Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5869
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 622
Likede indlæg: 3528

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Falstria » 23. okt 2018, 14:47

Thomas31 skrev:Men det er jo fordi du tilsyneladende stadig ikke forstår, at den ikke eksporteres. Det regnskab du bruger gælder kun de næsten ligegyldige certifikater udbydere af grøn energi har lov at sælge. Det eksporteres ikke. Tværtimod. Der skal produceres og bruges vindenergi i danmark for at kunne sælge de certifikater. Og det er jo det svære. Som du selv hele tiden siger, det blæser ikke altid.

De eneste relevante tal er de ca 45% produktion/forbrug. Og ja, når man ser udviklingen som beskrevet i thomassneums link er det jo voldsomt positivt. Ikke bare er det snart 60%, når der om et par år åbner havvindparker med en kapacitet udover en million husstandes årsforbrug, me samtidig rasler prisen ned. Staten havde sat 8 milliarder af til støtte for at få de næste projekter i gang, men undrr 4 var nok. Inden længe er det formentlig 0.

Hvis der for et par år siden var en lille sandsynlighed for atomkraft, så er den da helt væk nu.



De er nu ikke ligegyldige, ligesom kablerne til de andre lande heller ikke er ligegyldige.

Som nævnt så får man ikke højere dækning (60% eller 100%) af at sætte flere møller op. De dage hvor det ikke blæser får man ikke mere strøm selvom man fordoblede antallet af møller.
De dage hvor det blæser, er vi allerede godt dækket ind.
Antal procent dækning handler åltså om hvor mange procent af dagene det blæser fremover.


Medmindre vi så importere VE fra andre lande, men du siger så at den import rent faktisk ikke finder sted, hvis du siger at vores eksport ikke finder sted.
De hænger jo sammen.


Se på grafen over et 14 dages forbrug i oktober, og fortæl mig så at der ikke er behov for en grundlast.
Den grundlast kan jo så ikke længere komme fra kul og naturgas.
Hvad er der så tilbage, der er atomkraft tilbage.
Behovet for grundlast øges, i takt med at el-forbruget stiger, som det vil gøre når der kommer de der mange elbiler ud på vejene samt varmeforsyningen ændres til varmepumper.
= Kæmpe behov for grundlast i el-nettet fremover.

Noget grundlast kan erstattes af lagring, men der er vi jo langt bagud i forhold til målsætningerne.
Pris og levetid osv. på den slags kendes slet ikke, men det bliver jo lagt på el-prisen, så el bliver naturligvis langt dyrere end det er lige nu.
Måske så dyr at atomkraft viser sig gunstigt, det er der jo andre lande som mener.
0
Thomas31
Indlæg: 824
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 29
Likede indlæg: 489

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Thomas31 » 23. okt 2018, 17:26

Falstria skrev:
Thomas31 skrev:Men det er jo fordi du tilsyneladende stadig ikke forstår, at den ikke eksporteres. Det regnskab du bruger gælder kun de næsten ligegyldige certifikater udbydere af grøn energi har lov at sælge. Det eksporteres ikke. Tværtimod. Der skal produceres og bruges vindenergi i danmark for at kunne sælge de certifikater. Og det er jo det svære. Som du selv hele tiden siger, det blæser ikke altid.

De eneste relevante tal er de ca 45% produktion/forbrug. Og ja, når man ser udviklingen som beskrevet i thomassneums link er det jo voldsomt positivt. Ikke bare er det snart 60%, når der om et par år åbner havvindparker med en kapacitet udover en million husstandes årsforbrug, me samtidig rasler prisen ned. Staten havde sat 8 milliarder af til støtte for at få de næste projekter i gang, men undrr 4 var nok. Inden længe er det formentlig 0.

Hvis der for et par år siden var en lille sandsynlighed for atomkraft, så er den da helt væk nu.



De er nu ikke ligegyldige, ligesom kablerne til de andre lande heller ikke er ligegyldige.

