Trafik-sniksnak-tråden

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Iznogood
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2018, 07:43
Kort karma: 9
Likede indlæg: 51

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf Iznogood » 28. aug 2018, 18:07

cola skrev:
Iznogood skrev:
cola skrev:
Iznogood skrev:Det er unødig signalgivning og ulovligt jf. FL § 32, stk. 1

Det går ikke ind under den paragraf, det er kun hvis du fortsætter med at blinke, så bliver politiet sur på dig. Men hvis du blinker og så finder ud af hey det var ikke der jeg sku dreje, så er du jo stoppet med at blinke, og det kan ikke genere nogen. Jeg har oplevet flere blive stoppet pga langvarig blinken, men aldrig nogen der har blinket og så fortsat ligeud, selvom de er kørt forbi politiet. Ergo må jeg gå ud fra at det første er ulovligt, men det andet ikke er.
Jamen, så skal jeg som jurist fortælle dig hvordan det hænger sammen.
Det handler om din hensigt. Hvis din hensigt var at dreje til højre ned af en vej og du fortryder, ja så slår du blinket fra og fortsætter ligeud. Det er sådan set i orden. Hvis du derimod blinker til højre hver gang en bagvedliggende bilist kommer for tæt, så har din hensigt jo ikke været at svinge til højre og dermed bliver det en overtrædelse af færdselsloven. Og sådan er det med mange af vores love. Vi straffer hensigten og ikke handlingen.

Hvordan vil du nogen sinde kunne dømme en for hensigten i dette tilfælde... aldrig. Så ja det kan godt være loven er der, men der er ingen der kan gøre noget ved den, en af de mange udulige love, da den aldrig kan opretholdes, det er jo kun hvis den der køre bag mig køre ind i mig, fordi jeg blinker og hvem gør lige det.
Hvis du nogensinde skulle havne i en retssal, tror du vil få revideret din opfattelse. Og er der en politimand som vidne, ja så kan du jo prøve at gætte. Så aldrig?
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8916
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1045
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18048

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf Mi55y » 28. aug 2018, 18:11

Iznogood skrev:
Mi55y skrev:Når jeg skal på arbejde om morgenen, skal jeg lave et venstresving ind på en tosporet vej ind mod byen. Fra den modsatte side af krydset kommer der mange biler, men de skal stort set alle dreje til højre også ind mod byen. Disse vælger jo altid banen til højre. Må jeg egentlig lave mit venstresving til venstre bane, samtidig med at de modkørende laver højresving, når nu jeg kan se, at de første 4-5 biler alle blinker til højre? Eller skal jeg vente på, at der er hel fri bane?
Du skal holde tilbage da du krydser den modgående vognbane, hvilket de højresvingende ikke gør. Man skal holde sin vognbane når man drejer. Hvis der er to svingbaner der hvor du kommer fra, skal du køre ind i den tilsvarende bane når du svinger. Er der kun en svingbane, skal du køre ind i den højre bane når du svinger. Med mindre du skal til venstre eller højre umiddelbart efter.


Tænkte det nok. Det er bare så træls, at der kun når 2 biler med for gult lys når nu hele venstre bane er ledig... :rulle:
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf Lover-Moses » 30. aug 2018, 16:01

Mi55y skrev:Når jeg skal på arbejde om morgenen, skal jeg lave et venstresving ind på en tosporet vej ind mod byen. Fra den modsatte side af krydset kommer der mange biler, men de skal stort set alle dreje til højre også ind mod byen. Disse vælger jo altid banen til højre. Må jeg egentlig lave mit venstresving til venstre bane, samtidig med at de modkørende laver højresving, når nu jeg kan se, at de første 4-5 biler alle blinker til højre? Eller skal jeg vente på, at der er hel fri bane?


Du scorer ikke nogen +point hos de modkørende, men det er ikke ulovligt da du jo ikke overtræder din vigepligt, så længe at du ikke generer de modkørende.

Der er et lignende kryds i min by, og jeg har set at nogle gør det. Problemet her er, at mange af dem der kommer modsat og svinger til højre, kører meget bredt og ender som regel i venstre vognbane, så helt personligt ville jeg ikke gøre det. Men nu ved jeg ikke hvordan krydset hos dig ser ud. Hvis trafikken glider roligt, og de modkørende holder sig i højre bane, så du kan "flette ind" uden at genere nogen, så skulle der ikke være nogen problemer.
0
Brugeravatar
Selina
Indlæg: 235
Tilmeldt: 27. aug 2018, 14:01
Kort karma: 13
Likede indlæg: 370

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf Selina » 31. aug 2018, 11:18

