Bil eller tog?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Bil eller tog?

Indlægaf A 7 » 22. sep 2018, 09:15

Jeg cykler til toget, og tager cyklen med i toget, og cykler derefter fra toget til jobbet. Det tager lidt over en time, ca. det samme som bilen i myldretiden. Udenfor myldretiden kan det gøres hurtigere i bil. Jeg vil til enhver tid foretrække toget - det er klimavenligt, og man kan bruge tiden til at tjekke mails osv. i modsætning til tiden i en bil, som er ren spildtid. Engang i mellem er der aflysninger, men jeg vil tro, det sker sjældnere end der sker færdselsudheld, som stopper motorvejen helt til.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Bil eller tog?

Indlægaf avdotja » 22. sep 2018, 12:29

Med forbehold for at jeg aldrig har pendlet med DSB, men udelukkende brugt det til længere rejser på tværs af regiongrænser, synes jeg faktisk ikke at DSB har fortjent deres dårlige rygte. Togene har nogle ganske fine siddepladser, jeg er fremme til tiden langt størstedelen af gangene (oplever generelt langt større forsinkelser i udlandet) og der er gode forbindelser mellem de byer jeg rejser mellem. Min eneste anke er at sådan en Århus-København t/r med toget ikke er speciel billig.

Jeg har så udelukkende boet i større byer som voksen og som udgangspunkt vælger jeg altid cyklen hvis turen er kortere end 15-16 km.
1
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Bil eller tog?

Indlægaf girl_beat » 22. sep 2018, 12:37

Jeg har tidligere brugt toget meget til at komme på tværs af landet, men samkørsels-tjenester som fx GoMore har overtaget de fleste ture. Det er en god kombination af bilens fleksibilitet og det afslappende i, at man ikke selv behøver køre, hvis man er med som passager :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Bil eller tog?

Indlægaf avdotja » 22. sep 2018, 12:38

Confucius skrev:
Wizzze skrev:DSB taber flere og flere passagerer til bilen
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-09-2 ... er-fra-dsb

Eller er det busruterne, der stjæler passagererne? :gruble:

Hvornår har du sidst taget toget? Eller er du hoppet på vognen ;) og har købt bil?


Hvor jeg bor, er man fucked uden en bil! Offentlig transport består af én bus, som kører fra én by til en anden, og undervejs kommer gennem min by. Det gør den kun halvdelen af døgnet. Den anden halvdel af døgnet, er der bare ingen offentlig transport.

Vi har ingen dagligvarebutikker i byen, udover hvad man kan få på tanken. Så der skal man 8 km. til nærmeste købstad, når man skal handle ind. Busserne kører én gang i timen, i myldretiden, og én gang hver anden time uden for myldretiden.

Min læge bor 10,5 km. væk, hvilket tager 11 minutter i bil. Med offentlig transport: 1 time og 16 minutter.

Eller ~30 min med cyklen :-p

Størstedelen af min familie bor på landet og/eller i mindre byer hvor den offentlige transport - indrømmet - mildest talt, godt kunne være bedre. Men det har flere ganget slået mig hvor ikke-eksisterende cyklen er som transportmiddel, når folk først har fået bil. Selv ikke ved mindre ture på 5-6 km (og uden tung bagage), kommer den i betragtning.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Bil eller tog?

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. sep 2018, 13:14

Jeg pendler hver dag fra Amager til Vestegnen og har ingen planer om at få kørekort og bil af den grund.
Der er god plads i bus og tog, når jeg skal til og fra, og jeg oplever sjældent forsinkelser eller andre uregelmæssigheder.
For mig er der en stor frihed i ikke at skulle bruge ressourcer på en bil, da jeg gerne vil have så lave faste udgifter som muligt og derudover ved, at jeg ville komme alt for lidt ud at gå, hvis jeg havde bil,
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Bil eller tog?

Indlægaf girl_beat » 22. sep 2018, 13:36

DetSorteCirkus skrev:Jeg pendler hver dag fra Amager til Vestegnen og har ingen planer om at få kørekort og bil af den grund.
Der er god plads i bus og tog, når jeg skal til og fra, og jeg oplever sjældent forsinkelser eller andre uregelmæssigheder.
For mig er der en stor frihed i ikke at skulle bruge ressourcer på en bil, da jeg gerne vil have så lave faste udgifter som muligt og derudover ved, at jeg ville komme alt for lidt ud at gå, hvis jeg havde bil,

Kender du forskellen i tidsforbrug for bil vs. offentlig trafik?

Jeg pendler samme strækning til hverdag og har prioriteret bil, fordi turen tager mig en time hver vej med tog/bus, og den kan klares på 18-25 min. afhængigt af tidspunkt i bil :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Bil eller tog?

