Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
cola
Indlæg: 1459
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 59
Likede indlæg: 1201

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf cola » 14. okt 2018, 11:53

Jeg har været ude og kigge på en elbil, men udvalget er sparsomt, og hvis man som jeg bare skal have en bil der kan køre fra a-b og retur, så er de lidt besværlige, for der er ingen ladestandere herude på djursland, den nærmeste er i århus, og der er kun 2... så måske de lige skulle gøre så alle el biler i dag kan parkere og lade mens de holder stille, før de udvider den bilpark.
0
Thomas31
Indlæg: 648
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 23
Likede indlæg: 372

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Thomas31 » 14. okt 2018, 12:45

Ja jeg vil acceptere at blive begrænset, men kun hvis det gælder alle. Dels fordi det ellers er nyttesløst, men også fordi man hurtigt ville finde løsninger, hvis det er generelle problemer.

Jeg vil ikke gide køre rundt i en dyr el-bil på desperat jagt efter en ladestander mens alle andre kører benzin. Det er for bizart. Men jeg vil gerne støtte et endnu hurtigere opgør med benzinbiler, hvis ddt overhovedet er muligt.
0
Thomas31
Indlæg: 648
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 23
Likede indlæg: 372

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Thomas31 » 14. okt 2018, 12:56

HerErJeg skrev:
D.itsen skrev:
HerErJeg skrev:
D.itsen skrev:Har ikke sat mig ind i det, men overhørte nogen der snakkede om at det ikke varer længe før man lade til 70-80% af elbilens kapacitet på 5-7 min og fuld på et kvarter (noget i den retning), og så er det jo sammenligneligt med de biler vi kender

Det er saftsuseme meget strøm der skal leveres. Hvis der skal tankes 40 KW på et batteri på 6 minutter, så vil det svare til at tænde 200 elkedler på en gang - pr bil der lades op.

Og?

Hvis man regner på det, så forbruger en elbil der kører 15-20.000 km årligt lige så meget strøm som 1 husstand. Hvis man så skal have 2 biler som mange har i dag, så er det 2 husstandes elforbrug, bare til transport. Samtidig skal grønne Danmark producere strøm via vind og sol, men eftersom opladeren trækker meget store mængder strøm ud, så skal der nok suppleres med noget knapt så grønt.
Spørgsmålet er om den overordnede elforsyning overhovedet er bygget til at levere dobbelt så meget strøm som i dag? Det er der sjovt nok heller ikke afsat penge til, man snakker kun om det sjove, nemlig elbiler, men hvis det virkelig bliver en kæmpe succes, så kan det blive et frygteligt besvær for alle, fordi man ikke tænker alle led igennem.


Ja vi kan ikke bygge vindmøller, fordi der ikke er noget lager for strømmen som el-biler fx ville udgøre.
Men vi kan ikke indføre el-biler, fordi der ikke er nok vindmøller til at gøre dem rene.

Så længe det næste skridt ikke er perfekt fra første dag, skal man intet gøre. Det handler om at komme i gang
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 2118
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 218
Likede indlæg: 1522

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Artem » 14. okt 2018, 13:15

Lige en lille reklame. For den bedste elbil på markedet pt efter min mening. Den mangler bare den jydekrog som er et must for 40% af de danske billister.
http://www.popmek.dk/glem-tesla-her-er- ... 8u4QebyJ4U
0
Fra bybo til thybo
HerErJeg
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1155

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf HerErJeg » 14. okt 2018, 13:34

Falstria skrev:
HerErJeg skrev:
D.itsen skrev:
HerErJeg skrev:
D.itsen skrev:Har ikke sat mig ind i det, men overhørte nogen der snakkede om at det ikke varer længe før man lade til 70-80% af elbilens kapacitet på 5-7 min og fuld på et kvarter (noget i den retning), og så er det jo sammenligneligt med de biler vi kender

Det er saftsuseme meget strøm der skal leveres. Hvis der skal tankes 40 KW på et batteri på 6 minutter, så vil det svare til at tænde 200 elkedler på en gang - pr bil der lades op.

Og?

