Bil, øvre mellemklasse

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
fisken80
Indlæg: 22574
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53093

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf fisken80 » 15. jun 2023, 05:24

Mani skrev:
Sophies-mor skrev:
Sofakartoflen skrev:Bilen i sig selv kan vel ikke signalere noget, når man ikke ved, om den er betalt eller ej. Det er jo kejserens nye klæder.

ALT sender signaler.
Påklædning, spisevaner, frisure, sko, biler, cykler osv.
Man kan tydeligt se forskel på en Boss blazer til x-tusind og en Blazer fra Føtex' VRS kollektion. De sender vidt forskellige signaler hvad angår både kvalitet og økonomi.

Det gælder i øvrigt også den måde, man taler på.
Fx Tessas sprog overfor Katrine Lilleørs.

Taler man anderledes alt efter hvilken 'klasse' man tilhører? Er det ikke mere hvor man bor/er vokset op? Ej, jeg synes det lyder så fordomsfuldt.

*opvokset på landet som bonderøv med hippieforældre*


Ja det kan jeg love dig for, at man gør. Der findes endda et fagbegreb for det, sociolekt. Prøv at se et klip med familien Bruun-Rasmussen og se derefter et klip med enten Drengene på kanten eller Prinsesserne fra blokken - der er altså en gigantisk forskel på, hvordan de taler.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11408
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23674

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Mani » 15. jun 2023, 05:44

fisken80 skrev:
Mani skrev:
Sophies-mor skrev:
Sofakartoflen skrev:Bilen i sig selv kan vel ikke signalere noget, når man ikke ved, om den er betalt eller ej. Det er jo kejserens nye klæder.

ALT sender signaler.
Påklædning, spisevaner, frisure, sko, biler, cykler osv.
Man kan tydeligt se forskel på en Boss blazer til x-tusind og en Blazer fra Føtex' VRS kollektion. De sender vidt forskellige signaler hvad angår både kvalitet og økonomi.

Det gælder i øvrigt også den måde, man taler på.
Fx Tessas sprog overfor Katrine Lilleørs.

Taler man anderledes alt efter hvilken 'klasse' man tilhører? Er det ikke mere hvor man bor/er vokset op? Ej, jeg synes det lyder så fordomsfuldt.

*opvokset på landet som bonderøv med hippieforældre*


Ja det kan jeg love dig for, at man gør. Der findes endda et fagbegreb for det, sociolekt. Prøv at se et klip med familien Bruun-Rasmussen og se derefter et klip med enten Drengene på kanten eller Prinsesserne fra blokken - der er altså en gigantisk forskel på, hvordan de taler.

Så familien Bruun-Rasmussen bor på Lolland ligesom drengene på kanten eller er det en boligblok de bor i? Eller er det hvor man bor/vokser op der har betydning?

Jeg taler som dem jeg voksede op med selvom vores forældre, hvis man skal bruge klassebegrebet, er fra forskellige klasser.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
fisken80
Indlæg: 22574
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53093

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf fisken80 » 15. jun 2023, 05:58

Mani skrev:
fisken80 skrev:
Mani skrev:
Sophies-mor skrev:
Sofakartoflen skrev:Bilen i sig selv kan vel ikke signalere noget, når man ikke ved, om den er betalt eller ej. Det er jo kejserens nye klæder.

ALT sender signaler.
Påklædning, spisevaner, frisure, sko, biler, cykler osv.
Man kan tydeligt se forskel på en Boss blazer til x-tusind og en Blazer fra Føtex' VRS kollektion. De sender vidt forskellige signaler hvad angår både kvalitet og økonomi.

Det gælder i øvrigt også den måde, man taler på.
Fx Tessas sprog overfor Katrine Lilleørs.

Taler man anderledes alt efter hvilken 'klasse' man tilhører? Er det ikke mere hvor man bor/er vokset op? Ej, jeg synes det lyder så fordomsfuldt.

*opvokset på landet som bonderøv med hippieforældre*


Ja det kan jeg love dig for, at man gør. Der findes endda et fagbegreb for det, sociolekt. Prøv at se et klip med familien Bruun-Rasmussen og se derefter et klip med enten Drengene på kanten eller Prinsesserne fra blokken - der er altså en gigantisk forskel på, hvordan de taler.

Så familien Bruun-Rasmussen bor på Lolland ligesom drengene på kanten eller er det en boligblok de bor i? Eller er det hvor man bor/vokser op der har betydning?