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. sep 2018, 13:47

girl_beat skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg pendler hver dag fra Amager til Vestegnen og har ingen planer om at få kørekort og bil af den grund.
Der er god plads i bus og tog, når jeg skal til og fra, og jeg oplever sjældent forsinkelser eller andre uregelmæssigheder.
For mig er der en stor frihed i ikke at skulle bruge ressourcer på en bil, da jeg gerne vil have så lave faste udgifter som muligt og derudover ved, at jeg ville komme alt for lidt ud at gå, hvis jeg havde bil,

Kender du forskellen i tidsforbrug for bil vs. offentlig trafik?

Jeg pendler samme strækning til hverdag og har prioriteret bil, fordi turen tager mig en time hver vej med tog/bus, og den kan klares på 18-25 min. afhængigt af tidspunkt i bil :)


Ja, det gør jeg, men tid er i det her tilfælde ikke den vigtigste faktor for mig. Jeg får gået tur og ordnet lidt forskelligt på vejen hjem, og det passer mig rigtig godt at have klaret det, inden jeg er tilbage på Amager.
Mit skema er generelt sådan, at jeg de fleste dage har undervisning de sidste timer inden fyraften, og så er det dejligt, synes jeg, at kunne gå ned til stationen i ro og fredelige omgivelser i stedet for at skulle køre bil som det første.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Bil eller tog?

Indlægaf paint » 22. sep 2018, 14:56

Jeg solgte min bil for snart 10 år siden, fordi afstanden til mit arbejde blev relativ kort. Den endte med at stå og samle støv og forsikringsregninger nede ved kantsten, og det gad jeg ikke. Jeg er hurtigere inde ved f.eks Nørreport station på cykel end jeg ville være i en bil, og hertil ville så komme kampen for en parkeringsplads. Desuden bor venner og bekendte i nabolaget, så behovet for en bil er der ikke.
Er det vinter og flere graders frost, tager jeg S-Toget (3-4 min til Nørreport)

Er der tale om længere afstande, hvor destinationen ikke ligger inden for rimelig gåafstand fra stationen, tager jeg cyklen med i toget.


Fodnote anekdote: Jeg er dog blevet delvist motoriseret, igen. Tidligere på året overtog jeg en gammel Vespa Scooter, fra min kærestes bror, som havde købt den i Italien. Han havde haft den stående i årevis, men ikke fundet tid til at restaurere den (han har en restaurant). Nu residerer den så i en nyligt lejet lille garage i mit nabolag, hvor den er et vinterprojekt som gerne skal ende op med, at den bliver totalt renoveret, til fordums glans og pragt. Men indtil videre har motoren sat sig i stemplerne, har jeg kunnet konstatere, så der er et stykke vej endnu.

Den er fra før jeg selv blev født ( den er årgang 1967)

Billede

Til næste forår/sommer, skulle den gerne se sådan ud :)

Billede
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Bergen » 22. sep 2018, 18:22

Fordi vi bor i Kbh centralt har vi droppet bil. Kunne vi parkere, så havde vi en.
Selv i Kbh og omegn stinker offentlig trafik. Der er så mange forsinkelser, omlægninger, aflysninger og både busser og Stog er 90% af tiden propfyldte uden mulighef for siddepladser. Og afsindigt dyrt at bruge.
Skal vi til Jylland flyver vi. Det er 75% af tiden billigere end at tage toget.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27064

Re: Bil eller tog?

Indlægaf ajnaM » 22. sep 2018, 18:37

Wizzze skrev:DSB taber flere og flere passagerer til bilen
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-09-2 ... er-fra-dsb

Eller er det busruterne, der stjæler passagererne? :gruble:

Hvornår har du sidst taget toget? Eller er du hoppet på vognen ;) og har købt bil?


Vi fik bil sidste sommer, fordi vi fik sommerhus. Men vi bruger kun bilen i weekenderne, og fordi vi bor midt i Kbh kan vi ikke parkere, hvor vi bor i hverdagene (uden at skulle betale 50 kroner i timen), så kæresten tager den med på job mandag morgen, og så står den der til fredag eftermiddag.

I hverdagene tager vi kun bilen, hvis vi skal til en sen middag med børnene - så kan vi slæbe dem ud i bilen sovende. Hvis vi skal med bus/tog, er vi nødt til at gå senest 18.30.



Men normalt tager vi offentlig transport. Eller går eller cykler. En fordel ved at bo i Indre By er, at jeg har omkring 500 meter til arbejde. :love:
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Myresluger » 22. sep 2018, 18:55

Confucius skrev:
avdotja skrev:Eller ~30 min med cyklen :-p

Størstedelen af min familie bor på landet og/eller i mindre byer hvor den offentlige transport - indrømmet - mildest talt, godt kunne være bedre. Men det har flere ganget slået mig hvor ikke-eksisterende cyklen er som transportmiddel, når folk først har fået bil. Selv ikke ved mindre ture på 5-6 km (og uden tung bagage), kommer den i betragtning.


