Letbanen i Aarhus

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
hyben
Indlæg: 379
Tilmeldt: 23. feb 2016, 12:53
Kort karma: 55
Likede indlæg: 911

Letbanen i Aarhus

Indlægaf hyben » 12. okt 2018, 12:49

Jeg bor i Odder og har glædet mig meget til at letbanen kom i gang. Jeg arbejder i Aarhus C og pendler dagligt. Jeg kører ikke bil og har - under letbanens opbygning - klaret mig med bussen.Nu kører letbanen og min skuffelse er stor.

Letbanen har nedlagt en station i Odder, som var den station, der var nærmest på min bopæl. Jeg har nu væsentlig længere til letbanestop end til busstop.

Letbanen er langsom. På papiret er den 1 minut hurtigere end bussen på strækningen Odder - Aarhus Universitet - ikke særlig imponerende

Letbanen figurerer ikke i live appen. Dvs at man ikke kan se forsinkelser mv. Har indtryk af, at den ikke kører helt efter planen

Det eneste plus er at bussen er næsten tom nu.

Hvilke erfaringer har du med letbanen i Aarhus?
0
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Letbanen i Aarhus

Indlægaf A 7 » 13. okt 2018, 15:17

De samme som dig.

Det er beregnet, at letbanen i København heller ikke ville være samfundsøkonomisk rentabel, om der så kom nogle rummænd og anlagde den gratis. Af en eller anden grund har mange af vores politikere fået en mystisk letbanefetish.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Letbanen i Aarhus

Indlægaf Slettet bruger » 13. okt 2018, 16:20

Jeg synes den er behagelig at blive transporteret i - langt bedre end bus - og det er vel dens primære force.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Letbanen i Aarhus

Indlægaf Slettet bruger » 13. okt 2018, 18:18

Falstria skrev:
abcd skrev:Jeg synes den er behagelig at blive transporteret i - langt bedre end bus - og det er vel dens primære force.


Dens primære force er at den ikke skal holde i kø.

Den har et dedikeret spor helt for sig selv.


Konkurrenten til letbanen i Aarhus var vist dedikerede busbaner, så busserne ville heller ikke skulle holde i kø, de ville være lige så hurtige, og markant billigere. Det er bare svært at komme ud over at det er røv og nøgler at køre med bus.
0
Thomas31
Indlæg: 2550
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 85
Likede indlæg: 2364

Re: Letbanen i Aarhus

Indlægaf Thomas31 » 14. okt 2018, 12:27

Aarhus Letbane er ikke en letbane. Det er man nødt til at holde fast i, selvom Aarhus kommune er vildt begejstret for at markedsføre det som noget helt nyt unikt, hvad der formentlig også har været med til at skuffe nogen. Men egentlig er det absurd. Aarhus letbane er jo bedre end letbaner. Det er to 150 år gamle jernbaner, der kører som S-tog. Det eneste nye er, at Odderbanen er blevet forlænget gennem Aarhus som letbane, og så er man nødt til at køre med materiellet på hele stræknkngen.

Projektet er fint. Letbanen inde i Aarhus er behageligere end bus, og i korridoren centrum-universitet-hospital er der også på længere sigt et stort potentiale. Men det bedste er, at man kan komme ind sydfra med odderbanens tog og så fortsætte uden skift, fordi toget kan gå ind på vejene som bus. Det er smart. Ddt bringer Aarhus sydlige forstæder tættere på det nordlige Aarhus, hvor det meste udvikling sker.

Men rene letbaner er tvivlsomme projekter.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7782
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12427

Re: Letbanen i Aarhus

Indlægaf IrmaPigen » 6. nov 2018, 07:19

Falstria skrev:
abcd skrev:Jeg synes den er behagelig at blive transporteret i - langt bedre end bus - og det er vel dens primære force.


Dens primære force er at den ikke skal holde i kø.

Den har et dedikeret spor helt for sig selv.


Til gengæld er der konstant ulykker :-D
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"