Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.

Hvilket scenarie ville I gå med?

1) Fortsætte på sommerdæk og skifte til vinterdæk til efteråret.
14
42%
2) Skifte til vinterdæk nu, køre på dem i 1-2 måneder og skifte tilbage til sommerdæk igen.
13
39%
Ved ikke / Andet
6
18%
 
Afgivne stemmer: 33
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6517
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14498

Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf Mangoness » 26. jan 2023, 20:28

Mig og min kæreste står i den situation, at vi får en leasingbil her til d. 1 februar. Bilen leveres på sommerdæk.

Vi står dog i et dilemma angående vinterdæk (som vi vil købe brugt) og ser to scenarier:

- 1) Vi fortsætter på sommerdæk og skifter først til vinterdæk til efteråret (i dette scenarie lader vi bilen stå, hvis der tilfældigvis kommer sne på vejene i februar og marts).

Eller

- 2) Vi skifter til vinterdæk nu, kører på dem i 1-2 måneder og skifter bagefter til sommerdæk.

Det skal også siges, at vi ikke selv har plads til at skifte dækkene (vi bor i lejlighed uden parkeringsplads). Så vi skal køre ud til forældre (40 km væk) eller til en virksomhed for at få dækkene skiftet og opbevaret.

Hvad ville I gøre?

Og hvornår plejer I at skifte til sommerdæk? Marts? April? :gruble:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9856
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1863
Likede indlæg: 9585

Re: Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf Spjaerten » 26. jan 2023, 20:51

Hvor meget skal i køre? Jeg ville overveje helårsdæk
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
MrsHyacinth
Indlæg: 1958
Tilmeldt: 25. aug 2018, 07:00
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6282

Re: Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf MrsHyacinth » 26. jan 2023, 21:05

Jeg valgte helårsdæk, da vi skulle købe nye sidste år. Vi bor i byen og er ikke afhængige af lange ture i bilen om vinteren, så oveni at jeg gerne ville slippe for bøvlet med hjulskift og opbevaring virkede det som en fin plan for nu.

Er det ikke muligt at få den leveret på helårsdæk ville jeg alligevel overveje helårsdæk og så bare have sommerdækkene opbevaret hos forældre permanent, hvis de har plads.
2
didaa
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 106
Likede indlæg: 2357

Re: Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf didaa » 26. jan 2023, 21:10

Vi har ikke fået skiftet til vinterdæk endnu, og bliver det rigtig slemt må bilen stå.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf Artem » 26. jan 2023, 21:18

Med helt nye sommerdæk og halvdelen af vinteren er over, og der ikke umiddelbart er udsigt til hård vinter og sne, der ville jeg forsætte på sommerdæk.
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6517
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14498

Re: Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf Mangoness » 26. jan 2023, 21:30

Spjaerten skrev:Hvor meget skal i køre? Jeg ville overveje helårsdæk


Vores kørselsbehov er ikke stort i hverdagen. De fleste dage vil vores behov ligge på nogle få km om dagen, og der vil være tale om kørsel i byen (primært på større veje).

De længste ture vil være i weekenden på 30-45 km hver vej, omkring 2-4 gange om måneden. Disse ture vil være på primært landevej og motorvej. Hvis der kommer sne, så er der busser til rådighed, som kører enten hver time eller hver anden time.

Vi går i tænkeboks angående helårsdæk :)
Senest rettet af Mangoness 26. jan 2023, 21:45, rettet i alt 1 gang.
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3079
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 42
Likede indlæg: 5312

Re: Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf AFK » 26. jan 2023, 21:31

Mangoness skrev:Mig og min kæreste står i den situation, at vi får en leasingbil her til d. 1 februar. Bilen leveres på sommerdæk.

Vi står dog i et dilemma angående vinterdæk (som vi vil købe brugt) og ser to scenarier:

- 1) Vi fortsætter på sommerdæk og skifter først til vinterdæk til efteråret (i dette scenarie lader vi bilen stå, hvis der tilfældigvis kommer sne på vejene i februar og marts).

