DSB sætter prisen op mellem 9-13%

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Lander
Indlæg: 169
Tilmeldt: 17. mar 2021, 08:42
Kort karma: 2
Likede indlæg: 250

Re: DSB sætter prisen op mellem 9-13%

Indlægaf Lander » 27. sep 2023, 12:20

Tager toget til og fra arbejde (er typisk afsted 3-4 dage om ugen), det er klart den hurtigste måde ud og ind af Aarhus. Kan gå til stationen fra vores hjem og så har jeg en cykel stående på banegården i Aarhus til det sidste stykke. Uden for myldertiden kunne det gøres lidt hurtigere i bil, men på ingen måder i myldertiden. Nyder det afbræk jeg har i toget, hvor jeg kan slappe af og læse lidt.

Kører primært på orange billeter og kun sjældent med rejsekort, hvis der ikke lige er nogle billige billetter tilbage, så det er langt billigere end at tage bilen. Så de nye priser ændrer ikke noget for mig.

Synes faktisk DSB er rimeligt stabile på min strækning, det er sjældent der er de store forsinkelser.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 833
Likede indlæg: 19824

Re: DSB sætter prisen op mellem 9-13%

Indlægaf Animi » 27. sep 2023, 12:25

Vi kører en del til Jylland og Fyn på et år, men vi har heldigvis bil. Skal jeg endelig med toget, så er det noget jeg ved i god tid, så jeg køber Orange-billetter og sparer en del der.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3075
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 197
Likede indlæg: 5536

Re: DSB sætter prisen op mellem 9-13%

Indlægaf Pølsemix » 28. sep 2023, 19:22

Det bliver dyrere, til gengæld er det stadigvæk dårligt!
Sådan får man nok ikke flere til at benytte offentligt transport, selvom det er det politikerne prædiker om…
0
Modesty Blame
Indlæg: 4409
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 527
Likede indlæg: 9573

Re: DSB sætter prisen op mellem 9-13%

Indlægaf Modesty Blame » 30. sep 2023, 08:09

Jeg har ikke så langt på arbejde, og bybussen giver klart mest mening. Men skal jeg andet, så kører jeg i bil. Jeg gider ikke selskab på længere ture. Det faktum, at det koster en formue med tog, og at det er super-ufleksibelt i forhold til mine ture, hvor dem jeg besøger vil skulle hente mig i byer 10-30 km fra banegårde. Kommer ikke til at ske.
0
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 331
Kontakt:

Re: DSB sætter prisen op mellem 9-13%

Indlægaf EmoJanice » 2. okt 2023, 07:54

Den tyske model viser at man kan få folk over i togene.

Tysk model kan spare danske pendlere flere tusinde kroner om året: - Lyder genialt, siger minister, der dog frygter "skyggetal" (TV2)

370 kroner om måneden. Jeg ville kunne sige til min chef at jeg så ville være i stand til at afløse på kontorhoteller endnu længere væk uden problemer. Jeg ved godt at det så ville betyde at mange S-tog ville være overfyldt, men jeg husker stadig dengang at jeg fik en opringning fra en af cheferne i udlandet som troede at jeg havde kørt i Taxa til Odense fordi jeg med kort varsel til et møde var nød til at bruge rejsekortet istedet for at købe en orange billet.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4917
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6531

Re: DSB sætter prisen op mellem 9-13%

Indlægaf Stars » 2. okt 2023, 08:03

EmoJanice skrev:Den tyske model viser at man kan få folk over i togene.

Tysk model kan spare danske pendlere flere tusinde kroner om året: - Lyder genialt, siger minister, der dog frygter "skyggetal" (TV2)

370 kroner om måneden. Jeg ville kunne sige til min chef at jeg så ville være i stand til at afløse på kontorhoteller endnu længere væk uden problemer. Jeg ved godt at det så ville betyde at mange S-tog ville være overfyldt, men jeg husker stadig dengang at jeg fik en opringning fra en af cheferne i udlandet som troede at jeg havde kørt i Taxa til Odense fordi jeg med kort varsel til et møde var nød til at bruge rejsekortet istedet for at købe en orange billet.


Hvornår har han sidst kørt med bussen i København?

SÅ hurtigt og gnidningsfrit er det altså heller ikke.
En del busruter kører som vinden blæser, og "min" S-tog station har 20 min drift i dagtiden på hverdage.