Som nævnt så får man ikke højere dækning (60% eller 100%) af at sætte flere møller op. De dage hvor det ikke blæser får man ikke mere strøm selvom man fordoblede antallet af møller.
De dage hvor det blæser, er vi allerede godt dækket ind.
Antal procent dækning handler åltså om hvor mange procent af dagene det blæser fremover.


Medmindre vi så importere VE fra andre lande, men du siger så at den import rent faktisk ikke finder sted, hvis du siger at vores eksport ikke finder sted.
De hænger jo sammen.


Se på grafen over et 14 dages forbrug i oktober, og fortæl mig så at der ikke er behov for en grundlast.
Den grundlast kan jo så ikke længere komme fra kul og naturgas.
Hvad er der så tilbage, der er atomkraft tilbage.
Behovet for grundlast øges, i takt med at el-forbruget stiger, som det vil gøre når der kommer de der mange elbiler ud på vejene samt varmeforsyningen ændres til varmepumper.
= Kæmpe behov for grundlast i el-nettet fremover.

Noget grundlast kan erstattes af lagring, men der er vi jo langt bagud i forhold til målsætningerne.
Pris og levetid osv. på den slags kendes slet ikke, men det bliver jo lagt på el-prisen, så el bliver naturligvis langt dyrere end det er lige nu.
Måske så dyr at atomkraft viser sig gunstigt, det er der jo andre lande som mener.


Selvfølgelig handles der strøm, men Danmark nettoeksporterer ikke det meste vindenergi.
Og jo, der skal flere møller op, og det vil øge andelen. Elbiler, varmepumper, intelligent teknologi virker som ballast.
0
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5869
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 622
Likede indlæg: 3528

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Falstria » 23. okt 2018, 18:53

Thomas31 skrev:
Falstria skrev:
Thomas31 skrev:Men det er jo fordi du tilsyneladende stadig ikke forstår, at den ikke eksporteres. Det regnskab du bruger gælder kun de næsten ligegyldige certifikater udbydere af grøn energi har lov at sælge. Det eksporteres ikke. Tværtimod. Der skal produceres og bruges vindenergi i danmark for at kunne sælge de certifikater. Og det er jo det svære. Som du selv hele tiden siger, det blæser ikke altid.

De eneste relevante tal er de ca 45% produktion/forbrug. Og ja, når man ser udviklingen som beskrevet i thomassneums link er det jo voldsomt positivt. Ikke bare er det snart 60%, når der om et par år åbner havvindparker med en kapacitet udover en million husstandes årsforbrug, me samtidig rasler prisen ned. Staten havde sat 8 milliarder af til støtte for at få de næste projekter i gang, men undrr 4 var nok. Inden længe er det formentlig 0.

Hvis der for et par år siden var en lille sandsynlighed for atomkraft, så er den da helt væk nu.



De er nu ikke ligegyldige, ligesom kablerne til de andre lande heller ikke er ligegyldige.

Som nævnt så får man ikke højere dækning (60% eller 100%) af at sætte flere møller op. De dage hvor det ikke blæser får man ikke mere strøm selvom man fordoblede antallet af møller.
De dage hvor det blæser, er vi allerede godt dækket ind.
Antal procent dækning handler åltså om hvor mange procent af dagene det blæser fremover.


Medmindre vi så importere VE fra andre lande, men du siger så at den import rent faktisk ikke finder sted, hvis du siger at vores eksport ikke finder sted.
De hænger jo sammen.


Se på grafen over et 14 dages forbrug i oktober, og fortæl mig så at der ikke er behov for en grundlast.
Den grundlast kan jo så ikke længere komme fra kul og naturgas.
Hvad er der så tilbage, der er atomkraft tilbage.
Behovet for grundlast øges, i takt med at el-forbruget stiger, som det vil gøre når der kommer de der mange elbiler ud på vejene samt varmeforsyningen ændres til varmepumper.
= Kæmpe behov for grundlast i el-nettet fremover.

Noget grundlast kan erstattes af lagring, men der er vi jo langt bagud i forhold til målsætningerne.
Pris og levetid osv. på den slags kendes slet ikke, men det bliver jo lagt på el-prisen, så el bliver naturligvis langt dyrere end det er lige nu.
Måske så dyr at atomkraft viser sig gunstigt, det er der jo andre lande som mener.


