Bil, øvre mellemklasse

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9668
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7933

Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Sophies-mor » 13. jun 2023, 19:35

Et tankeeksperiment...
Advarsel - stereotyper sat ind for forståelsens skyld!
Hvis vi går ud fra at en 2CV køres af hippier og pædagoger (før I kvæler mig: sådan var det - groft sagt - da jeg voksede op), en Skoda Octavia af sygeplejersken/ kontorassistenten/ osv i det samfundslag og Mercedes/ BMW/ Audi af direktører/ koncernchef osv. (Pingerne)
Alt afhængigt af den individuelle model.
Fx synes jeg ikke, at BMW 1 (eller hvad den hedder), den lille model (cirka som en UP i størrelsen) signalerer øvre mellemklasse. Selv om den sikkert prismæssigt hører til dér.
Her er det udelukkende signalværdi/ image og brand, jeg søger info om :-D

Altså "lav", "mellem" og "høj" indkomst/ status afspejlet i bilkøb/-leasing.

Hvilket bilmærke og model ville I mene var øvre mellemklasse/ laveste "overklasse"?
Bilen skal signalere:
Klassisk, stabilitet /dvs god kvalitet (lidt) luksus og stil.
Ikke bare et transportmiddel fra A til B, men fra A til B med stil.

Fx:
Er en Volvo XC90 bedre eller ringere end XC 60/ 40?
Osv.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5365

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf AFK » 13. jun 2023, 20:23

Volvo og Audi.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Oak123
Indlæg: 2158
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 106
Likede indlæg: 4045

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Oak123 » 13. jun 2023, 20:38

Hvilke jobtitler/-funktioner ville du sætte på øvre mellemklasse / laveste overklasse (eller evt. lønniveau)?
Bare sådan helt stereotypt.

Fordi jeg er lidt usikker på hvem der er i øvre mellemklasse - da jeg ikke ellers tænker i de baner.

Alt efter hvor man er direktør, så kunne det også være dem der kører i porscher.
Og den øvre mellemklasse i nyere BMW 530 og lign.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8769
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Artem » 13. jun 2023, 20:52

Uha den er svær for tiden med den overgang vi er inde i med elbiler, hvor man feks godt kunne sige Tesla som det vil meget er øvre mellemklasse som køber. Men kvalitetsfornemmelsen af deres biler er reelt elendig.

Men ellers er mærker som Volvo, Audi og Alfa Romeo gode bud. Mere konkret feks en Volvo XC60 Audi Q5 og Alfa Romeo Stelvio
En VW Tiguan kunne også være et bud.
Men det er alt sammen så længe vi taler forbrændingsmotor og hybrid.

Når vi taler om elbiler er det jo mere biler som Ford Mustang Mach-E og Mercedes EQB for når vi taler om elbiler er Mercedes fornuftigt prissat.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9668
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7933

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Sophies-mor » 13. jun 2023, 20:57

Sophies-mor skrev:Et tankeeksperiment...
Advarsel - stereotyper sat ind for forståelsens skyld!
Hvis vi går ud fra at en 2CV køres af hippier og pædagoger (før I kvæler mig: sådan var det - groft sagt - da jeg voksede op), en Skoda Octavia af sygeplejersken/ kontorassistenten/ osv i det samfundslag og Mercedes/ BMW/ Audi af direktører/ koncernchef osv. (Pingerne)
Alt afhængigt af den individuelle model.
Fx synes jeg ikke, at BMW 1 (eller hvad den hedder), den lille model (cirka som en UP i størrelsen) signalerer øvre mellemklasse. Selv om den sikkert prismæssigt hører til dér.
Her er det udelukkende signalværdi/ image og brand, jeg søger info om :-D

Altså "lav", "mellem" og "høj" indkomst/ status afspejlet i bilkøb/-leasing.

Hvilket bilmærke og model ville I mene var øvre mellemklasse/ laveste "overklasse"?
Bilen skal signalere:
Klassisk, stabilitet /dvs god kvalitet (lidt) luksus og stil.
Ikke bare et transportmiddel fra A til B, men fra A til B med stil.

Fx:
Er en Volvo XC90 bedre eller ringere end XC 60/ 40?
Osv.

Elbiler er pt ikke inde i ligningen for mig.