Eller

- 2) Vi skifter til vinterdæk nu, kører på dem i 1-2 måneder og skifter bagefter til sommerdæk.

Det skal også siges, at vi ikke selv har plads til at skifte dækkene (vi bor i lejlighed uden parkeringsplads). Så vi skal køre ud til forældre (40 km væk) eller til en virksomhed for at få dækkene skiftet og opbevaret.

Hvad ville I gøre?

Og hvornår plejer I at skifte til sommerdæk? Marts? April? :gruble:


Jeg ville undersøge markedet, og finde en pakke med hjulskift, opbevaring, balancering, osv., så jeg betaler mig fra alt besværet. Selv hvis jeg skulle køre 40 km. efter det, så er det kun to gange om året. Det kan jeg godt leve med.

Her er et eksempel.

https://www.euromaster.dk/privat/d%C3%A ... opbevaring
1
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Petrix
Indlæg: 3763
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3652

Re: Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf Petrix » 27. jan 2023, 01:48

Jeg ville finde et sted der tilbyder dækskifte og opbevaring og så skifte til vinterdæk nu.
Iøvrigt mener jeg, at leasing og lejebiler burde være omfattet af en lov der kræver at bilerne har vinterdæk på fra 15. November til 1. Marts (eller noget i den stil)
4
27102021
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf DenBruneMunk » 27. jan 2023, 05:45

Nu er der kun snakket dæk, og forældre 40km væk. Betyder det i ville købe dæk+fælg? og selv skifte dem? De skal jo afbalanceres første gang, hvis ikke det er gjort, hvis i køber "komplet dæk+fælg og TPMS ventiler".
At skifte til vinterdæk alene, koster jo en 600-900kr afhængig af hvem du vælger, leased må betyde kortsigtet ejerskab, så hvis det er 3 år, så er dæk alene måske bedst ud fra 800kr(dækskifte)*2 * 3 år? afhængig af fælg størrelse en smule, måske også om det er alu.
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6517
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14498

Re: Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf Mangoness » 27. jan 2023, 07:42

DenBruneMunk skrev:Nu er der kun snakket dæk, og forældre 40km væk. Betyder det i ville købe dæk+fælg? og selv skifte dem? De skal jo afbalanceres første gang, hvis ikke det er gjort, hvis i køber "komplet dæk+fælg og TPMS ventiler".
At skifte til vinterdæk alene, koster jo en 600-900kr afhængig af hvem du vælger, leased må betyde kortsigtet ejerskab, så hvis det er 3 år, så er dæk alene måske bedst ud fra 800kr(dækskifte)*2 * 3 år? afhængig af fælg størrelse en smule, måske også om det er alu.


Vi tænkte på enten at skifte hos forældre - eller få dem skiftet hos virksomheder såsom T-Hansen :) (vi tænker umiddelbart, at vi vil vælge det sidste, så vi ikke selv skal skifte dem, det er nemmere for os at komme derover - og de kan opbevare dækkene).
Senest rettet af Mangoness 27. jan 2023, 07:45, rettet i alt 1 gang.
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2866
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5582

Re: Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf Luffegås » 27. jan 2023, 07:43

Vi har lige snakket om det herhjemme, vi har vinterdæk, men slidte sommerdæk, og ikke mange penge.
Jeg foreslog helårs og det synes jeg også I kan gøre, bare i 2 års tid. Men vi ender på vi nok køber sommerdæk.
Men vi bor også på landet og køre en del, og så må det koste hvad det gør + opbevaring.