Selvfølgelig handles der strøm, men Danmark nettoeksporterer ikke det meste vindenergi.
Og jo, der skal flere møller op, og det vil øge andelen. Elbiler, varmepumper, intelligent teknologi virker som ballast.


Ikke uden lagring... Hvis det kun blæser hver anden dag i snit, så bliver dækningsgraden 50% og ikke højere, medmindre man kan lagre det over længere tid, fra uge til uge, måned til måned, fra vinterhalvår til sommerhalvår, fra blæsende år til mindre blæsende år.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 2272
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 97
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1822

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf thomassneum » 24. okt 2018, 06:34

Falstria skrev:
Der skal som sagt gang i en hel masse lagring, oven i en hel masse ekstra produktion før vi kan nå dertil.

I mellemtiden, vil man øge importen samt brugen af fossil naturgas, så andelen af VE kommer til at dykke i første omgang, ikke stige.
Hvis der kører en million el-biler rundt her om 10 år, så stiger behovet hurtigere end der opføres vindmøller og lagrings teknologi.


Jeg har sendt dig links til rapporterne som opridser handlingsplanerne for at nå i mål i 2050. Og udviklingen går rigtig godt. Det er ikke udelukkende vindmøller, men også vand og sol. :)


Plan.JPG


Atom.JPG


LINK: http://www.stm.dk/multimedia/Energistrategi_2050.pdf
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Thomas31
Indlæg: 824
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 29
Likede indlæg: 489

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Thomas31 » 24. okt 2018, 11:13

Falstria skrev:
Thomas31 skrev:
Falstria skrev:
Thomas31 skrev:Men det er jo fordi du tilsyneladende stadig ikke forstår, at den ikke eksporteres. Det regnskab du bruger gælder kun de næsten ligegyldige certifikater udbydere af grøn energi har lov at sælge. Det eksporteres ikke. Tværtimod. Der skal produceres og bruges vindenergi i danmark for at kunne sælge de certifikater. Og det er jo det svære. Som du selv hele tiden siger, det blæser ikke altid.

De eneste relevante tal er de ca 45% produktion/forbrug. Og ja, når man ser udviklingen som beskrevet i thomassneums link er det jo voldsomt positivt. Ikke bare er det snart 60%, når der om et par år åbner havvindparker med en kapacitet udover en million husstandes årsforbrug, me samtidig rasler prisen ned. Staten havde sat 8 milliarder af til støtte for at få de næste projekter i gang, men undrr 4 var nok. Inden længe er det formentlig 0.

Hvis der for et par år siden var en lille sandsynlighed for atomkraft, så er den da helt væk nu.



De er nu ikke ligegyldige, ligesom kablerne til de andre lande heller ikke er ligegyldige.

Som nævnt så får man ikke højere dækning (60% eller 100%) af at sætte flere møller op. De dage hvor det ikke blæser får man ikke mere strøm selvom man fordoblede antallet af møller.
De dage hvor det blæser, er vi allerede godt dækket ind.
Antal procent dækning handler åltså om hvor mange procent af dagene det blæser fremover.


Medmindre vi så importere VE fra andre lande, men du siger så at den import rent faktisk ikke finder sted, hvis du siger at vores eksport ikke finder sted.
De hænger jo sammen.


Se på grafen over et 14 dages forbrug i oktober, og fortæl mig så at der ikke er behov for en grundlast.
Den grundlast kan jo så ikke længere komme fra kul og naturgas.
Hvad er der så tilbage, der er atomkraft tilbage.
Behovet for grundlast øges, i takt med at el-forbruget stiger, som det vil gøre når der kommer de der mange elbiler ud på vejene samt varmeforsyningen ændres til varmepumper.
= Kæmpe behov for grundlast i el-nettet fremover.

Noget grundlast kan erstattes af lagring, men der er vi jo langt bagud i forhold til målsætningerne.
Pris og levetid osv. på den slags kendes slet ikke, men det bliver jo lagt på el-prisen, så el bliver naturligvis langt dyrere end det er lige nu.
Måske så dyr at atomkraft viser sig gunstigt, det er der jo andre lande som mener.