Cyklen er ikke-eksisterende som transportmiddel, fordi cyklen er ikke-eksisterende. Jeg har ikke en cykel. Jeg kan heller ikke rigtigt bruge den til noget. Hvis jeg skal til lægen, er jeg alligevel for syg til at cykle et halvmaraton. Jeg kan ikke have 4-6 bæreposer med varer med på den, så den duer heller ikke til indkøb. Og jeg sveder som et svin, når jeg cykler, så jeg kan heller ikke tage cyklen, hvis jeg skal på arbejde, til fest, på besøg eller andre ting, hvor man ikke gider møde op i tøj man har svedt i.

At cykle her er heller ikke som er at cykle i storbyerne. Vi har kun cykelstier på nogle få strækninger inde i købstaden. Der er ingen cykelstier eller fortove mellem byerne her. Man er nødt til at cykle på selve landevejen, hvor folk generelt kører 90 km/t, og enkelte op mod 130 km/t - på trods af fartkontroller 1-2 gange per måned. Der skal alligevel en del til, før jeg vil risikere mit helbred på at cykle mellem byerne her.

Præcis! Vejene ud af min landsby er karakteriseret som farlig skolevej. Vejene er smalle, snoede og med bakker og dårlige oversigtsforhold. Der er ingen lys og hverken fortov eller cykelsti - der ikke plads til en bil og en cykel uden bilen fylder halvdelen af den modsatte vejside. Så cykler kun ved højlys dag - alt andet er at sætte sit liv på spil!
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Misantropen » 23. sep 2018, 01:13

paint skrev:Fodnote anekdote: Jeg er dog blevet delvist motoriseret, igen. Tidligere på året overtog jeg en gammel Vespa Scooter, fra min kærestes bror, som havde købt den i Italien. Han havde haft den stående i årevis, men ikke fundet tid til at restaurere den (han har en restaurant). Nu residerer den så i en nyligt lejet lille garage i mit nabolag, hvor den er et vinterprojekt som gerne skal ende op med, at den bliver totalt renoveret, til fordums glans og pragt. Men indtil videre har motoren sat sig i stemplerne, har jeg kunnet konstatere, så der er et stykke vej endnu.

Den er fra før jeg selv blev født ( den er årgang 1967)

:love: :love: :love:

Havde jeg haft brug for den havde jeg købt en Vespa for 10-12 år siden, så jeg ville lyve hvis jeg sagde jeg ikke var misundelig :-D
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Daine » 23. sep 2018, 05:26

Jeg har ikke kørekort, så jeg tager offentlig transport. Og nu hvor jeg er jobsøgende er det virkelig en hæmsko ikke at have bil! Jeg starter altid en jobannonce med at google om jeg kan nå frem/hjem med offentlig transport, og ca 2 ud af 3 er jeg så nødt til at skippe igen, for det kan jeg ikke. Ture der i bil tager 1 - 1 1/2 time, tager mellem 2 og 4 timer med offentlig transport og ofte skal man skifte transportmiddel flere gange, hvilket øger risikoen for forsinkelser betragteligt. Det er en pest!

Og offentlig transport er pisse ufleksibelt, især herude på landet (selvom der dog både kører tog og bus fra min by). Der går rigtig meget tid med at vente.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Thomas31 » 23. sep 2018, 11:31

Tog er fantastisk. Jeg bruger det dog desværre næsten aldrig.
At passagertallene er elendige er ikke overraskende. Jernbanen er blevet systematisk undermineret i årtier i en grad så, det næsten er komisk, mens man har opbygget motorvejsnettet. Hvis man læser om IC4- skandalen tror man næsten ikke på det.

Politisk er man dog vågnet op. Der er for længst investeret store summer i genrejsning og udvikling af jernbanen. Der er bare intet færdigt endnu. Det sker dog snart. Det absolutte lavpunkt er formentlig lige nu. Om et par år åbner både metroring til hovedbanen og den nye bane ind til københavn. Ikke bare betyder det flere tog ind til Kbh, hvor det samtidig bliver markant nemmere at komme videre fra hovedbanen, men der vil også begynde at køre flere tog Ny ellebjerg-ørestad- lufthavn. Tre stop med hver sin metro. Man vil altså om få år kunne køre hurtigere og hyppigere direkte ind til fire forskellige metrolinier. Det er en voldsom forbedring samtidig med, at det kun vil blive sværere i bil.

Jernbanen er den eneste løsning. I london bruges den af 80% af pendlerne ind til centrum. Bilen ligger på 5%. Den udvikling kommer også til Danmark.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Bil eller tog?

Indlægaf Rapfisk » 23. sep 2018, 11:52

På længere strækninger er jeg begyndt at tage busser. DSB kan slet ikke konkurrere på prisen, når man kan komme fra København til Århus for 99-159 kroner pr. vej. Det er i hvert fald sjældent, jeg ser orange billetter til de priser. Desuden bruger DSB gerne de forlængede weekender og sommerferier, hvor jeg gerne rejser, på sporarbejder, der forlænger rejsetiden.
0
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"