Bil eller tog?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Bil eller tog?

Indlægaf Wizzze » 21. sep 2018, 11:34

DSB taber flere og flere passagerer til bilen
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-09-2 ... er-fra-dsb

Eller er det busruterne, der stjæler passagererne? :gruble:

Hvornår har du sidst taget toget? Eller er du hoppet på vognen ;) og har købt bil?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Bil eller tog?

Indlægaf DenBruneMunk » 21. sep 2018, 11:41

Som den fulde artikel på ing.dk viser er togbillet priser steget 7% og bilprisen faldet 3% over 5 år. og så er der stadig mange mikrobiler derude, selvom man nu mener at familie bilen igen vinder ind, det tror jeg ikke er tilfældet for dem som vælger bil istedet for tog, de skal bare A til B.

Jeg kan ikke huske min sidste tur i tog, bus er da sket et par gange.
0
Petrix
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3624

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Petrix » 21. sep 2018, 11:51

Har købt bil.
Desværre føler jeg ikke, DSB leverer noget ordentligt længere. Høje priser, dårlig service/comfort og ringe pålidelighed. Der er ikke sket nogen forbedringer siden IC3 togene blev indført og storebælt blev åbnet.
3
27102021
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Animi » 21. sep 2018, 11:52

Jeg har hverken bil eller kørekort, så cyklen eller den offentlige transport er det jeg bruger
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Bil eller tog?

Indlægaf JoyNips » 21. sep 2018, 11:53

Jeg tager toget dagligt til og fra job. Vi har også bil, men jeg synes det er meget rart at tage kystbanen og kunne sidde og høre lydbog og slappe af, fremfor at risikere at Helsingørmotorvejen er stoppet helt til.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Bil eller tog?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 21. sep 2018, 11:54

Jeg kørte med tog hver dag da jeg arbejde i Kbh. Det var hurtigere end bilen.
Men nu hvor jeg skal til Roskilde og Køge tager jeg bilen hver dag. Jeg har også kørsel mellem vores afdelinger, så det er et krav at man stiller bil til rådighed.

Men ærligt talt så synes jeg heller ikke den kollektive trafik gør meget for at holde på kunderne. Da jeg kørte tog hver dag var det en kamp om pladserne, pisse dyrt og ustabile køretider. Det sælger bare ikke det kollektive særligt godt.
Nu hører jeg så også at der bliver nedlagt busruter i vores område, hvilket betyder at der er folk der er tvunget til at tage bilen. Den slags betyder jo også at man får sværere ved at ændre folks generelle indstilling til bil vs kollektiv transport.
1
Lykke
Indlæg: 6927
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Lykke » 21. sep 2018, 11:59

Det er jo den vej vi ønsker det skal gå i samfundet. Flere biler og flere motorveje.

Jeg personligt ønsker noget andet. Men når man gør den offentlige transport dyrere og dårligere, ja så køber man ofte bil. Vi skal jo bare forbruge mere, køre mere.
Klima og miljø - det er lidt ligegyldigt. For vi skal købe den store flotte dyre bil.
Og så køre en masse småture. For det er jo det som biler oftest bliver brugt til, en masse småture som oftest ville være kunne klaret på cykel eller med bus.
9
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1012
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Tobywan » 21. sep 2018, 12:01

Jeg kører ikke i tog. Det er for dyrt og toget kører ikke derhen, hvor jeg skal til.

Derudover er det langt mere fleksibelt med bil.

Bruger dog gerne bybus, hvis vi skal til centrum af eksempelvis Aarhus eller København.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7062
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13274

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Rapfisk » 21. sep 2018, 12:27

JoyNips skrev:Jeg tager toget dagligt til og fra job. Vi har også bil, men jeg synes det er meget rart at tage kystbanen og kunne sidde og høre lydbog og slappe af, fremfor at risikere at Helsingørmotorvejen er stoppet helt til.

Mine dage med Kystbanen er snart talte, men havde vi besluttet at blive i Helsingør, havde jeg købt bil. Der er for mange forsinkelser og aflysninger til, at jeg tror, det ville kunne lade sig gøre at være børnefamilie uden. Ikke, at bilen løser alle onder, for der skal man også tidligt op for ikke at hænge i kø. Man kan dog på de fleste tidspunkter komme langt på den halvanden time, det har taget mig dør-til-dør på dage uden nævneværdige forsinkelser.

Jeg kan ellers normalt godt nyde turen, når togene går til tiden, hvor jeg kan kigge ud ad vinduet eller tjekke mails, inden jeg kommer på kontoret. Når man kommer helt fra Helsingør, får man en siddeplads i hvert fald på udturen.
1
Livslinjen: 70 201 201
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Bil eller tog?

Indlægaf JoyNips » 21. sep 2018, 12:42

Rapfisk skrev:
JoyNips skrev:Jeg tager toget dagligt til og fra job. Vi har også bil, men jeg synes det er meget rart at tage kystbanen og kunne sidde og høre lydbog og slappe af, fremfor at risikere at Helsingørmotorvejen er stoppet helt til.