Selvfølgelig handles der strøm, men Danmark nettoeksporterer ikke det meste vindenergi.
Og jo, der skal flere møller op, og det vil øge andelen. Elbiler, varmepumper, intelligent teknologi virker som ballast.


Ikke uden lagring... Hvis det kun blæser hver anden dag i snit, så bliver dækningsgraden 50% og ikke højere, medmindre man kan lagre det over længere tid, fra uge til uge, måned til måned, fra vinterhalvår til sommerhalvår, fra blæsende år til mindre blæsende år.


Den gennemsnitlige elbil vil kunne oplades til to ugers kørsel på en enkelt nat. Hvor tit er der vindstille to uger i træk? Og der er mange andre muligheder. Varmepumper udgør en forventet væsentlig fleksibilitet. Og så har den intelligente teknologi jo samme effekt. Det er ikke usandsynligt, at der bliver mere eller mindre gratis strøm til dem, der vælger at lade el-selskaberne programmere deres teknologi meget restriktivt. Om sommeren vil sol være et relevant supplement og skulle det enkelte gange være nødvendigt at brænde en smule bio-halløj af under særlige forhold er det reelt ligegyldigt.

Potentialet er åbenbart efter at prisen på havvind er styrtdykket. En enkelt stor havvindmøllepark kan formentlig producere svarende til det samlede behov for privatkørsel i Danmark. De parker kan nu reelt opføres på markedsvilkår uden statsstøtte, oet skal bare blæse 10% af tiden for at fylde bilernes lager op.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 2469
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 16
Likede indlæg: 1027

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf DenBruneMunk » 24. okt 2018, 11:34

Thomas31 skrev:Den gennemsnitlige elbil vil kunne oplades til to ugers kørsel på en enkelt nat.

Jeg må lige tilføje , at der lige har været en artikel på DR hvor der tales nye opladere, og den kan oplade 400KM på ned til 10min for nogle biler, det lyder rigtig godt, de skal bare udbredes noget mere.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd ... ometer-paa
0
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 312
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Fru.skruk » 24. okt 2018, 11:50

DenBruneMunk skrev:
Thomas31 skrev:Den gennemsnitlige elbil vil kunne oplades til to ugers kørsel på en enkelt nat.

Jeg må lige tilføje , at der lige har været en artikel på DR hvor der tales nye opladere, og den kan oplade 400KM på ned til 10min for nogle biler, det lyder rigtig godt, de skal bare udbredes noget mere.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd ... ometer-paa


Men så spørger jeg helt forsigtigt: forudsætter de to ugers kørsel så ikke, at man maks kører 400 km (eller hvor meget en elbil nu kan køre på fuldt opladt batteri) på de to uger? For ellers skal man vel lade oftere?
0
Thomas31
Indlæg: 824
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 29
Likede indlæg: 489

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Thomas31 » 24. okt 2018, 12:19

Fru.skruk skrev:
DenBruneMunk skrev:
Thomas31 skrev:Den gennemsnitlige elbil vil kunne oplades til to ugers kørsel på en enkelt nat.

Jeg må lige tilføje , at der lige har været en artikel på DR hvor der tales nye opladere, og den kan oplade 400KM på ned til 10min for nogle biler, det lyder rigtig godt, de skal bare udbredes noget mere.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd ... ometer-paa


Men så spørger jeg helt forsigtigt: forudsætter de to ugers kørsel så ikke, at man maks kører 400 km (eller hvor meget en elbil nu kan køre på fuldt opladt batteri) på de to uger? For ellers skal man vel lade oftere?


Ja det er baseret på gennemsnitsbilisten, der kører 25-30 km om dagen. Han får noget intelligent teknologi, der indstilles sådan, at der fx forventes at bruges 25 km om dagen,men der skal altid være mindst 50 km tilbage. Hvis det er mandag morgen, der er 300 km tilbage, og computeren ved at der loves kraftig blæst til weekenden, så undlader den at lade op før da.

