har erkendt forseelsen og han gerne vil betale?

På den anden måde har du ikke en jordisk chance for at erkende, du har et billede, som kunne være den anden som kørte ved siden af, og han skal vist også hvis det er helt korrekt, tage føreren i at køre for stærkt og ikke ejeren, det er derfor det er vigtigt hvem som kører når bilen stoppes og at de ikke skifter plads, ved f.eks manglende kørekort.

Alt for meget som ikke stemmer der.
Ved automatisk trafikkontrol bliver du jo heller ikke stoppet. Bøden fremsendes jo så til den registrerede ejer af bilen. Ifølge færdselsloven har du pligt at oplyse om hvem som har kørt i din bil. Det er ikke en betingelse at du rent faktisk bliver stoppet.

Hvis du var vidende om at den du har lånt bilen til, ikke har et gyldigt kørekort har du ikke pligt til at fortælle det da du derved risikerer at udsætte dig selv for straf. Hvis du bliver blitzet har du selv som ejer ansvaret for at betale bøden med mindre den som har kørt bilen erkender. Den regel trådte vist i kraft i 2015.

Det er sådan jeg har fået det fortalt af politiet.

Det er korrekt, under 30% , så sender de bøden ved automatisk trafik kontrol (ATK) , dette er så ikke sådan en situation. Oprindeligt blev det forklaret at han mente indsigelsen kom fra en privat person, som så blev til et billede af hans nummer plade og en anklage om en hasarderet overhaling. Den må være rigtig svær at bevise i retten, da civil politiet vel ikke har kamera i siden af bilen, og deres kamera sidder foran, og skal nok også aktiveres for at optage, og så er manden vel allerede kørt ind foran, så civil betjenten kan ikke have optaget andet end en plade, og så hans forklaring af noget han kalder hasarderet kørsel. Det bliver jo påstand mod påstand. Det er jo derfor de optager hastigheden så de kan præsentere det , når de tager dem på fersk gerning, og ikke en bøde tilsendt 3 uger efter taget af en civil betjent, som er kørt videre.

Jeg kan desværre ikke finde noget på hvornår de må sende bøder uden at have stoppet folk på vejen, når der er tale om andet end fartbøder, som billeder vel dårligt viser.
Spørgsmålet er, hvordan illustrerer et billede fra en civil kørende betjent (eller privat) hvordan det er hasarderet kørsel, og hvordan vurderingen er taget hvis hastigheden var 60km/t ud fra anklaget udsagn, og forankørende så altså kørte langsomt, hvem beviser alt dette og hvordan kan et billede afgøre det? Er der en video, så kan hastigheden måske bevises at han køre mere end 60km/t , det skal man jo for at overhale en som kører 60, så længe det er 80km/t på den pågældende vej er det iorden, og hasarderet? Nej! , jo hvis den overhaling er højre om :)
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Trafik bøde

Indlægaf cola » 22. mar 2018, 15:10

Pax Romana skrev:
cola skrev:
Pax Romana skrev:
Sangius skrev:Du burde havde modtaget en sigtelse, før du kan få en bøde.

Sigtelsen fremgår af det bødeforlæg du får tilsendt.

cola skrev:For sådan som jeg har forstået det så er det kun 1 bil der har brokket sig og selv hvis det er en civil betjent og selv med dashcam, så skulle han, efter hvad andre har fortalt mig, have stoppet mig efter forseelsen.
Du kan godt få en bøde uden at du er blevet stoppet. Det hændte for mig sidste år på motorvejen hvor foden var lidt for tung. Jeg blev målt og filmet fra en civil bil, men han nåede ikke stoppe mig på grund af trafikken på tidspunktet

Så du så filmen ? Fik du den tilsendt eller hvordan ved du at du blev filmet ?
Der var vedhæftet et meget fint stillbillede af min bils bagende med en tydelig aflæselig nummerplade.
På billedet var tidspunkt og dato.

Havde der så bare været det på min, men nej intet.
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Trafik bøde

Indlægaf cola » 22. mar 2018, 15:15

Nå ja opdatering ... jeg har nu indgivet en klage over bødem hende der tog imod var også sådan lidt... "så det var ikke en betjent der stoppede dig, nå du blev ikke stoppet, var der en film... nå det ved du ikke. nå men jeg sender det videre du får besked om hvornår du skal møde i retten."
jeg håber det sker hurtigt så jeg kan enten blive fri eller få skat til at betale bøden :-)
2
IrmaPigen
Indlæg: 7782
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12427

Re: Trafik bøde

Indlægaf IrmaPigen » 24. mar 2018, 05:48

Jeg håber du gider opdatere.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Trafik bøde

Indlægaf DenBruneMunk » 24. mar 2018, 08:57

cola skrev:
Pax Romana skrev:
cola skrev:
Pax Romana skrev:
Sangius skrev:Du burde havde modtaget en sigtelse, før du kan få en bøde.

