Bil eller tog?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Slettet bruger » 21. sep 2018, 13:18

Jeg bruger begge dele da jeg møder forskellige steder på arbejde, og hvis toget er en mulighed, tager jeg som regel det for at kunne arbejde undervejs.

Men hvis jeg skulle undvære en af delene, blev det toget, bilen er suveræn mht. fleksibilitet, og jeg tror ikke på at offentlig transport nogensinde sejrer i den kamp, uanset hvor mange penge man kaster efter den.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Bil eller tog?

Indlægaf DenBruneMunk » 21. sep 2018, 13:24

didas skrev:Det koster ca. 300kr. at fylde tanken på bilen og en tank holder ca. 14 dage (økonomisk dieselbil). Så for mig er det både billigere og hurtigere at tage bilen.
ahhhh, billigere? så glemmer du jo lige dæk, service, købet af bilen, ansvar og vask, og alt det andet.

Eller, er du en af de heldige som vandt bilen med fri service osv, i kræftens bekæmpelse konkurrence :)

Det er blevet billigere at få en bil men så tror jeg det billige slipper op.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Artem » 21. sep 2018, 13:46

Min sidste togtur var i sommeren 2012 hvor jeg var med toget til Sorø for at købe en ny brugt bil.
Hvis vi taler om bus jeg selv har betalt er det vil endnu længere tid siden. Kører ellers med bus et par gange om året, men det er i forbindelse med arrangementer på job.

Her i det nordvestjyske skal man have en bil, hvor kollektiv trafik er så begrænset og kører sjældent at det reelt er ubrugeligt.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Bil eller tog?

Indlægaf didas » 21. sep 2018, 15:04

DenBruneMunk skrev:
didas skrev:Det koster ca. 300kr. at fylde tanken på bilen og en tank holder ca. 14 dage (økonomisk dieselbil). Så for mig er det både billigere og hurtigere at tage bilen.
ahhhh, billigere? så glemmer du jo lige dæk, service, købet af bilen, ansvar og vask, og alt det andet.

Eller, er du en af de heldige som vandt bilen med fri service osv, i kræftens bekæmpelse konkurrence :)

Det er blevet billigere at få en bil men så tror jeg det billige slipper op.


Det er stadigvæk billigere end at betale 50kr fast om om dagen på Rejsekortet + alt andet man skulle rejse til, hvor vi også bruger bilen og som oftest er 2 af sted. Der er 5 år til dækkene skal skiftes, service er for hver 100.000 km og småreparationer klarer vi selv, så der er det kun udgiften til reservedele.
1
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Bil eller tog?

Indlægaf dgd2007 » 21. sep 2018, 15:39

Jeg kører meget sjældent med tog, men det er ikke noget nyt. :)

(Jeg gjorde dog i en periode hvor jeg arbejdede inde omkring København H. Der ville alt andet være vanvittigt.)
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Bil eller tog?

Indlægaf DenBruneMunk » 21. sep 2018, 15:45

didas skrev:
DenBruneMunk skrev:
didas skrev:Det koster ca. 300kr. at fylde tanken på bilen og en tank holder ca. 14 dage (økonomisk dieselbil). Så for mig er det både billigere og hurtigere at tage bilen.
ahhhh, billigere? så glemmer du jo lige dæk, service, købet af bilen, ansvar og vask, og alt det andet.

Eller, er du en af de heldige som vandt bilen med fri service osv, i kræftens bekæmpelse konkurrence :)

Det er blevet billigere at få en bil men så tror jeg det billige slipper op.


Det er stadigvæk billigere end at betale 50kr fast om om dagen på Rejsekortet + alt andet man skulle rejse til, hvor vi også bruger bilen og som oftest er 2 af sted. Der er 5 år til dækkene skal skiftes, service er for hver 100.000 km og småreparationer klarer vi selv, så der er det kun udgiften til reservedele.

1500kr er ikke meget, og det lyder da spændende med 100.000km/service hvad model klarer det? Oftest er det hvert år eller 2. eller 10-30.000km. Dæk holder lidt forskelligt, så hvis i kun kører 10.000 om året, så er det nok 5 år, eller i har 2 sæt (men dyrere) sommer og vinter.

