Bil, øvre mellemklasse

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9668
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7933

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Sophies-mor » 14. jun 2023, 10:10

Nu handler tråden om, hvilke biltyper - tankeeksperiment- der signalerer øvre middelklasse.
Faktum er, ar alt sender signaler.
.
Lad os holde os til biler..
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Akehurst2
Indlæg: 14238
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41072

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Akehurst2 » 14. jun 2023, 10:13

Sophies-mor skrev:Nu handler tråden om, hvilke biltyper - tankeeksperiment- der signalerer øvre middelklasse.
Faktum er, ar alt sender signaler.
.
Lad os holde os til biler..


Hvad er øvre middelklasse? Det er måske et dumt spørgsmål, men hvordan afgør du det?
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf 1234 » 14. jun 2023, 10:14

Sofakartoflen skrev:
Sophies-mor skrev:ALT sender signaler.
Påklædning, spisevaner, frisure, sko, biler, cykler osv.
Man kan tydeligt se forskel på en Boss blazer til x-tusind og en Blazer fra Føtex' VRS kollektion. De sender vidt forskellige signaler hvad angår både kvalitet og økonomi.

Det gælder i øvrigt også den måde, man taler på.
Fx Tessas sprog overfor Katrine Lilleørs.


Det virker ikke sådan for alle. Du har tit fået høvl herinde for, at du kritiserer offentligt kendte mennesker for deres hår eller briller eller påklædning i forhold til vægt, så det giver mening, at det fungerer sådan for dig. Det handler vel både om værdier, selvværd og hvor individuel (jeg kan ikke lige komme på et andet ord, - men det modsatte af at gå med strømmen) man er.

Jeg kan ikke se forskel på de to blazere, for jeg går ikke op i det. Jeg tænker bare kedeligt kontortøj til begge dele.

Jeg var til 50 års fødselsdag for nylig, jeg ville måske kunne nævne tøjet på tre personer ud af de 70 gæster. Og det ville ikke være mærket men a) en kjole, der sad utrolig godt på en person, b) en kjole der var meget speciel i sin udformning, c) værtindens kjole, fordi hun har tabt sig rigtig meget. Jeg kan dårligt nok huske, hvad jeg selv havde på.

Dine blazere behøver ikke signalere, hvor folk hører til socialt; de kunne også signalere, hvad folk vælger at bruge af penge på en blazer, eller at de bare ikke går op i tøj.

Men hvad man vælger at bruge sine penge på er da også et signal i forhold til socialklasse. Fx er det rimelig yt i mit segment at bruge mange penge på biler :)
3
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf 1234 » 14. jun 2023, 10:16

Akehurst2 skrev:
Sophies-mor skrev:Nu handler tråden om, hvilke biltyper - tankeeksperiment- der signalerer øvre middelklasse.
Faktum er, ar alt sender signaler.
.
Lad os holde os til biler..


Hvad er øvre middelklasse? Det er måske et dumt spørgsmål, men hvordan afgør du det?

Den her blev brugt som basis i undervisningen om klasser, da jeg gik på uni i start 10'erne.
https://klassesamfund.dk/
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9668
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7933

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Sophies-mor » 14. jun 2023, 11:19

1234 skrev:
Akehurst2 skrev:
Sophies-mor skrev:Nu handler tråden om, hvilke biltyper - tankeeksperiment- der signalerer øvre middelklasse.
Faktum er, ar alt sender signaler.
.
Lad os holde os til biler..


Hvad er øvre middelklasse? Det er måske et dumt spørgsmål, men hvordan afgør du det?

Den her blev brugt som basis i undervisningen om klasser, da jeg gik på uni i start 10'erne.
https://klassesamfund.dk/

Præcis, tak for link.
Har selv ledt uden at finde.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1288
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 199
Likede indlæg: 2728

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Frandsen » 14. jun 2023, 12:18

Jeg forstår faktisk ikke helt spørgsmålet og målet med det ...

Er det, fordi du skal til at købe bil og gerne vil signalere øvre middelklasse?
2
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1288
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 199
Likede indlæg: 2728

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Frandsen » 14. jun 2023, 12:20

Nå, for at svare: Jeg synes, en bil som fx BMW530, Audi A6, Volvo XC60 og lign. signalerer øvre middelklasse og derover.
0
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5365

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf AFK » 14. jun 2023, 12:49

Akehurst2 skrev:
Mani skrev:
Sofakartoflen skrev:Bilen i sig selv kan vel ikke signalere noget, når man ikke ved, om den er betalt eller ej. Det er jo kejserens nye klæder.