Hvis der vælges en mere lempelig programmering pga større forbrug vil det sikkert bare koste lidt mere. De suprr-ladere denbrunemunk omtaler er næppe ideelle i sig selv, men er den reserve til lange ture eller det pludseligt opståede behov, der gør, at flere vil være villig til at vente på blæsten i den daglige opladning
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 2469
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 16
Likede indlæg: 1027

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf DenBruneMunk » 24. okt 2018, 15:43

Thomas31 skrev:
Fru.skruk skrev:
DenBruneMunk skrev:
Thomas31 skrev:Den gennemsnitlige elbil vil kunne oplades til to ugers kørsel på en enkelt nat.

Jeg må lige tilføje , at der lige har været en artikel på DR hvor der tales nye opladere, og den kan oplade 400KM på ned til 10min for nogle biler, det lyder rigtig godt, de skal bare udbredes noget mere.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd ... ometer-paa


Men så spørger jeg helt forsigtigt: forudsætter de to ugers kørsel så ikke, at man maks kører 400 km (eller hvor meget en elbil nu kan køre på fuldt opladt batteri) på de to uger? For ellers skal man vel lade oftere?


Ja det er baseret på gennemsnitsbilisten, der kører 25-30 km om dagen. Han får noget intelligent teknologi, der indstilles sådan, at der fx forventes at bruges 25 km om dagen,men der skal altid være mindst 50 km tilbage. Hvis det er mandag morgen, der er 300 km tilbage, og computeren ved at der loves kraftig blæst til weekenden, så undlader den at lade op før da.

Hvis der vælges en mere lempelig programmering pga større forbrug vil det sikkert bare koste lidt mere. De suprr-ladere denbrunemunk omtaler er næppe ideelle i sig selv, men er den reserve til lange ture eller det pludseligt opståede behov, der gør, at flere vil være villig til at vente på blæsten i den daglige opladning

Super ladere lyder da til at komme for at blive, om de så kan udbredes til private, er måske urealistisk lige nu. Bare det er de nu kan stilles op, så kunne steder ved motorveje være et plus senere, så kunne man da nok nå de længere ture fra og til arbejde, hvis man kører 200km hver vej, og normalt købte diesel på det grundlag. Man skal bare finde løsningen til at lade op men er det så først på når man kommer frem der bruges 10 mins, er vi nok kørende igen, så bruger de 10 mins i frokost på at lade, og så kan de måske lade på langsom maner hjemme, hvis nødvendigt.
Vigtigt for mig, var at se segmentet for dem som kører langt, at de også kan bruge elbil men 120-150km hver vej, de eksisterer jo og kører det dagligt.
0
Thomas31
Indlæg: 824
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 29
Likede indlæg: 489

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Thomas31 » 24. okt 2018, 17:14

DenBruneMunk skrev:
Thomas31 skrev:
Fru.skruk skrev:
DenBruneMunk skrev:
Thomas31 skrev:Den gennemsnitlige elbil vil kunne oplades til to ugers kørsel på en enkelt nat.

Jeg må lige tilføje , at der lige har været en artikel på DR hvor der tales nye opladere, og den kan oplade 400KM på ned til 10min for nogle biler, det lyder rigtig godt, de skal bare udbredes noget mere.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd ... ometer-paa


Men så spørger jeg helt forsigtigt: forudsætter de to ugers kørsel så ikke, at man maks kører 400 km (eller hvor meget en elbil nu kan køre på fuldt opladt batteri) på de to uger? For ellers skal man vel lade oftere?


Ja det er baseret på gennemsnitsbilisten, der kører 25-30 km om dagen. Han får noget intelligent teknologi, der indstilles sådan, at der fx forventes at bruges 25 km om dagen,men der skal altid være mindst 50 km tilbage. Hvis det er mandag morgen, der er 300 km tilbage, og computeren ved at der loves kraftig blæst til weekenden, så undlader den at lade op før da.

