Dashcam i firmabil

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Lover-Moses
Kort karma: 4
Likede indlæg: 150

Dashcam i firmabil

Indlægaf Lover-Moses » 21. okt 2018, 09:43

Da jeg tidligere på ugen igen igen var ved at blive torpederet frontalt af en uopmærksom bilist, denne gang i en større varevogn, har jeg gået med tanken om at investere i sådan et dashcam. Det er ikke for at gå til politiet med det, det ville ikke holde i retten alligevel, men mere for at se om man evt. kunne se et firma logo og nummerplade, og så tage kontakt til firmaet. Jeg ville som virksomhedsejer meget gerne vide det, hvis mine medarbejdere kørte som død og helvede og/eller var uopmærksomme pga mobil/tablet/PC.

Men er det egentlig tilladt at montere sådan et i forruden af bilen, når det er et erhvervs køretøj? Her tænker jeg ikke placering, men det at det optager hvad der sker foran bilen.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 11
Likede indlæg: 780

Re: Dashcam i firmabil

Indlægaf DenBruneMunk » 21. okt 2018, 10:03

Jeg fik et i min bil for en 6 måneders tid siden, dengang læste jeg mig til, at det var lovligt, dog ikke når det sad i venstre side af bakspejl, så var ruden nemlig ikke holdt fri, så du skal gemme det på spejlets højre side, så det ikke er så synligt. Så burde du gå fri, ved sådan fast montering.
I ældre tid havde mange en mobil eller GPS med sugekop i forruden, også i et område, hvor det var til gene men her tror jeg der skelnes lidt mellem mobile og faste installationer, skal dog ikke gøre mig ekspert der.

Her er FDM's forklaring: https://fdm.dk/alt-om-biler/dine-rettig ... er-lovligt
Også monteret i højre side :)
1
Brugeravatar
Selina
Kort karma: 5
Likede indlæg: 96

Re: Dashcam i firmabil

Indlægaf Selina » 21. okt 2018, 10:07

Der er også lovligt i erhvervskøretøjer.
Så længe du kun filmer ud af forruden på offentlig vej er det lovligt.
Er du selvforsikret, kan det ligefrem være en god ide at have et til dokumentation.
1

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"