Jeg opfatter det heller ikke som noget man kan lægge meget værdi i DK i 2023, men måske er jeg bare blind eller naiv.
Min opfattelse af bilmærker er at dem der lægger vægt på det shopper opad og resten går ikke op i det. Men altså det kan godt være jeg bare er lidt rigeligt påvirket af mine forældres hippie tilgang :lol:


Man kan heller ikke rigtig gøre indtryk på mig med biler, for det interesserer mig ikke et sekund, så medmindre en bil er ekstraordinært eksklusiv og dyr (sådan Lamborghini-style tydeligt) så opdager jeg det slet ikke.


Men spørgsmålet er jo ikke om det gør indtryk på dig eller interesserer dig. Spørgsmålet er om biler udsender et signal om et niveau af økonomisk formåen. Det er tydeligt med Lamborghini, men langt de fleste mennesker vil være i stand til at opfatte værdiforskellen i to helt almindelige dagligdags bilmærker i Danmark. Selv hvis de ikke kan nævne mærket eller modellen.

Hvis du viser 100 tilfældige lægfolk disse to billeder, uden at give dem yderligere oplysninger end hvad de selv kan se, hvor mange tror du så der vil mene at den første bil signalerer mest eksklusivitet og økonomisk formåen, og hvor mange mener det er den anden bil?

kia.jpg



Mercedes.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16450
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1418
Likede indlæg: 30656

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf TinaW » 14. jun 2023, 13:04

Men du kan jo sagtens vælge at bruge mange penge på en bil, selv om du ellers ikke tilhører den øvre middelklasse?
Vi har en Mercedes EQA, og den ville som benzin bil være langt over vores budget.
Men pga. ingen afgift på elbiler op til 490.000 kr. (eller hvad det nu var) blev den pludseligt interessant.
Jeg ved ikke, hvad den signalerer, jeg elsker den bare :D
0
Akehurst2
Indlæg: 14238
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41072

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Akehurst2 » 14. jun 2023, 16:21

AFK skrev:
Akehurst2 skrev:
Mani skrev:
Sofakartoflen skrev:Bilen i sig selv kan vel ikke signalere noget, når man ikke ved, om den er betalt eller ej. Det er jo kejserens nye klæder.

Jeg opfatter det heller ikke som noget man kan lægge meget værdi i DK i 2023, men måske er jeg bare blind eller naiv.
Min opfattelse af bilmærker er at dem der lægger vægt på det shopper opad og resten går ikke op i det. Men altså det kan godt være jeg bare er lidt rigeligt påvirket af mine forældres hippie tilgang :lol:


Man kan heller ikke rigtig gøre indtryk på mig med biler, for det interesserer mig ikke et sekund, så medmindre en bil er ekstraordinært eksklusiv og dyr (sådan Lamborghini-style tydeligt) så opdager jeg det slet ikke.


Men spørgsmålet er jo ikke om det gør indtryk på dig eller interesserer dig. Spørgsmålet er om biler udsender et signal om et niveau af økonomisk formåen. Det er tydeligt med Lamborghini, men langt de fleste mennesker vil være i stand til at opfatte værdiforskellen i to helt almindelige dagligdags bilmærker i Danmark. Selv hvis de ikke kan nævne mærket eller modellen.

Hvis du viser 100 tilfældige lægfolk disse to billeder, uden at give dem yderligere oplysninger end hvad de selv kan se, hvor mange tror du så der vil mene at den første bil signalerer mest eksklusivitet og økonomisk formåen, og hvor mange mener det er den anden bil?



Ja, jeg kan selvfølgelig godt se, om en bil er dyrere end en anden, hvis der er så tydelig forskel, men det skal netop være meget tydeligt. Som jeg synes, dine billeder er.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9668
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7933

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Sophies-mor » 14. jun 2023, 16:30

Jeg skal IKKE have ny bil.
Det handler udelukkende om signalværdi og biler.

Mange er ligeglade/ ser det ikke. Fair nok.
Men alt sender signaler.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Kirstenkp
Indlæg: 592
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:27
Kort karma: 30
Likede indlæg: 973

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Kirstenkp » 14. jun 2023, 16:46

I mit kvarter her i Nordsjælland er det de større elbiler, der fylder hos øvre middelklasse. Ofte i kombination med en E-up som bil nummer to
0
Fledermäuslein
Indlæg: 2136
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 189
Likede indlæg: 6883

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Fledermäuslein » 14. jun 2023, 17:15

I min omgangskreds i den øvre middelklasse i Tyskland og Luxembourg køres der fortrinsvis Mercedes, BMW og Audi, krydret med Volvo, Land Rover og VW feks. De fleste har to biler og som regel er den ene bil mindre, men stadig af de dyrere mærker.