Men ja, tænker selv Volvo og Audi.
Måske visse BMW/ Mercedes-modeller som fx GLE Mercedes, som for mig er lidt mere soccermom end direktør.
:gruble:
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Sofakartoflen
Indlæg: 3882
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 436
Likede indlæg: 9221

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Sofakartoflen » 14. jun 2023, 01:09

Bilen i sig selv kan vel ikke signalere noget, når man ikke ved, om den er betalt eller ej. Det er jo kejserens nye klæder.
1
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5365

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf AFK » 14. jun 2023, 04:43

Sofakartoflen skrev:Bilen i sig selv kan vel ikke signalere noget, når man ikke ved, om den er betalt eller ej. Det er jo kejserens nye klæder.


Hvis det var tilfældet, ville meget få ting i verden sende signaler. Med langt de fleste folk du møder i livet, aner du jo ikke om de ejer deres bolig, bil eller indbo. Vil du mene at de menneskers ting ikke sender signaler til andre?
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Fledermäuslein
Indlæg: 2131
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 189
Likede indlæg: 6880

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Fledermäuslein » 14. jun 2023, 06:06

AFK skrev:
Sofakartoflen skrev:Bilen i sig selv kan vel ikke signalere noget, når man ikke ved, om den er betalt eller ej. Det er jo kejserens nye klæder.


Hvis det var tilfældet, ville meget få ting i verden sende signaler. Med langt de fleste folk du møder i livet, aner du jo ikke om de ejer deres bolig, bil eller indbo. Vil du mene at de menneskers ting ikke sender signaler til andre?


Mange af bilerne i den prisklasse er vel også leaset, da køb dårligt kan betale sig i DK. Og så siger bilen selvfølgelig noget om, hvilken indkomst du har og hvilken bil du har råd til at lease.
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9668
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7933

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Sophies-mor » 14. jun 2023, 07:03

Sofakartoflen skrev:Bilen i sig selv kan vel ikke signalere noget, når man ikke ved, om den er betalt eller ej. Det er jo kejserens nye klæder.

ALT sender signaler.
Påklædning, spisevaner, frisure, sko, biler, cykler osv.
Man kan tydeligt se forskel på en Boss blazer til x-tusind og en Blazer fra Føtex' VRS kollektion. De sender vidt forskellige signaler hvad angår både kvalitet og økonomi.

Det gælder i øvrigt også den måde, man taler på.
Fx Tessas sprog overfor Katrine Lilleørs.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11408
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23675

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Mani » 14. jun 2023, 08:39

Sofakartoflen skrev:Bilen i sig selv kan vel ikke signalere noget, når man ikke ved, om den er betalt eller ej. Det er jo kejserens nye klæder.

Jeg opfatter det heller ikke som noget man kan lægge meget værdi i DK i 2023, men måske er jeg bare blind eller naiv.
Min opfattelse af bilmærker er at dem der lægger vægt på det shopper opad og resten går ikke op i det. Men altså det kan godt være jeg bare er lidt rigeligt påvirket af mine forældres hippie tilgang :lol:
7
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11408
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23675

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Mani » 14. jun 2023, 08:40

Sophies-mor skrev:
Sofakartoflen skrev:Bilen i sig selv kan vel ikke signalere noget, når man ikke ved, om den er betalt eller ej. Det er jo kejserens nye klæder.

ALT sender signaler.
Påklædning, spisevaner, frisure, sko, biler, cykler osv.
Man kan tydeligt se forskel på en Boss blazer til x-tusind og en Blazer fra Føtex' VRS kollektion. De sender vidt forskellige signaler hvad angår både kvalitet og økonomi.

Det gælder i øvrigt også den måde, man taler på.
Fx Tessas sprog overfor Katrine Lilleørs.

Taler man anderledes alt efter hvilken 'klasse' man tilhører? Er det ikke mere hvor man bor/er vokset op? Ej, jeg synes det lyder så fordomsfuldt.

*opvokset på landet som bonderøv med hippieforældre*
3
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Akehurst2
Indlæg: 14238
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41071

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Akehurst2 » 14. jun 2023, 08:52

Mani skrev:
Sofakartoflen skrev:Bilen i sig selv kan vel ikke signalere noget, når man ikke ved, om den er betalt eller ej. Det er jo kejserens nye klæder.

Jeg opfatter det heller ikke som noget man kan lægge meget værdi i DK i 2023, men måske er jeg bare blind eller naiv.
Min opfattelse af bilmærker er at dem der lægger vægt på det shopper opad og resten går ikke op i det. Men altså det kan godt være jeg bare er lidt rigeligt påvirket af mine forældres hippie tilgang :lol:


Man kan heller ikke rigtig gøre indtryk på mig med biler, for det interesserer mig ikke et sekund, så medmindre en bil er ekstraordinært eksklusiv og dyr (sådan Lamborghini-style tydeligt) så opdager jeg det slet ikke.