Hvis man har købt en billet til en fast pris, bliver det mere fristende at springe på bussen eller toget i stedet for at tage cyklen, selvom man kun skal et kort stykke.


Men selvfølgelig - hvis han med "et kort stykke" mener 5-10 km, så kunne jeg godt være fristet med sådan et kort.
Og ved nærmere eftertanke tage i Fields efter gode tilbud i Bilka mere end en gang hvert/hvert andet år :D
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
libertá
Indlæg: 884
Tilmeldt: 29. jan 2018, 17:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 357

Re: DSB sætter prisen op mellem 9-13%

Indlægaf libertá » 7. okt 2023, 22:50

Det hænger bare ikke sammen, at politikerne fører krig imod privatbilisme, samtidig med at prisen på kollektiv trafik stiger.

Man må ligesom bestemme sig for hvad man vil. Man kan ikke lokke folk over til den kollektive trafik, hvis der ikke både sker prismæssige og tidsmæssige forbedringer.

Hvis DSB var en privat virksomhed, var direktøren blevet fyret for længst. Men i DSB får han vel 20-30 millioner, hvis han siger sit job op LOL
0
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 331
Kontakt:

Re: DSB sætter prisen op mellem 9-13%

Indlægaf EmoJanice » 9. okt 2023, 10:14

At politikerne taler tågesnak når det gælder offentlig trafik viser sig klart når man ser på de mål, som politikkerne selv sætter.

Målet, som 7 partier satte sig for 14 år siden, skulle ellers være nået i 2030. Her skulle danskerne køre dobbelt så meget i tog som i 2009.

Men med små 7 år igen er målet så langt fra at være nået, at det først står til at være det i år 2512. For danskerne tilbagelægger blot 0,14 procent flere kilometer i tog, end det var tilfældet i 2009. Det viser tal fra Danmarks Statistik.



Politisk mål for tog står til at blive næsten 500 år forsinket (TV2)
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Re: DSB sætter prisen op mellem 9-13%

Indlægaf Wizzze » 13. dec 2023, 09:19

Ikke nok med at de sætter priserne op, nu er der også kommet ny køreplan, med færre tog og længere rejsetider.

Sidder især og griner lidt over den her
"Langsommere end damplokomotiv
Med den nye køreplan er et af de steder, hvor de rejsende for alvor vil kunne mærke, at der er færre – og især langsommere tog – mellem Helsingør og København. Her tager en rejse fra Helsingør til København nu 55 minutter mod 46 minutter hidtil. Det skal ifølge DSB gøre køreplanen mere robust og give flere tog til tiden.
Det betyder til gengæld, at en rejse med Kystbanen fra Helsingør til Københavns Hovedbanegård nu tager 18 minutter længere end i 1967, hvor toget på ruten ifølge DSB’s egen køreplan tog 37 minutter. I 1967 var nogle af togene på strækningen trukket af damplokomotiver.

Uanset hvad man gør, vil 2024 formentlig blive endnu et vanskeligt år for DSB. De store projekter med både skinner, signaler og elektrificering fortsætter. Og fra slutningen af 2024 og op mod to år frem skal der elektrificeres på og omkring Aarhus Banegård – det vil komme til at give store udfordringer for både rejsende og togfolk."

Betyder det at fremskridt i Danmark er at bringe damplokomotiverne tilbage? :gruble: :-D
0
Do as I say! :whip:
ajnaM
Indlæg: 10090
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27612

Re: DSB sætter prisen op mellem 9-13%

Indlægaf ajnaM » 13. dec 2023, 12:06

Wizzze skrev:Ikke nok med at de sætter priserne op, nu er der også kommet ny køreplan, med færre tog og længere rejsetider.

Sidder især og griner lidt over den her
"Langsommere end damplokomotiv
Med den nye køreplan er et af de steder, hvor de rejsende for alvor vil kunne mærke, at der er færre – og især langsommere tog – mellem Helsingør og København. Her tager en rejse fra Helsingør til København nu 55 minutter mod 46 minutter hidtil. Det skal ifølge DSB gøre køreplanen mere robust og give flere tog til tiden.
Det betyder til gengæld, at en rejse med Kystbanen fra Helsingør til Københavns Hovedbanegård nu tager 18 minutter længere end i 1967, hvor toget på ruten ifølge DSB’s egen køreplan tog 37 minutter. I 1967 var nogle af togene på strækningen trukket af damplokomotiver.