Jeg taler som dem jeg voksede op med selvom vores forældre, hvis man skal bruge klassebegrebet, er fra forskellige klasser.


Jeg tør godt vædde på, at dem der kom fra lidt højere klasser bl.a. havde et langt højere ordforråd end dem der kom fra de laveste klasser (hvis nogen gjorde det). Men det er klart, at hvis vi snakker middelklassen generelt så er der ikke forskel og mit gæt er, at det har været tilfældet hos dig.

Men vi kan jo tage Lego-familien. En af dem bor i Kerteminde Kommune. Jeg kan forsikre dig for, at de taler helt anderledes end en familie, der kommer fra en meget lav social klasse selvom begge familier bor i Kerteminde Kommune.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7513
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23717

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Aragorn » 15. jun 2023, 06:02

Sophies-mor skrev:
Mani skrev:
Sophies-mor skrev:
Sofakartoflen skrev:Bilen i sig selv kan vel ikke signalere noget, når man ikke ved, om den er betalt eller ej. Det er jo kejserens nye klæder.

ALT sender signaler.
Påklædning, spisevaner, frisure, sko, biler, cykler osv.
Man kan tydeligt se forskel på en Boss blazer til x-tusind og en Blazer fra Føtex' VRS kollektion. De sender vidt forskellige signaler hvad angår både kvalitet og økonomi.

Det gælder i øvrigt også den måde, man taler på.
Fx Tessas sprog overfor Katrine Lilleørs.

Taler man anderledes alt efter hvilken 'klasse' man tilhører? Er det ikke mere hvor man bor/er vokset op? Ej, jeg synes det lyder så fordomsfuldt.

*opvokset på landet som bonderøv med hippieforældre*

Hvor man bor hører teknisk også under demografi.
Men altså, Tessa pik og patter er noget mere prolle/ lavstatus, end velovervejet sprog.
Så sproget - indhold, orrdalg og ikke kun kbh accent vs jysk accent/ dialekt sender ogs0 signaler.


Men det er lidt mere sindssygt at tale om Gud end det er at tale om pik og patter. Det skal vi lige være enige om. Pik og patter findes rent faktisk.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11408
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23674

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Mani » 15. jun 2023, 07:00

fisken80 skrev:
Mani skrev:
fisken80 skrev:
Mani skrev:
Sophies-mor skrev:
Sofakartoflen skrev:Bilen i sig selv kan vel ikke signalere noget, når man ikke ved, om den er betalt eller ej. Det er jo kejserens nye klæder.

ALT sender signaler.
Påklædning, spisevaner, frisure, sko, biler, cykler osv.
Man kan tydeligt se forskel på en Boss blazer til x-tusind og en Blazer fra Føtex' VRS kollektion. De sender vidt forskellige signaler hvad angår både kvalitet og økonomi.

Det gælder i øvrigt også den måde, man taler på.
Fx Tessas sprog overfor Katrine Lilleørs.

Taler man anderledes alt efter hvilken 'klasse' man tilhører? Er det ikke mere hvor man bor/er vokset op? Ej, jeg synes det lyder så fordomsfuldt.

*opvokset på landet som bonderøv med hippieforældre*


Ja det kan jeg love dig for, at man gør. Der findes endda et fagbegreb for det, sociolekt. Prøv at se et klip med familien Bruun-Rasmussen og se derefter et klip med enten Drengene på kanten eller Prinsesserne fra blokken - der er altså en gigantisk forskel på, hvordan de taler.

Så familien Bruun-Rasmussen bor på Lolland ligesom drengene på kanten eller er det en boligblok de bor i? Eller er det hvor man bor/vokser op der har betydning?

Jeg taler som dem jeg voksede op med selvom vores forældre, hvis man skal bruge klassebegrebet, er fra forskellige klasser.


Jeg tør godt vædde på, at dem der kom fra lidt højere klasser bl.a. havde et langt højere ordforråd end dem der kom fra de laveste klasser (hvis nogen gjorde det). Men det er klart, at hvis vi snakker middelklassen generelt så er der ikke forskel og mit gæt er, at det har været tilfældet hos dig.

Men vi kan jo tage Lego-familien. En af dem bor i Kerteminde Kommune. Jeg kan forsikre dig for, at de taler helt anderledes end en familie, der kommer fra en meget lav social klasse selvom begge familier bor i Kerteminde Kommune.

Jeg taler Gellerup kontra ... er det Risskov der er det dyre i Aarhus kommune? - ikke Kerteminde kontra Faaborg-Midtfyn.