Hvis man regner på det, så forbruger en elbil der kører 15-20.000 km årligt lige så meget strøm som 1 husstand. Hvis man så skal have 2 biler som mange har i dag, så er det 2 husstandes elforbrug, bare til transport. Samtidig skal grønne Danmark producere strøm via vind og sol, men eftersom opladeren trækker meget store mængder strøm ud, så skal der nok suppleres med noget knapt så grønt.
Spørgsmålet er om den overordnede elforsyning overhovedet er bygget til at levere dobbelt så meget strøm som i dag? Det er der sjovt nok heller ikke afsat penge til, man snakker kun om det sjove, nemlig elbiler, men hvis det virkelig bliver en kæmpe succes, så kan det blive et frygteligt besvær for alle, fordi man ikke tænker alle led igennem.


Transportsektoren består af meget andet end private personbiler.

Man skal regne med minimum at 4 doble den nuværende el-forsyning, og mere til hvis vi fortsætter med at køre længere og længere som tendensen har været hidtil, hvis al transport skal køre på el.
Skal det hele varetages af sol og vind, så skal der dimensioneres efter en 8 dobling af den nuværende el-forsyning og etableres energilagre (f.eks. brint).

Men når nu regeringen, hvem det så er om 17 år, gør status, så kan man meget vel ende med at erklære det hele en dundrende succes, selv om den store elforsyning måske er alt andet end grøn. Det er vist symbolpolitik når det er værst.
0
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5064
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 562
Likede indlæg: 2993

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Falstria » 14. okt 2018, 13:50

HerErJeg skrev:Men når nu regeringen, hvem det så er om 17 år, gør status, så kan man meget vel ende med at erklære det hele en dundrende succes, selv om den store elforsyning måske er alt andet end grøn. Det er vist symbolpolitik når det er værst.



Lige nu er el-forsyningen fordelt således:

42% Kul og Brunkul
24% Naturgas
20% Atomkraft
7% Vind, Vand og Sol
6% Affald, Biomasse og Biogas
1% Olie


Hvis al transport udover fly og skib skal baseres på el, samtidigt med at vi skal have varmepumper istedet for olie og gas, så vi kan blive CO2 neutrale inden 2050, så skal der altså ændres rigtig rigtig mange ting i den el-forsyning.

Fly og skib må vi så kunne dække med biobrændstoffer.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 126
Likede indlæg: 2386

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Tux » 14. okt 2018, 15:25

Artem skrev:Lige en lille reklame. For den bedste elbil på markedet pt efter min mening. Den mangler bare den jydekrog som er et must for 40% af de danske billister.
http://www.popmek.dk/glem-tesla-her-er- ... 8u4QebyJ4U

Den ser spændende ud :gogo:
0
JoyNips
Indlæg: 4467
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 599
Likede indlæg: 9546

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf JoyNips » 14. okt 2018, 16:34

Jeg er all for grønnere løsninger, men jeg har et problem i forhold til at transportere hest med en elbil. Jeg skal helst have en bil der kan trække omkring 1800 kg.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 1905
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 11
Likede indlæg: 783

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf DenBruneMunk » 14. okt 2018, 17:27

JoyNips skrev:Jeg er all for grønnere løsninger, men jeg har et problem i forhold til at transportere hest med en elbil. Jeg skal helst have en bil der kan trække omkring 1800 kg.

haha, løsningen er lige for næsen af dig.

Smid hesten foran elbilen, så har du løst problemet. Det kunne de i gamle dage, hvorfor ikke gøre det grønt og brug den energi der, du får da nok hestekræfter der. :fløjt:
1
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 190
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 4
Likede indlæg: 151

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Lover-Moses » 15. okt 2018, 22:04

Brint er fremtiden. El-biler er for begrænsede, uanset hvordan og hvorledes man drejer den. Det er meget fint at man kan lyn-lade en el-bil på 7-8 min, men hvor længe holder sådan et batteri så? Og når man regner produktionen af batteriet med i co2 regnskabet, så går der en rum tid før en el-bil er mere klimavenlig end en almindelig bil på brændstof. Og det er forudsat at el-bilens batteri holder hele bilens levetid, hvilket er ret sikkert at sige, at det gør det ikke.
0
gro71
Indlæg: 163
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 21
Likede indlæg: 563

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf gro71 » 18. okt 2018, 12:36

For nogle år siden vandt jeg igennem min daværende kommune brugsretten til en elbil i 6 måneder - og det var inkl. opstilling af en ladestander ved en parkeringsplads tæt på min lejlighed og gratis opladninger i hele perioden. En fantastisk præmie. Troede jeg. Det var Better Place, der leverede bilen og i det hele taget stod for hele setuppet, så det var en af de der elbiler, hvor man kunne køre ind på en ladestation og i løbet af få minutter få skiftet et brugt batteri ud med et helt nyt. Det svarede nogenlunde til den tid, det tog at tanke benzin.

