Bil eller tog?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Myresluger » 23. sep 2018, 13:46

Thomas31 skrev:Tog er fantastisk. Jeg bruger det dog desværre næsten aldrig.
At passagertallene er elendige er ikke overraskende. Jernbanen er blevet systematisk undermineret i årtier i en grad så, det næsten er komisk, mens man har opbygget motorvejsnettet. Hvis man læser om IC4- skandalen tror man næsten ikke på det.

Politisk er man dog vågnet op. Der er for længst investeret store summer i genrejsning og udvikling af jernbanen. Der er bare intet færdigt endnu. Det sker dog snart. Det absolutte lavpunkt er formentlig lige nu. Om et par år åbner både metroring til hovedbanen og den nye bane ind til københavn. Ikke bare betyder det flere tog ind til Kbh, hvor det samtidig bliver markant nemmere at komme videre fra hovedbanen, men der vil også begynde at køre flere tog Ny ellebjerg-ørestad- lufthavn. Tre stop med hver sin metro. Man vil altså om få år kunne køre hurtigere og hyppigere direkte ind til fire forskellige metrolinier. Det er en voldsom forbedring samtidig med, at det kun vil blive sværere i bil.

Jernbanen er den eneste løsning. I london bruges den af 80% af pendlerne ind til centrum. Bilen ligger på 5%. Den udvikling kommer også til Danmark.

Problemet er bare at de busser der skulle få alle os, der ikke bor i nærheden af en station, hen til stationerne stort set er ikke eksisterende. Og der er kun stationer inde i byerne, hvor man i øvrigt har meget svært ved at finde en parkeringsplads. I rigtig mange andre lande har man pendler stationer ved siden af motorvejene hvor der er store parkeringspladser, det kunne være en løsning på at få flere med togene.
1
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5378
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10391

Re: Bil eller tog?

Indlægaf lillebjoern » 23. sep 2018, 15:30

Vi har to biler, selvom jeg reelt set ikke bruger den ene til daglig. Jeg har 10 minutter på cykel til mit arbejde, men min kæreste arbejder tæt på sit sommerhus, hvilket betyder, at han ofte er i sommerhuset. Jeg elsker også at være der, og er det ofte, men ofte skal vi hjem på forskellige tidspunkter, og jeg har 9/10 gange oplevet, at den offentlige transport slet ikke hænger sammen. Enten er den forsinket, eller også er der ingen pladser, og jeg har ofte behov for at have både alm. taske, rejsetaske og 1-2 IKEA-net med. Så vi har købt en lille bil, der kører langt på literen, og som i længden er en del billigere end at skulle køre med offentlig transport så relativt ofte, som jeg skal bruge det.

Men jeg ville helst bruge offentlig transport, hvis der var billigere priser og hvis DSB gik mere op i at mindske antallet af forsinkelser eller aflysninger. Mest for miljøets skyld.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Thomas31
Indlæg: 2551
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 85
Likede indlæg: 2364

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Thomas31 » 23. sep 2018, 15:30

Myresluger skrev:
Thomas31 skrev:Tog er fantastisk. Jeg bruger det dog desværre næsten aldrig.
At passagertallene er elendige er ikke overraskende. Jernbanen er blevet systematisk undermineret i årtier i en grad så, det næsten er komisk, mens man har opbygget motorvejsnettet. Hvis man læser om IC4- skandalen tror man næsten ikke på det.

Politisk er man dog vågnet op. Der er for længst investeret store summer i genrejsning og udvikling af jernbanen. Der er bare intet færdigt endnu. Det sker dog snart. Det absolutte lavpunkt er formentlig lige nu. Om et par år åbner både metroring til hovedbanen og den nye bane ind til københavn. Ikke bare betyder det flere tog ind til Kbh, hvor det samtidig bliver markant nemmere at komme videre fra hovedbanen, men der vil også begynde at køre flere tog Ny ellebjerg-ørestad- lufthavn. Tre stop med hver sin metro. Man vil altså om få år kunne køre hurtigere og hyppigere direkte ind til fire forskellige metrolinier. Det er en voldsom forbedring samtidig med, at det kun vil blive sværere i bil.

Jernbanen er den eneste løsning. I london bruges den af 80% af pendlerne ind til centrum. Bilen ligger på 5%. Den udvikling kommer også til Danmark.

Problemet er bare at de busser der skulle få alle os, der ikke bor i nærheden af en station, hen til stationerne stort set er ikke eksisterende. Og der er kun stationer inde i byerne, hvor man i øvrigt har meget svært ved at finde en parkeringsplads. I rigtig mange andre lande har man pendler stationer ved siden af motorvejene hvor der er store parkeringspladser, det kunne være en løsning på at få flere med togene.


Lige præcis, og en sådan station - Køge Nord - åbner næste år, hvor lyntog, S-bane og motorvej mødes
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6322
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 763
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14443

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Pjeps » 25. sep 2018, 07:59

Jeg har ikke kørekort, så bil har jeg ikke.
Jeg bruger kun det offentlige hvis jeg skal langt, ellers foregår det meste på cykel. Enten almindelig cykel eller el-cykel.

Jeg foretrækker tog/metro - og glæder mig til den nye metro/ringbane åbner, så er der da en station i nærheden af mig.
0
:ninja:
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16018
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1396
Likede indlæg: 29811

Re: Bil eller tog?

Indlægaf TinaW » 26. sep 2018, 12:00

Jeg har haft bil, lige siden jeg fik kørekort. Jeg bryder mig slet ikke om, at køre med bus eller tog, selv om jeg et par gange har taget toget fra sønderjylland til sjælland, da det bedre kunne betale sig økonomisk.
Nu bor vi så, hvor der ingen offentlige transportmidler er, indenfor en rimelige afstand, så uanset hvad er vi pt. afhængige af at have bil.
Vi har to, selv om den ene kun bliver brugt halvdelen af tiden, da min mand sejler.
Jeg skiftes så lidt mellem de to biler, når han ikke er hjemme.
0
Spoock
Indlæg: 132
Tilmeldt: 13. okt 2015, 09:03
Kort karma: 9
Likede indlæg: 165

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Spoock » 3. okt 2018, 10:46

Jeg fik kørekort i en sen alder (34) for et års tid tilbage og har ikke set mig tilbage. Jeg kan tælle på en hånd hvor ofte jeg har taget det offentlige, siden jeg blev mobil. Jeg bor ikke i en stor by og det offentlige er besværligt, ufleksibelt og ret dyrt i forhold til de parametre.
0
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Bil eller tog?

Indlægaf MyGirl » 8. okt 2018, 07:50

Vi har to biler, men jeg bruger kun bilen, hvis jeg har møder på ufremkommelige steder, eller vejret er helt håbløst.

Jeg cykler til stationen, tager cyklen med i toget, og cykler så det sidste stykke igen. Det fungerer faktisk rigtig godt. Har oplevet en enkelt forsinkelse på de to måneder, jeg har taget det offentligt, hvilket er vand i forhold til køerne på motorvejen.

Før jeg gik på barsel, tog jeg bilen til og fra (Køge til Hellerup og retur), men synes tog og cykel er meget mere behageligt (plus jeg kan arbejde i toget og derved spare timer på kontoret.)
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"