Jeres bedste forhandlingstips ved køb af ny bil?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Jeres bedste forhandlingstips ved køb af ny bil?

Indlægaf twinkle » 23. sep 2018, 20:02

Vi er endelig kommet der til, hvor vi skal kigge på ny (og større) bil. Det kommer til at blive en Seat Leon stationcar, Hyundai i30 stationcar eller Skoda Octavia combi. Vi har ca 250.000 kr at gøre godt med. Men hvor meget rabat kan jeg mon forhandle mig til, i en bil i den prisklasse? Og har i en god forhandlingstaktik?

Jeg har kun købt bil en enkelt gang før, og der var det næsten umuligt at forhandle ekstra med, da det var en billig mikrobil til under 100.000 kr., som forhandlerne ikke får det store for at sælge.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3978
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5196

Re: Jeres bedste forhandlingstips ved køb af ny bil?

Indlægaf girl_beat » 23. sep 2018, 20:16

Der kan være idé i at tænke ‘mere for pengene’ end at få en kontantrabat, fx at I kan forhandle mere udstyr, en serviceaftale, vinterdæk eller lign. med til den nye bil :)
2
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Jeres bedste forhandlingstips ved køb af ny bil?

Indlægaf Sof » 23. sep 2018, 20:39

Vi kiggede Opel Astra Sports Tourer, VW Golf Variant og et par andre i den klasse, ja faktisk var vi ved at købe førstnævnte.
Når vi snakkede med forhandlerne virkede det ikke til at man kunne handle vildt meget på prisen som sådan, men mere som Girl-Beat skriver at man kunne få noget udstyr i stedet, ikke det vilde synes jeg. Allerhelst ville de sælge os udstillingsmodeller eller tidl korttidsleasede biler, hvor man så tit fåe de største udstyrspakker, til en billigere pris. På dem kunne man forhandle lidt mere, er det mit indtryk.


Endte dog med at lease Golfen i stedet, så ved ikke hvis vi havde holdt med Astra-købet om vi kunne have forhandlet noget der.
1
HerErJeg
Indlæg: 4184
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5012

Re: Jeres bedste forhandlingstips ved køb af ny bil?

Indlægaf HerErJeg » 25. sep 2018, 04:50

Min erfaring er at man skal kunne sin hovedregning og gennemskue konsekvenser når der rykkes rundt på kroner og øre.
Hvis alting skal være med livrem og seler og med FDM standardkontrakter, så får du ikke noget.
Det mest almindelige træk er at nedskrive den gamle bil voldsomt på slutsedlen, og så trække fortjeneste ud af den nye i stedet. Hver gang der fjernes 1000 fra den nye bil, er det 2300 kr værd med registreringsafgift og moms.
Hvis forhandleren også får finansiering på bilen, kan der måske hives noget mere, hvad med gratis service 1. gang?
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Jeres bedste forhandlingstips ved køb af ny bil?

Indlægaf 1234 » 25. sep 2018, 04:55

En af mine venner ringede til en anden forhandler af samme mærke efter at have forhandlet med den første, hvorefter han fik det samme plus 5000 kr. slået af prisen
2
Petrix
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3625

Re: Jeres bedste forhandlingstips ved køb af ny bil?

Indlægaf Petrix » 25. sep 2018, 05:35

1234 skrev:En af mine venner ringede til en anden forhandler af samme mærke efter at have forhandlet med den første, hvorefter han fik det samme plus 5000 kr. slået af prisen



Det er også min erfaring.
Henvend dig til forskellige forhandlere og find ud af hvormeget du kan presse dem.
1
27102021
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1012
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Jeres bedste forhandlingstips ved køb af ny bil?

Indlægaf Tobywan » 25. sep 2018, 06:17

Der er mere at hente på biler med mere udstyr og tilvalg.

Vi fik cirka 40.000, - plus vinterdæk og fælge på en bil til godt 400.000.

Udover dæk kan en udvidet garanti også være noget at gå efter. Bare vær helt kold og hent gerne priser på samme model ved flere forhandlere. Jeg har oplevet der er stor forskel, selv indenfor de autoriserede.
1
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Jeres bedste forhandlingstips ved køb af ny bil?

Indlægaf twinkle » 25. sep 2018, 07:02

Tak for jeres råd! Vi har ikke lagt os fast på finansiering endnu, det kommer helt an på hvad forhandler kan tilbyde. Vores bank vil også gerne finansiere bilen, så der tænker jeg at jeg har noget at forhandle fx renten ned med.

Har i nogle råd til, hvordan jeg tjekker at vi ikke bliver snydt ift. hvad vi bliver tilbudt for den gamle bil? Det er godt nok kun en Kia Picanto, men den er fire år gammel og har kørt omkring 80.000 km, alle service er selvfølgelig overholdt. Vi har en restgæld på ca. 30.000 kr., og det håber jeg da som minimum at kunne få for den.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Jeres bedste forhandlingstips ved køb af ny bil?

Indlægaf Aquadorable » 25. sep 2018, 07:21

twinkle skrev:Tak for jeres råd! Vi har ikke lagt os fast på finansiering endnu, det kommer helt an på hvad forhandler kan tilbyde. Vores bank vil også gerne finansiere bilen, så der tænker jeg at jeg har noget at forhandle fx renten ned med.

Har i nogle råd til, hvordan jeg tjekker at vi ikke bliver snydt ift. hvad vi bliver tilbudt for den gamle bil? Det er godt nok kun en Kia Picanto, men den er fire år gammel og har kørt omkring 80.000 km, alle service er selvfølgelig overholdt. Vi har en restgæld på ca. 30.000 kr., og det håber jeg da som minimum at kunne få for den.