Skidegodt koncept. Og det virkede supergodt, for man var ikke helt så begrænset af rækkevidden, netop på grund af princippet med udskiftning af batteriet.

Men ca. 3 måneder inde i 6-måneders perioden gik Better Place konkurs. Og så stod jeg der med en elbil, jeg ikke kunne lade, fordi de selvfølgelig slukkede for ladestanderne også.

Nå. Heldigvis tog kommunen så affære, og efter nogen måneder (!) fandt de så frem til, at jeg i de resterende 3 måneder af min præmie kunne låne en Nissan Leaf. Problemet var så, at jeg ikke kunne lade bilen på den ladestander, der var sat op til mig. Jeg skulle i stedet køre ca. 10 km. til et indkøbscenter, hvor der i kælderen var opsat lyn-ladestandere, og her kunne jeg så oplade bilen.

I forvejen var rækkeviden måske max 150 km. på en opladning, så den var jo forholdsvist hurtigt brugt. Desuden kunne jeg mærke en mærkbare forringelse af bilens batteri i de 3 måneder, netop på grund af lynladningerne - batterierne kan bare ikke holde til det i længden.

Det endte med, at vi stort set ikke brugte bilen. Det var for bøvlet og tidskrævende at skulle køre frem og tilbage konstant og lave de der opladninger, og jeg var generelt heller ikke særlig imponeret af Leaf'en i det hele taget. Så det var en lettelse, da vi leverede den retur.

Jeg er på INGEN måde imponeret af elbil-infrastrukturen i DK. Den kan slet ikke leve op til de krav, der bliver stillet til den, og jeg kan godt forstå, at så få danskere har investeret i elbiler indtil nu.

I øvrigt tier de der forhandlere i øvrigt ret stille med, at et elbil-batteri skal udskiftes sådan ca. hvert 3. år. Og sådan en sag koster omkring 60-70.000. Hver gang.
1
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 2027
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 88
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1558

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf thomassneum » 18. okt 2018, 13:16

Falstria skrev:
HerErJeg skrev:Men når nu regeringen, hvem det så er om 17 år, gør status, så kan man meget vel ende med at erklære det hele en dundrende succes, selv om den store elforsyning måske er alt andet end grøn. Det er vist symbolpolitik når det er værst.



Lige nu er el-forsyningen fordelt således:

42% Kul og Brunkul
24% Naturgas
20% Atomkraft
7% Vind, Vand og Sol
6% Affald, Biomasse og Biogas
1% Olie


Hvis al transport udover fly og skib skal baseres på el, samtidigt med at vi skal have varmepumper istedet for olie og gas, så vi kan blive CO2 neutrale inden 2050, så skal der altså ændres rigtig rigtig mange ting i den el-forsyning.

Fly og skib må vi så kunne dække med biobrændstoffer.


Næste år bliver DK´s elforbrug dækket 60% af vind, vand og sol.
Målsætningen på 100% dækning er 2050.

:)
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5064
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 562
Likede indlæg: 2993

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Falstria » 18. okt 2018, 13:59

thomassneum skrev:
Falstria skrev:
HerErJeg skrev:Men når nu regeringen, hvem det så er om 17 år, gør status, så kan man meget vel ende med at erklære det hele en dundrende succes, selv om den store elforsyning måske er alt andet end grøn. Det er vist symbolpolitik når det er værst.



Lige nu er el-forsyningen fordelt således:

42% Kul og Brunkul
24% Naturgas
20% Atomkraft
7% Vind, Vand og Sol
6% Affald, Biomasse og Biogas
1% Olie


Hvis al transport udover fly og skib skal baseres på el, samtidigt med at vi skal have varmepumper istedet for olie og gas, så vi kan blive CO2 neutrale inden 2050, så skal der altså ændres rigtig rigtig mange ting i den el-forsyning.

Fly og skib må vi så kunne dække med biobrændstoffer.


Næste år bliver DK´s elforbrug dækket 60% af vind, vand og sol.
Målsætningen på 100% dækning er 2050.

