Elbil, nov 2023?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17406
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3598
Likede indlæg: 42493

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf LaMariposa » 9. nov 2023, 10:44

Vi skiftede til el i 2021, og vi er rigtig glade for det. Vi har hjemmelader, og kører ofte til Jylland. Logistikken omkring de lange ture fungerer fint, da vi kan lade på 20 minutter på en lynlader, og der efterhånden er ladestationer alle steder. Vores bil nummer to er stadig benzin, men det er mest fordi, at jeg købte den i 2020 og den ikke er moden til udskiftning endnu.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17406
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3598
Likede indlæg: 42493

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf LaMariposa » 9. nov 2023, 10:51

Fledermäuslein skrev:Jeg kører til DK et par gange om året og jeg får akutte mareridtsagtige ticks ved tanken om at skulle opholde mig på tyske rastepladser længere end allerallerallerhøjst nødvendigt. Så hvis vores primære bil skal skiftes til en el-bil, skal den have en rækkevidde på mindst 800 km ligesom vores dieselbil har det.

Min pendlerbil kunne egentlig godt have været en el, men da vi købte brugt denne gang, havde vi ikke lyst til at binde an med el. Jeg har ingen fornemmelse for, hvilke batterier der holder godt og hvor mange kørte km det giver mening at acceptere i en brugt el-bil.

Jeg bliver dog nysgerrig, når flere af jer skriver, at de kører bedre end de traditionelle motorer, det har jeg simpelthen så svært ved at forestille mig.


Det er noget helt andet, det hele er bare mere "smooth" i mangel af bedre ord. Når man først har vænnet sig til el, så føles benzin og diesel bare oldschool - og de larmer og lugter :D
3
:lun: Be brave
Fledermäuslein
Indlæg: 2136
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 189
Likede indlæg: 6883

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Fledermäuslein » 9. nov 2023, 11:50

LaMariposa skrev:
Fledermäuslein skrev:Jeg kører til DK et par gange om året og jeg får akutte mareridtsagtige ticks ved tanken om at skulle opholde mig på tyske rastepladser længere end allerallerallerhøjst nødvendigt. Så hvis vores primære bil skal skiftes til en el-bil, skal den have en rækkevidde på mindst 800 km ligesom vores dieselbil har det.

Min pendlerbil kunne egentlig godt have været en el, men da vi købte brugt denne gang, havde vi ikke lyst til at binde an med el. Jeg har ingen fornemmelse for, hvilke batterier der holder godt og hvor mange kørte km det giver mening at acceptere i en brugt el-bil.

Jeg bliver dog nysgerrig, når flere af jer skriver, at de kører bedre end de traditionelle motorer, det har jeg simpelthen så svært ved at forestille mig.


Det er noget helt andet, det hele er bare mere "smooth" i mangel af bedre ord. Når man først har vænnet sig til el, så føles benzin og diesel bare oldschool - og de larmer og lugter :D


Jeg elsker benzinlugt og larm fra en kraftig motor :-D

Havde I automatgear i jeres biler før? For nu kommer jeg til at tænke på, om det også er det, der gør noget af forskellen.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16450
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1418
Likede indlæg: 30656

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf TinaW » 9. nov 2023, 11:56

Jeg har haft benzin bil med automatgear. Stadig slet ikke i nærheden af samme køreoplevelse for mit vedkommende.
Jeg kan så også godt lide stilheden og behøver overhovedet ikke larmen fra en motor.
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17406
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3598
Likede indlæg: 42493

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf LaMariposa » 9. nov 2023, 12:03

Fledermäuslein skrev:
LaMariposa skrev:
Fledermäuslein skrev:Jeg kører til DK et par gange om året og jeg får akutte mareridtsagtige ticks ved tanken om at skulle opholde mig på tyske rastepladser længere end allerallerallerhøjst nødvendigt. Så hvis vores primære bil skal skiftes til en el-bil, skal den have en rækkevidde på mindst 800 km ligesom vores dieselbil har det.

Min pendlerbil kunne egentlig godt have været en el, men da vi købte brugt denne gang, havde vi ikke lyst til at binde an med el. Jeg har ingen fornemmelse for, hvilke batterier der holder godt og hvor mange kørte km det giver mening at acceptere i en brugt el-bil.

Jeg bliver dog nysgerrig, når flere af jer skriver, at de kører bedre end de traditionelle motorer, det har jeg simpelthen så svært ved at forestille mig.


Det er noget helt andet, det hele er bare mere "smooth" i mangel af bedre ord. Når man først har vænnet sig til el, så føles benzin og diesel bare oldschool - og de larmer og lugter :D


Jeg elsker benzinlugt og larm fra en kraftig motor :-D

Havde I automatgear i jeres biler før? For nu kommer jeg til at tænke på, om det også er det, der gør noget af forskellen.


Har lejet flere benzinbiler med automatgear, da jeg boede i USA. Det er stadig noget andet med elbiler.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
Nuttegris
Indlæg: 779
Tilmeldt: 21. dec 2015, 05:46
Kort karma: 53
Likede indlæg: 818

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Nuttegris » 9. nov 2023, 12:49

Vi har lige for en måned siden købt vores første elbil - en Volvo xc40 med 4 hjulstræk. Og vi ELSKER den. Sikke en fornøjelse at køre i. Vi kører en del med vores speedbåd, og skulle bruge en bil der kunne trække den - både på almindelig vej, men også op af slæbesteder osv.

Vi har købt en stander og lader ca hver 3-4 dag.

Vi har også en lille diesel bil, som kun er 2 år gammel, så den får lov at køre nogle år endnu inden den bliver skiftet til el.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8769
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Artem » 12. nov 2023, 07:56

Wizzze skrev:Jeg er også forstokket og konservativ, men kan faktisk godt lide Tesla udefra, mit problem kommer inden i, der er minimalismen bare for gennemført. Og så har jeg et problem med udsyn bagud/bagspejl og så den der on/off speeder, hvor bilen “hugger” bare man løfter foden lidt. Der foretrækker jeg de “gamle” bilproducenters el versioner, der prøver at gøre overgangen til el blødere, og mere som en normal Benz/diesel bil.

Det bliver dog spændende med den nye Y´er der skulle komme i 2024, Musk har talt om 800km rækkevidde, og mere “liv” inden i, men den faceliftede 3´er synes jeg ikke gav meget ekstra, så måske snyder Y´eren også :gruble:

Jeg vil heller ikke ligefrem sige at 3 og Y er grimme.
Men synes virkelig de er kedelige at se på. Sammen med at 80% af dem som kører rundt er hvide.
De er sikkert vildt aerodynamiske, men det er jo nærmest som at se på en hvid dråbe vand. Som for mig ikke er det mest spændende.

Og så har jeg lige læst at den facelifted 3’er har endnu færre knapper hvor den ikke længere har en blinklys stilk men er erstattet af noget touch
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"