I mit tilfælde taler vi forskellige klasser i det skema der var linket til, men ejg adopterede da det sprogbrug der var hvor jeg færdes selvom mine forældre ikke talte sådan.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
fisken80
Indlæg: 22574
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53093

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf fisken80 » 15. jun 2023, 07:38

Mani skrev:
fisken80 skrev:
Mani skrev:
fisken80 skrev:
Mani skrev:
Sophies-mor skrev:
Sofakartoflen skrev:Bilen i sig selv kan vel ikke signalere noget, når man ikke ved, om den er betalt eller ej. Det er jo kejserens nye klæder.

ALT sender signaler.
Påklædning, spisevaner, frisure, sko, biler, cykler osv.
Man kan tydeligt se forskel på en Boss blazer til x-tusind og en Blazer fra Føtex' VRS kollektion. De sender vidt forskellige signaler hvad angår både kvalitet og økonomi.

Det gælder i øvrigt også den måde, man taler på.
Fx Tessas sprog overfor Katrine Lilleørs.

Taler man anderledes alt efter hvilken 'klasse' man tilhører? Er det ikke mere hvor man bor/er vokset op? Ej, jeg synes det lyder så fordomsfuldt.

*opvokset på landet som bonderøv med hippieforældre*


Ja det kan jeg love dig for, at man gør. Der findes endda et fagbegreb for det, sociolekt. Prøv at se et klip med familien Bruun-Rasmussen og se derefter et klip med enten Drengene på kanten eller Prinsesserne fra blokken - der er altså en gigantisk forskel på, hvordan de taler.

Så familien Bruun-Rasmussen bor på Lolland ligesom drengene på kanten eller er det en boligblok de bor i? Eller er det hvor man bor/vokser op der har betydning?

Jeg taler som dem jeg voksede op med selvom vores forældre, hvis man skal bruge klassebegrebet, er fra forskellige klasser.


Jeg tør godt vædde på, at dem der kom fra lidt højere klasser bl.a. havde et langt højere ordforråd end dem der kom fra de laveste klasser (hvis nogen gjorde det). Men det er klart, at hvis vi snakker middelklassen generelt så er der ikke forskel og mit gæt er, at det har været tilfældet hos dig.

Men vi kan jo tage Lego-familien. En af dem bor i Kerteminde Kommune. Jeg kan forsikre dig for, at de taler helt anderledes end en familie, der kommer fra en meget lav social klasse selvom begge familier bor i Kerteminde Kommune.

Jeg taler Gellerup kontra ... er det Risskov der er det dyre i Aarhus kommune? - ikke Kerteminde kontra Faaborg-Midtfyn.

I mit tilfælde taler vi forskellige klasser i det skema der var linket til, men ejg adopterede da det sprogbrug der var hvor jeg færdes selvom mine forældre ikke talte sådan.


Jeg forstår simpelthen ikke, hvad du mener. Fakta er, at sociolingvistik/sociolekt er en anerkendt ting og at det meget nemt kan iagttages, at der er forskel på, hvordan man taler afhængig af, hvilken sociale klasse man kommer fra.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8992
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1524
Likede indlæg: 25727

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. jun 2023, 07:55

Jeg har ikke sådan en kæmpe særinteresse i biler, men jeg kan godt li biler, jeg læser om biler, og jeg har en okay fornemmelse af prisklasser for biler.

Jeg kan godt følge tanken om at biler kan sige noget om socialklasse/indkomst gruppe, og biler kan signalere en form for "her går det godt"
For har man råd til at køre en Volvo xc90 - så har man jo penge til rådighed, man har til dagen og vejen og mere til.

Men jeg har også erfaret at man ikke udelukkende kan bruge bilen som katalysator for det, fordi folk har en vist forskellige tilgang til biler, og materialistiske ting i det hele taget.
Så volvoen fx kan sagtens sige "her går det godt" - men den 6 år gamle Aygo siger ikke nødvendigvis "her går det mindre godt"

Det kan være mennesker der tjener stort set det samme, men som vælger og prioriterer vidt forskelligt. Mennesker har en vidt forskellige tilgang til hvordan de bruger deres penge.

