HerErJeg skrev:Helt kort, i 2030 er planen at der kun skal sælges hybridbiler og i 2035 er det kun elbiler.
Jeg synes det er fuldstændig vanvid, især delen omkring elbilerne.
I dag sælges der Toyota Aygo'er til en billig penge. De gør det godt som konebiler og har alligevel over 600 km rækkevidde på en tank.
I dag går snakken på elbiler omkring rækkevidden, intet problem, vi kan klare op til 500 km. er meldingen. Det er også rigtigt, hvis man køber største og dyreste Tesla... den har jeg ikke råd til, heller ikke uden afgifter.
Hvis jeg skulle købe elbil svarende til min Toyota Auris, så ville det blive en Nissan Leaf. Den er faktisk flot, men jeg kan ikke køre fra Herning til København uden at 'tanke', hvilket jo så kræver en endnu større elbil, skruen uden ende.
Hvis jeg så kigger på min kones Toyota Aygo og ser på en elbil i den størrelse, så er der næsten kun VW Up som eneste mulighed. Problemet er bare at så kan min kone ikke køre fra Herning til Århus på motorvej med 110 km/t, eller Herning/Silkeborg og retur uden strøm på.
Jamen, udviklingen redder alt, det plejer det at gøre. Det er også rigtigt at elbiler kan køre langt, men det er kun fordi der er mast et endnu større batteri ind, det er ikke fordi vi får mere strøm ud af mindre. Se bare på mobiltelefonen i dag, kæmpestor, men holder faktisk ikke længere på en opladning end de altid har gjort.
Med den efterspørgsel der bliver på batterier, så skal der produceredes i 100-vis millioner enheder. Fuldstændig ufattelige mængder, og hvis prisen skal holdes nede i denne masseproduktion, så bliver det ikke med spitzenklasse ypperste nyudviklede teknologi.
Og bid så mærke i at midt i elbils euforien, så er der ikke tale om flere tog, letbaner eller andet med meget hyppige afgange, som reelt er et alternativ til en elbil som skal oplades undervejs. Ej heller snakkes der om opladningsfaciliteter eller fælles europæiske standarder.
En gammel tråd, men alligevel.
1. Elbiler med nuværende teknologi er ikke brugbart i byerne og for mange på landet (i byerne mangler der ladestander da hjemmeopladning ikke er muligt og på landet mangler man rækkevide, især når vi taler biler til under 300.000).
2. Infrastrukturen mangler uanset som vi taler offentlige ladestander, hurtig lader eller brint til el-brint biler.
Men i 2030, det er solidt state batteriet forventer færdigudvikler og kommercialiseret. Vi kan lager al den grønne energi i brint, hvis vi vælger el-brint som en supplerende teknologi. Der mangler dog både bil modeler og de er endnu lægerer væk fra at være betalelig.
Men vi kan jo starte med at få 10 doble de offentlige ladestander i byerne, så de med behov for korter rækkevide kan startet på at få elbiler. Vi bør også staret både produktion at grøn brint og få et nationalt net at brint tank stationer. Brint er specielt fordi brint pt. er eneste teknologi der kan anvender til skibe og fly, såfremt de skal elektrificeres.
Endelig er alternative Co2 neutral diesel, også kaldes 100% biodiesel. Det har vi kunne bruge i alt og i de sidste 50 år, men det har man ikke ønsket politisk bla fordi man ikke vil reducere den globale fødevare produktion for at producerer brændstof. Det ser ikke godt ud at fattige ikke har råd til mad, fordi vi vil køre i biler som er co2 neutrale.
Men det kunne have løse co2 problemet allerede den gang, hvis vi have haft den politiske vilje til det.