Hvis du selv skal sige det: Er du en god eller dårlig bilist?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Hvis du selv skal sige det: Er du en god eller dårlig bilist?

Indlægaf ajnaM » 8. nov 2018, 15:57

Jeg er en dårlig bilist! :genert:

Ej, men det er jeg. Jeg har haft kørekort i 2,5 år, og jeg har ikke haft nogen uheld med personer. Så langt så godt. Til gengæld er jeg bakket ind i en skurvogn - så meget, at jeg sad fast i skurvognen med bilen. Jeg har vappet et sidespejl ned, jeg har kørt op på kantstenen i kryds ved flere lejligheder, har været ubehageligt tæt på at misse en bil i min blinde vinkel på motorvejen, og jeg har banket min sidedør op i en anden bil på parkeringspladsen... Og jeg kan stadig ikke parallelparkere.

Jeg er til gengæld ikke rigtig bange for noget med bilen. Det kan være, jeg burde være det, når jeg tænker over det.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvis du selv skal sige det: Er du en god eller dårlig bilist?

Indlægaf dgd2007 » 8. nov 2018, 16:22

Jeg fik et knæk i selvsikkerheden vedr. parallelpartkering da jeg fik trefagsbriller :lol:
Der er ikke noget problem forlæns, men når jeg skal vende mig og kigger bagud - uden at være helt sikker på hvilket "fag" jeg så kigger igennem ... jeg undgår for så vidt muligt parallelparkering these days.
Jeg reagerer også en smule lamngsommere end tilforn - men ellers har jeg været superbilist, har ABCD på kortet og endda kørt bus og taxi i Kbh. i mine yngre dawe (ved ikke om alle vil regne det for en anbefaling). Har også selv haft bil de sidste ca. 35 år.
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5085
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9838

Re: Hvis du selv skal sige det: Er du en god eller dårlig bilist?

Indlægaf Tilly » 8. nov 2018, 16:34

Jeg synes selv jeg er en hæderlig billist.

Jeg fik min ilddåb da jeg under et år efter at jeg havde fået kørekort flyttede til Florida for at blive au pair. Der fik jeg prøvet at køre på 10-sporede motorveje osv. Det som egentlig var mest skræmmende var at jeg skulle finde rundt uden gps og jeg har virkelige IKKE nogen naturlig stedsans. Plus jeg havde heller ikke mobiltelefon, så jeg kunne heller ikke ringe til min værtsfamilie hvis jeg farede vild. Jeg husker en enkelt gang hvor jeg havde været af sted på en tur til en zoologisk have en times kørsel hjemmefra, og jeg fandt fint dertil med et lille hjemmelavet kort som moren i den familie jeg var ved havde tegnet til mig. Men det gik galt da jeg skulle hjem igen, der vidste jeg simpelthen ikke hvornår jeg skulle af motorvejen. Der følte jeg mig god nok lille og alene i Florida (selvom jeg havde pigen jeg passede til at sidde på bagsædet). Jeg endte med at køre for langt, men jeg fik kørt af motorvejen i nabobyen i stedet, og derfra kunne jeg heldigvis finde hjem, puha!

Siden lærte jeg rigtig meget, og blev en bedre billist da jeg i 2 år arbejdede som chauffør ved Post Danmark. Jeg blev fx mega god til at bakke ind snævre steder. Og det har hjulpet mig meget sidenhen, når jeg fx har flyttet, at jeg er tryg ved at køre i en varevogn og kassebil med lift.

Det eneste jeg ikke er tryg ved er parallelparkering, så det undgår jeg helst.
0
Thomas31
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2398

Re: Hvis du selv skal sige det: Er du en god eller dårlig bilist?

Indlægaf Thomas31 » 8. nov 2018, 19:08

Et meget stort flertal af mænd kører langt bedre end næsten alle andre.
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvis du selv skal sige det: Er du en god eller dårlig bilist?

Indlægaf dgd2007 » 8. nov 2018, 19:47

Thomas31 skrev:Et meget stort flertal af mænd kører langt bedre end næsten alle andre.

Ja, det har jeg også hørt :lol:
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Hvis du selv skal sige det: Er du en god eller dårlig bilist?

Indlægaf billiebean » 8. nov 2018, 19:48

Middelmådig. Forstået på den måde at jeg kører forsvarligt, har overblik, er rimelig erfaren og har kørt i en del lande, men jeg er af natur lidt forsigtig og analytisk, og det er mit indtryk at det er en lille ulempe i trafikken, hvor man skal reagere og aflæse mere prompte end jeg gør.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvis du selv skal sige det: Er du en god eller dårlig bilist?