Men selvfølgelig er der nogen, der går op i det og bemærker det. Ellers ville folk alle sammen køre det mest praktiske de kunne få til den bedste pris uden tanke på design eller signalværdi eller andet.
3
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9668
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7933

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Sophies-mor » 14. jun 2023, 09:18

Mani skrev:
Sophies-mor skrev:
Sofakartoflen skrev:Bilen i sig selv kan vel ikke signalere noget, når man ikke ved, om den er betalt eller ej. Det er jo kejserens nye klæder.

ALT sender signaler.
Påklædning, spisevaner, frisure, sko, biler, cykler osv.
Man kan tydeligt se forskel på en Boss blazer til x-tusind og en Blazer fra Føtex' VRS kollektion. De sender vidt forskellige signaler hvad angår både kvalitet og økonomi.

Det gælder i øvrigt også den måde, man taler på.
Fx Tessas sprog overfor Katrine Lilleørs.

Taler man anderledes alt efter hvilken 'klasse' man tilhører? Er det ikke mere hvor man bor/er vokset op? Ej, jeg synes det lyder så fordomsfuldt.

*opvokset på landet som bonderøv med hippieforældre*

Hvor man bor hører teknisk også under demografi.
Men altså, Tessa pik og patter er noget mere prolle/ lavstatus, end velovervejet sprog.
Så sproget - indhold, orrdalg og ikke kun kbh accent vs jysk accent/ dialekt sender ogs0 signaler.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11408
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23675

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Mani » 14. jun 2023, 09:52

Sophies-mor skrev:
Mani skrev:
Sophies-mor skrev:
Sofakartoflen skrev:Bilen i sig selv kan vel ikke signalere noget, når man ikke ved, om den er betalt eller ej. Det er jo kejserens nye klæder.

ALT sender signaler.
Påklædning, spisevaner, frisure, sko, biler, cykler osv.
Man kan tydeligt se forskel på en Boss blazer til x-tusind og en Blazer fra Føtex' VRS kollektion. De sender vidt forskellige signaler hvad angår både kvalitet og økonomi.

Det gælder i øvrigt også den måde, man taler på.
Fx Tessas sprog overfor Katrine Lilleørs.

Taler man anderledes alt efter hvilken 'klasse' man tilhører? Er det ikke mere hvor man bor/er vokset op? Ej, jeg synes det lyder så fordomsfuldt.

*opvokset på landet som bonderøv med hippieforældre*

Hvor man bor hører teknisk også under demografi.
Men altså, Tessa pik og patter er noget mere prolle/ lavstatus, end velovervejet sprog.
Så sproget - indhold, orrdalg og ikke kun kbh accent vs jysk accent/ dialekt sender ogs0 signaler.

Jeg tænker en rappers ord er mindst lige så velovervejede som en forfatter/teologs, men ja, helt sikkert et andet sprogvalg, der signalerer noget om hvilken scene de optræder på.
6
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Sofakartoflen
Indlæg: 3882
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 436
Likede indlæg: 9221

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Sofakartoflen » 14. jun 2023, 10:03

Sophies-mor skrev:ALT sender signaler.
Påklædning, spisevaner, frisure, sko, biler, cykler osv.
Man kan tydeligt se forskel på en Boss blazer til x-tusind og en Blazer fra Føtex' VRS kollektion. De sender vidt forskellige signaler hvad angår både kvalitet og økonomi.

Det gælder i øvrigt også den måde, man taler på.
Fx Tessas sprog overfor Katrine Lilleørs.


Det virker ikke sådan for alle. Du har tit fået høvl herinde for, at du kritiserer offentligt kendte mennesker for deres hår eller briller eller påklædning i forhold til vægt, så det giver mening, at det fungerer sådan for dig. Det handler vel både om værdier, selvværd og hvor individuel (jeg kan ikke lige komme på et andet ord, - men det modsatte af at gå med strømmen) man er.

Jeg kan ikke se forskel på de to blazere, for jeg går ikke op i det. Jeg tænker bare kedeligt kontortøj til begge dele.

Jeg var til 50 års fødselsdag for nylig, jeg ville måske kunne nævne tøjet på tre personer ud af de 70 gæster. Og det ville ikke være mærket men a) en kjole, der sad utrolig godt på en person, b) en kjole der var meget speciel i sin udformning, c) værtindens kjole, fordi hun har tabt sig rigtig meget. Jeg kan dårligt nok huske, hvad jeg selv havde på.

Dine blazere behøver ikke signalere, hvor folk hører til socialt; de kunne også signalere, hvad folk vælger at bruge af penge på en blazer, eller at de bare ikke går op i tøj.
4

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"