Bil uden lys - hvad vil du gøre/hvad gør du?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Bil uden lys - hvad vil du gøre/hvad gør du?

Indlægaf musling » 19. sep 2018, 18:39

Kørte ved 22-tiden i aftes igennem byen og mødte på min vej en bil uden baglygterne tændt.
Jeg synes jævnligt jeg støder ind i disse biler og synes det er en grim og ubehagelig situation.

Jeg mødte bilen inde i byen, men på vej ud mod motorvejen. Der hvor jeg drejede af ophørte lygtepælene også, så derfra var der kun billygter til at lyse op og til at hjælpe med at få øje på den halv-mørklagte bil.

Jeg har tidligere, når jeg har mødt sådan en, og har kørt lige bagved, blinket med jævne mellemrum og har et par gange også oplevet, at den halv-mørklagte bil har fået tændt for baglygterne - men ikke hver gang.
I går kørte jeg i ydersporet og havde således ikke mulighed for at gøre noget. Vi var også 7-10 biler, så det er ikke sikkert, at chaufføren havde ændret noget, hvis jeg var begyndt at blinke til ham.

Jeg synes det er en farlig situation og med den mørke tid vi går i møde, bliver situationerne nok flere og flere.

Hvad gør du, når du møder sådan en bilist på din vej?
Holder du bare afstand, drejer af, blinker, ringer 114 eller?
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1012
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Bil uden lys - hvad vil du gøre/hvad gør du?

Indlægaf Tobywan » 19. sep 2018, 18:50

Blinker et par gange med overhalingslyset.
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Bil uden lys - hvad vil du gøre/hvad gør du?

Indlægaf cola » 20. sep 2018, 04:02

Uanset hvor jeg ligger henne på motorvejen så kører jeg gerne bag den uden lys, og blinker et par gange, og når jeg så overhaler så har jeg et stykke papir hvorpå der står "lys" ... og så håber jeg det siver ind.
De fleste reagere ved at tænde lyset, andre ikke, og jeg kan ikke gøre andet. Desværre er der mange af de dyre biler hvor baglyset ikke har indflydelse på lyset inde i bilen, så de kan ikke se der er et problem. Det sker ikke på de små biler, for her er al lys slukket inde i bilen hvis ikke baglyset er tændt.
1
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Bil uden lys - hvad vil du gøre/hvad gør du?

Indlægaf ExCoastal » 20. sep 2018, 05:11

Ingenting, selvom det virkelig irriterer mig. Men herovre er der for mange idioter med våben i bilen, at det generelt anbefales at lade være med at blinke med det lange lys.
2
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 561
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1302

Re: Bil uden lys - hvad vil du gøre/hvad gør du?

Indlægaf MissDitte » 20. sep 2018, 06:45

Jeg har lige fået ny bil og der er ikke automatisk lys bagpå og jeg glemmer det, for jeg er slet ikke vant til, at jeg selv skal tænde det (har kun haft gamle biler indtil nu). Så jeg er meget taknemmelig når venlige mennesker gør mig opmærksom på min manglende synlighed!
3
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Bil uden lys - hvad vil du gøre/hvad gør du?

Indlægaf Lurende Peber » 20. sep 2018, 07:16

MissDitte skrev:Jeg har lige fået ny bil og der er ikke automatisk lys bagpå og jeg glemmer det, for jeg er slet ikke vant til, at jeg selv skal tænde det (har kun haft gamle biler indtil nu). Så jeg er meget taknemmelig når venlige mennesker gør mig opmærksom på min manglende synlighed!

Du bør kunne få bilen indstillet til også at have baglys tændt ved kørelys.
Jeg fik det fikset ved første service.
3
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Selina
Indlæg: 235
Tilmeldt: 27. aug 2018, 14:01
Kort karma: 13
Likede indlæg: 370

Re: Bil uden lys - hvad vil du gøre/hvad gør du?

Indlægaf Selina » 20. sep 2018, 07:31

MissDitte skrev:Jeg har lige fået ny bil og der er ikke automatisk lys bagpå og jeg glemmer det, for jeg er slet ikke vant til, at jeg selv skal tænde det (har kun haft gamle biler indtil nu). Så jeg er meget taknemmelig når venlige mennesker gør mig opmærksom på min manglende synlighed!
Du kan også bare lade nærlyset konstant være tændt. Mange nye biler har en Follow me home funktion hvor lyset slukker efter nogle minutter når du stopper motoren og tænder det automatisk når du åbner bilen. Det gør min bil.
1
Venflon lægger man da mens man kører. :)
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Bil uden lys - hvad vil du gøre/hvad gør du?