Min mor fik ud og købte nyere brugt bil kontant, da hendes GAMLE opel Zafira var slidt op, jeg talte efter den anden dag, der er 4. Bil min mor ejer i løbet af 36 år! Jeg tror min far har haft 3 biler i samme periode. Det er deres mentalitet og tilgang der er årsag, absolut ikke deres økonomi.
På 25 år har jeg haft (selv eller medejer) 10 forskelige biler (heraf 2 udskiftet pga totalskade)


Jeg er pædagog og p-pladsen på mit arbejde er nok 50-50 fordelt mellem mellemklasse biler og biler i den billigere ende

Der holder alt fra Toyota Aygo til Tesla model S og Y, Skoda Kodiaq og karoq, der er ældre biler, der er ret nye biler.
Der er ejede biler og leasede biler.
Overordnet tjener vi nogenlunde det samme, men vi bor og lever vidt forskelligt. Der er ugnez der er ældre, der er dem der lever alene og har gjort det længe/altid, der er nyskilte/single, der er dem der har været i forhold længe og har været 2 om at dele alle udgifter, der er folk der bor til leje, i almennyttige boligområder eller i dyrere og nyere, der er folk der bor i ejerbolig og har sat sig billige eller dyrt i disse.
Der er dem der prioriterer oplevelser i form af rejser, koncerter, spa ophold og derfor nedprioriterer andre ting som fx bil.

Jeg drømmer også selv om at skifte familie containeren (Citroen grande Picasso) ud med noget der er lidt mere lækkert (og dyrt) det handler ikke om at signalere end skid, det handler om MIN følelse af at have lækker bil, jeg går ikke op i tøj, sko, håndtasker, vine, rejser, møbler.
Jeg har ikke en designer taske, eller lækre billeder fra en 3 ugers solferie i Thailand.
For MIG er det vigtigt at jeg her sikrer mig økonomisk i form af en ejerbolig (som er okay billig at bo i) og et økonomisk råderum ville jeg prioritere at bruge på bil fremfor mange andre ting.
Senest rettet af Madam Pomfrey 15. jun 2023, 09:32, rettet i alt 2 gange.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9668
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7933

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Sophies-mor » 15. jun 2023, 08:09

Madam Pomfrey skrev:Jeg har ikke sådan en kæmpe særinteresse i biler, men jeg kan godt li biler, jeg læser om biler, og jeg har en okay fornemmelse af prisklasser for biler.

Jeg kan godt følge tanken om at biler kan sige noget om socialklasse/indkomst gruppe, og biler kan signalere en form for "her går det godt"
For har man råd til at køre en Volvo xc90 - så har man jo penge til rådighed, man har to om dagen og vejen og mere til.

Men jeg har også erfaret at man ikke udelukkende kan bruge bilen som katalysator for det, fordi folk har en vist forskellige tilgang til biler, og materialistiske ting i det hele taget.
Så volvoen fx kan sagtens sige "her går det godt" - men den 6 år gamle Aygo siger ikke nødvendigvis "her går det mindre godt"

Det kan være mennesker der tjener stort set det samme, men som vælger og prioriterer vidt forskelligt. Mennesker har en vidt forskellige tilgang til hvordan de bruger deres penge.

Min mor fik ud og købte nyere brugt bil kontant, da hendes GAMLE opel Zafira var slidt op, jeg talte efter den anden dag, der er 4. Bil min mor ejer i løbet af 36 år! Jeg tror min far har haft 3 biler i samme periode. Det er deres mentalitet og tilgang der er årsag, absolut ikke deres økonomi.
På 25 år har jeg haft (selv eller medejer) 10 forskelige biler (heraf 2 udskiftet pga totalskade)


Jeg er pædagog og p-plsdsen på mit arbejde er nok 50-50 fordelt mellem mellemklasse biler og biler i den billigere ende

Der holder alt fra Toyota Aygo til Tesla model S og Y, Skoda Kodiaq og karoq, der er ældre biler, der er ret nye biler.
Der er ejede biler og leasede biler.

Jeg drømmer også selv om at skifte familie containeren (Citroen grande Picasso) ud med noget der er lidt mere lækkert (og dyrt) det handler ikke om at signalere end skid, det handler om MIN følelse af at have lækker bil, jeg går ikke op i tøj, sko, håndtasker, vine, rejser, møbler.
Jeg har ikke en designer taske, eller lækre billeder fra en 3 ugers solferie i Thailand.
For MIG er det vigtigt at jeg her sikrer mig økonomisk i form af en ejerbolig (som er okay billig at bo i) og et økonomisk råderum ville jeg prioritere at bruge på bil fremfor mange andre ting.

Selvfølgelig kan man ikke udelukkende sige "Citroen 2CV = pædagog" osv., men som jeg har skrevet andetsteds, så vil Mette F/ storkoncerndirektørerne nok ikke komme til møde i en gammel faldefærdig Fiat 127. ;)
Sat lidt på spidsen.