Sigtelsen fremgår af det bødeforlæg du får tilsendt.

cola skrev:For sådan som jeg har forstået det så er det kun 1 bil der har brokket sig og selv hvis det er en civil betjent og selv med dashcam, så skulle han, efter hvad andre har fortalt mig, have stoppet mig efter forseelsen.
Du kan godt få en bøde uden at du er blevet stoppet. Det hændte for mig sidste år på motorvejen hvor foden var lidt for tung. Jeg blev målt og filmet fra en civil bil, men han nåede ikke stoppe mig på grund af trafikken på tidspunktet

Så du så filmen ? Fik du den tilsendt eller hvordan ved du at du blev filmet ?
Der var vedhæftet et meget fint stillbillede af min bils bagende med en tydelig aflæselig nummerplade.
På billedet var tidspunkt og dato.

Havde der så bare været det på min, men nej intet.

hmmmm, jeg tænker lidt nu, hvis der ikke engang er et billede af nummerplade, burde det enkle afvisning så ikke være at anmelderen har taget fejl af din plade og anden (påstand mod påstand), og din historie om overhaling nok relaterer til anden episode, det er jo noget man ofte gør mange steder, intet specielt i det.

Du har masser af gode grunde til at få den afvist i retten (håber jeg)
0
Brugeravatar
Iznogood
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2018, 07:43
Kort karma: 9
Likede indlæg: 51

Re: Trafik bøde

Indlægaf Iznogood » 7. jun 2018, 12:42

Hvis man nægter at oplyse til Politiet hvem som har ført sin bil, med henvisning til at man derved udsætter sig selv for straf, bliver man straffri fastslår en principiel dom fra Øster Landsret i 2003. Grundlaget er at finde i Menneskerettighedskonventionen og i FN's konvention om borgerlige og politiske rettigheder. Ingen kan tvinges til at angive sig selv eller sin nærmeste.

Hvis bilen er blevet målt til at køre over 30 % for stærkt, er det føreren af bilen, der skal betale bøden. Hvis bilen er blevet målt til at køre højst 30 % for stærkt, er det dig som ejer eller registreret bruger af bilen, der hæfter for bøden. Også selvom du ikke selv kørte bilen, da den blev målt. Det betyder, at du selv skal finde den person, der kørte bilen, og få ham/hende til at rette henvendelse til politiet inden 30 dage for at erkende hastighedsovertrædelsen. Hvis du ikke kan det, skal du selv betale bøden.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Trafik bøde

Indlægaf DenBruneMunk » 7. jun 2018, 21:40

cola skrev:Nå ja opdatering ... jeg har nu indgivet en klage over bødem hende der tog imod var også sådan lidt... "så det var ikke en betjent der stoppede dig, nå du blev ikke stoppet, var der en film... nå det ved du ikke. nå men jeg sender det videre du får besked om hvornår du skal møde i retten."
jeg håber det sker hurtigt så jeg kan enten blive fri eller få skat til at betale bøden :-)

Har du fået en afklaring?
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Trafik bøde

Indlægaf cola » 8. jun 2018, 04:47

DenBruneMunk skrev:
cola skrev:Nå ja opdatering ... jeg har nu indgivet en klage over bødem hende der tog imod var også sådan lidt... "så det var ikke en betjent der stoppede dig, nå du blev ikke stoppet, var der en film... nå det ved du ikke. nå men jeg sender det videre du får besked om hvornår du skal møde i retten."
jeg håber det sker hurtigt så jeg kan enten blive fri eller få skat til at betale bøden :-)

Har du fået en afklaring?