:)


Nej det gør det ikke, ligesom det ikke blev dækket 55% i år.
Vi har jo solgt den rene energi til nogen andre.
Den kan altså kun bruges én gang...

Og målsætningen for 2050, skal du lige sammenholde med en mangedobling af behovet for strøm, iforhold til i dag.
Det bliver meget meget mere vanskeligt at dække forbruget med ren energi, når vi skal bruge så meget mere energi om relativt kort tid.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 2027
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 88
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1558

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf thomassneum » 18. okt 2018, 14:11

Falstria skrev:
thomassneum skrev:
Falstria skrev:
HerErJeg skrev:Men når nu regeringen, hvem det så er om 17 år, gør status, så kan man meget vel ende med at erklære det hele en dundrende succes, selv om den store elforsyning måske er alt andet end grøn. Det er vist symbolpolitik når det er værst.



Lige nu er el-forsyningen fordelt således:

42% Kul og Brunkul
24% Naturgas
20% Atomkraft
7% Vind, Vand og Sol
6% Affald, Biomasse og Biogas
1% Olie


Hvis al transport udover fly og skib skal baseres på el, samtidigt med at vi skal have varmepumper istedet for olie og gas, så vi kan blive CO2 neutrale inden 2050, så skal der altså ændres rigtig rigtig mange ting i den el-forsyning.

Fly og skib må vi så kunne dække med biobrændstoffer.


Næste år bliver DK´s elforbrug dækket 60% af vind, vand og sol.
Målsætningen på 100% dækning er 2050.

:)


Nej det gør det ikke, ligesom det ikke blev dækket 55% i år.
Vi har jo solgt den rene energi til nogen andre.
Den kan altså kun bruges én gang...

Og målsætningen for 2050, skal du lige sammenholde med en mangedobling af behovet for strøm, iforhold til i dag.
Det bliver meget meget mere vanskeligt at dække forbruget med ren energi, når vi skal bruge så meget mere energi om relativt kort tid.


Der oplyses vores elforbrug, ikke hvad vi producerer osv. - Det vil jeg holde mig til.
Det er ihvertfald klarlagt, at de 7% ikke er et billede af det danske samlede elforbrug.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5064
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 562
Likede indlæg: 2993

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Falstria » 18. okt 2018, 14:19

thomassneum skrev:
Falstria skrev:
thomassneum skrev:
Falstria skrev:
HerErJeg skrev:Men når nu regeringen, hvem det så er om 17 år, gør status, så kan man meget vel ende med at erklære det hele en dundrende succes, selv om den store elforsyning måske er alt andet end grøn. Det er vist symbolpolitik når det er værst.



Lige nu er el-forsyningen fordelt således:

42% Kul og Brunkul
24% Naturgas
20% Atomkraft
7% Vind, Vand og Sol
6% Affald, Biomasse og Biogas
1% Olie


Hvis al transport udover fly og skib skal baseres på el, samtidigt med at vi skal have varmepumper istedet for olie og gas, så vi kan blive CO2 neutrale inden 2050, så skal der altså ændres rigtig rigtig mange ting i den el-forsyning.

Fly og skib må vi så kunne dække med biobrændstoffer.


Næste år bliver DK´s elforbrug dækket 60% af vind, vand og sol.
Målsætningen på 100% dækning er 2050.

:)


Nej det gør det ikke, ligesom det ikke blev dækket 55% i år.
Vi har jo solgt den rene energi til nogen andre.
Den kan altså kun bruges én gang...

Og målsætningen for 2050, skal du lige sammenholde med en mangedobling af behovet for strøm, iforhold til i dag.
Det bliver meget meget mere vanskeligt at dække forbruget med ren energi, når vi skal bruge så meget mere energi om relativt kort tid.


Der oplyses vores elforbrug, ikke hvad vi producerer osv. - Det vil jeg holde mig til.
Det er ihvertfald klarlagt, at de 7% ikke er et billede af det danske samlede elforbrug.


Det nytter jo ikke noget at kigge på hvad vi producere...

Den strøm dit komfur sluger i aften når du laver aftensmad, kan jo ikke komme fra en solskinstime tilbage i august eller fra et blæsevejr i sidste uge...


Sådan fungere det bare ikke.

Det glemmer folk, eller de har ikke lært nok om det.
De indhyldes i en eller anden selvfedme om hvor grønne vi da er.
Men det er vi ikke, vi er kulsorte.
2

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"