Tror ikke du kan eje en bil for små 900kr om måneden mere end tog billetten for at komme på arbejde. måske.. Det forklarer du måske når du kan klare 100.000 i service. eller mente du 10.000km?
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Persnikedy » 21. sep 2018, 16:06

Jeg kan godt lide at køre med tog, men jeg har heller ikek meget valg da jeg aldrig har lært at køre bil.
Selv hvis jeg havde kørekort så kam jeg ikke helt finde ud af hvorfor bilen er at fortrække hvis man fx skal fra København til Århus. Man kan ikek abre læne sig tilbage med en bog, man skal betale parkering, og selvom det da er rart at kunne have mere med så har jeg aldrig været på en tur hvor en stor rygsæk ikke kan klare det.
Busser bliver jeg altid køresyg i så selv hvis der er mulighed for bus så vælger jeg toget til længere ture - almindelige 20min ture klares dog fint med bus

Sidst jeg kørte med tog var i August da jeg skulel til København til en venindes bryllup
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Bil eller tog?

Indlægaf didas » 21. sep 2018, 16:08

DenBruneMunk skrev:
didas skrev:
DenBruneMunk skrev:
didas skrev:Det koster ca. 300kr. at fylde tanken på bilen og en tank holder ca. 14 dage (økonomisk dieselbil). Så for mig er det både billigere og hurtigere at tage bilen.
ahhhh, billigere? så glemmer du jo lige dæk, service, købet af bilen, ansvar og vask, og alt det andet.

Eller, er du en af de heldige som vandt bilen med fri service osv, i kræftens bekæmpelse konkurrence :)

Det er blevet billigere at få en bil men så tror jeg det billige slipper op.


Det er stadigvæk billigere end at betale 50kr fast om om dagen på Rejsekortet + alt andet man skulle rejse til, hvor vi også bruger bilen og som oftest er 2 af sted. Der er 5 år til dækkene skal skiftes, service er for hver 100.000 km og småreparationer klarer vi selv, så der er det kun udgiften til reservedele.

1500kr er ikke meget, og det lyder da spændende med 100.000km/service hvad model klarer det? Oftest er det hvert år eller 2. eller 10-30.000km. Dæk holder lidt forskelligt, så hvis i kun kører 10.000 om året, så er det nok 5 år, eller i har 2 sæt (men dyrere) sommer og vinter.

Tror ikke du kan eje en bil for små 900kr om måneden mere end tog billetten for at komme på arbejde. måske.. Det forklarer du måske når du kan klare 100.000 i service. eller mente du 10.000km?


Godt ord igen, jeg huskede forkert :-D Det er 30.000 km

Men uanset hvad, så var det ikke for at lave et oplæg til diskussion, eller noget der skulle forsvares. I vores situation er det billigere med bil og sådan er det.
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Bil eller tog?

Indlægaf DenBruneMunk » 21. sep 2018, 16:11

didas skrev:
DenBruneMunk skrev:
didas skrev:
DenBruneMunk skrev:
didas skrev:Det koster ca. 300kr. at fylde tanken på bilen og en tank holder ca. 14 dage (økonomisk dieselbil). Så for mig er det både billigere og hurtigere at tage bilen.
ahhhh, billigere? så glemmer du jo lige dæk, service, købet af bilen, ansvar og vask, og alt det andet.

Eller, er du en af de heldige som vandt bilen med fri service osv, i kræftens bekæmpelse konkurrence :)

Det er blevet billigere at få en bil men så tror jeg det billige slipper op.


Det er stadigvæk billigere end at betale 50kr fast om om dagen på Rejsekortet + alt andet man skulle rejse til, hvor vi også bruger bilen og som oftest er 2 af sted. Der er 5 år til dækkene skal skiftes, service er for hver 100.000 km og småreparationer klarer vi selv, så der er det kun udgiften til reservedele.

1500kr er ikke meget, og det lyder da spændende med 100.000km/service hvad model klarer det? Oftest er det hvert år eller 2. eller 10-30.000km. Dæk holder lidt forskelligt, så hvis i kun kører 10.000 om året, så er det nok 5 år, eller i har 2 sæt (men dyrere) sommer og vinter.

Tror ikke du kan eje en bil for små 900kr om måneden mere end tog billetten for at komme på arbejde. måske.. Det forklarer du måske når du kan klare 100.000 i service. eller mente du 10.000km?


Godt ord igen, jeg huskede forkert :-D Det er 30.000 km

Men uanset hvad, så var det ikke for at lave et oplæg til diskussion, eller noget der skulle forsvares. I vores situation er det billigere med bil og sådan er det.