Mit tankeeksperiment gik udelukkende på... hvilke biler kører øvre mellemklasse TYPISK i. Derfor overskriften, bil, øvre mellemklasse.
Naturligvis er der undtagelser. Det er der i alle livets aspekter.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Petrix
Indlæg: 3770
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3657

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Petrix » 15. jun 2023, 09:02

Øvre mellemklasse har vel generel råd til at køre i en ny Octavia, Golf, Fokus eller lignende?
0
27102021
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11408
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23674

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Mani » 15. jun 2023, 09:15

fisken80 skrev:
Mani skrev:
fisken80 skrev:
Mani skrev:
fisken80 skrev:
Mani skrev:
Sophies-mor skrev:
Sofakartoflen skrev:Bilen i sig selv kan vel ikke signalere noget, når man ikke ved, om den er betalt eller ej. Det er jo kejserens nye klæder.

ALT sender signaler.
Påklædning, spisevaner, frisure, sko, biler, cykler osv.
Man kan tydeligt se forskel på en Boss blazer til x-tusind og en Blazer fra Føtex' VRS kollektion. De sender vidt forskellige signaler hvad angår både kvalitet og økonomi.

Det gælder i øvrigt også den måde, man taler på.
Fx Tessas sprog overfor Katrine Lilleørs.

Taler man anderledes alt efter hvilken 'klasse' man tilhører? Er det ikke mere hvor man bor/er vokset op? Ej, jeg synes det lyder så fordomsfuldt.

*opvokset på landet som bonderøv med hippieforældre*


Ja det kan jeg love dig for, at man gør. Der findes endda et fagbegreb for det, sociolekt. Prøv at se et klip med familien Bruun-Rasmussen og se derefter et klip med enten Drengene på kanten eller Prinsesserne fra blokken - der er altså en gigantisk forskel på, hvordan de taler.

Så familien Bruun-Rasmussen bor på Lolland ligesom drengene på kanten eller er det en boligblok de bor i? Eller er det hvor man bor/vokser op der har betydning?

Jeg taler som dem jeg voksede op med selvom vores forældre, hvis man skal bruge klassebegrebet, er fra forskellige klasser.


Jeg tør godt vædde på, at dem der kom fra lidt højere klasser bl.a. havde et langt højere ordforråd end dem der kom fra de laveste klasser (hvis nogen gjorde det). Men det er klart, at hvis vi snakker middelklassen generelt så er der ikke forskel og mit gæt er, at det har været tilfældet hos dig.

Men vi kan jo tage Lego-familien. En af dem bor i Kerteminde Kommune. Jeg kan forsikre dig for, at de taler helt anderledes end en familie, der kommer fra en meget lav social klasse selvom begge familier bor i Kerteminde Kommune.

Jeg taler Gellerup kontra ... er det Risskov der er det dyre i Aarhus kommune? - ikke Kerteminde kontra Faaborg-Midtfyn.

I mit tilfælde taler vi forskellige klasser i det skema der var linket til, men ejg adopterede da det sprogbrug der var hvor jeg færdes selvom mine forældre ikke talte sådan.


Jeg forstår simpelthen ikke, hvad du mener. Fakta er, at sociolingvistik/sociolekt er en anerkendt ting og at det meget nemt kan iagttages, at der er forskel på, hvordan man taler afhængig af, hvilken sociale klasse man kommer fra.

Jeg anfægter ikke sociolingvistik/sociolekt.
Jeg anfægter at forskellen på fx Tessa og Katrine Lilleørs sprog er med baggrund i økonomisk klasse.
Det er mere sandsynligt med økonomisk overklasse i Gentofte end i Tingbjerg og at de går i skole med andre i samme økonomiske klasse, men boede den stenrige på Tingbjerg og havde sine børn i samme skole som dem fra ghettoen tror jeg ikke sproget blandt de unge ville være markant forskelligt.
Man tilpasser sig fordi det ikke er pissefedt at være den der taler anderledes.
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9668
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7933

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Sophies-mor » 15. jun 2023, 10:30

Petrix skrev:Øvre mellemklasse har vel generel råd til at køre i en ny Octavia, Golf, Fokus eller lignende?

Ja, men gør de det?
Eller vil de vælge andre typer biler?
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Goozilla
Indlæg: 576
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Goozilla » 15. jun 2023, 19:31

En BMW 1-serie hører til i Golf-klassen. BMW har ikke noget i UP eller Polo segmentet. Det skulle lige være en 2'er, men den er mere sammenlignelig med Touran, selvom den er lidt for lille. Bare lige for at få dén på plads.