Hvis der vælges en mere lempelig programmering pga større forbrug vil det sikkert bare koste lidt mere. De suprr-ladere denbrunemunk omtaler er næppe ideelle i sig selv, men er den reserve til lange ture eller det pludseligt opståede behov, der gør, at flere vil være villig til at vente på blæsten i den daglige opladning

Super ladere lyder da til at komme for at blive, om de så kan udbredes til private, er måske urealistisk lige nu. Bare det er de nu kan stilles op, så kunne steder ved motorveje være et plus senere, så kunne man da nok nå de længere ture fra og til arbejde, hvis man kører 200km hver vej, og normalt købte diesel på det grundlag. Man skal bare finde løsningen til at lade op men er det så først på når man kommer frem der bruges 10 mins, er vi nok kørende igen, så bruger de 10 mins i frokost på at lade, og så kan de måske lade på langsom maner hjemme, hvis nødvendigt.
Vigtigt for mig, var at se segmentet for dem som kører langt, at de også kan bruge elbil men 120-150km hver vej, de eksisterer jo og kører det dagligt.


Det er ikke optimalt at bruge superopladere, fordi man belaster elnettet på det forkerte tidspunkt. Men derfor er de da vigtige alligevel. Det smarte ved elbilen er jo lagereffekten. Ikke bare kan man afvente blæst før man oplader, men man kan også sende el tilbage til nettet, hvis bilen efter en stormfuld weekend står fuldt opladet en vindstille mandag morgen, men det vil mange ikke være med til, medmindre de ved, at der er en superoplader til pludselige behov for længere ture.
0
Brugeravatar
Falstria
Indlæg: 5869
Tilmeldt: 18. aug 2016, 02:07
Kort karma: 622
Likede indlæg: 3528

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf Falstria » 24. okt 2018, 17:15

thomassneum skrev:
Falstria skrev:
Der skal som sagt gang i en hel masse lagring, oven i en hel masse ekstra produktion før vi kan nå dertil.

I mellemtiden, vil man øge importen samt brugen af fossil naturgas, så andelen af VE kommer til at dykke i første omgang, ikke stige.
Hvis der kører en million el-biler rundt her om 10 år, så stiger behovet hurtigere end der opføres vindmøller og lagrings teknologi.


Jeg har sendt dig links til rapporterne som opridser handlingsplanerne for at nå i mål i 2050. Og udviklingen går rigtig godt. Det er ikke udelukkende vindmøller, men også vand og sol. :)




Man kan ikke planlægge inde fra Borgen, hvor ofte og hvor meget det blæser.
Om der er overskyet, om det regner osv.

Desværre har folk på borgen en anden opfattelse, det mærker jo især landbruget hver eneste dag.

Efter et år med historisk tørke, historisk varme og sol, og historisk meget lidt sommer blæst, så burde det være så tydeligt for enhver som det overhovedet kan blive lige nu.
Men det er sikkert glemt om 5 år igen.
1
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 2272
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 97
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1822

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf thomassneum » 25. okt 2018, 06:36

Falstria skrev:

Man kan ikke planlægge inde fra Borgen, hvor ofte og hvor meget det blæser.
Om der er overskyet, om det regner osv.

Desværre har folk på borgen en anden opfattelse, det mærker jo især landbruget hver eneste dag.

Efter et år med historisk tørke, historisk varme og sol, og historisk meget lidt sommer blæst, så burde det være så tydeligt for enhver som det overhovedet kan blive lige nu.
Men det er sikkert glemt om 5 år igen.


Det har "borgen" så heller ikke gjort.
Det er jo en stråmand du kommer med der.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
nononsens
Indlæg: 339
Tilmeldt: 4. mar 2019, 11:41
Kort karma: 9
Likede indlæg: 225

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf nononsens » 6. mar 2019, 08:07

HerErJeg skrev:Helt kort, i 2030 er planen at der kun skal sælges hybridbiler og i 2035 er det kun elbiler.
Jeg synes det er fuldstændig vanvid, især delen omkring elbilerne.
I dag sælges der Toyota Aygo'er til en billig penge. De gør det godt som konebiler og har alligevel over 600 km rækkevidde på en tank.
I dag går snakken på elbiler omkring rækkevidden, intet problem, vi kan klare op til 500 km. er meldingen. Det er også rigtigt, hvis man køber største og dyreste Tesla... den har jeg ikke råd til, heller ikke uden afgifter.