Uanset hvad I gør, synes jeg ikke I skal fortsætte på sommerdæk i februar og til april vil jeg sige, der kan godt komme sne og glatte veje i april.
2
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf DenBruneMunk » 27. jan 2023, 08:09

Mangoness skrev:
DenBruneMunk skrev:Nu er der kun snakket dæk, og forældre 40km væk. Betyder det i ville købe dæk+fælg? og selv skifte dem? De skal jo afbalanceres første gang, hvis ikke det er gjort, hvis i køber "komplet dæk+fælg og TPMS ventiler".
At skifte til vinterdæk alene, koster jo en 600-900kr afhængig af hvem du vælger, leased må betyde kortsigtet ejerskab, så hvis det er 3 år, så er dæk alene måske bedst ud fra 800kr(dækskifte)*2 * 3 år? afhængig af fælg størrelse en smule, måske også om det er alu.


Vi tænkte på enten at skifte hos forældre - eller få dem skiftet hos virksomheder såsom T-Hansen :) (vi tænker umiddelbart, at vi vil vælge det sidste, så vi ikke selv skal skifte dem, det er nemmere for os at komme derover - og de kan opbevare dækkene).

Er det hjul eller kun dækket i tager af hjul? Der er jo en verden ti forskel på udgiften i dækskift, og så helt nye hjul med vinterdæk og TPMS
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6517
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14498

Re: Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf Mangoness » 27. jan 2023, 08:29

DenBruneMunk skrev:
Mangoness skrev:
DenBruneMunk skrev:Nu er der kun snakket dæk, og forældre 40km væk. Betyder det i ville købe dæk+fælg? og selv skifte dem? De skal jo afbalanceres første gang, hvis ikke det er gjort, hvis i køber "komplet dæk+fælg og TPMS ventiler".
At skifte til vinterdæk alene, koster jo en 600-900kr afhængig af hvem du vælger, leased må betyde kortsigtet ejerskab, så hvis det er 3 år, så er dæk alene måske bedst ud fra 800kr(dækskifte)*2 * 3 år? afhængig af fælg størrelse en smule, måske også om det er alu.


Vi tænkte på enten at skifte hos forældre - eller få dem skiftet hos virksomheder såsom T-Hansen :) (vi tænker umiddelbart, at vi vil vælge det sidste, så vi ikke selv skal skifte dem, det er nemmere for os at komme derover - og de kan opbevare dækkene).

Er det hjul eller kun dækket i tager af hjul? Der er jo en verden ti forskel på udgiften i dækskift, og så helt nye hjul med vinterdæk og TPMS


Det er et komplet sæt vinterhjul, vi tænker på at købe :) (vi vil se på, om vi kan købe det brugt)

Vi leaser bilen i 1 år, da vi skal finde ud af, hvor stort vores behov er for bil :)
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf DenBruneMunk » 27. jan 2023, 10:12

Mangoness skrev:Det er et komplet sæt vinterhjul, vi tænker på at købe :) (vi vil se på, om vi kan købe det brugt)

Vi leaser bilen i 1 år, da vi skal finde ud af, hvor stort vores behov er for bil :)

Det kan dårligt betale sig selvom det er brugt, Den bil i leaser, er nødvendigvis ikke den i købe? eller hvordan den ser ud om et år?
Så er omkostningerne ved 1 komplet sæt hjul også alt for høj for en køretur nu og lidt næste vinter.

I burde billigst muligt , eller lade være, få nogle brugte vinter hjul som forhåbentlig matcher bilen, og skifte dæk (de ca. 6-800kr) nu og så til efterår igen. selv i fandt et komplet sæt hjul brugt til 2000kr så skal hjul og TPMS jo matche bilen.

Så mit råd, skift kun dæk på de eksisterende hjul og slip for besvær med nye fælg og TPMS ventiler. især for 12 mdr.
0
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4212
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1176

Re: Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf Moe » 27. jan 2023, 10:20

Helårsdæk, de bedste helårsdæk har alle fordelende ved både sommer og vinderdæk, bortset fra pris og dækstøj.

De fleste anser prisen som være det hele værd og dækstøj indgår kun sjælden i dækvalg, det er økonomi (rullemodstand) og bremselængde ved forskellige temperature, som er afgørende.
Senest rettet af Moe 27. jan 2023, 10:59, rettet i alt 1 gang.
1

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"