Nej da, det vigtigste er jeres oplevelse af have bil, og de ekstra ture det giver, og hvor let man kan komme fra A-B generelt. Jeg mener bare det er svært, og synes selv jeg betaler alt,alt for meget på mine 15-20.000 jeg kører, og nej, tør slet ikke skrive beløbet :D
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Santa » 21. sep 2018, 19:13

Jeg købte bil for to år siden. Bor ellers supercentralt og har kun 20 min til arbejde med s-tog, men ændring i mine arbopgaver medførte mange flere aftenmøder (hvor togenes interval gjorde at jeg ofte ventede 20-30-40 min), så blev min kæreste skadet og mistede lidt førlighed, min mor bor 200 km væk og bliver ikke yngre.
Og jeg havde rigeligt råd.
Nu har jeg så sommerhus en times kørsel væk, og det ville blive alt for besværligt uden bil.

Men jeg tager jævnligt bus eller tog ind til centrum af Kbh eller til fest.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Mani » 21. sep 2018, 19:26

Jeg tog toget i begyndelsen med mit nuværende arbejde. 10 minutter på cykel til stationen. 40 minutter i tog. 10 minutter fra stationen til arbejdet. Sådan set fint nok og toget køre hver 1/2 time.

Men i bil kan jeg klare turen på mellem 25-40 minutter afhængigt af trafikken + det er mere fleksibelt. Og bilen havde vi alligevel - så de sidste par år har jeg taget bilen.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Misantropen » 22. sep 2018, 00:22

Jeg foretrækker tog fremfor busser eller samkørselstjenester med fremmede på længere strækninger. Jeg har ikke selv kørekort.

Der skal ikke altid så meget til før jeg bliver vanvittig køresyg og selv korte køreture i bil/bus med en dårlig chauffør kan gøre mig dårlig, så det er ofte lidt et sats.

Bortset fra s-tog synes jeg også at tog er mere komfortabelt at være passager i. Der er ikke lige så mange forstyrrelser pga. trafik og folk der skal igennem bussen for at stå af og på.

Indenfor bygrænsen foretrækker jeg at cykle. Det giver en anden frihed og det er ofte hurtigere end bybusser, især hvis der skal skiftes bus undervejs. Er det ikke muligt for mig at cykle eller tage bussen tager jeg en taxa.
0
limitededition
Indlæg: 1670
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1783

Re: Bil eller tog?

Indlægaf limitededition » 22. sep 2018, 03:58

Jeg arbejder i København, så det giver ikke mening for mig at køre derind, da det kun hvis jeg er heldig med trafikken vil tage samme tid som toget. Ellers tager det længere + vi kun har en bil, så ville skulle købe ny bil for at kunne køre til arbejde.
Synes det er fantastisk at kunne sove/læse/slappe af i toget fremfor at sidde i myldretrafik. :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Slettet bruger » 22. sep 2018, 04:10

Persnikedy skrev:Jeg kan godt lide at køre med tog, men jeg har heller ikek meget valg da jeg aldrig har lært at køre bil.
Selv hvis jeg havde kørekort så kam jeg ikke helt finde ud af hvorfor bilen er at fortrække hvis man fx skal fra København til Århus. Man kan ikek abre læne sig tilbage med en bog, man skal betale parkering, og selvom det da er rart at kunne have mere med så har jeg aldrig været på en tur hvor en stor rygsæk ikke kan klare det.
Busser bliver jeg altid køresyg i så selv hvis der er mulighed for bus så vælger jeg toget til længere ture - almindelige 20min ture klares dog fint med bus


Hvis man er alene, er toget klart bedst på længere ture. Hvis man er af sted med mindre børn og tilhørende oppakning, er bilen klart bedst. Og hvis man er flere, er bilen ofte klart billigst. Fire voksne der skal fra Jylland til København, sparer mange penge på at køre sammen i bil frem for at tage toget.
3
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Myresluger » 22. sep 2018, 06:29

Jeg bruger offentlig transport forsvindende lidt. Jeg bor langt fra en station, og busdriften er mildest talt elendig. Derfor kører jeg i bil, altid!
Da vi flyttede hertil var der 20- minutters drift i myldretiden med busser til Roskilde, nu er der 1 times drift til en anden by, hvor man skal skifte bus. Skulle jeg tage det offentlige på job ville det tage ca 1 1/2 time - det tager 20-25 minutter i bil.
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"