Nej ikke endnu, venter stadig på enten en dato til retten eller et brev hvor de trækker bøden tilbage. Gad godt vide hvor længe jeg skal vente på enten eller.
0
Brugeravatar
Iznogood
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2018, 07:43
Kort karma: 9
Likede indlæg: 51

Re: Trafik bøde

Indlægaf Iznogood » 8. jun 2018, 09:17

Uden at kende til den konkrete sag, vil jeg sige ud fra hvad jeg har læst her i tråden, så kan jeg ikke se hvordan Politiet skal kunne løfte bevisbyrden.
0
Brugeravatar
Iznogood
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2018, 07:43
Kort karma: 9
Likede indlæg: 51

Re: Trafik bøde

Indlægaf Iznogood » 8. jun 2018, 10:39

molan skrev:
Iznogood skrev:Uden at kende til den konkrete sag, vil jeg sige ud fra hvad jeg har læst her i tråden, så kan jeg ikke se hvordan Politiet skal kunne løfte bevisbyrden.
Det er jo svært at sige uden at se videoen, hvis afstanden er for tæt så er sagen klar, men afstand afhænger jo af hastighed og uden den...bliver det som du siger, svært at løfte bevisbyrden.
Et privat daschcam er ikke kalibreret og underlagt kontrol. Jeg tvivler på at en domstol vil godkende en eventuel udmåling af afstand og hastighed. At man filmer en bil der kører over for rødt, kan man i princippet godt bruge som bevis. Man hastighed kræver dokumentation for udstyrets nøjagtighed.
1
Brugeravatar
Iznogood
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2018, 07:43
Kort karma: 9
Likede indlæg: 51

Re: Trafik bøde

Indlægaf Iznogood » 8. jun 2018, 11:30

molan skrev:
Iznogood skrev:
molan skrev:
Iznogood skrev:Uden at kende til den konkrete sag, vil jeg sige ud fra hvad jeg har læst her i tråden, så kan jeg ikke se hvordan Politiet skal kunne løfte bevisbyrden.
Det er jo svært at sige uden at se videoen, hvis afstanden er for tæt så er sagen klar, men afstand afhænger jo af hastighed og uden den...bliver det som du siger, svært at løfte bevisbyrden.
Et privat daschcam er ikke kalibreret og underlagt kontrol. Jeg tvivler på at en domstol vil godkende en eventuel udmåling af afstand og hastighed. At man filmer en bil der kører over for rødt, kan man i princippet godt bruge som bevis. Man hastighed kræver dokumentation for udstyrets nøjagtighed.
Præcist, der er helt enige om.
Man kan dog sige at en domme godt kan vurder om ca. 1 meter på en motorvej med en hastighed mellem 80-110 er for kort eller ej, uden at kende den egentligt hastighed. Det vil afhænge af hvad der ses på video, men det er ikke noget jeg har tiltro til vil føre til en domfældelse.

Overhaling indenom, køre over for rødt osv., er alle tilfælde hvor dashcam kan anvendes i en vis udstrækning. Men igen, så kan man spørge sig selv står besværet mål med forseelsen, anmelder skal jo så også i retten og vidne, politiet skal undersøge det osv.. Personligt synes jeg det er for mange ressourcer at anvende hvis det ikke er sket skader, men det må man jo selv afgøre.
En videooptagelse kan ikke stå alene. Det er vigtigt at få belyst hvad som eventuelt er sket uden for kameraets vinkel. I de fleste færdselssager ligger retten også mere vægt på Politimandens vidneudsagn end videooptagelsen.
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Trafik bøde

Indlægaf cola » 8. jun 2018, 12:37

Vi taler ikke om optagelser, i hvert fald ikke hvad jeg ved af. Så vidt jeg ved er jeg ikke blevet filmet.
0
Brugeravatar
Iznogood
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2018, 07:43
Kort karma: 9
Likede indlæg: 51

Re: Trafik bøde

Indlægaf Iznogood » 8. jun 2018, 14:29

molan skrev:Nu var det min opfattelse at vi taler om private optagelser fra dashcam…

Jamen, det gør vi da. :)

molan skrev:video optagelser er dog mere troværdige end vidneudsagn, som er det svageste bevis vi har. ..

Ja og nej. For der kan stadig være foregået noget uden for billedet, som kan have betydning for det som du rent faktisk ser. Hvor stærkt et vidneudsagn tillægges værdi, afhænger jo også af hvilken person som vidner.

molan skrev:Vidne kan huske forkert, digte eller bare have en helt anden opfattelse at tingende.

Og det er jo derfor at Politiets vidneudsagn vejer lidt mere, da de formodes at være trænerede observatører.
Senest rettet af Iznogood 8. jun 2018, 14:31, rettet i alt 1 gang.
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"