Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Lover-Moses » 9. mar 2019, 08:33

Jeg synes der er en meget stor ubekendt i forhold til el-biler, og det er batteriet. En bil med forbrændingsmotor vil som udgangspunkt kunne køre det den er opgivet til, i hele dens levetid. Ydelsen kan måske forringes med nogle få procent, men forbruget vil være nogenlunde konstant. Sådan forholder det sig ikke til el-bilers batterier. Nu går snakken jo rigtig meget på rækkevidde, og flere og flere kommer med 300km eller mere, men disse biler er nye. Hvordan ser det ud når bilen har kørt 100.000, 150.000 og 300.000km?
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9517
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26589

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Santa » 9. mar 2019, 09:02

Jeg kommer ikk til at købe hverken ren el-bil eller hybrid, før de kan krydse DK uden opladning, før opladningstiden er nede på 5, max 10 min og før der er el-standerne overalt!
Jeg bor i lejlighed, og ville blive afhængig af at der er en ledig p-plads med stander i nærheden - lige nu er der 4 standerne ti mins gang fra min lejlighed. Så er det ligemeget med bil.
Og da jeg har bil osse for at kunne køre op i mit sommerhus hver weekend, og krydser DK flere gange om året, så skal opladningstiden langt ned, og batteriets formåen op.

Og så skal en el-bil selvfølgelig have samme formåen og pris som alm biler, ja, gerne billigere.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Goozilla
Indlæg: 575
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Goozilla » 10. mar 2019, 22:07

Jeg kunne sagtens leve med en elbil. Mit behov ligger lige i underkanten af 10.000 km årligt og jeg kører sjældent mere end 200 km fra hjemmet. Så hvis jeg kunne lade slæden op i garagen ville en elbil passe helt fint for mig. Problemet er så bare, at jeg bor et sted med relativt lave bilafgifter og en elbil er ganske enkelt for dyr for mig set i relation til en benziner med det behov jeg har.

I øvrigt ville jeg blive træt af at skulle rende rundt med kabler, hver gang jeg kom hjem. Det problem er dog ved at blive løst med trådløs ladning af bilen i garagen.
0
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Artem » 10. mar 2019, 22:35

Lover-Moses skrev:Jeg synes der er en meget stor ubekendt i forhold til el-biler, og det er batteriet. En bil med forbrændingsmotor vil som udgangspunkt kunne køre det den er opgivet til, i hele dens levetid. Ydelsen kan måske forringes med nogle få procent, men forbruget vil være nogenlunde konstant. Sådan forholder det sig ikke til el-bilers batterier. Nu går snakken jo rigtig meget på rækkevidde, og flere og flere kommer med 300km eller mere, men disse biler er nye. Hvordan ser det ud når bilen har kørt 100.000, 150.000 og 300.000km?

Langt hen af vejen slider alder mere på batterier end km og med at bilen bliver brugt. Dog er lynladning hård ved batteriet, sammen med helt afladning.
Mindes en gang at have læst at man skal forvente omkring 30% lavere kapacitet efter 10 år.
Hvor meget det så vil hjælpe at få renoveret batteriet er jeg ikke klar over. For alle celler bliver dårligere, men det som reelt betyder mest er de celler som dør helt. De kan dog nemt skiftes, hvor jeg ved at i feks. Tesla der kan man direkte aflæse i elektronikken hvilken batteripakke og celle der er dårlig.

Men ellers har du helt ret i at man skal se på de batterier midt vejs i en el-bils levetid. Hvis man da ikke vil leve med at den kan køre kortere og kortere.
Omvendt stiger kapaciteten i batterier med 5% om året, mens prisen falder med 15% Så det vil måske ikke være helt så dyrt at skifte den batteripakke efter 8-10 år. Hvor den måske koster 100.000 kr i dag, og hvor man købe en til den tid til 30.000 kr. Men der er jo et men ved alt, og det er at selve elbilen jo heller ikke er ret meget mere værd til den tid. Hvorfor det vil være en stor udgift til en brugt el-bil man feks har købt til 40.000 kr.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf deliciouscookie » 11. mar 2019, 22:55

Jeg bor i lejelighed og kan derfor ikke oplade hjemme. Det giver ingen mening at købe en elbil når der er 6 ladestander i nærheden og der er 4 altid optaget. Hvis bare et par naboer køber elbil så har vi et problem med at lade op og så er strømmen på de offentlig stander ret dyr.

Hertil kommer rækkevide og indkøbspris.

Teknologisk foretrækker jeg brint men der stor set ingen brint biler.
0
make cookies not war
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4216

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Fræksak » 14. mar 2019, 13:59

Vi kører elbil og er meget tilfredse. Vi lader derhjemme og oftest, når strømmen er helt nede i pris eller endda i negativ.

Vi er så også så heldige at bo tæt på Teslas superchargere, så vi har meget sjældent et problem med at få ladet bilen op, omend vi nogle gange skal vente i kø.

Det er klart, at man ikke kommer udenom at planlægge sin tur meget grundigere i en benzin/dieselbil, og vi har også haft lidt af en gyser på en skiferie, hvor vi nåede frem med ganske få kilometer tilbage. Tre, tror jeg faktisk. Det var ikke sjovt. Men generelt er der ingen problemer med at køre i Europa, fx, når man alligevel har børn, der gerne vil strække benene hver 4. time-ish.
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf MrMister » 17. mar 2019, 12:09

Aldrig. Batterier udvindes i DR Congo og sviner mere end en ny, moderne motor. Det vil jeg hellere købe
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
nononsens
Indlæg: 301
Tilmeldt: 4. mar 2019, 11:41
Kort karma: 9
Likede indlæg: 193

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf nononsens » 18. mar 2019, 10:42

Det tragikomiske er, at vi har kunnet bruge 100% biodiesel som er 100% CO2 neutralt, i et halv århundred. Vi har blot undladt at bruge det, fordi det ikke var politisk korrekt at producere brændstof på markerne i stedet for fødevare, når der nu er folk der sulter.

Vi har også kunne bruge Atomkraft i stedet for kul og olie til produktion af strøm.

Den globale opvarmningen kunne have været undgået, hvis vi have ville og ikke tænkte 100% på økonomi.

Men sådan er der så meget, godnat og sov godt :)
4

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"