Bliver vi i BMW, så skal dem, der gerne vil have en 5-serie nu nok få råd til sådan én før eller siden. En spritny 530e/d/i eller derover eller Mercedes E, Audi A6 eller Q5, som jo er vanvittigt populær, er gode bud på øvre middelklasse.

En Volvo S90 er også god stil. XC90 skriger noget andet som et forsøg på at lande noget imellem en X5 eller Porsche Cayenne. Det er en konebil for dem, som vil vise sig frem.
0
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
Petrix
Indlæg: 3770
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3657

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Petrix » 16. jun 2023, 00:08

Sophies-mor skrev:
Petrix skrev:Øvre mellemklasse har vel generel råd til at køre i en ny Octavia, Golf, Fokus eller lignende?

Ja, men gør de det?
Eller vil de vælge andre typer biler?


Folk har jo frihed til at vælge hvad de prioriterer.
Hvis man vælger en meget dyr bil, så har man nok ikke råd til stor velbeliggende bolig og luft i økonomien?
0
27102021
Oak123
Indlæg: 2158
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 106
Likede indlæg: 4045

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Oak123 » 16. jun 2023, 05:03

Goozilla skrev:En BMW 1-serie hører til i Golf-klassen. BMW har ikke noget i UP eller Polo segmentet. Det skulle lige være en 2'er, men den er mere sammenlignelig med Touran, selvom den er lidt for lille. Bare lige for at få dén på plads.

Bliver vi i BMW, så skal dem, der gerne vil have en 5-serie nu nok få råd til sådan én før eller siden. En spritny 530e/d/i eller derover eller Mercedes E, Audi A6 eller Q5, som jo er vanvittigt populær, er gode bud på øvre middelklasse.

En Volvo S90 er også god stil. XC90 skriger noget andet som et forsøg på at lande noget imellem en X5 eller Porsche Cayenne. Det er en konebil for dem, som vil vise sig frem.


Er en BMW i3 ikke ret tæt på at være (E)Up eller polo segmentet?
Det virker hvert fald sådan når man ser og prøver begge biler.
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2877
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 234
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5615

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Luffegås » 16. jun 2023, 08:24

Lidt off-topic men jeg har brug for at lufte det et sted..
Min mand og jeg er blevet ret forskellige på de punkter. Han elsker luksus. Jeg er vokset op med golf 1'ere og jeg synes min mor var fin på den da hun købte en brugt Mazda i 1999... MIn første bil fik jeg i 2007, det var en Opel Vectra fra 1992, og det var meget Prolle for sådan en 18 årig pige for mig, men den var fin.
Men min mand savler over Teslaer og al den dur og det er slet ikke mig. Han synes gerne vi må bruge 5000 kr. månedligt på at afdrage på en bil, jeg synes det var vildt da jeg købte min UP til 119.000 . Vi leasede en helt ny flot Ford, og den BLEV mig, men vi gik af med den pga. leasing var for dyrt, og min mand ville spare sammen til hus.
Lige nu kører vi en gammel Skoda fra 2012 og den føles mere og mere "prolle" for hver dag der går, men derfra og så til Tesla er der bare langt fra mig.
Vi var også engang ude og se udstillingshuse i en forstad. Han var vild med de huse med højt til loftet, mærkelige fliser på gulv, og generelt stort. Jeg var til det lille typehus.

Jeg har sagt jeg ikke sætter min fod i en tesla før det vil blive en besparelse. Nu har han så endelig fundet en Tesla 3 der kan give os en besparelse på 500 kr. i måneden alt inkl. (Forsikring, lån, afgift og forbrug) og jeg er villig til sige ja. Men signalværdien for mig er bare helt off. Jeg er indrømmet nok bare stadiet over dansk Trailer-Trash, jeg er så jævn, altid boet på 2. sal i sociale boligområder, og nu kalder folk Teslaen for en Hellerup-Berlingo. Det hjælper så på for mig at tænke "det er jo nok bare en bil"... Altså mere er der heller ikke i den.
Jeg er meget mere til SUV hvis det endelig skulle være helt nyt, jeg vil helst have en bil jeg stiger OP i.

*EDIT* at skrive ovenstående fik mig til at tænke at han altid snakker om køreglæde. Hvis Teslaen for ham kan være et fint komppromis, så er det sådan det bliver. Happy man happy life :lol:
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"