Mi55y skrev:Når jeg skal på arbejde om morgenen, skal jeg lave et venstresving ind på en tosporet vej ind mod byen. Fra den modsatte side af krydset kommer der mange biler, men de skal stort set alle dreje til højre også ind mod byen. Disse vælger jo altid banen til højre. Må jeg egentlig lave mit venstresving til venstre bane, samtidig med at de modkørende laver højresving, når nu jeg kan se, at de første 4-5 biler alle blinker til højre? Eller skal jeg vente på, at der er hel fri bane?
Når højre- og venstresvingende mødes.
Her bliver det forklaret.

http://kurtmark.dk/sp%C3%B8rg%20om%20trafik%20og%20nye%20regler/kurt%20marks%20trafikbrevkasse/generelle%20regler%20for%20k%C3%B8rende/vigepligt%2C%20svingning%20m.v..html
1
Venflon lægger man da mens man kører. :)
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16942
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3549
Likede indlæg: 41157

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf LaMariposa » 10. nov 2018, 12:36

Kom til at tænke på noget. Hvis man holder i inderste bane i et kryds, hvor der er to baner, der kører ligeud, må man så godt køre hurtigere ud af krydset end bilen i yderste bane? Eller er det at overhale inden om? :gruble:
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5656

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf landsbytossen » 10. nov 2018, 13:11

LaMariposa skrev:Kom til at tænke på noget. Hvis man holder i inderste bane i et kryds, hvor der er to baner, der kører ligeud, må man så godt køre hurtigere ud af krydset end bilen i yderste bane? Eller er det at overhale inden om? :gruble:

Vil du blive holdene, hvis bilisten til venstre for dig kikser med koblingen og motor går i stå ?

Der overhaling højre om og forbikørsel.

Forbikørsel er, når trafikken er tæt og hastighed bestemmes af forankørende. F.eks på motorvej i myldretid, hvor hastighed kan være meget lav.
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16942
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3549
Likede indlæg: 41157

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf LaMariposa » 10. nov 2018, 15:52

landsbytossen skrev:
LaMariposa skrev:Kom til at tænke på noget. Hvis man holder i inderste bane i et kryds, hvor der er to baner, der kører ligeud, må man så godt køre hurtigere ud af krydset end bilen i yderste bane? Eller er det at overhale inden om? :gruble:

Vil du blive holdene, hvis bilisten til venstre for dig kikser med koblingen og motor går i stå ?

Der overhaling højre om og forbikørsel.

Forbikørsel er, når trafikken er tæt og hastighed bestemmes af forankørende. F.eks på motorvej i myldretid, hvor hastighed kan være meget lav.


Nej, jeg synes heller ikke, at det giver menig at blive holdende. Tak for forklaringen :gogo:
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8916
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1045
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18048

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf Mi55y » 23. jul 2019, 12:16

Jeg havde en oplevelse i trafikken i morges, hvor jeg er lidt i tvivl om, om jeg var forkert på den.

Jeg kommer kørende frem mod et kryds, hvor der er to vejbaner. Jeg kører 60 km/t, som hastighedsbegrænsningen foreskriver. I den højre vejbane holder 3 biler for rødt, den venstre vejbane er fri. Før jeg når at bremse ned, skifter lyset til grønt. Jeg skifter derfor vejbane for at fortsætte min kørsel. Umiddelbart på den anden side af krydset snævres der ind til to vejbaner. Fordi jeg jo er i fart, ender jeg med at ligge på siden af den forreste af de tre biler, bremser lidt ned og lader ham køre først og forbereder derved indsnævringen. Damen bag mig kører dog op på siden af mig, og på trods af at jeg stadig er en mere end en vognsnude foran, så flytter hun sig ikke. Til sidst må jeg sætte farten lidt op og trække ind foran hende for ikke at overskride midterlinjen. Hun gestikulerer og ryster på hovedet af mig.

Er jeg helt gal på den? Hun må jo mene, at jeg snyder foran eller noget i den retning - kan ikke lige se ellers, hvad problemet skulle være.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf Pax Romana » 23. jul 2019, 12:55

Mi55y skrev:Jeg havde en oplevelse i trafikken i morges, hvor jeg er lidt i tvivl om, om jeg var forkert på den.

Jeg kommer kørende frem mod et kryds, hvor der er to vejbaner. Jeg kører 60 km/t, som hastighedsbegrænsningen foreskriver. I den højre vejbane holder 3 biler for rødt, den venstre vejbane er fri. Før jeg når at bremse ned, skifter lyset til grønt. Jeg skifter derfor vejbane for at fortsætte min kørsel. Umiddelbart på den anden side af krydset snævres der ind til to vejbaner. Fordi jeg jo er i fart, ender jeg med at ligge på siden af den forreste af de tre biler, bremser lidt ned og lader ham køre først og forbereder derved indsnævringen. Damen bag mig kører dog op på siden af mig, og på trods af at jeg stadig er en mere end en vognsnude foran, så flytter hun sig ikke. Til sidst må jeg sætte farten lidt op og trække ind foran hende for ikke at overskride midterlinjen. Hun gestikulerer og ryster på hovedet af mig.