Hvis jeg skulle købe elbil svarende til min Toyota Auris, så ville det blive en Nissan Leaf. Den er faktisk flot, men jeg kan ikke køre fra Herning til København uden at 'tanke', hvilket jo så kræver en endnu større elbil, skruen uden ende.
Hvis jeg så kigger på min kones Toyota Aygo og ser på en elbil i den størrelse, så er der næsten kun VW Up som eneste mulighed. Problemet er bare at så kan min kone ikke køre fra Herning til Århus på motorvej med 110 km/t, eller Herning/Silkeborg og retur uden strøm på.

Jamen, udviklingen redder alt, det plejer det at gøre. Det er også rigtigt at elbiler kan køre langt, men det er kun fordi der er mast et endnu større batteri ind, det er ikke fordi vi får mere strøm ud af mindre. Se bare på mobiltelefonen i dag, kæmpestor, men holder faktisk ikke længere på en opladning end de altid har gjort.
Med den efterspørgsel der bliver på batterier, så skal der produceredes i 100-vis millioner enheder. Fuldstændig ufattelige mængder, og hvis prisen skal holdes nede i denne masseproduktion, så bliver det ikke med spitzenklasse ypperste nyudviklede teknologi.

Og bid så mærke i at midt i elbils euforien, så er der ikke tale om flere tog, letbaner eller andet med meget hyppige afgange, som reelt er et alternativ til en elbil som skal oplades undervejs. Ej heller snakkes der om opladningsfaciliteter eller fælles europæiske standarder.


En gammel tråd, men alligevel.

1. Elbiler med nuværende teknologi er ikke brugbart i byerne og for mange på landet (i byerne mangler der ladestander da hjemmeopladning ikke er muligt og på landet mangler man rækkevide, især når vi taler biler til under 300.000).
2. Infrastrukturen mangler uanset som vi taler offentlige ladestander, hurtig lader eller brint til el-brint biler.

Men i 2030, det er solidt state batteriet forventer færdigudvikler og kommercialiseret. Vi kan lager al den grønne energi i brint, hvis vi vælger el-brint som en supplerende teknologi. Der mangler dog både bil modeler og de er endnu lægerer væk fra at være betalelig.

Men vi kan jo starte med at få 10 doble de offentlige ladestander i byerne, så de med behov for korter rækkevide kan startet på at få elbiler. Vi bør også staret både produktion at grøn brint og få et nationalt net at brint tank stationer. Brint er specielt fordi brint pt. er eneste teknologi der kan anvender til skibe og fly, såfremt de skal elektrificeres.

Endelig er alternative Co2 neutral diesel, også kaldes 100% biodiesel. Det har vi kunne bruge i alt og i de sidste 50 år, men det har man ikke ønsket politisk bla fordi man ikke vil reducere den globale fødevare produktion for at producerer brændstof. Det ser ikke godt ud at fattige ikke har råd til mad, fordi vi vil køre i biler som er co2 neutrale.

Men det kunne have løse co2 problemet allerede den gang, hvis vi have haft den politiske vilje til det.
1
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 385
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: -22
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 130

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf deliciouscookie » 8. mar 2019, 22:02

Elbiler hjælper intet, det kræver meget energi at udvinde råvare og ser på det samlede regnskab så skal man køre langt i en elbil før den kan betale sig.

I øvrigt skal løsninger laves central og ikke med markedskræfter for at virke, en privat person vil altid træffe det valg som passer til vedkommende selv og ikke den store sammenhæng.
1
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1855
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 226
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5048

Re: Elbiler. Vil du acceptere blive begrænset?

Indlægaf ExCoastal » 8. mar 2019, 22:41

Her i lokalområdet er det ikke begrænsende at køre i en elbil, der er ladestandere rigtigt mange steder. Men der er mange, der bruger turen fra SF til LA som reference, og der har man brug for at lade undervejs. Der er kun en enkelt Tesla station på vejen.

Problemet er det samme med brintbilerne, der er også for få standere til at det er realistisk at køre brintbil på længere afstande.
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"