Mine dage med Kystbanen er snart talte, men havde vi besluttet at blive i Helsingør, havde jeg købt bil. Der er for mange forsinkelser og aflysninger til, at jeg tror, det ville kunne lade sig gøre at være børnefamilie uden. Ikke, at bilen løser alle onder, for der skal man også tidligt op for ikke at hænge i kø. Man kan dog på de fleste tidspunkter komme langt på den halvanden time, det har taget mig dør-til-dør på dage uden nævneværdige forsinkelser.

Jeg kan ellers normalt godt nyde turen, når togene går til tiden, hvor jeg kan kigge ud ad vinduet eller tjekke mails, inden jeg kommer på kontoret. Når man kommer helt fra Helsingør, får man en siddeplads i hvert fald på udturen.


Jeg synes det er ret uproblematisk at være børnefamilie og bruge kystbanen. Det kan sagtens lade sig gøre.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Sof » 21. sep 2018, 12:44

Jeg kører med Kystbanen 4-5 dage om ugen, ned til København og tilbage, på det sidste stykke inde i København tager jeg bus. Det tager nogle dage ligeså lang tid at komme fra toget på Nørreport og ud til mit studie på Nørrebro, som den tid jeg bruger i toget. Synes det er SÅ dumt. Og jeg hader at køre i bus.

Har taget kørekort for at jeg har muligheden for at køre, men det er ikke rigtig til med parkering og trafikken propper til lige ved vores afkørsel på Helsingørmotorvejen, så det andet er noget hurtigere
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14666
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24663

Re: Bil eller tog?

Indlægaf sigge » 21. sep 2018, 12:51

Jeg kan egentlig godt lide at køre med tog, hvis jeg skal fra Jylland (hvor jeg bor) til København. Tog er stadig mere behageligt end bus til lange ture, men det er jo også en hel del dyrere med tog, efter der er kommet flere udbydere at busruter, så det skal helst være en Orange billet, hvis jeg skal tage toget. Det er dog mere end 1 år siden, jeg tog turen sidst. Jeg skal godt nok til koncert i Kbh. i næste weekend, men der tager vi så bilen for at få noget uafhængighed ift. ikke at skulle hænge i en klokkestreng for at nå det sene tog hjem til Jylland. Der giver bilen lidt mere fleksibilitet. Og så kan vi stoppe ved en tankstation undervejs og købe proviant eller låne et toilet, hvis vi har brug for det.

Jeg pendler dagligt lidt mere end 50 km hver vej til arbejde. Der kører ikke tog til den by, jeg bor i, så jeg er afhængig af at skulle med bus til en større by 25 km væk og derfra med tog og så gå 15-20 min. for at komme til min arbejdsplads i den by. Det giver en samlet transporttid på mere end 2 timer, hvor jeg i bil kan gøre det på ca. 50 min. Så der vælger jeg også ego-modellen. Selvom det var meget hyggeligt, da jeg boede og arbejde steder, hvor jeg kunne tage toget. Så kunne jeg bruge togturen til at læse en bog, løse sudoku osv. Det kan jeg ikke helt i bilen. :) Til gengæld kan jeg med bil godt lige blive 5-10 min. ekstra for at gøre en opgave færdig eller tale med en kollega og kun komme 5-10 min. senere hjem. Da jeg var afhængig af offentlig transport, ville sådan en forsinkelse ofte resultere i, at jeg kom 1 time senere hjem, fordi jeg så skulle vente på det næste tog.
0
You can't spell awesome without me.
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Bil eller tog?

Indlægaf JoyNips » 21. sep 2018, 12:56

Sof skrev:Jeg kører med Kystbanen 4-5 dage om ugen, ned til København og tilbage, på det sidste stykke inde i København tager jeg bus. Det tager nogle dage ligeså lang tid at komme fra toget på Nørreport og ud til mit studie på Nørrebro, som den tid jeg bruger i toget. Synes det er SÅ dumt. Og jeg hader at køre i bus.

Har taget kørekort for at jeg har muligheden for at køre, men det er ikke rigtig til med parkering og trafikken propper til lige ved vores afkørsel på Helsingørmotorvejen, så det andet er noget hurtigere


Hvad med en cykel på stationen og så cykle fra Nørreport til studiet?
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Bil eller tog?

Indlægaf didas » 21. sep 2018, 12:57

Jeg tager bilen til arbejde. Kører fra Skovlunde til Amager og retur og hvis trafikken arter sig, kan det gøres på 30 min. hver vej. Skulle jeg med det offentlige, ville det være en gåtur til stationen, S-tog, skifte til Metro og en gåtur mere og det ville tage min. 45 min. Det koster ca. 300kr. at fylde tanken på bilen og en tank holder ca. 14 dage (økonomisk dieselbil). Så for mig er det både billigere og hurtigere at tage bilen.

Skal jeg ind til Centrum ell. lign. tager jeg dog altid det offentlige. Gider ikke at holde i dyre parkeringshuse.
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Sof » 21. sep 2018, 13:06

JoyNips skrev:
Hvad med en cykel på stationen og så cykle fra Nørreport til studiet?


Har overvejet det. Nærmest hver gang jeg står i klumpen af mennesker der skal med samme bus. Det er vist bare det med at få det gjort :blush:
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"