Det kan dog nok ikke sammenlignes en til en med DK, da vi i sagens natur ikke betaler de horrible danske afgifter. Men status eller ikke status giver det mening at købe en god bil, hvis man har råd til det, fordi det er utrolig rart at køre i nye og gode biler (synes jeg).
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8769
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf Artem » 14. jun 2023, 20:24

Sophies-mor skrev:Et tankeeksperiment...
Advarsel - stereotyper sat ind for forståelsens skyld!
Hvis vi går ud fra at en 2CV køres af hippier og pædagoger (før I kvæler mig: sådan var det - groft sagt - da jeg voksede op), en Skoda Octavia af sygeplejersken/ kontorassistenten/ osv i det samfundslag og Mercedes/ BMW/ Audi af direktører/ koncernchef osv. (Pingerne)
Alt afhængigt af den individuelle model.
Fx synes jeg ikke, at BMW 1 (eller hvad den hedder), den lille model (cirka som en UP i størrelsen) signalerer øvre mellemklasse. Selv om den sikkert prismæssigt hører til dér.
Her er det udelukkende signalværdi/ image og brand, jeg søger info om :-D

Altså "lav", "mellem" og "høj" indkomst/ status afspejlet i bilkøb/-leasing.

Hvilket bilmærke og model ville I mene var øvre mellemklasse/ laveste "overklasse"?
Bilen skal signalere:
Klassisk, stabilitet /dvs god kvalitet (lidt) luksus og stil.
Ikke bare et transportmiddel fra A til B, men fra A til B med stil.

Fx:
Er en Volvo XC90 bedre eller ringere end XC 60/ 40?
Osv.

Nu har jeg lige læst dit indlæg i den anden tråd, og i min omgangskreds er der bare ikke altid sammenhæng.
Min egen direktør som er kvinde kører feks VW Tiguan eller Polo som er de to biler de har.
I det kommunale kørte forvaltningsdirektøren som var en mand i Toyota RAV4
Så selv om man tjener over 1 mio om året, kører man ikke nødvendigvis i premiummærker.

Har også et par afdelingsledere i dag som begge kører i gamle Ford'er. Men de har dog begge lige bestilt elbil. Så nu kører alle lederne snart i elbiler, med undtagelse af direktøren.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Bil, øvre mellemklasse

Indlægaf 1234 » 14. jun 2023, 20:28

Artem skrev:
Sophies-mor skrev:Et tankeeksperiment...
Advarsel - stereotyper sat ind for forståelsens skyld!
Hvis vi går ud fra at en 2CV køres af hippier og pædagoger (før I kvæler mig: sådan var det - groft sagt - da jeg voksede op), en Skoda Octavia af sygeplejersken/ kontorassistenten/ osv i det samfundslag og Mercedes/ BMW/ Audi af direktører/ koncernchef osv. (Pingerne)
Alt afhængigt af den individuelle model.
Fx synes jeg ikke, at BMW 1 (eller hvad den hedder), den lille model (cirka som en UP i størrelsen) signalerer øvre mellemklasse. Selv om den sikkert prismæssigt hører til dér.
Her er det udelukkende signalværdi/ image og brand, jeg søger info om :-D

Altså "lav", "mellem" og "høj" indkomst/ status afspejlet i bilkøb/-leasing.

Hvilket bilmærke og model ville I mene var øvre mellemklasse/ laveste "overklasse"?
Bilen skal signalere:
Klassisk, stabilitet /dvs god kvalitet (lidt) luksus og stil.
Ikke bare et transportmiddel fra A til B, men fra A til B med stil.

Fx:
Er en Volvo XC90 bedre eller ringere end XC 60/ 40?
Osv.

Nu har jeg lige læst dit indlæg i den anden tråd, og i min omgangskreds er der bare ikke altid sammenhæng.
Min egen direktør som er kvinde kører feks VW Tiguan eller Polo som er de to biler de har.
I det kommunale kørte forvaltningsdirektøren som var en mand i Toyota RAV4
Så selv om man tjener over 1 mio om året, kører man ikke nødvendigvis i premiummærker.

Har også et par afdelingsledere i dag som begge kører i gamle Ford'er. Men de har dog begge lige bestilt elbil. Så nu kører alle lederne snart i elbiler, med undtagelse af direktøren.

Direktøren på mit gamle arbejde kørt i en gammel Toyota Aygo :D
1

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"