Indlægaf didas » 20. sep 2018, 13:42

Selina skrev:
MissDitte skrev:Jeg har lige fået ny bil og der er ikke automatisk lys bagpå og jeg glemmer det, for jeg er slet ikke vant til, at jeg selv skal tænde det (har kun haft gamle biler indtil nu). Så jeg er meget taknemmelig når venlige mennesker gør mig opmærksom på min manglende synlighed!
Du kan også bare lade nærlyset konstant være tændt. Mange nye biler har en Follow me home funktion hvor lyset slukker efter nogle minutter når du stopper motoren og tænder det automatisk når du åbner bilen. Det gør min bil.


Det her :-) Jeg har altid nærlyset tændt, netop så jeg ikke glemmer det. Der er follow me home lys på min, men det deaktiveres, når man trykker 2 gange på låseknappen på nøglen, så det har jeg bare vænnet mig til at gøre.
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Petrix
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3624

Re: Bil uden lys - hvad vil du gøre/hvad gør du?

Indlægaf Petrix » 20. sep 2018, 14:32

cola skrev:Uanset hvor jeg ligger henne på motorvejen så kører jeg gerne bag den uden lys, og blinker et par gange, og når jeg så overhaler så har jeg et stykke papir hvorpå der står "lys" ... og så håber jeg det siver ind.
De fleste reagere ved at tænde lyset, andre ikke, og jeg kan ikke gøre andet. Desværre er der mange af de dyre biler hvor baglyset ikke har indflydelse på lyset inde i bilen, så de kan ikke se der er et problem. Det sker ikke på de små biler, for her er al lys slukket inde i bilen hvis ikke baglyset er tændt.


:lol: det virker som om du er forberedt på alt.
0
27102021
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Bil uden lys - hvad vil du gøre/hvad gør du?

Indlægaf Lurende Peber » 20. sep 2018, 14:53

Confucius skrev:
Lurende Peber skrev:
MissDitte skrev:Jeg har lige fået ny bil og der er ikke automatisk lys bagpå og jeg glemmer det, for jeg er slet ikke vant til, at jeg selv skal tænde det (har kun haft gamle biler indtil nu). Så jeg er meget taknemmelig når venlige mennesker gør mig opmærksom på min manglende synlighed!

Du bør kunne få bilen indstillet til også at have baglys tændt ved kørelys.
Jeg fik det fikset ved første service.


Det ville være bedre at få den indstillet til at tænde ved nærlyset. Nærlyset skal du bruge om natten, og du må bruge det om dagen. Kørelyset må du kun bruge om dagen, og ikke om natten. Så hvis det er forbundet til kørelyset, så skal man stadig selv huske at tænde baglygten efter solnedgang.

Baglygterne har hele tiden virket sammen med nærlyset. Men i nogle år, var det moderne (officielt energibesparende) at baglygter ikke tændte om dagen med det svagere kørelys.
I min lille skøjte tænder instrumentlys kun ved nærlys. Praktisk. Ser det mørkt ud, må jeg hellere tænde lys :)
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Bil uden lys - hvad vil du gøre/hvad gør du?

Indlægaf musling » 21. sep 2018, 22:58

Smart med sedlen med "lys" - men det var mørkt, så vedkommende ville netop kunne ha' set det.

Det der med, at det ikke sker ved små biler holder ikke, for den omtalte bil fra forleden var en Peugeot 103 :lol2:
Synes faktisk primært, at det er ved små biler jeg har oplevet det.

Men ja, jeg har netop i dag haft en bilsnak med venner, der lige har købt ny bil og som har tilkøbt konstant baglys. Det kostede vist 1.200 kr, så ikke den store udskrivning for en større sikkerhed.
Jeg forstår så ikke, hvorfor det ikke kræves, at alle indregistrerede (nye) biler som tommelfingerregel skal have fast lys både foran og bagpå.
I min bil kan jeg heldigvis, som standard, vælge, at der konstant skal være lys både foran og bagpå - det må godt nok være grimt at køre rundt uden. Endnu værre: at være uvidende om det.

Men næ, vi kan nok ikke gøre meget andet end at blinke, blinke og blinke..
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"