Uanset hvad man gør, vil 2024 formentlig blive endnu et vanskeligt år for DSB. De store projekter med både skinner, signaler og elektrificering fortsætter. Og fra slutningen af 2024 og op mod to år frem skal der elektrificeres på og omkring Aarhus Banegård – det vil komme til at give store udfordringer for både rejsende og togfolk."

Betyder det at fremskridt i Danmark er at bringe damplokomotiverne tilbage? :gruble: :-D


Jeg bliver mere og mere glad for metroen. Kan være, man bare skulle have Metro til Helsingør? :D
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Sir Pimp Daddy Maximus
Indlæg: 102
Tilmeldt: 21. nov 2023, 21:29
Kort karma: 0
Likede indlæg: 11

Re: DSB sætter prisen op mellem 9-13%

Indlægaf Sir Pimp Daddy Maximus » 17. dec 2023, 19:57

Det gør ondt på mange ældre. Hvis ikke kvaliteten forbedres tilsvarende, får de problemer med at retfærdiggøre det.
0
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 449
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 19
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 498

Re: DSB sætter prisen op mellem 9-13%

Indlægaf Lover-Moses » 17. dec 2023, 20:36

Sir Pimp Daddy Maximus skrev:Det gør ondt på mange ældre. Hvis ikke kvaliteten forbedres tilsvarende, får de problemer med at retfærdiggøre det.


Omvendt kan man vel ikke forsvare over for befolkningen, at der skal kastes flere og flere milliarder i ineffektiv offentlig trafik? For når alt kommer til alt, så er det ikke engang tæt på 50% af befolkningen der, realistisk, kan benytte offentlig trafik som et alternativ.
0
Sir Pimp Daddy Maximus
Indlæg: 102
Tilmeldt: 21. nov 2023, 21:29
Kort karma: 0
Likede indlæg: 11

Re: DSB sætter prisen op mellem 9-13%

Indlægaf Sir Pimp Daddy Maximus » 17. dec 2023, 22:21

Lover-Moses skrev:
Sir Pimp Daddy Maximus skrev:Det gør ondt på mange ældre. Hvis ikke kvaliteten forbedres tilsvarende, får de problemer med at retfærdiggøre det.


Omvendt kan man vel ikke forsvare over for befolkningen, at der skal kastes flere og flere milliarder i ineffektiv offentlig trafik? For når alt kommer til alt, så er det ikke engang tæt på 50% af befolkningen der, realistisk, kan benytte offentlig trafik som et alternativ.


Så må de effektivisere med de midler, de har. Mange ældre vil få svært ved at være med til de priser.
0
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 449
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 19
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 498

Re: DSB sætter prisen op mellem 9-13%

Indlægaf Lover-Moses » 18. dec 2023, 18:35

Sir Pimp Daddy Maximus skrev:
Lover-Moses skrev:
Sir Pimp Daddy Maximus skrev:Det gør ondt på mange ældre. Hvis ikke kvaliteten forbedres tilsvarende, får de problemer med at retfærdiggøre det.


Omvendt kan man vel ikke forsvare over for befolkningen, at der skal kastes flere og flere milliarder i ineffektiv offentlig trafik? For når alt kommer til alt, så er det ikke engang tæt på 50% af befolkningen der, realistisk, kan benytte offentlig trafik som et alternativ.


Så må de effektivisere med de midler, de har. Mange ældre vil få svært ved at være med til de priser.


Det bedste man kunne gøre, ville være at rive samtlige skinner op, asfaltere strækningerne og køre med letbanelignende vogne på gummihjul. Alt bliver ca. 10 gange dyrere når der køres på stålhjul. Der er dog sandsynligvis ikke politisk vilje/opbakning til projektet.

Hvis f.eks DSB/Banedanmark skal yderligere effektiviseres, så vil jeg mene at det kræver en total privatisering af driften, og ikke engang det er sandsynligvis tilstrækkeligt.
0
HappyHippo
Indlæg: 2546
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4403

Re: DSB sætter prisen op mellem 9-13%

Indlægaf HappyHippo » 18. dec 2023, 22:44

Hvad ville der ske, hvis det blev gratis? Ville folk gå amok?

Da vi havde gratis søndage, mindes jeg ikke folk gik helt amok.
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"