Indlægaf dgd2007 » 8. nov 2018, 20:27

Nå ja, jeg er for øvrigt pogså god til at køre i venstre side. Det eneste problem i forbindelse med omstillingen er at jeg kommer til at tænde vinduesviskerne i stedet for at blinke ud lige i starten. :lol:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvis du selv skal sige det: Er du en god eller dårlig bilist?

Indlægaf dgd2007 » 8. nov 2018, 23:49

Er det egentlig blevet lovligt at parkere i den modsatte side af færdselsretningen? :gruble:
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Hvis du selv skal sige det: Er du en god eller dårlig bilist?

Indlægaf landsbytossen » 9. nov 2018, 01:27

dgd2007 skrev:Er det egentlig blevet lovligt at parkere i den modsatte side af færdselsretningen? :gruble:

Det har det været al den tid, jeg har kørt bil - altså på små, mindre befærdede veje. På veje med megen færdsel er det ikke lovligt.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvis du selv skal sige det: Er du en god eller dårlig bilist?

Indlægaf dgd2007 » 9. nov 2018, 01:34

landsbytossen skrev:Det har det været al den tid, jeg har kørt bil - altså på små, mindre befærdede veje. På veje med megen færdsel er det ikke lovligt.

Ah ok, det kan være forklaringen. :)
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Hvis du selv skal sige det: Er du en god eller dårlig bilist?

Indlægaf JoyNips » 9. nov 2018, 12:07

Jeg kører hæderligt, men jeg bryder mig ikke specielt meget om at køre bil.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3408
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10683

Re: Hvis du selv skal sige det: Er du en god eller dårlig bilist?

Indlægaf Little_Woman » 10. nov 2018, 11:06

Mega dårlig. Derfor kører jeg ikke bil. Jeg tager supplerende køretimer, hvis jeg en dag får behov for at køre igen.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Hvis du selv skal sige det: Er du en god eller dårlig bilist?

Indlægaf Panton » 10. nov 2018, 11:41

Jeg fik først kørekort da jeg var 30, men jeg kører rigtig godt. Jeg læser trafikken rigtigt og elsker at køre bil. Jeg bor i kbh og tog kørekort her, så intet i trafikken kan stresse mig. Jeg er mega god til at parkere, også parallel. Dog har jeg aldrig kørt med trailer :)

Jeg ved fra mine jyske venner at de ikke bryder sig om at køre i kbh og de synes det er svært og stressende.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Hvis du selv skal sige det: Er du en god eller dårlig bilist?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 21. dec 2018, 09:14

Hvis jeg selv skal sige det, ja, så er jeg en god billist. Jeg har kørt bil i 22 år, siden jeg var 18, og har kørt i alt fra gamle smadrede kassevogne til udlejningsbiler jeg ikke kendte. Nogle med automatgear, andre med manuel.
Jeg har aldrig lavet en skade på en bil og føler aldrig at jeg mister overblikket over selve trafikken. Jeg kan miste overblikket over hvor jeg skal hen, hvis jeg ikke kender vejen :lol: Men det gør jo ikke en til en dårlig billist.
Teknisk set kan jeg det meste i en bil ligemeget hvor stor den er og hvor lidt udsyn der må være. Langt de fleste firmabiler jeg har kørt i havde intet udsyn gennem bag- og sideruder, så det var kun spejlene man brugte til at bakke. Det har aldrig været en hindring for at lave baglæns parallelparkeringer på meget lidt plads.

I mine øjne er det aller vigtigste for at kunne kalde sig en god billist, at man er i stand til at læse trafikken. Ikke bare det der sker lige foran dig, men også det der sker 50-100 m længere fremme. Man skal have øjne på både fodgængere på fortovet, cyklister og billister foran og bag dig, og skilte og signaler.
Jeg synes selv jeg er god til at aflæse idiotiske beslutninger af andre trafikanter, så jeg ved at de gør det før det sker. I sær på motorvejen er jeg meget opmærksom på de 2-3 nærmeste biler både foran og bagved i samtlige vognbaner. De mest hjernedøde billister kører på motorvejene omkring Kbh., så det er virkelig vigtigt at holde øje med dem.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Hvis du selv skal sige det: Er du en god eller dårlig bilist?

Indlægaf Pax Romana » 21. dec 2018, 09:26

Jeg kører nogen gange for stærkt.
Jeg er nogen gange uopmærksom.
Jeg stanser nogen gange hvor det er forbudt.
Jeg fejlbedømmer nogen gange situationen.

Jeg er fuldstændig som jer andre.
Så i lovens øjne er der nok ikke mange af os som er ”gode” bilister.
4
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"