Du kan jo tjekke, hvad lignende modeller og årgange sælges til på Bilbasen fx :)

Når I køber ny bil hos forhandleren, vil han dog typisk tilbyde mere for jeres bil.
1
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Jeres bedste forhandlingstips ved køb af ny bil?

Indlægaf Artem » 25. sep 2018, 07:46

Tror den bedste taktik er at være ærlige og sige at i henter et tilbud hjem på alle 3 biler, og at vi tager den som i får det bedste tilbud på.
Så er det helt op til forhandleren om han vil sælge en bil til jer eller ej.
Er Skoda og Seat den samme i jeres by? For ellers skal i måske overveje at få det ene tilbud fra en forhandler i en anden by.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
HerErJeg
Indlæg: 4184
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5012

Re: Jeres bedste forhandlingstips ved køb af ny bil?

Indlægaf HerErJeg » 25. sep 2018, 07:51

twinkle skrev:Tak for jeres råd! Vi har ikke lagt os fast på finansiering endnu, det kommer helt an på hvad forhandler kan tilbyde. Vores bank vil også gerne finansiere bilen, så der tænker jeg at jeg har noget at forhandle fx renten ned med.

Har i nogle råd til, hvordan jeg tjekker at vi ikke bliver snydt ift. hvad vi bliver tilbudt for den gamle bil? Det er godt nok kun en Kia Picanto, men den er fire år gammel og har kørt omkring 80.000 km, alle service er selvfølgelig overholdt. Vi har en restgæld på ca. 30.000 kr., og det håber jeg da som minimum at kunne få for den.


Det er der du skal være iskold. Du skal have en pris du gerne vil opnå for den gamle bil i baghovedet.
Det er 100% bytteprisen på bundlinjen der indikerer hvor meget du så endte med at få for den gamle. Ny bil inkl. udstyr, levering, nummerplader, metallak osv. minus pris på den gamle bil = byttepris.
Så kan det godt være den gamle nedskrives til f.eks 15.000 kr. på slutsedlen, men hvis den nye sælges med tilsvarende eller bedre afslag, så er alt godt.
I er to helt forskellige personer, forhandler og kæber, og begge parter søger at få en god forretning ud af det. Det kræver lift gefühl at finde melodien, og nogle gange lykkes det bare ikke.
1
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Jeres bedste forhandlingstips ved køb af ny bil?

Indlægaf twinkle » 25. sep 2018, 17:08

Artem skrev:Tror den bedste taktik er at være ærlige og sige at i henter et tilbud hjem på alle 3 biler, og at vi tager den som i får det bedste tilbud på.
Så er det helt op til forhandleren om han vil sælge en bil til jer eller ej.
Er Skoda og Seat den samme i jeres by? For ellers skal i måske overveje at få det ene tilbud fra en forhandler i en anden by.


Nej, Skoda og Seat er to forskellige forhandlere, men der hvor der forhandles Seat har de også Hyundai. Fordelen ved Seat vil klart være, at det er i den by vi bor i og vi vil gerne handle lokalt - men forventer stadig et godt tilbud. Jeg var åben over for sælger og fortalte, at vi også skal forbi Skoda. Er lidt spændt på at se deres tilbud, og hvad vi ender med i sidste ende.

Hyundai blev sorteret fra, det er en fin bil, men for at få et samme udstyr som i Seaten blev det næsten 30.000 mere.
Vi havde en god kemi med sælger, tænker kun det er en fordel.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Jeres bedste forhandlingstips ved køb af ny bil?

Indlægaf Artem » 25. sep 2018, 20:05

twinkle skrev:Nej, Skoda og Seat er to forskellige forhandlere, men der hvor der forhandles Seat har de også Hyundai. Fordelen ved Seat vil klart være, at det er i den by vi bor i og vi vil gerne handle lokalt - men forventer stadig et godt tilbud. Jeg var åben over for sælger og fortalte, at vi også skal forbi Skoda. Er lidt spændt på at se deres tilbud, og hvad vi ender med i sidste ende.

Hyundai blev sorteret fra, det er en fin bil, men for at få et samme udstyr som i Seaten blev det næsten 30.000 mere.
Vi havde en god kemi med sælger, tænker kun det er en fordel.

Hold da op det er jo helt bagvendt at Hyundai er dyrest.

Bliver spændende at se hvad de kan komme med af tilbud.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Jeres bedste forhandlingstips ved køb af ny bil?

Indlægaf twinkle » 26. sep 2018, 06:07

Artem skrev:
twinkle skrev:Nej, Skoda og Seat er to forskellige forhandlere, men der hvor der forhandles Seat har de også Hyundai. Fordelen ved Seat vil klart være, at det er i den by vi bor i og vi vil gerne handle lokalt - men forventer stadig et godt tilbud. Jeg var åben over for sælger og fortalte, at vi også skal forbi Skoda. Er lidt spændt på at se deres tilbud, og hvad vi ender med i sidste ende.

Hyundai blev sorteret fra, det er en fin bil, men for at få et samme udstyr som i Seaten blev det næsten 30.000 mere.
Vi havde en god kemi med sælger, tænker kun det er en fordel.

Hold da op det er jo helt bagvendt at Hyundai er dyrest.

Bliver spændende at se hvad de kan komme med af tilbud.


Jeg var også overrasket.
Hyundai kører med mere ekstraudstyr som standard end Seat, men en mindre motor. Jeg vil personligt hellere have en større og mere kraftfuld motor, end flere knapper og dimser jeg kan dreje på.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"