Er jeg helt gal på den? Hun må jo mene, at jeg snyder foran eller noget i den retning - kan ikke lige se ellers, hvad problemet skulle være.
Det kommer an på om du skal flette eller der er vognbaneskift.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8916
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1045
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18048

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf Mi55y » 23. jul 2019, 13:08

Pax Romana skrev:
Mi55y skrev:Jeg havde en oplevelse i trafikken i morges, hvor jeg er lidt i tvivl om, om jeg var forkert på den.

Jeg kommer kørende frem mod et kryds, hvor der er to vejbaner. Jeg kører 60 km/t, som hastighedsbegrænsningen foreskriver. I den højre vejbane holder 3 biler for rødt, den venstre vejbane er fri. Før jeg når at bremse ned, skifter lyset til grønt. Jeg skifter derfor vejbane for at fortsætte min kørsel. Umiddelbart på den anden side af krydset snævres der ind til to vejbaner. Fordi jeg jo er i fart, ender jeg med at ligge på siden af den forreste af de tre biler, bremser lidt ned og lader ham køre først og forbereder derved indsnævringen. Damen bag mig kører dog op på siden af mig, og på trods af at jeg stadig er en mere end en vognsnude foran, så flytter hun sig ikke. Til sidst må jeg sætte farten lidt op og trække ind foran hende for ikke at overskride midterlinjen. Hun gestikulerer og ryster på hovedet af mig.

Er jeg helt gal på den? Hun må jo mene, at jeg snyder foran eller noget i den retning - kan ikke lige se ellers, hvad problemet skulle være.
Det kommer an på om du skal flette eller der er vognbaneskift.


Flette. Men uanset hvad, så skiltes der jo ikke om dette før efter, man er kommet over krydset. Og jeg kører jo over med 60 km i timen, mens hun kun lige har sat i gang. Tænker mere om jeg kan have overset et eller andet. Eller også har hun ikke set, at jeg er kommet bagfra i fuld fart og tror, at jeg også har holdt for rødt nede bag hende for derefter at mase mig op foran :gruble:
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf Pax Romana » 23. jul 2019, 13:25

Hvis skiltet er uden vognbanelinjer skal der flettes og hun skal give dig plads. Desuden foretager du en overhaling af hende og hum må derfor ikke øge sin hastighed. Hvis det er sådan, bør damen gå hjem og læse en teoribog.
2
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8916
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1045
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18048

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf Mi55y » 23. jul 2019, 13:46

Pax Romana skrev:Hvis skiltet er uden vognbanelinjer skal der flettes og hun skal give dig plads. Desuden foretager du en overhaling af hende og hum må derfor ikke øge sin hastighed. Hvis det er sådan, bør damen gå hjem og læse en teoribog.


Så tillader jeg mig ligeledes at ryste på hovedet af hende :D
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf Lover-Moses » 23. jul 2019, 14:34

Mi55y skrev:
Pax Romana skrev:Hvis skiltet er uden vognbanelinjer skal der flettes og hun skal give dig plads. Desuden foretager du en overhaling af hende og hum må derfor ikke øge sin hastighed. Hvis det er sådan, bør damen gå hjem og læse en teoribog.


Så tillader jeg mig ligeledes at ryste på hovedet af hende :D


Det kan du også sagtens tillade dig at gøre. I og med at du er foran hende, og der skal flettes, så skal hun vise hensyn og hjælpe dig ind.
0
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf Lover-Moses » 23. jul 2019, 14:38

Pax Romana skrev:Hvis skiltet er uden vognbanelinjer skal der flettes og hun skal give dig plads. Desuden foretager du en overhaling af hende og hum må derfor ikke øge sin hastighed. Hvis det er sådan, bør damen gå hjem og læse en teoribog.


Mi55y skriver at hun "bremser lidt", så teknisk set har damen ikke sat hastigheden op. Tilgengæld opfører damen sig hensynsløst ved bevist at blokkere.
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf cola » 16. aug 2019, 06:17

Mange folk kan ikke finde ud af flettereglen, jeg oplever det hver gang jeg kører fra randers og ud mod storcenteret. Der er 2 spor på stykket, men jeg kan næsten altid tage hele rækken af biler i højre bane, for så at flette ind foran 10-12 biler, og derefter så sker det igen, i svingbanen, alle står i højre bane, og venstre er næsten tom, så kan trille forbi alle, og så stadig skifte vognbane lovligt, dvs blinke orientere og flytte bilen uden gene for nogen, undrer mig hver gang jeg ser det, men det genere mig ikke, for jeg kommer trods alt hurtigere frem ved den handling.
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"